Roadtrip Oost Europa

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Centraal/Oost Europa - Veilig alleen op roadtrip?

Bericht door bolletjeom »

je leeftijd en je reiservaring lijken me geen probleem, ook niet dat je alleen gaat maar de combi van je leeftijd met een cabrio zou heeeeeel misschien wel opvallen. Ik zou in iedergeval geen spullen in je auto laten liggen als je een linnendakje hebt.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Alleen reizen in die landen is op zich geen probleem, waar je soms in een auto wel tegenaan kan lopen is de slechte staat van sommige wegen in die landen..daarnaast is de rijkunst in dat deel van Europa niet super en je kan onderweg wat kamikaze acties van medeweggebruikers verwachten dus vooral heel erg alert zijn op de weg zal ik je aanraden!

Ik zou zeker geen waardevolle spullen in de auto achter laten maar dat zou ik in West Europa ook niet doen ;)

Het klinkt als een erg mooie trip! Wil je dan vooral ook heel veel plezier wensen! Ben inmiddels trouwens in alle landen geweest die je opnoemt dus als je nog specifieke vragen hebt mss kan ik je wel helpen!
woutersl
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door woutersl »

Ik denk dat het een kwestie is van pech/geluk. 7 jaar geleden ben ik zelf naar Roemenie geweest met een oude bus. Bij elke grens moest ik mijn gehele bus uitpakken want ze waren bang vooor drugs (jongen, 19 jaar, uit Nederland, hoezo vooroordeel!) terwijl alle nette wagens konden doorrijden, dus in die zin ben je in het voordeel! En inderdaad waardevolle spullen nooit laten liggen. Verder waren mijn ervaringen goed, ook in Bosnie n Servie geweest en natuurlijk word je wel eens aangehouden en willen ze je een torenhoge boete opleggen. Zorgen dat je niet te veel geld in je portemonnee hebt, dan zijn ze met minder ook tevreden. Ik weet niet hoe het in Bulgarije is, maar zelfs 7 jaar geleden waren de meeste wegen in Roemenie goed begaanbaar! De overige landen die je noemt heb ik geen slechte weg kunnen ontdekken! Ik zou je vooral niet te veel druk maken om allerlei spookverhalen. Toendertijd werd het mij ook afgeraden, ze zouden van alles stelen, je zou overal worden aangehouden etc. Ik heb daarenteen geen enkele vervelende ervaring gehad. Ook was mijn ervaring dat mensen redelijk goed engels kunnen, en als ze het niet kunnen helpen ze je met handen en voeten!
Met name Servie, Bosnie en Kroatie zijn echt meer dan de moeite waard!!!

Veel plezier alvast!
Op zoek naar leuk vakantiewerk of vrijwilligerswerk kijk dan op http://www.wereldwerk.eu Op deze website kan je zelf reageren op werkgevers of tegen een kleine vergoeding gekoppeld worden aan vrijwilligerswerk.
bolletjeom
Reisexpert

hop on hop off in Europa bus!

hallo allemaal

ik heb een hop on hop off europa bus gevonden. Ala kiwi experience enzo. Ze richten zich op backpackers en je kunt loops boeken, routes die niet rond gaan maar ook een soort korte "groepsreizen". Ik vind de prijzen best redelijk.

Busabout : http://www.busabout.com/
Voorbeeldje: 7 dagen Spanje en Portugal

Adult From €589.00 / Student From €569.00
Seville, Jerez, Tarifa, Granada, Toledo & Lagos
What's included: 6 nights shared dorm accommodation
Orientation walks in each town
Bodega sherry tasting in Jerez
Modern coach with reclining seats
Busabout Guide and Driver
All local taxes
Free Lonely Planet guidebook

Highlights: Lose yourself in the cobbled streets of UNESCO-listed Toledo
The stunning Alhambra and Generalife Gardens (Optional)
La Mancha plain and its famous windmills
The snow-capped Sierra Nevada Mountains
The picturesque mountain village of Rhonda
Jerez, home of Sherry with guided tour through the world famous 'Tio Pepe Bodega'
The pumping nightlife in Lagos, Portugal
Seville's immense cathedral

our optional extras.
Get stuck into the Granada Tapas Crawl
Sacromonte Caves Flamenco show – one of the best nights on tour
Get steamy in Moorish Granada at a traditional Hammam
From Tarifa, spend your afternoon exploring a new continent and the city of Tangier in Morocco, Africa
Explore the grottos of the Algarve coast by sea-kayak or surf the waves in Lagos
Guided tour with a local, through the remarkable city of Seville
Day trip from Tarifa to Gibraltar
Ander voorbeeldje: Hop on hop off. zo lang als je er over wilt doen

De noord loop €469
amsterdam, brugge, berlijn, Český Krumlov’s, dresden, Munchen, Parijs, Salzburg, stutgart en Wenen

Wat vinden jullie hier van? Zouden jullie op die manier door europa willen trekken? Vinden jullie het te duur of goed aan de prijs? Hoe vinden interrailers dit?
( ik heb geen commerciele belangen, ben gewoon nieuwsgierig)
Jenny
Reisexpert

Re: hop on hop off in Europa bus!

