Hoe handig is een creditcard op reis?
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: Hoe handig (of niet) is een creditcard op reis?
sluit me aan bij Ron
Fraude is 1 van de redenen dat ik ze niet leuk vind en ook zo min mogelijk gebruik. Echt alleen als het niet anders kan. Ook omdat ik het prettig vind dat mijn banksaldo ook echt is wat ik nog heb en niet dat er nog vanalles afgeschreven gaat worden wat ik vorige maand al gebruikt heb
bewaar je CC altijd op een andere plek dan je bankpas. kleinere kans dat je ze beide tegelijk kwijt bent
Fraude is 1 van de redenen dat ik ze niet leuk vind en ook zo min mogelijk gebruik. Echt alleen als het niet anders kan. Ook omdat ik het prettig vind dat mijn banksaldo ook echt is wat ik nog heb en niet dat er nog vanalles afgeschreven gaat worden wat ik vorige maand al gebruikt heb
bewaar je CC altijd op een andere plek dan je bankpas. kleinere kans dat je ze beide tegelijk kwijt bent
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
ik heb het niet zo op creditcards maar op een langere reis neem ik hem toch maar mee.
voornaamste reden: backup, als je pinpas verdwijnt. of je belandt in een ziekenhuis ofzo en moet de kosten voorschieten, je weet maar nooit.
heb hem nooit hoeven gebruiken overigens..
voornaamste reden: backup, als je pinpas verdwijnt. of je belandt in een ziekenhuis ofzo en moet de kosten voorschieten, je weet maar nooit.
heb hem nooit hoeven gebruiken overigens..
amassakoul
Ik heb een ING easy card, hierbij heb ik het laagste limiet genomen, 500e. Fraude wordt meestal wel vergoed, maar mocht dit niet gebeuren dan is je max exposure dus 'slechts' 500e.
Ik neem ALTIJD een creditkaart mee als back up, maar gebruik hem in de praktijk bijna nooit. Zeker niet in het buitenland.
Desalniettemin is er ooit geprobeerd fraude met mijn creditkaart te plegen, en dat was niet eens op reis. De postbank heeft mijn kaart meteen geprobeerd, en heeft me hiervan zowel telefonisch als per brief op de hoogte gebracht. De totale 'schade' was geloof ik 600 euro, maar dat had ik een paar dagen nadat ik een formuliertje van de bank had ingevuld weer op mijn rekening staan.
Ik vind dat er meer voordelen zitten aan het hebben van een creditkaart dan nadelen.
Desalniettemin is er ooit geprobeerd fraude met mijn creditkaart te plegen, en dat was niet eens op reis. De postbank heeft mijn kaart meteen geprobeerd, en heeft me hiervan zowel telefonisch als per brief op de hoogte gebracht. De totale 'schade' was geloof ik 600 euro, maar dat had ik een paar dagen nadat ik een formuliertje van de bank had ingevuld weer op mijn rekening staan.
Ik vind dat er meer voordelen zitten aan het hebben van een creditkaart dan nadelen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
Ik heb sinds bijna 3 jaar een CC en gebruik hem geregeld, vooral om vluchten en hostels te boeken... maar als ik zoals afgelopen weekend op de laatste dag in moskou nog een hard rock cafe t-shirt wil kopen dan betaal ik die ook met de CC
fraude kan ook met de pinpas voorkomen als je ziet hoeveel passen er in NL geskimd worden dus kan in NL net zo goed als in buitenland..
ik vind het ook fijn om te weten dat ik in nood ook de creditcard achter de hand heb!
fraude kan ook met de pinpas voorkomen als je ziet hoeveel passen er in NL geskimd worden dus kan in NL net zo goed als in buitenland..
ik vind het ook fijn om te weten dat ik in nood ook de creditcard achter de hand heb!
Handige tip:
Op de Duitse website http://www.wirecard.com kun je een electronisch betaalaccount aanmaken (vergelijkbaar met paypal). Bij dit betaal account krijg je tevens een virtueel mastercard nummer, wat je kunt gebruiken om op internet te betalen. Je krijgt geen normale mastercard bankpas, maar alleen het nummer en de vervaldatum. Deze dienst is gratis, en het is relatief veilig (je moet natuurlijk wel zorgvuldig zijn met het nummer, net als bij een normale mastercard). Het werkt op prepaid basis, dus je moet eerst geld storten op je account, dan kun je op websites bv hostelworld.com of ticket websites betalen met je virtuele mastercard nummer. In geval van fraude kan er niet meer worden gestolen dan het geld wat op dat moment op je account staat.
