Tax back Australië

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Tax back Australië bijbetalen in plaats van terugkrijgen

Bericht door Rebec »

Hoi Allemaal,

ik heb mijn taxback zelf gedaan dit jaar (met behulp van een Australische vriendin). Nu heb ik ingevuld dat ik een non resident ben. Ik heb net mijn opgave terug gehad en ik moet nog een 200 dollar bijbetalen. Nu weet ik dat iedereen altijd tax terug krijgt. Had ik moeten zeggen dat ik resident ben? Omdat ik langer dan 6 maanden in Australie ben? Kan ik dit nu nog goed krijgen? Ik wil graag de 800 dollar terugkrijgen die ik aan tax heb betaald omdat ik er eigenlijk wel een beetje op gerekend had.

Groetjes Rebecca
Erik
Site Admin

Re: Tax back Australië bijbetalen in plaats van terugkrijgen

Bericht door Erik »

Het lijkt me vreemd dat je 200 dollar moet bijbetalen, maar misschien heb je net een bepaalde grens overschreden met het bedrag dat je verdient hebt? Als dat niet het geval is zou ik even kijken of je bij een belastingkantoor binnen kunt stappen (of kunt bellen) en vragen wat er mis is met je aangifte.
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Ik vond het ook al vreemd erik. Ik zal ook mijn enige werkgever is mailen. Kijkrn wat zij zeggen. Misschien hebben zij mij wel als resident gerekend en zo de belasting gerekend en is dat anders dan non resident
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Je hebt inderdaad de fout gemaakt dat je namelijk wel een resident bent, namelijk een temporary resident. Staat op je WHV gedrukt. Dus je bent een "resident for tax purposes" en hoort dan als backpacker zo goed als al je betaalde belasting terug te krijgen aangezien je waarschijnlijk relatief weinig hebt verdiend en de "tax free threshold" rond de $15,000 ligt (of nog meer).

Ik heb hetzelfde probleem gehad toen ik in mijn eerste jaar een WHV had en mijn accountant het verkeerd had ingevuld. Neem daarom contact op met de Australian Tax Office (ATO) en laat het rectificeren en je krijgt zo goed als gegarandeerd (bijna) al je betaalde belasting terug.

Succes ermee! ^O^
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Metor
Wereldreiziger

Bericht door Metor »

Ik hoop dat de treshold hoger ligt dan $15.000. Dat verdien je daar namelijk wel erg makkelijk en snel.
Dat is nog geen 5 maanden werken...
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Ohhh dankjewel Kim! Hier heb ik echt heel veel aan. Stom dat op internet hier zo weinig over te vinden is. Ja ik kan het makkelijk wijzigen via de site.

Toch denk ik dat het veranderd is sinds dat jij op je whv bent gekomen. Ik kan niks vinden op mijn visa of internet erover.
Ik lees nu dat backpackers non resident zijn omdat ze werken en reizen. Als je op je WHV komt om alleen maar te werken en dus op een plek te blijven, dan ben je een resident. Ik vind het allemaal maar stom en ga gewoon een bezwaar indienen.

Ik heb helemaal niet veel gewerkt en kom dus ook helemaal niet aan de 15000. Daarom was het zo zuur voor mij om zoveel geld van dat kleine bedrag weg te zien gaan!
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Onder een WHV ben je nog steeds een "temporary resident", dat is niet veranderd. Het maakt niet uit of je werkt of waar je verblijft, met een WHV word je zo gezien.
Zie bijvoorbeeld: https://www.immi.gov.au/media/fact-shee ... ence.htm#b

Het onderscheid is bijvoorbeeld met een toerist die niet mag werken, zij worden gezien als "visitors".

De tax free threshold is nu $18,200. Dit houdt alleen in dat je tot dat bedrag geen belasting hoeft te betalen maar omdat je als WHV-er vaak niet het hele jaar werkt, krijg je waarschijnlijk daarboven ook meer terug omdat je belasting betaald alsof je een jaar werkt net als in Nederland.

Succes met het veranderen van je tax claim, komt goed!
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Dankjewel Kim! Ik heb het formulier uitgeprint en verstuur het morgen! Dankjewel voor je hulp!
JeanineML

TAX probleem

Bericht door JeanineML »

Hallo reizigers,

Wij willen graag onze tax terug vragen. De feiten zijn:
  • meer dan 6 maanden in australie gewerkt;
  • grotendeels in 1 staat;
  • in beide gevallen hebben we resident ingevuld op de formulieren;
  • 1 persoon zit boven de 15000 dollar aan inkomsten;
Kunnen jullie ons helpen met de volgende vragen:
  1. waar/ hoe kunnen wij de belasting terug vragen (liefst website)
  2. komen wij niet in de problemen door dat wij resident hebben ingevuld
  3. kennen jullie ook een nederlands bedrijf met kennis/adviezen (geen australian backpackers of kilroy )

de groetjes,
J & J
Kims
Reisexpert

Re: TAX probleem

Bericht door Kims »

Hi,

Je kunt zelf proberen je belasting terug te vragen via de website van de belastingdienst daar staat een redelijk simpel programma op om het terug te vragen. Zie: https://www.ato.gov.au

Je komt niet in de problemen omdat je resident hebt ingevuld, je bent namelijk een resident op een WHV, namelijk een temporary. Wanneer je je belasting terugvraagt, dien je dan ook ja te zeggen op de vraag "are you a resident for tax purposes". Dit is erg belangrijk! Zie een eerdere recentelijke post van Rebec: tax-back-australie-bijbetalen-plaats-va ... 28652.html

Mocht je er zelf niet uitkomen met je belastingteruggave, regel het dan via een Australische accountant. Kost rond de $100-$150 maar kan het meer dan waard zijn omdat zij extra dingen kunnen claimen. Vraag het in ieder geval niet terug via backpackerwebsites die je ermee kunnen helpen, zij houden een percentage van je teruggave en dat is meestal zeer veel omdat backpackers over het algemeen een grote teruggave krijgen ivm een deel van het jaar werken en relatief weinig verdienen.

Succes ermee!
lizcrmrs

Bericht door lizcrmrs »

Hoi Rebecca,

Hoe is dit afgelopen bij jou?
Ik heb namelijk hetzelfde probleem en mijn tax agent (Etax) wil zelfs na het versturen van mijn huurovereenkomst van 6 maanden niet geloven dat de ATO mij als inwoner ziet en dit dus niet veranderen.
Ik moet 2,400 dollar terugbetalen :N
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Ik heb nog niks terug gehoord. Heb het drie weken geleden verstuurd dus. Hopelijk snel want ik wil mijn early tax return insturen, maar dan moet ik wel weten wat ik moet doen.

Vervelend voor je zeg. Zeker als je het via een agent doet.
lizcrmrs

Bericht door lizcrmrs »

Oké. En Kim hoe zeker ben jij dat we wel resident zijn? Ik lees namelijk zoveel tegenstrijdige berichten op internet...
lizcrmrs

Re: Tax back Australië

Bericht door lizcrmrs »

Dus even kort samengevat, als je reist en werkt op je Working Holiday Visum betaal je 30% belasting en werk je dus eigenlijk voor minder dan 10 dollar, 7 euro, per uur??? Is dit echt waar? Waarom werken we dan eigenlijk nog in Australië?
Erik
Site Admin

Re: Tax back Australië

Bericht door Erik »

Met name voor de ervaring of om langer in Australië te blijven.
Plaats reactie