Bericht door Jenny »

Ik denk dat er vast een doelgroep is voor dit concept. Je komt makkelijk van A naar B en je ontmoet makkelijk nieuwe mensen. Het zou echter niks voor mij zijn (ook vroeger niet, toen ik jong en onervaren was ;)).

Het openbaar vervoer in Europa is mijns inziens dusdanig goed, dat je ook voor het reguliere transport kan gaan. Je noemt zelf al het interrailen, veel plekken in Europa zijn makkelijk per trein te bereiken. Treinen vind ik comfortabeler dan bussen, en op een aantal trajecten is een trein sneller dan een bus. (Soms ook langzamer.) Met de trein geniet ik ook meer van het landschap dan met de bus, niet dat grauwe asfalt en geen files. Ik heb nooit geinterraild, maar ben wel vanuit Vietnam/China per trein naar NL gereisd, en ook vanuit Bulgarije.

Als er geen treinen zijn, dan zijn er wel Eurolines bussen. Aantrekkelijk geprijsd, maar verder niet echt m'n ding. Ik ben met hen naar Denemarken geweest.

In zo'n backpackbus zitten alleen backpackers. Misschien een voordeel voor sommigen, maar ik vind het een groot nadeel. Als ik op reis ga, wil ik reizen tussen de lokale bevolking, en lokale mensen ontmoeten. Ik hoef me niet te mengen in een backpackcultuur, dat trekt me niet zo. Ik heb in Zuid-Afrika met de bazbus gereisd, en heb echt het idee dat ik wat heb gemist....
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

je hebt een punt qua treinen. Ben zelf ook een trein fan.
Heb het idee dat het goedkoper is dan eurolines. Zocht laatst een bus naar annecy ( frankrijk, niet ver van geneve) en kwam boven de 150 euro uit.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Ik denk dat het er heel erg aan ligt wat je wilt doen, zie op de site nu bijvoorbeeld island hoppen in griekenland en die ziet er wel erg leuk en betaalbaar uit! op het vaste land zou ik denk ik toch interrail erboven stellen.. heerlijk trein reizen en zelf de vrijheid hebben om je route uit te stippelen.. ik ga de site wel nog even verder uitpluizen ;)
bolletjeom
Reisexpert

ik heb me nooit verdiept in interrail prijzen.
Hoe verhouden die zich tot dit aanbod? Ben je goedkoper uit met de trein?
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Onder de 25 vind ik interrail leuke prijzen hebben boven de 25 vind ik ze vrij prijzig.. het ligt er ook heel erg aan in welke landen je gaat interrailen... ik betaalde destijds 399 euro voor een maand onbeperkt treinen (onder 25 prijs) je hebt daarnaast wel kleine reserveringstoeslagen en als je bed in slaaptrein wilt betaal je ook paar euro, maar goed die betaal je anders in hostel ook.. Ik heb vrij veel kilometers gemaakt en ben van Nederland naar Istanbul en weer terug gereisd.. ik denk dat in Oost Europa een Balkan flexi pass of losse tickets wel goedkoper kunnen zijn, helemaal als je met een low budget vlucht die kant op gaat.. in Duitsland kan je veel besparen met een interrail heb een jaar daarvoor voor iets van 100 euro een one country pass gekocht die mij 4 dagen reizen door Duitsland gaven, dit was voor mij veel goedkoper dan 4 keer losse tickets kopen omdat ik ook lange afstanden aflegde.. Op moment is een 1 maand pas onder de 25 409 euro en boven de 25 is die 619 euro. dus het ligt er heel erg aan in welke landen je reist en hoe duur enkele tickets in die landen zijn.. ook moet je opletten dat voor sommige treinen er maar beperkt aantal plaatsen voor goedkoop reserveringstarief beschikbaar zijn en soms kan je dan beter een langzamere trein zonder toeslag nemen...
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Als ik een Amerikaan was die heel Europa in 10 dagen wou doen dan leek het me wel een leuk idee.

Alhoewel en samen in de bus en samen op de dorm, je moet toch wel ergens een beetje privacy hebben en eens wat andere mensen zien.
Prijs valt me voor de afstanden die je doet wel mee.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

trouwens denk ook dat voor niet europeanen dit een goedkoper alternatief is dan de eurrail tickets (of hoe die dingen dan ook heten) want die vond ik pittig aan de prijs, interrail is alleen te krijgen als je een Europees paspoort hebt.

ik zag dat je bij island hoppen in Griekenland wel zelf acco moet regelen maar ze hebben geselecteerde plaatsen en alleen daarheen heb je een transfer dus als je ergens anders boekt moet je dat zelf regelen
wouter86

Backpacken in oost europa 2 weken

Bericht door wouter86 »

Hey iedereen,

Wij (een groep van vier vrienden) willen graag 2 weken gaan backpacken in oost europa. Vanaf rotterdam wilden we naar de volgende steden gaan:

- Praag
- Krakow
- Bratislava
- Budapest
- Sofia
- Istanbul

Nu zitten we nog een beetje met de volgende vragen:
- Is de Interrail kaart van de NS handig hiervoor? Of is het handiger om gewoon in ieder land treinkaartjes te kopen?
- Is dit haalbaar in 16 dagen? En is er de mogelijkheid met de nachttrein te gaan, en hoe kan je dit reserveren?
- Ontbreken er nog steden die we zeker moeten bezoeken onderweg?
- Is het mogelijk om vanuit Istanbul in één keer met de trein terug naar Nederland te gaan? Of moet je dat van te voren boeken?

Groetjes Wouter
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Re: Backpacken in oost europa 2 weken

hey Wouter,

Allereerst je vraag over Interrail kaartjes, als je met de trein door Duitsland gaat en uiteindelijk naar Istanbul wilt zou ik als je 25 of jonger bent wel een Interrailkaart doen. Vooral omdat Duitsland als je een IC neemt een vrij duur trein land is. Er zijn wel leuke weekendtickets en andere maar dan moet je met regionale treinen wat betekend heel veel overstappen. Je zou even het aantal reisdagen moeten uitrekenen maar als je niet zo lang gaat is handigste om een 10 reisdagen binnen 22 dagen kaart te kopen.

Je zou ook kunnen overwegen om bijvoorbeeld goedkoop naar Krakow te vliegen en dan af te zakken naar Istanbul met de trein. dan is wss losse tickets goedkoper.

Er zijn zeker mogelijkheden voor nachttreinen, deze kan je gewoon op de stations reserveren. Als je van tevoren al een vaste planning hebt kan je dit zelfs al in Nederland reserveren. Nachttreinen zijn vooral als je weinig tijd hebt een uitkomst, je moet normaal toch een hostel betalen en nachttreinen betaal je ongeveer zelfde tarief.

Of je reis te doen is in 16 dagen durf ik eerlijk gezegd niet goed te zeggen, als je goed plant moet het wel mogelijk zijn want ik heb interrailers gezien die nog veel meer willen. Nadeel is dat je gewoon goed moet plannen. en wat minder vrij bent als dat je een maand hebt. als het lukt is het voordeligste de 10 reisdagen binnen 22 dagen kaart. Als je dat zou kunnen plannen is dat wel handig ;)

Houdt er met plannen ook rekening mee dat je in Oost Europa grotere vertragingen kunt verwachten dan in West Europa dus niet te krappe overstap plannen en op je terugreis ook ruimte houden om op tijd terug te zijn.

Vanuit Istanbul in 1 ruk terug naar Nederland is een hele lange rit. Je zou dus kunnen kijken of je een paar van je steden op de heenweg doet en wat andere op de terugweg. Je komt op de terugweg vanuit Istanbul nu hoe dan ook door Bulgarije aangezien dit de enige route nog maar is naar Istanbul. De internationale treinen van en naar Griekenland zijn vooralsnog opgeheven..waardoor de mogelijkheid om via Thessaloniki en Macedonie door Servië naar huis te gaan erg lastig wordt (is de route die ik naar huis heb genomen, vanaf Macedonië in 1 ruk was 44 uur, tel daar nog een aantal uur naar Thessaloniki bij en dan de nachttrein naar Istanbul, dan ben je lang onderweg.) Nu wordt het wss nachttrein naar Sofia, daar de nachttrein naar Budapest en dan van Budapest naar Munchen en dan door naar NL.

Steden die ontbreken is er naar mijn mening zeker 1 en dat is Belgrado, leuke stad, leuk uitgaansleven en wss kom je er wel een keer langs onderweg naar of van Istanbul. Je gaat vanuit Budapest of door Roemenië richting Bulgarije, Istanbul of door Servië.

Verder zou ik proberen om op tijd aan te komen in Bratislava daar de stad even bekijken en dan dezelfde dag doorreizen naar Budapest. Dit kost je dan geen extra reisdag en verder is er in Bratislava niet heel veel te zien en te beleven. je zou er ook voor kunnen kiezen om dit stadje te schrappen.

Dus ik zou als ik jullie was via Bahn.de (is de meest accurate europese treinsite) eens gaan kijken welke treinen je van en naar de steden kan nemen en dan een soort van reisplan maken om te kijken of het echt mogelijk is alles te zien in 16 dagen plus alle reisdagen. Het zou zonde zijn als je alleen in de trein zit terwijl je dingen wilt zien.

Als er nog vragen zijn of er nog dingen onduidelijk zijn laat het dan weten ;)
worldtrip

Bericht door worldtrip »

Je kunt om Duitsland door te reizen eventueel, naast deze goedkope weekendtickets, ook een kaartje per bundesland kopen. Dat zijn groepstickets voor 5 personen. Enige nadeel is dat je alleen met regionale treinen mag reizen...
Laatst gewijzigd door worldtrip op 02 sep 2011 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter86

Bericht door wouter86 »

Hey Globeskater/worldtrip,

Thanks voor jullie bericht!
Waarschijnlijk gaan we voor een interrailpas, dat is toch wel het makkelijkste.
En ik heb belgrado ook maar ff op het lijstje toegevoegd. :)
Plaats reactie