Op de Duitse website http://www.wirecard.com kun je een electronisch betaalaccount aanmaken (vergelijkbaar met paypal). Bij dit betaal account krijg je tevens een virtueel mastercard nummer, wat je kunt gebruiken om op internet te betalen. Je krijgt geen normale mastercard bankpas, maar alleen het nummer en de vervaldatum. Deze dienst is gratis, en het is relatief veilig (je moet natuurlijk wel zorgvuldig zijn met het nummer, net als bij een normale mastercard). Het werkt op prepaid basis, dus je moet eerst geld storten op je account, dan kun je op websites bv hostelworld.com of ticket websites betalen met je virtuele mastercard nummer. In geval van fraude kan er niet meer worden gestolen dan het geld wat op dat moment op je account staat.
Goede tip!tijn1980 schreef:Handige tip:
Maar....
Ik kan me voorstellen dat dit voor online shoppen handig is, maar wanneer je een vliegticket boekt moet je bij het inchecken een creditkaart kunnen laten zien. Ook bij hostels die ik vantevoren gereserveerd heb, heb ik soms een creditkaart moeten overhandigen. Bovendien kun je ook in noodgevallen (waar ik mijn kaart voor heb), meer met een echte kaart.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Creditcard bij inchecken heb ik ooit 1 geintje mee gehad, maar is volgens mij eerder uitzondering dan regel. In Kopenhagen checkten ze ooit m'n boarding pas bij customs (ik denk, als ik me goed herriner dat ik hem thuis uitgeprint had). Ik liet m'n identiteitskaartje zien (ik heb paspoort en zo'n kaartje; goedkope gemeente
), maar dat werkte niet. De verificatie was aan m'n credit card gelinkt. De rij uit, naar zo'n incheckapparaat, gedoe. Maar ook vaak gereisd met etickets die met andere (company) credit cards geboekt waren, en nooit problemen. Het lijkt me sterk dat je niet aan boord komt. Ik had in Kopenhagen ook nog gewoon (nou ja..
) naar de ouderwetse incheckbalie kunnen gaan.
Maar met zo'n "nep" credit card heb je dus nog steeds geen pin backup. En dat kan handig zijn (vooral Visa, wat was dat pinnen in Noord Peru een gedoe, mijn Mastercard had ik ook niks aan!). Ik moest een keer maximaal pinnen in Quito om mijn Galapagostrip te betalen, en kon die extra daglimiet even goed gebruiken! Ik had nl zo scherp onderhandeld dat ze niet wilden dat ik ook nog eens met creditcard zou betalen. Dat kost de verkoper nl geld (6% ofzo...wie weet dat?).
Maar belangrijker: je hebt, zoals Jenny zegt, daar vooral wat aan in noodgevallen....

Maar met zo'n "nep" credit card heb je dus nog steeds geen pin backup. En dat kan handig zijn (vooral Visa, wat was dat pinnen in Noord Peru een gedoe, mijn Mastercard had ik ook niks aan!). Ik moest een keer maximaal pinnen in Quito om mijn Galapagostrip te betalen, en kon die extra daglimiet even goed gebruiken! Ik had nl zo scherp onderhandeld dat ze niet wilden dat ik ook nog eens met creditcard zou betalen. Dat kost de verkoper nl geld (6% ofzo...wie weet dat?).
Maar belangrijker: je hebt, zoals Jenny zegt, daar vooral wat aan in noodgevallen....
Laatst gewijzigd door El Niño op 25 jan 2009 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
En zo'n noodgeval scheelde mij in het park slapen in de vrieskou zonder eten 

Daar is aan gedacht, voor 25 euro per jaar krijg je een normale mastercard bankpas thuisgestuurd, deze werkt net zoals de virtuele op prepaid basis.Jenny schreef:Ik kan me voorstellen dat dit voor online shoppen handig is, maar wanneer je een vliegticket boekt moet je bij het inchecken een creditkaart kunnen laten zien. Ook bij hostels die ik vantevoren gereserveerd heb, heb ik soms een creditkaart moeten overhandigen. Bovendien kun je ook in noodgevallen (waar ik mijn kaart voor heb), meer met een echte kaart.
Dat klinkt goed. Maar toch ben je ook met een gewone creditcard verzekerd. Omdat ik niet precies wist (en nog steeds niet weet
) hoe dat nou precies zit heb ik es ff gegoogled. Ik vond oa dit om een ander forum (http://forum.fok.nl/topic/816208/2/25):

Toch is voorkomen beter dan genezen, en ook ik geef m'n credit card niet af aan een ober in een of ander restaurant, wat hem in de gelegenheid stelt om mijn gegevens op te schrijven (incl die Mastercard secure code!) en lekker op internet te gaan shoppen.Oppassen is wel nodig maar dat doet Interpay ook al. Ben vorig jaar met vriend van me naar Zuid Afrika geweest. Ik alles cash betaald hij CC gebruikt. Werd hij 2 weken na thuiskomst door Interpay gebeld. Of hij zijn kaart nog had en of hij in NL was. Hij helemaal verbaast. Bleek dat er een fix aantal aankopen werden gedaan met die kaart die niet in zijn profiel pasten....
Heeft hem niets gekost overigens.
Ik heb hier pas ook eens over na zitten denken. Ik neig er sterk naar om de CC mee te nemen op reis maar eerlijkgezegd vind ik het ook maar niks.
Vorige keer was het wel fijn om hem bij te hebben want met mijn bankpas bleek ik in Mongolië dus geen geld op te kunnen nemen op de ene of andere manier (ze gebruiken daar het Amerikaanse systeem volgens mij). Ik had gelukkig wel cash dollars bij die ik dan ook diverse malen heb gewisseld tegen de lokale munteenheid (Tugrik) maar als ik me niet vergis heb ik ook mijn CC een paar keer gebruikt voor opname.
Nadeel vind ik dat het dus lastig is bij diefstal. Tegenwoordig zit er wel een pincode aan de CC gekoppeld als ik me niet vergis, maar toch. Ik gebruik het bijna nooit (alleen bij het boeken van een vlucht).
Ik twijfel nog even verder
Vorige keer was het wel fijn om hem bij te hebben want met mijn bankpas bleek ik in Mongolië dus geen geld op te kunnen nemen op de ene of andere manier (ze gebruiken daar het Amerikaanse systeem volgens mij). Ik had gelukkig wel cash dollars bij die ik dan ook diverse malen heb gewisseld tegen de lokale munteenheid (Tugrik) maar als ik me niet vergis heb ik ook mijn CC een paar keer gebruikt voor opname.
Nadeel vind ik dat het dus lastig is bij diefstal. Tegenwoordig zit er wel een pincode aan de CC gekoppeld als ik me niet vergis, maar toch. Ik gebruik het bijna nooit (alleen bij het boeken van een vlucht).
Ik twijfel nog even verder

Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Op dat andere forum kwam ik ook dit tegen (als antwoord op een opmerking dat iemand dacht dat credit card maatschappijen miljarden verlies leden door fraude). En volgens mij is het ook zo...
Ehm, nee, die CC maatschappijen betalen helemaal NIETS en strijken alleen maar winst op. Over iedere verkoop betaal je als verkoper een paar % commissie naar die lui, maar alle risico is voor jezelf.
Echt, als verkoper loop je alle risico, als een klant een chargeback doet en je weet gewoon ZEKER dat die klant de boel loopt te flessen en jouw product gratis wil hebben, ben je alsnog de lul. Volledige bedrag wordt teruggeboekt PLUS een boete. Ik vind het een KUTsysteem, maar ja, je moet wel als je wil verkopen op internet
Van klanten wordt geen verantwoordelijkheid verwacht, als die sukkels hun cc nummer laten rondslingeren en anderen maken er misbruik van, kost dat ze niets.
Inderdaad, bij mij zit er een pincode op men CC.LaosFan schreef:Nadeel vind ik dat het dus lastig is bij diefstal. Tegenwoordig zit er wel een pincode aan de CC gekoppeld als ik me niet vergis, maar toch. Ik gebruik het bijna nooit (alleen bij het boeken van een vlucht).
Ik vind een CC wel handig.
Ik vind een creditkaart echt wel super handig op reis.. Al gebruik ik hem alleen wanneer het nodig is, dus niet voor pinnen ofzo.
Nog niet genoemd pluspunt is als je een auto wil huren. Dit hebben we op reis 3x gedaan en kon niet zonder creditkaart.
Nog niet genoemd pluspunt is als je een auto wil huren. Dit hebben we op reis 3x gedaan en kon niet zonder creditkaart.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY