Myanmar

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Jenny
Reisexpert

Re: wie heeft info over Myanmar?

Bericht door Jenny »

Tom, ik ben het niet helemaal met je eens.

Als je spreekt van Burma, dan heb je het eigenlijk maar over een bevolkingsgroep, namelijk de Birmesen (Birmezen?). Er zijn echter ook talrijke ethnische minderheden in Myanmar, denk hierbij bv aan de Akha en de Karen. Velen van hen worden ook in Thailand al onderdrukt, velen zijn statenloos, en moeten ze dan ook in Myanmar weggecijferd en onderdrukt worden (nog meer dan de rest van de mensen)? Om die reden gebruik ik zelf de naam Myanmar.

Enige jaren geleden heb ik vrijwilligerswerk gedaan in Sangklaburi, Thailand, en veel vluchtelingen daar (met name Karen) prefereren de naam Myanmar.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

Dat klopt Jenny, de meeste vluchtelingen behoren tot etnische minderheden, deze groepen hebben juist het zwaarst te lijden onder het militaire regime. Na de naamsverandering is het enkel slechter gegaan met deze minderheden en ik geloof absoluut niet dat deze nieuwe naam recht zou doen aan de etnische minderheden.
Ik geloof natuurlijk jouw ervaringen in thailand. Ik werk zelf werk hier in NL op een azc voor hervestigde vluchtelingen, velen uit Burma. Dit zijn ook met name Karen, maar ook mon, shan, karenni etcetera. Tot op heden ben ik er nog geen tegengekomen die myanmar prefereerde boven burma. Er bestaan in het grensgebied tussen thailand en burma vele vluchtelingen zelforganisaties, opgericht, bestuurd en bemand door verschillende etnische minderheden. hierbij sluiten de verschillende etnische groepen zich bij elkaar aan, ook de burmezen, gevluchte studenten, politici en andere dissidenten. Samen strijden zij voor een democratisch burma waarin plek is voor alle 'stammen'. zij zijn verenigd in de strijd tegen het myanmar van de junta.
amassakoul
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ben uiteraard tegen het Myanmar van de junta, maar voor een vrij Myanmar voor iedereen!
griet

regenseizoen myanmar/ birma

Bericht door griet »

hallo.

wij [griet en bert] zouden graag deze zomer naar myanmar gaan, we zitten vast aan de maand aug,
het is dan regenseizoen.
mijn vraag is regend het de hele dag, of valt het wel mee, is het echt af te raden??? of toch nog best te doen.

wie heeft ervaring met reizen in deze tijd??

hoor het heel graag

vriendelijke groet Griet
tom
Reisexpert

Re: regenseizoen myanmar/ birma

Bericht door tom »

soms regent het een hele dag maar meestal een uurtje ofzo aan het einde van de middag. vaak is het gewoon lekker zonnig weer. het landschap is veel groener in deze tijd. watervallen zijn indrukwekkender. minder toeristen (al maakt dat Birma niet zo heel veel uit denk ik zo). onverharde wegen kunnen in deze tijd lastig te bereizen zijn, houd daar rekening mee.

Ik vind het regenzeisoen een fijnere tijd om deze regio te bezoeken. laat het je dus zeker niet tegen houden.
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

voordeel van regenseizoen is dat het vaak bewolkt is en je dus niet levend verbrand in de zinderende zon. ik hou altijd wel van regenseizoen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Houd echter serieus rekening met vertragingen, wegen in Myanmar zijn slecht!
griet

Bericht door griet »

tom schreef:soms regent het een hele dag maar meestal een uurtje ofzo aan het einde van de middag. vaak is het gewoon lekker zonnig weer. het landschap is veel groener in deze tijd. watervallen zijn indrukwekkender. minder toeristen (al maakt dat Birma niet zo heel veel uit denk ik zo). onverharde wegen kunnen in deze tijd lastig te bereizen zijn, houd daar rekening mee.

Ik vind het regenzeisoen een fijnere tijd om deze regio te bezoeken. laat het je dus zeker niet tegen houden.

bedankt voor de informatie, als je nog leuke tips hebt, hou me aanbevolen

groetjes griet
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

He Myanmar-geïnteresseerden!

Ik vraag me af welk boek jullie gebruiken of hebben gebruikt om mee door Myanmar te reizen en of deze is bevallen. Ik heb voor Vietnam de rough guide want vind dat een iets fijner boek dan de lonely planet maar die bestaat voor myanmar nog niet.

Hebben jullie tips? Of afraders, dat kan ook natuurlijk :).

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

ik heb met de LP gereisd, en dat vond ik een fijn boek. ik heb hem aan het eind van mijn reis aan een monnik gegeven, die was er heel blij mee!
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

Wat een snel antwoord :). Ik ga morgen toch een backpack halen dus zal gelijk kijken naar dat boek. Zag hem op bol.com ook tweedehands maar dat scheelt maar 1 euro!

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Shelley1984
Contacteer:

Rondreizen in Myanmar

Bericht door Shelley1984 »

Mijn vriend en ik gaan van 7 november tot 24 november 2012 naar Myanmar, ongeveer 2,5 week dus. Wij vroegen ons af hoeveel tijd we moeten rekenen voor het rondreizen tussen de highlights (de 'big 4' zoals velen die noemen: Yangon, Bagan, Mandalay en Inle Lake). Zijn (nacht)bussen een goede optie of verliezen we hiermee veel tijd en kunnen we beter gaan vliegen?
hanneke88
Reiziger

Re: Rondreizen in Myanmar

Bericht door hanneke88 »

Hallo Shelley,

ik vond nachtbussen een prima optie. Ze zijn wel vermoeiend en je moet er rekening mee houden dat je vaak eerder aankomt dan de bedoeling is. Zo ging ik van Yangon naar Inle Lake, aankomst was gepland om 7 meen ik. Uiteindelijk waren we er om 4.. en dat was niet de enige keer. Bussen zijn prima van kwaliteit, touringcars zoals wij ze eigenlijk ook kennen. Tenminste de bussen tussen de grote steden. De wegen zijn een stuk minder, waardoor het nog niet altijd comfortabel is. Met name Mandalay - Bagan veroorzaakte een hoop mensen met gevulde spuugzakjes. Hier zorgen ze trouwens wel voor. Primatourtjes heb ik op dit stuk preventief genomen.

Verder is het absoluut de moeite waard om die plaatsen te bezoeken. Maar voor de echte Myanmar ervaring zou ik juist ook van deze plaatsen afwijken als je daar de tijd voor hebt! Mocht je nog vragen hebben dan laat het maar horen!

Groetjes, Hannee
Kims
Reisexpert

Re: Rondreizen in Myanmar

Bericht door Kims »

Hi,

Voor meer info zie: birma-myanmar-t22393.html en
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/myanmar/

Herinner me opeens dat ik nog wat Myanmar artikelen aan zou passen 0_0
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Plaats reactie