Jordanië

Veel bruikbare reizigers tips voor Israël, Jordanië en Egypte. Toch nog een vraag, stel deze gerust in het forum en laat de kenners je helpen bij je reis.
kristine
Vakantieganger

Re: Geen sub-forum over Midden-Oosten of Jordanië?

Bericht door kristine »

Op dit moment tickets voor 370 a 400 euro (p.p./meivakantie). Een groepsreis kost minimaal 900 a 1000 euro (p.p.) voor een week. Ik denk dat we zelf wel goedkoper kunnen reizen en slapen daar, toch? Ik had al iets gelezen over 25 euro pp/per dag, maar ik zou graag eens horen van gezinnen die dit al gedaan hebben.
Maar ik kijk wel verder bij Azië.. Thanks! :)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

In de kerstvakantie kosten tickets het dubbele :)

Ik was in 2003 in Jordanie, dus mijn idee van prijzen is niet actueel. Mijn gevoel zegt me dat 25 euro niet heel ruim is, maar iemand anders kan dat vast bevestigen (in buurland Syrie is 25 euro echt weinig).
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik ben met een groepsreis naar Jordanie geweest omdat ik zelf het niet kon doen voor dat bedrag.
1000 euro is voor je retour vlucht, voor alle overnachtingen, vervoer etc.

Ik had berekend dat ik zelf minimaal 4 dagen meer nodig had om dezelfde route af te leggen met het openbaar vervoer. Ik wilde alleen reizen dus dan heb je een relatief dure kamer. 4 nachten extra overnachten en eten tikte qua kosten ook flink aan. Je betaald ergens tussen de € 25 en €40 voor een normale hotelkamer (dorms zijn goedkoper)

Daarnaast wilde ik graag naar Wadi rum en dat is kostbaar als je in je eentje een jeep moet charteren. Met een groep deel je de kosten.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

bolletjeom schreef:Daarnaast wilde ik graag naar Wadi rum en dat is kostbaar als je in je eentje een jeep moet charteren. Met een groep deel je de kosten.
In Wadi Rum zijn echter Bedouinen die daar tochten aanbieden, en wellicht kun je een jeep delen met mensen die je ter plekke ontmoet. Maar dat is natuurlijk een risico, voor hetzelfde geld moet je WEL in je eentje voor de kosten opdraven. En dan wordt het duur.

Ik vond Wadi Rum echter erg mooi, en zou iedereen aan willen raden deze plek te bezoeken!
janwinmarkonina

Bericht door janwinmarkonina »

Hoi Kristine,

Wij zijn afgelopen jaar met ons gezin (2 kinderen van 16 en 14) naar Jordanie en Egypte geweest. We hadden alleen een vliegticket Amsterdam-Amman en Cairo-Amsterdam geboekt bij Turkish Airlines. Prijs was ongeveer 400,- per ticket. Wij hebben een auto gehuurd bij Trifty voor 1 week. Auto opgehaald bij het vliegveld in Amman en ingeleverd in Aqaba. Alles is zeer goed te doen als je het zelf regelt. De mensen zijn heel vriendelijk en behulpzaam. Ga vooral niet met een groep want alleen kun je alles zelf bepalen en de tijd indelen zoals je zelf wilt. Vergeet vooral niet naar Dana te gaan een heerlijk plaats om te zijn. Mocht je nog vragen hebben dan zeg je het maar.
bolletjeom
Reisexpert

een groepsreis word hier soms geopperd omdat je nooit hetzelfde kunt zien in dezelfde tijd als je zelfstandig reist. Natuurlijk kan je als je zelf rijd wel stoppen waar je wilt maar je maakt zelden het aantal kilometers als wanneer een ander rijd.
Ik ben wel benieuwd wat die autohuur je kostte? Want dat is vaak ook een optie die voor veel budgetreizigers afvalt. Zeker wanneer je alleen reist en de kosten dus niet deelt.
In Marokko hebben wij wel een auto gehuurd. Dit was heel veel goedkoper dan we hadden verwacht
Hoot
Reiziger

Bericht door Hoot »

Ik heb in 2008 met partner rondgereisd in Jordanië. In ruim twee weken in totaal iets meer dan 700 euro per persoon uitgegeven, waarvan ruwweg de helft aan het ticket. Blijft er zo'n 25 euro over per dag en dat was zeer goed te doen. We hebben altijd kamers gehad rond de 20-25 euro per nacht, die we dan dus met z'n tweeën deelden. Was vaak inclusief ontbijt. Aan lunch + avondeten waren we bij elkaar rond de 6-7 euro kwijt, de rest ging op aan openbaar vervoer, taxi en entreetickets.

Wadi Rum was idd duur en de entree voor Petra was torenhoog. Maar beiden waren absoluut meer dan de moeite waard! Openbaar vervoer kost weinig tot niets, ongeveer 1 euro per uur reistijd.
We hebben twee keer een auto met chauffeur gehuurd omdat het openbaar vervoer ons ietwat in de steek liet. Naar de desert castles ten oosten van Amman en vanuit Madaba naar Mount Nebo, Bethany en de Dode Zee. Waarvan één keer gedeeld met twee andere reizigers en één keer privé met z'n tweeën.
Don't dream your life - Live your dream
Joosje84
Vakantieganger

Bericht door Joosje84 »

Geen idee of je er nog iets aan hebt, maar anders hebben anderen er misschien nog wel wat aan. Mijn vriend en ik hebben in september 2010 op eigen gelegenheid een 10-daagse reis naar Jordanië gemaakt.

Van tevoren hadden we alleen de vliegtickets geboekt, de eerste 2 hotelovernachtingen in Amman, en de auto. Verder hebben we ter plekke alles geregeld. Dat kon prima, omdat je in september net voor het hoogseizoen zit (en net na de heetste periode). Zowel qua prijs, temperatuur als drukte prettig ;)

In totaal waren we ongeveer € 1250,- p.p. kwijt incl. vliegticket. Ik moet er wel bij zeggen dat we vrij ruim hebben gedaan met ons budget. Het had in ieder geval goedkoper gekund. Maar aangezien de prijzen redelijk westers zijn, en het comfort daarbij soms enigszins achterblijft, hebben wij de keuze gemaakt om iets meer uit te geven.

De vliegtickets Amsterdam-Amman met Royal Jordanian (via ebookers) waren € 500,- per persoon.
We hebben een auto gehuurd bij Sixt voor 8 dagen (die hadden we 2 a 3 weken van tevoren via internet geboekt, dat is namelijk goedkoper dan ter plekke bij een verhuurbedrijf iets te regelen). Inclusief belasting, alle kilometers en all risk verzekering kostte dat € 332,-. Tanken kost ongeveer de helft van wat je in NL voor een tank betaalt.

Omrekenen is makkelijk: 1 JD staat ongeveer gelijk aan 1 euro

Onze route en programma:
dag 1: eind vd middag aankomst Amman, inchecken in hotel
dag 2: Amman bekijken (rondwandeling uit de reisgids, amfitheater, citadel, panorama viewpoint tegenover amfitheater, verder wat rondgeslenterd)
dag 3: uitgecheckt, huurauto opgehaald, en naar Jerash gereden waar we heel de dag hebben doorgebracht.
(tip: aan het eind kom je langs een buffetrestaurant waar ze 10 JD (= ongeveer 10 euro) per persoon vroegen voor de lunch. Wij vonden dat te duur en wilden weggaan, en als vanzelf daalde de prijs naar 6 JD).
's Middags via Mount Nebo naar Madaba gereden, en ingecheckt in hotel.
dag 4: via de dead sea highway panoramische route gereden naar de dode zee. De middag hebben we doorgebracht op Amman beach. Erg dure entree (JD 15 p.p.!) voor een stuk strand. Maar wel prettig dat er voorzieningen zijn als kleedhokjes en douches waar je je na je olie-achtige bad in de dode zee kan afspoelen. Ook is er een zwembad.
Eind vd middag teruggereden naar Madaba en de mozaiek plattegrond in de St George church bekeken.
dag 5: uitgecheckt, en naar Wadi Mujib gereden. Hier kun je leuk 'canyoningen'. Wij hebben de kortste (en drukst bezochte) Siq-trail gedaan (14 JD p.p.).
Daarna doorgereden naar het kruisvaarderskasteel in Karak. Na een kort bezoek zijn we doorgereden naar Dana Village. Dit was een erg lange reisdag, en we hebben een behoorlijk afstand afgelegd. Dat waren we eerst niet van plan, maar Karak beviel ons niet, vandaar dat we zijn doorgereden.
Dana is echt een aanrader!! Een prachtig nationaal park, met schitterende natuur. En die stilte... Oorverdovend!
dag 6: wandeling door Dana NP gemaakt met gids. Wij maakten de kortste wandeling (ik geloof dat die de 'Rummana campground trail' heet). Die is ook prima zelfstandig te doen, want goed gemarkeerd met steenmannetjes. Maar zonder gids hadden wij nooit de wilde ibexen, allerlei (roof)vogels en hagedisjes gezien!
's Middags doorgereden via kruisvaardersruine in Shobak (in slechtere staat dan die in Karak) naar Aqaba, ingecheckt in hotel.
dag 7: uitgecheckt, een stukje naar het zuiden gereden, naar de Royal Diving Club/Coral Bay Hotel. Een duikschool met hotel en 'privé strand'. Als je van duiken/snorkelen/relaxen houdt, zit je hier veel beter dan in Aqaba zelf! Als dag-gast betaal je wel weer een flinke JD 15 p.p. entree voor toegang tot het strand. Daarvoor mag je gelukkig wel nog op fijne ligbedjes onder rieten parasols plaatsnemen. Je kunt er handdoeken huren, en snorkel- en duikuitrusting. Er is een zwembad, douches en kleedkamers. Ze hebben een steiger van waaruit je direct bij het huisrif terecht komt. Prachtig! Wij hebben er heerlijk gesnorkeld! Als we een stukje van de reis over moesten doen, dan zouden we in dit hotel overnachten ipv in Aqaba zelf. Dan is de entree tot het strand nl bij de hotelprijs inbegrepen.
Eind van de middag doorgereden richting Wadi Rum, ingecheckt in Bait Ali Desert Camp (= toeristisch luxe 'bedouinenkamp').
dag 8: uitgecheckt, en naar Wadi Rum gereden voor een jeepexcursie door de woestijn en een overnachting in een 'écht' bedouinenkamp (iig veel minder luxe, en het voelde een stuk minder toeristisch). De Wadi Rum jeeptour en bedouinenkamp was wel behoorlijk aan de prijs. Wij waren voor 2 personen 140 JD kwijt. Daarvoor hadden we dus 1 overnachting gehad, al het eten en drinken, en een uitgebreide jeeptour (in 2 delen gesplitst: 's ochtends en aan het eind van de middag. Gedurende de middag was het veel te heet om de woestijn in te gaan, dus dan zit je in het bedouinenkamp en moet je jezelf zien te vermaken).
dag 9: uitgecheckt, en naar Petra gereden. Ingecheckt in hotel. 's Middags naar dé attractie van Jordanie gegaan. Wederom een behoorlijk dure entree (38 JD per persoon, voor een 2-daags entreekaartje). Maar dat was deze Unesco World Heritage Site zeker wel waard! Het is zo'n omvangrijke attractie dat je die 2 dagen makkelijk om krijgt! De 1e middag hebben we de Treasury bekeken, en wat dingen daar in de buurt. We waren redelijk laat, dus de ergste drukte was denk ik wel voorbij. Wij gingen erin, en tegelijk gingen massa's mensen weer naar buiten.
dag 10: de 2e dag Petra zijn we vroeg gegaan, en dan moet je weer eerst dat hele stuk dat je dag 1 ook al hebt gedaan, en dan het halve park weer over, en toen zijn we aan de klim naar de Monastery begonnen. Voor de High Place of Sacrifice hadden we geen tijd meer.
Daarna reden we terug naar Amman om de huurauto weer in te leveren. Inchecken in hotel.
dag 11: uitchecken en terugvlucht

Poeh, wat een lap tekst... :@

Groeten, Josine
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Deze kerst heb ik een week door Libanon en een week door Syrie gereisd.

Libanon

Libanon viel me nogal tegen qua pijzen. Een kamer zonder ontbijt (voor twee personen) kost daar ongeveer US$ 40 - 50. Dit zijn wel kamers met verwarming, iets wat zeker in Baalbek nodig is omdat de temperatuur 's nachts rond het vriespunt kan liggen.

Openbaar vervoer is niet duur, reken op 2-5 euro. (Het land is niet zo groot :) )

Qua eten varieren de prijzen heel erg. Een Turks brood met kaas uit de over kost ongeveer een euro, voor een broodje Shaorma ben je 2-4 euro kwijt (prijs varieert of het take out is of meer een schotel). 'Fast food' (wel beter dan in een snackbar!) in een restaurant kost rond de 10 euro, wil je wat anders dan fallafel, shaorma of kebab dan moet je op zeker 15 euro rekenen... Op sommige plekken is dit trouwen moeilijk te vinden.

Entreegelden varieren, sommige dingen zijn gratis, voor andere dingen betaal je max 6 euro (bv Baalbek).

Syrie

Syrie is een stuk goedkoper. Voor US$ 20-30 heb je een hele nette kamer, wederom met verwarming en warm water.

Voor OV heb ik geloof ik dit jaar nooit meer dan 3 euro hoeven te betalen, maar ik heb dan ook nooit meer dan 2 uur in een bus gezeten. Voor de minibussen rond de stad ben je meestal minder dan een halve euro kwijt.

Lokaal eten kan voor minder dan 5 euro, maar na heel veel fallafel en shaorma wil je soms iets anders. Bij de Italiaan kun je voor 8 euro heerlijke pizza en pasta krijgen, deze prijs is incl drankjes en voorgerecht. Verse vis uit zee, met aardappels, brood, kaas, salade en drankjes kost ongeveer 9 euro. En dan heb je VEEL en lekker eten!

Entree is zelden meer dan 2 euro.
Hannah

Jordanië temperatuur in augustus

Bericht door Hannah »

Wij denken erover om de laatste week van augustus (vanaf ong. 19/08) naar Jordanië te gaan, meer bepaald Aqaba, maar we zijn bang dat het dan eigenlijk te heet is.
Is er al iemand in deze periode daar geweest en hoe is dit bevallen ?
bolletjeom
Reisexpert

Re: Jordanië temperatuur in augustus

te heet! Ben er niet geweest in augustus maar wel vaker in die regio en dan vind ik het in de koelere maanden al snel te warm.
Alles boven de 35 graden zonder bewolking of schaduw gaat mij te ver.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Aqaba is wel wind.... Maar Aqaba is vrij conservatief dus je moet je bedekt bekleden (buiten de stranden van het hotel). En dat is toch wel erg warm!

Ja, bedekkende kleding beschermt je tegen de zon, maar het houdt ook de wind tegen. In Dubai was ik niet blij mezelf te moeten bedekken.
Hoot
Reiziger

Bericht door Hoot »

Ik ben er in de laatste twee weken van augustus geweest. Aqaba vond ik best prettig, vanwege de wind van zee, maar het was toen nog ruim 35 graden.
De rest van Jordanië was moordend warm, 40+ graden was geen uitzondering. En toch, ik heb er geen spijt van (kon toen niet anders vanwege gebonden aan schoolvakanties). Het was rustig, weinig toeristen, daardoor veel af kunnen dingen op hotelprijzen. Zolang je je aanpast aan de lokale tijden (vroeg opstaan, 's middags rusten, etc) vond ik het vrij goed te doen. En zorgen dat je absoluut veel blijft drinken, en als je veel zweet kan af en toe een zakje ORS geen kwaad.
Don't dream your life - Live your dream
annelies2225

Re: Jordanie: OV of toch per (huur)auto

Bericht door annelies2225 »

Ha, en ik ben weer (al een paar weken) terug van een mooie reis.

Uiteindelijk hebben we een combi gemaakt van OV, taxi en huurauto.
Aangezien we in het laagseizoen waren en het eigenlijk onmogelijk was om idd per ov op de kingshighway naar shobak en karak te gaan, hebben we een taxi genomen tot Madaba. En ook om Um Qays en verder richting oosten/Arzaq te gaan hebben we toch een paar dagen een auto gehuurd, ging goed. (en inderdaad Amman mijden en een tomtom of een goede kaart is geen overbodige luxe....).

Qua temperatuur viel het ons reuze mee. Ca 24 graden in Aqaba, in Petra een heerlijk zonnetje (okee snachts bijna nachtvorst, dus sochtens fris) maar overdag zo'n 15 graden, dus heerlijk om daar te wandelen en te klimmen. Lekker weer, voor een (spijker)broek en tshirt/trui. En gewoon ook lekker gedobberd in de Dode Zee.
En ik vond het leuk en relaxed om eens weinig touristen tegen te komen :-) en ook zo meer in het locale leven op te gaan.

Maar de vlucht van arkefly, tja over de service van Arkefly heb ik geen goed woord voor over.
Aangezien we daar zaten toen de onrusten (en t negatieve reisadvies) in Egypte begonnen en onze terug vlucht een tussenlanding maakt in Hurgada (de standaard route is Amsterdam-Aqaba-Hurgada-Amsterdam), hebben ze op het laatst (ja 1 dag van te voren hebben we t gehoord) besloten het vliegtuig niet te laten vliegen...... en ons gewoon op een vlucht van een dag later naar Brussel gezet (en zie maar hoe je verder naar Amsterdam komt om 9 uur s avonds op Brussel Airport). En echt verder niks geregeld of andere mogelijkheden aangeboden.
Rick.
Reiziger

Wat moet ik níet missen in Jordanië?!

Bericht door Rick. »

Beste allemaal,
Ik wil me een aantal weken/1,5 maand onderdompelen in de cultuur van Jordanië, want iedereen zegt dat 't de moeite waard is. Ik wil op kameelsafari (wat is aan te raden, welk gebied? Wadi Rum?), naar wat musea, het liefst bij de bevolking zelf slapen (Couchsurfing?) en een paar dagen/nachten relaxxen na en voor de vluchten (Rode, Dode zee, leuke hotels?)
Bedankt voor het lezen en de tips! _O_
Plaats reactie