Tips voor: Backpacken door Thailand Laos Cambodja en Vietnam

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
laurasonneveld

Re: route thailand, laos, vietnam, cambodja

Bericht door laurasonneveld »

Bedankt voor jullie reacties!!
In verband met de onrustige situatie in Thailand op dit moment hebben Lianne en ik besloten Thailand toch uit ons reisschema te schrappen en wel naar Vietnam te gaan in plaats Thailand. Van 18 juli - 2 september (=6 weken) hebben we dus de tijd om een mooie reis te gaan maken door Vietnam, Laos en Cambodja (wel vlucht via Bangkok).
Thailand is gigantisch groot en prachtig om nog een andere keer (als de politieke situatie beter is) te bezoeken!

De combinatie van Vietnam, Laos, Cambodja lijkt iets moeilijker qua route plannen voor 6 weken ivm grensovergangen. We zullen een keuze moeten maken welk deel van Vietnam en welk deel van Laos we gaan overslaan. Daarom de vraag wat jullie meest leuke (+realistische) reisroute-optie lijkt. We willen graag een mooie combi van natuur&cultuur. Een aantal dagen meer primitief reizen en een trekking doen lijkt ons heel leuk, maar het is onze eerste keer backpacken, dus wat meer ''minder primitief (toeristischer) reizen is misschien veiliger/verstandiger voor zo een eerste keer.

Optie 1: reisdata zijn grove schatting
19 juli: aankomst in Bangkok, direct doorvliegen naar Hanoi (Vietnam)
19-21 juli: Hanoi
21 juli - 24 juli: trip Halong Bay + Hoa Lu (Ninh Binh), terug naar Hanoi
25 juli: richting Sapa; tips voor route? stops onderweg tussen Hanoi en Sapa, en tussen Sapa en Noord-West-Vietnam
Rond 31 juli: grensovergang Dien Bien Phu - Tay Trang naar Laos
1 aug - 11 aug: richting Luang Prabang (misschien een trekking doen in Noord-Laos), door naar Vientiane en dan door Laos reizen richting een grensovergang terug naar Vietnam (want we willen Hoi An bezoeken!): Nam Phao- Cau Treo (schijnt onveilig/niet betrouwbaar te zijn) of bij Na Phao - Cha Lo (kan je volgens Lonely Planet maar 2x per week de grens over) of bij Lao Bao -Dansavanh.
+/- 13 aug - 18 aug: Hue + Hoi An + misschien strand (Cua Dai / Tam Hoi)
Dan vlucht vanaf Phu Bai (= vliegveld bij Hanoi en Hue) naar HoChiMinhCity (Saigon).
19-23 aug: stad + regio HCMC, tot grens Cambodja
24 aug- 30 aug: Cambodja (wat is beste grensovergang Vietnam-Cambodja): Phnom Penh, Siem Rap.
Met bus vanuit Siem Rap terug naar Bangkok.
Terugvlucht vanuit Bangkok op 1 september

Optie 2: Noord en Centraal-Vietnam + Zuid Laos
19 juli aankomst in Bangkok
19 -21 juli Hanoi
21 juli - 24 juli trip naar Sapa evt. combi met een van de Nationale parken in Noord Vietnam (welke kunnen jullie aanraden?)
25 juli-28 juli vanuit Hanoi naar Halong Bay en naar Ninh Binh (Hoa Lu)
29 juli- 3 aug (?): door naar Centraal Vietnam: Hue (met trein)
3 aug-10 aug: Hue, Hoi An, + evt. strand
11-12 aug: naar Laos via grensovergang bij Lao Bao- Dansavanh richting Savannekhet of via Bo Y richting Pakse.
13-16 aug: 4000 eilanden/Bolavenplateau
17 aug: grensovergang naar Cambodja
18 aug - 25 aug: Noord-West Cambodja (Siem Rap)
26 aug - 31 aug: terug richting Bangkok met evt (afh. van situatie in Thailand) nog paar dagen eiland/strand
1 sep: terugvlucht vanuit Bangkok

-Dit zijn beide opties van Noord naar Zuid. Dit lijkt ons het handigst ivm grensovergangen (m.n. Laos-Cambodja).

-Ik hoor vaak dat er in Centraal Vietnam een aantal ''saaie stukken'' zitten die je beter over kunt slaan? Klopt dit? Is dit met name de regio tussen Hanoi en Hue of juist meer onder Hue/Hoi An - HCMC?

-Wat is een leukere (m.n. meest gevarieerde) combinatie: Noord-Vietnam (Hanoi, Sapa, Halong Bay, Hoa Lu) met een trekking in Noord-Laos en steden in Noord-Laos(Luang Prabang, Vientiane) OF Noord+Centraal Vietnam (incl Hoi An) met Zuid-Laos (4000 eilanden).

-Hoi An schijnt heel mooie en gezellige stad te zijn dus zouden we graag bezoeken. Hoe combineer je dit het beste met Laos en Cambodja aangezien Hoi An in Centraal Vietnam ligt?

-De Mekong-delta in Laos lijkt ons leuk voor een aantal dagen, maar misschien ''saaier'' om daar meer dan een paar dagen over te reizen (per boot). Dus heeft iemand ervaringen met de hoger gelegen grensovergang van Laos naar Vietnam Nam Phao-Cau Treo?

Hoop dat het een beetje duidelijk is! Merken dat het lastig is om dingen te schrappen en je al snel op een te krap reisschema uitkomt. Ik hoor graag of jullie kunnen inschatten of dit echt te krap is en zoja misschien tips welk deel van de reisroute misschien eruit kunnen of sneller kunnen.

Heel erg bedankt alvast voor jullie reactie!

Groetjes,
Laura
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

mijn idee: lekker noord Vietnam bekijken.
Neem gewoon de nachttrein van Hanoi naar sapa. Zorg dat je daar op een zaterdag bent. Boek eventueel een tripje in Hanoi. Die zijn mega goedkoop. Dan regelen zij je treinkaartje. Vervoer van het trein station naar Sapa (zeker nog een uur rijden) en een hotel in Sapa. 's ochtends heb je dan alle tijd om de markt te verkennen en 's middags kan je daar met een gids een mooie wandeling in de omgeving van Sapa maken. 's avonds heb je ook vrij te besteden. De volgende ochtend hebben ze dan een busje geregeld naar de zondag markt in Bac ha. (mooier) en wederom in de middag een wandeling (erg leuk gebied). Vervolgens zetten ze je weer af bij het treinstation. Als je dat niet wilt valt er vast wel wat te regelen. dit soort tourtjes zijn vaak goedkoper dan zelf regelen.

Ga vervolgens naar Noord-Laos en zak je af naar het zuiden. Van daar door naar Cambodja. Stoppen in Kratie en dan doorreizen naar Siem Reap, Phnom Penh en naar HCMC.
Mid Vietnam is wat minder boeiend. Persoonlijk vind ik dat je het stuk tussen Hanoi en Hoi-an prima kunt overslaan.
Als je in HCMC bent kan je nog naar Mui ne en dan via Dalat weer terug.

is er niet een lekker goedkoop airasia ticket te vinden van HCMC naar Bangkok?

bovenstaand is namelijk qua vervoersmogelijkheden en grenzen het handigste...vind ik. en ook de mooie stukjes.
Ergens midden in Laos afslaan naar Vietnaam brengt je niet echt in het boeiendste deel van Vietam.
Let je ook even op hoe je dat regelt met je visum voor Vietnam.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
laurasonneveld

Bericht door laurasonneveld »

Bedankt voor je reactie!
bolletjeom schreef:Let je ook even op hoe je dat regelt met je visum voor Vietnam
Wanneer we beginnen in Vietnam, daarna voor +/- 4 weken naar Laos en Cambodja gaan, is ons 4-weekse visum waarschijnlijk verlopen, als we dan op het einde weer terugkeren naar HCMC in Vietnam.
Bedoel je dat met ''let even op hoe je het regelt''? Is er een oplossing voor?

Groetjes, Laura

P.s. Nog paar onbeantwoorde vragen; misschien dat iemand ervaring heeft?
- Iemand ervaring met National Parks in Noord-Vietnam? Welk National Park in Noord-Vietnam is aan te raden? Ba Vi National Park (ten westen van Hanoi), Cue Phong National Park (bij Ninh Binh), Ba Be National Park (helemaal Noord), Hoang Lien National Park (bij Sapa)?
- Leent de omgeving van Noord-Vietnam of van Noord-Laos zich beter voor een trekking? Aanraders?
bolletjeom
Reisexpert

je kunt aan de grens met Vietnam geen visum krijgen. Die moet je dus van te voren regelen. Wanneer je in Phom Penh bent zou je daar dus naar de ambassade kunnen om een nieuw vietnam visum aan te vragen. Je moet even uitzoeken (goolge, reisgids..of iemand op een forum die het zeker weet) of er een ambassade zit, of die visa verstrekt, en hoeveel werkdagen je daar op moet wachten
raymon0229

Bericht door raymon0229 »

heyy laura ik en nog 3 vrienden gaan een soort vergelijkbare reis maken begin 11 july

wij reizen vanaf bkk naar siem reep, pohnm phen door naar vietnam. En dan met de trein naar boven tot we ongeveer op hoogte zijn van vientianne zodat we laos aan kunnen doen en twijfelen nog of we via udon thani of luang prabang naar chiang mai afreizen. om vervolgens naar bkk weer te gaan en pattaya nog te bezoeken aangezien we met 4 jongens zijn

maar hier dit stukje is vor jou denk ik ook wel erg handig voor je visum voor vietnam

De Visa on arrival, is alleen beschikbaar voor aankomst per vliegtuig. Als U per land
Vietnam binnenkomt zult U op een andere manier de visums moeten regelen.
Wat U kunt doen is in Cambodja de visums regelen. Dat kan op 2 manieren:
1) Bezoek het Vietnamese consulaat in Phnom Phenh.
2) Bezoek een reisburo en laat hun een visa approval letter regelen. Met deze brief kunt U aan de grens uw
visum ophalen. Reken er op dat dit 2..3 dagen kan duren.

En mocht u van gedachten veranderen en per vliegtuig van Phnom Phenh naar Vietnam vliegen, dan kunt U altijd
nog bij ons de visums aanvragen. Reken op 3 werkdagen om uw visums te regelen.
Arjenp

In 3 maanden thailand-laos-vietnam-cambodja-thailand doen?

Bericht door Arjenp »

Beste zuid-oost-Azië liefhebbers, *O*

Vanaf december ben ik van plan om samen met mijn vriendin een reis van 3 maanden te gaan maken door ZO-Azië en daarna nog eens 3 maanden Australië. We hebben al een redelijke route uitgestippeld, maar we weten niet of dit een haalbaar plan is.

Reisroute ZO-Azië:
Begin december vliegen naar Bangkok (Thailand)
Vanaf Bangkok in 2 a 3 weken naar en door het noorden van Thailand (Thailand)
In 1,5 a 2 weken door Laos, van Noord-west-Laos naar Vientianne. (Laos) visum bij de grens regelen.
Van Vientianne met de bus (kan dit) en of vliegtuig naar Hanoi (Vietnam) visum daar regelen?
in 4 weken vanaf (noord) Hanoi naar (zuid) Saigon. (Vietnam)
Daarna in 1,5 a 2 weken van zuid Cambodja naar Siem Reap. (Cambodja) visum bij de grens regelen.
Vanaf Siem Reap naar zuid Thailand vliegen en daar nog 2 weken bijkomen in het zonnetje voordat we naar het volgende zonnetje Australië gaan. (Thailand)
In Australië willen we in 3 maanden helemaal Australië rond gaan rijden met een auto, maar dat is een heel ander verhaal. :X

Is deze route door ZO-Azië haalbaar in de tijd die we ervoor hebben (3 maanden)?
Kan je alle visums daar regelen, las dat het voor Laos (vanuit Thailand) en Cambodja (vanuit Vietnam) niet erg moeilijk is, maar voor Vietnam vanuit Laos? en dan met de bus of vliegtuig?
Als je Thailand weer binnen vliegt krijg je dan een 30 dagen visum of gewoon de 15 dagen?

Heb je nog aanmerkingen / tips op de route of mis ik iets wat ik echt moet zien/doen, laat het me weten!!!! :Y

Groetjes,
Arjen
Margot Bendijk

Re: In 3 maanden thailand-laos-vietnam-cambodja-thailand doe

Bericht door Margot Bendijk »

Hoi Arjen,

wat ga je een fijne reis tegemoet!
Hierbij antwoord op je vragen. Kijk ook vooral bij de sectie 'reisinformatie' en speur ook het forum ZO Azie af. Je kunt daar ook nog een heleboel antwoorden en tips vinden.

* Je route is goed te doen in 3 maanden en zit logisch in elkaar.
* Van Vientiane naar Hanoi zou ik met het vliegtuig doen als je er het geld voor hebt. Met de bus zul je weer omhoog
moeten richting Luang Prabang (en daar kom je net vandaan als je omlaag door Laos reist) en je doet er erg
lang over met de bus, omdat je de bergen door moet.
* Visa kun je inderdaad gewoon ter plekke regelen. Een visum regelen voor Vietnam in Laos heb ik persoonlijk
geen ervaring mee, maar ik geloof dat dat ook geen probleem is. Je kunt in Azie visa aan de grens regelen, maar
kunt dit ook al vooraf doen in het buurland. Je kunt in dat geval zelf rechtstreeks je visum regelen bij consulaat of
ervoor kiezen om het daar een tussenpersoon te laten doen. Je bent je paspoort dan een dag of twee kwijt en
krijgt deze netjes weer retour incl. visum. Mocht je dir soort zaken op reis allemaal liever niet willen regelen, dan
kun je er natuurlijk altijd voor kiezen je visa al in Nederland te halen. In de regel moet je het land waarvoor je een
visum haalt binnen 3 maanden na het halen van je visum bezoeken, daarna is je visum niet meer geldig.
* Als je Thailand binnenkomt per vliegtuig krijg je inderdaad een visum voor 30 dagen (visum upon arrival, is niet
meer dan een stempel in je paspoort). Kom je over land de grens over, dan ontvang je een 15-dagen visum.

Geniet van je trip!

Groeten,
Margot
bolletjeom
Reisexpert

hi arjen

ziet er goed uit op een paar kleine puntjes na. Vientiane naar Hanoi met de bus is niet mogelijk. Je kunt wel in Hanoi komen met de bus maar dan moet je een andere route nemen en daar een paar dagen voor uittrekken. Of vliegen van Vientianne naar Hanoi kan weet ik niet. Je visum voor Vietnam moet je hebben voor je het land binnenkomt. Ik weet niet in hoeverre je die in Vientianne kunt regelen. En hou er rekening mee dat dit je een paar dagen tijd gaat kosten.
wanneer je vanuit het buitenland Thailand komt binnenvliegen krijg je weer 30 dagen.

Ik zou echt even goed kijken of er aanbieders zijn voor de vlucht Vientianne - Hanoi en of die een beetje betaalbaar zijn.
bolletjeom
Reisexpert

Je kunt in Azie visa aan de grens regelen, maar
kunt dit ook al vooraf doen in het buurland.
je kunt niet voor alle landen een visum aan de grens halen. En als het wel kan is het niet altijd zo dat het bij alle grenzen kan. Voor Vietnam moet je van te voren een visum hebben.
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

bolletjeom schreef:Vientiane naar Hanoi met de bus is niet mogelijk. Je kunt wel in Hanoi komen met de bus maar dan moet je een andere route nemen en daar een paar dagen voor uittrekken
Wij zijn 2 jaar geleden met de bus van Vientiane naar Hanoi gegaan. De busreis koste 18 dollar en duurde 27 uur. De reden waarom ik het mij nog zo goed herinner is omdat het één van de ergste busreizen was die ik ooit gedaan heb. Alleen die in de jungle van Bolivia was erger maar dat is een ander verhaal. Maar goed het kan dus wel. De bus is niet echt luxe en was bij ons bomvol (tot aan plastic krukjes in het gangpad) dus als je langer bent dan een gemiddelde aziaat is het alles behalve comfortabel. Maar je moet maar zo denken het is lekker goedkoop en een directe verbinding (dus niet overstappen). Ze droppen je wel ver buiten het centrum van Hanoi, waar je vervolgens opgewacht wordt door taxi's waarvan de meter ongeveer 10x zo snel loopt als gewoonlijk. Dus pas op, stap niet in zo'n taxi! ritje naar het centrum zou je hooguit een paar dollar moeten kosten (en niet 27 zoals de meter van onze taxi aangaf 0_0 ).
annelies2225

Bericht door annelies2225 »

mmm wij hebben drie jaar geleden in 2 maanden myanmar loas en cambodia (en een deel thailand) gedaan en vorig jaar Vietnam.
Wij hebben in 2 1/2 week Laos gezien, en zijn ook helemaal naar het zuiden gegaan (dus incl Pakse, Wat champansak ect en ook Dong Kong eo. (de 3000 eilanden... erg mooi/rustig) en we zijn toen doorgestoken (met een busje in één keer (af en toe overstappen, maar wel met een groepje en ging soepeltjes) naar Kratie in Cambodia, niet de beste weg, maar ze waren toen wel bezig met de weg, dus hopelijk is die nu wel klaar) en vervolgens naar Siem Reap en daarna naar Phnong Penh.
Vanuit daar kun je ook de de oversteek/doorsteek maken naar Vietnam en dan eindigen in Hanoi

Alle visums hadden we van te vorgen gerereld, vonden we wel zo relaxed, zodat je niet een hele dag op vakantie bezig bent om er eentje te regelen.....
renee_
Reiziger

Thailand + Cambodja, Vietnam of Laos?

Bericht door renee_ »

Beste reizigers!

Ik en mijn vriend willen in onze zomervakantie zo'n 6/7 weken naar Azië. We zijn al vrij laat met vliegtickets boeken, dus we willen echt zo snel mogelijk boeken!! Maar we zitten nog heel erg te twijfelen over waar we allemaal heen gaan.
(We hebben tegen die tijd (Juli) Beide zo'n 2000 euro gespaard (waar wel nog een vliegticket naar Bangkok van af moet) we denken dus ongeveer 1300 over te houden voor de tijd daar.)
We willen in elk geval zo'n 4 weken naar Thailand. Ik heb de lonely Planet nu zo'n 3 keer gelezen en we weten wel waar we allemaal heen willen. (Bangkok, Chiang Mai, Ayutthaya, Kanchanaburi, Mae Hong son, Phuket, Ko phi phi, Ko Tao.) Dit kan nog enigzins veranderen, maar we hebben in elk geval een goed idee.
We zitten vooral te twijfelen tussen Cambodja en Vietnam. Over Cambodja weten we nog niet zo gek veel af, behalve dat we graag naar Siep Reap zouden gaan, en Angkor Wat zien. Als we naar Vietnam gaan zouden we in elk geval naar Han Oi willen, en Halong bay, Sapa. (Verder weten we ook over Vietnam niet zo veel).
We zitten een beetje in over het budget. We willen ook duiken, en naar parken e.d. Dus ik weet niet of we het gaan redden met 1300 euro. Vooral niet als we er ook vliegtickets van moeten kopen. Daarom neigen we iets meer naar Cambodja, omdat we daar ook met de bus heen zouden kunnen. Ik heb in een ander topic gelezen dat dit al vanaf 7 euro kan!
We zitten echt een beetje in de stress met het uitzoeken, omdat we echt snel vliegtickets willen boeken!
Kan iemand ons verder helpen?
Graag horen we jullie meningen over welke landen jullie het meest beviel, en wat jullie de slimmere keuze lijkt. En denken jullie dat in de bovengenoemde plaatsen 15 euro p.p. per dag voldoende is voor eten en een slaapplek?
Alvast bedankt!!
Groetjes, Renee en Mick.
Jenny
Reisexpert

Re: Thailand + Cambodja, Vietnam of Laos?

Bericht door Jenny »

Kijkend naar de kosten, dan zou ik kiezen voor Thailand en Laos. Kijkend naar wat ikzelf de mooiste landen vond, dan zou ik ook voor Laos gaan en niet voor Vietnam of Cambodja.

Ik vond Cambodja tegenvallen qua prijs, de entreegelden van attracties hakken er behoorlijk in, met name voor Angkor Wat. Al is het wel de moeite! Vietnam heeft een goede infrastructuur, veel competitie, en dat drukt de prijzen.

Mae Hong Son zou ik echter niet bezoeken. De Longnecks die daar zitten zijn daar neergezet voor touristen, en worden compleet uitgebuit! Ze zijn statenloos en kunnen nergens heen, en de Thai strijken het geld op wat je moet betalen om naar hen te kijken. Ik heb er geen goed woord voor over..... Mocht je toch willen gaan: bezoek eerst het Hill Tribe museum in Chieng Mai of Chieng Rai. En bedenk DAARNA pas of je er echt heen wilt!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
renee_
Reiziger

Bericht door renee_ »

Hoi Jenny,

Bedankt voor je snelle reactie! We zijn alleen best wel hopeloos met reizen, en in Laos spreken ze het minste Engels heb ik gehoord? Ik weet helemaal niks af van Laos en waar we daar naartoe zouden moeten gaan, Maar ik ga het zeker even uitzoeken. Misschien is aanschaffing van Lonely Planets van de overige 3 landen een goed idee.

We kunnen denk ik best zuinig leven.. Het gaat vooral om het vervoer naar de verschillende steden landen en eilanden denk ik.. Als we per dag per persoon gemiddeld per persoon 20 euro uitgeven, zitten we op zo'n 900 euro. Dan hebben we nog maar 400 voor de reizen tussendoor, en eventuele speling als sommige dingen duurder uitvallen. Ik vind het heeel zonde om voor een kortere tijd te gaan, omdat het vooral de vliegticket naar en terug van Bangkok is wat veel geld kost..

Denk je wel dat het met 1300 euro gaat lukken voor 6 of 7 weken?

Groetjes, Renee
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Weet je wat zonde is? Als je in Azie zit, en geen geld hebt om een tempel te bezoeken die 50 cent kost. Als je niet kan lunchen, omdat het een euro kost. Dat je niet kan genieten, omdat je elk dubbeltje om moet draaien. Ja, ik ben ze tegen gekomen.... Jippie wat genieten we, water drinken en een maaltijd per dag want we moeten de zoveel maanden volmaken.

Als je zuinig leeft en geen alcohol drinkt, moet je met zijn tweeën voor 30 euro per dag rond kunnen komen. Inclusief alles. Nee, je hebt dan geen warm water en geen AC, maar je kan wel genieten en leuke dingen doen!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie