Wat gaf je in NL op om op wereldreis te kunnen gaan?

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Jenny
Reisexpert

Re: Wat gaf je in NL op om op wereldreis te kunnen gaan?

Bericht door Jenny »

Het probleem is dat je appels met peren aan het vergelijken bent, Tikva. Wie zegt dat jij een mooier huis zou hebben wanneer je in Nederland gebleven zou zijn? Dat WEET je dus niet.

In mijn geval zou mijn huis niet groter of mooier zijn. Ik werk in de wetenschap, genoeg geld om van te leven maar geen geld om iets op te bouwen dus. (Lees: eigen huis, die boekenkast heb ik gelukkig wel al :P ) Dus ach....

Het laatste jaar ben ik op en neer aan het reizen tussen werk in Engeland en in Nederland. Als ik in Utrecht ben, mis ik mensen in Leeds en als ik in Leeds ben mis ik menen in Utrecht. Je probeert mensen zoveel mogelijk te zien, zoveel mogelijk afspraken in een korte tijd te proppen en het maximale uit beide verblijven te halen. Ik heb momenteel het idee dat ik twee levens leid, en dat is soms best vermoeiend. Maar als ik voor Utrecht zou kiezen, zou ik mijn vrienden in Engeland opgeven. En als ik zou kiezen om niet meer te reizen, dan zou ik een hoop leuke plaatsen niet zien en ook dingen opgeven.

Allemaal keuzes :)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Johanneke1981
Vakantieganger

Bericht door Johanneke1981 »

bolletjeom schreef:de reacties van de mensen om je heen komen van mensen die zelf nooit het lef hebben gehad hun zekerheden op te geven voor avontuur!
echt. dat AOW gat van een jaartje.....pffff. is er nog wel AOW tegen de tijd dat je 65 bent? sterker...mag je al wel met pensioen als je 65 bent? moeten we tegen die tijd niet gewoon allemaal werken tot onze dood?
Zelfde voor pensioen.
Met jou leeftijd hoef je toch echt niet vast te blijven houden aan een vast contract? Maar het is wel verstandig om te zorgen dat je voldoende financien hebt voor een reis en een potje met geld om de eerste maanden in nederland rond te komen als je nog achter een baan aan moet.
ik ben er heilig van overtuigd dat er altijd werk is. schoenenwinkels en restaurants genoeg! en vandaar uit zoek je dan weer werk dat je ligt.

kijk...als je doet zoals ik...dan word het tijd om je zorgen te maken. ik reis en vrijwilligerswerk etc nu al 5 jaar. dat is pas een gat! ( hmmm...misschien moet ik me eens zorgen gaan maken...ben tenslotte ook al heel oud)
Ik heb een aardige spaarrekening, waar ik een jaar van kan reizen (oke, dan moet ik niet naar N-Amerika gaan ;) ) en zelfs nog een buffer over kan houden voor wanneer ik terug kom.
Ik denk nu dat ik mijn baan ga opzeggen en mijn appartement ga verhuren, das voor mij een mooie middenweg :)
Johanneke1981
Vakantieganger

@ Tikva
Ik geloof dat de anderen ook niet zeggen dat ze niks opgeven, maar dat ze het opgeven van die zekerheden niet vinden opwegen tegen de voordelen van een wereldreis. Eigenlijk dus hetzelfde als wat jij zegt :) !
Ik denk dat er nooit een keuze is met alléén maar voordelen, klinkt als een dooddoener, maar onbewust zoek je die ene optie toch.
Ik heb er niet zo bij stil gestaan dat er hier in NL ook dingen gebeuren, zoals baby's, begrafenissen en trouwerijen. Ik stel mijn vrienden wel even voor om alles een jaartje op pauze te zetten en dat ze weer verder mogen als ik weer terug ben.... _O-
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Maar toch is het onzin om te doen of je niets opgeeft en dat je soms niet ook die "dingen" zou willen van mensen die niet op reis zijn geweest.
het IS geen onzin...jij VIND het onzin

Want ik kan heel eerlijk zeggen dat ik juist al die dingen niet ambieer. En dat komt oa door het reizen.
Ik ben zo blij en dankbaar dat ik niet (meer) ben zoals de mensen om me heen die als een kip zonder kop lopen te rennen om die paar honderd euro per maand meer binnen te halen. De eat or be eaten mentaliteit in het bedrijfsleven waar je collega's aardig doen totdat ze je neer kunnen halen om zelf een betere positie te behalen.
Dat ik met mijn huurhuisje me geen zorgen hoef te maken over een nieuwe CVketel of een veel te hoge hypotheek die ik eigenlijk net niet kan betalen.
Overigens zitten mijn vrienden met best leuke banen ook nog in een huurhuisjes want starten op de woningmarkt valt niet mee en degenen die "alles" hebben doen niets anders dan klagen over alle problemen die ze hebben in hun mooie leventje en ze zijn nooit tevreden.

toen wij net thuis waren was een vriend van ons bezig om onze gekregen computer te instaleren enzo. Zijn vriendin zat te lachen om de monitor. In onze onschuld vroegen we wat er mis mee was. Nou, je kon tegenwoordig toch voor niet al te veel geld een flatscreen krijgen?!?!
Omdat er in die 2 jaar dat we weg waren heel veel zaken een stuk goedkoper waren geworden informeerde we eens naar een prijs.
Nou, voor €300 had je er toch al 1
?!?!??!?! onze mond viel open!
Van dat geld konden wij 2 weken reizen in Azie....in onze ogen heel veel geld voor iets compleet onzinnigs want we hadden al een beeldscherm.
Toen zij de vriendin, ik snap best dat jullie armoede hebben gezien maar het is toch belachelijk om woongenot op te geven omdat je vind dat je moet consuminderen

nou...dat onderwerp hebben we dus maar nooit meer uit de kast gehaald. Ze kijkt erg neer op onze "levensstijl" terwijl ze roept "ik zou ook willen dat ik zulke reizen kon maken"

ik kan niet anders zeggen dat ik best de loterij wil winnen en alles wil hebben maar om eerlijk te zijn kijk ik nooit kwijlend naar een flatscreen en zou zoiets nooit mijn "woongenot" vergroten. Geen stank meer van de kookkunsten van mijn onderburen! Dat zou mijn woongenot vergroten 8-)

Ik keutel wat aan van baan naar baan. ik haal voldoende geld binnen om normaal van te leven EN ik reis wanneer ik wil. Door ons hele goedkope flatje en redelijk sobere levensstijl kan ik zelfs lekker sparen. Ik kan altijd vertrekken omdat ik geen echte verplichtingen heb.
Eigenlijk heb ik dus Ultieme vrijheid.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Marco
Reiziger

Bericht door Marco »

Ik ben het wel met tikva eens en vind het ook vreemd dat er over een aantal dingen licht gedacht wordt. Dat pensioengat is naar mijn idee wel een belangrijk iets! Juist omdat ik ook denk dat je later voor jezelf moet gaan zorgen en minder krijgt van de staat is het belangrijk iets op te bouwen. Als je op dit moment dus wel de luxe hebt om een een huis te kopen weet je in ieder geval dat je over 30 jaar een huis hebt waar je relatief goedkoop in kunt wonen. Ook weet je dat je wanneer je 65 wordt een pensioen krijgt (je hebt er tenslotte voor betaald) daarnaast doordat je misschien die betere baan hebt heb je ook beter kunnen sparen en heb je op dat moment ook een gemakkelijker leven.

Naast het materiële is inderdaad wat tikva zegt je mist een heleboel familie en vrienden momenten die sociaal gezien erg belangrijk zijn! Zoals het krijgen van kinderen het trouwen etc, daar krijg je niets van mee als je in je hangmat ligt. Het is ook geen reden om er niet een jaar tussen uit te gaan, maar wanneer je langer gaat wel iets om over na te denken.

Straks verblijf je in Nederland met weinig sociaal leven iets wat je als oudere toch al bijna niet hebt. Ik denk dat je dus moet middelen net wat jojanneke zegt, beetje van het een en beetje van het andere. Ook totale vrijheid gaat op den duur consequenties hebben.

Waarom is jaren achter elkaar weg beter dan bijvoorbeeld een paar keer maar dan 2 of 3 maanden?
bolletjeom
Reisexpert

als alles mee zit en je koopt nu een huis...en je blijft de komende jaren meer en meer verdienen. Met name meer dan de inflatie of een achteruit hollende economie....dan zit je idd over een aantal jaar goedkoop. Mits je aflost op je hypotheek

maar er zijn zoveel mensen die deze droom niet waar kunnen maken. Inkomsten lopen terug. Je raakt ziek, relaties lopen stuk, mooiere banen liggen aan de andere kant van het land etc

ik kom uit de makelaardij en een huis kopen is een droom voor veel mensen maar in de praktijk is het voor een grote groep huizenbezitters ook een strop om de nek waar niemand ze voor gewaarschuwd heeft.

wat betreft totale vrijheid en een beetje vrijheid en de consecuenties daarvan.
na 2 jaar weg geweest te zijn waren er idd een hoop "vrienden" afgehaakt. ongeacht hoeveel mailtjes we naar ze stuurden. In het jaar dat we thuis waren zijn die niet terug gekomen. Er zijn andere contacten voor in de plaats gekomen. Met mensen die ook die reiskriebel hebben bijvoorbeeld. En die contacten lopen ook heel leuk als ik lang weg ben en gaan net zo vrolijk ook weer door als ik wel in nederland ben.
Wat dat betreft ben ik er in mijn vriendschappen op vooruit gegaan met de nieuwere lichting + een paar oud gediende 8-)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Marco schreef:Zoals het krijgen van kinderen het trouwen etc, daar krijg je niets van mee als je in je hangmat ligt. Het is ook geen reden om er niet een jaar tussen uit te gaan, maar wanneer je langer gaat wel iets om over na te denken.
Ik ben afgestudeerd in 2001, en een aantal studiegenoten van me heeft inmiddels kindjes en die zie ik minder. Komt dat omdat ik veel op reis ben? Dat denk ik niet, want ook de mensen die in Nederland zijn achtergebleven zien hen minder. Waarom? Omdat zij nu een ander leven leiden, wat HUN keus is.

Als ik in het buitenland ben (of in Nederland) mail ik iedereen regelmatig. Het zijn altijd dezelfde die al dan niet terugmailen. Ik doe mijn best, ik ben mijn best gedaan, maar ik begin me er geleidelijk aan bij neer te leggen dat sommige vriendschappen nu eenmaal verwateren.

Dat is jammer, maar ik heb inmiddels een internationale vriendenkring om me heen van mensen waar ik altijd op terug kan vallen. Mijn beste vriend (sinds 10 jaar) woont een paar straten verderop, maar een van mijn beste vriendinnetjes woont in Brussel. En dan heb ik nog een paar goede vrienden op Bali en in Leeds. En hoewel het soms vervelend is dat je niet zomaar even bij elkaar binnen kan wippen, kun je per mail en foon ook redelijk contact onderhouden.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Marco schreef: Ik denk dat je dus moet middelen net wat jojanneke zegt, beetje van het een en beetje van het andere. Ook totale vrijheid gaat op den duur consequenties hebben.
Eigenlijk ben ik het daar helemaal mee eens. .

Die ultieme vrijheid waar Rudi heel blij van wordt daar zou ik dus niet gelukkig van worden. Ik wil ook dat reizen in mijn leven maar dat is niet het belangrijkste. Eigenlijk is niets het belangrijkste. Ik vind het heel fijn om een eettafel die groot genoeg is dat er 10 vrienden tegelijk aan kunnen eten die ik graag vaak in het echt zie en mis als ik op reis ben. En een lekker schoon bad om echt totaal in te ontspannen. En zelf mijn breed beeld pc scherm om foto’s op te bekijken en gewoon onzinnige pc spelletjes op te spelen.

Ik vind dat je moet denken aan hoe je de toekomst graag wilt hebben. In Nederland zijn er wel veel mensen die naar mijn gevoel erin doorslaan, maar je kop in het zand stoppen is naar mijn idee ook niet goed.

1 jaartje pensioengat kan je als je nog jong bent nog wel inlopen later hoor maar als je tegen de 35-40 bent moet je er wel serieuzer over nadenken. Ik ben op zoek naar een koophuis en dat vergroot niet alleen mijn woonplezier nu maar geeft ons ook een betere positie in te toekomst. Maar met het oog op de hobby reizen koop ik huis op basis van de maandlast die ik graag wil betalen (en dus niet wat ik max kan krijgen en kan betalen) en eentje die goed te verhuren is.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Aniet

Bericht door Aniet »

Hoi Johanneke,
Super dat je op reis gaat! Wat het staat natuurlijk vast dat je gaat!
Ik begrijp je dilemma en zoals anderen ook aangeven is het lastig zekerheden los te laten en de argumenten van je omgeving de baas te kunnen (wat te denken van al die onzekerheden en angsten die aan die argumenten ten grondslag liggen bij die ander? maar dat is hun proces, niet het jouwe!).
Mijn tip; blijf op je gevoel afgaan, volg je droom!!

Voor elk 'probleem' is een oplossing! Weet je dat er in het Chinees geen woord voor crisis bestaat? Hetgeen het meest dat woord benaderd is iets in de trant van; voortschrijdende kans op...

- Je baan, vaste contract en dus terugkeergarantie?
Je wil reizen, je wil anders dan wat je nu bent/ hebt. Past die baan straks nog bij de 'nieuwe' Johanneke? Pas jij nog in die baan? Ik wil niet zeggen dat het onderwijs stil staat, maar in jouw reis groei en ontwikkel je, kun je dan nog terug in wat geweest is? Gun jezelf de vrijheid en heb vertrouwen in dat het goedkomt wanneer (als? ; ) ) je terugkomt van je reis.

- Je huis?
Klinkt als een fijne plek, houwe zo! Nu ook niet echt de tijd om je huis te verkopen. Zoek bedrijven die gegarandeerd een vaste periode (met kans op verlenging!) je huis huren onder contract. Zij regelen alles en plaatsen bv tijdelijke buitenlandse werknemers in je huis. Je kunt het gemeubileerd of ongemeubileerd verhuren. Vrienden van mij doen dit inmiddels al 2,5 jaar en voelt vertrouwd. Het bedrijf garandeert dus de huur zelfs als zij geen huurders hebben.

Verder nog mijn ervaring; eenmaal vaste baan opgegeven (eind jaren '90 toen de banen in gezondheidszorg echt niet voor het oprapen lagen), 1,5 jaar gereisd en verder kortere reizen, 2 x een huis opgegeven, relaties beeindigd en flink wat sprongen in het diepe gemaakt.. uiteindelijk blijk je altijd goed te kunnen zwemmen! Op dit moment na 10 jaar weer single en nieuwe reis aan het plannen :)

Om iets nieuws te starten moet je (een deel van) het oude loslaten, zo blijft het 'het rad' in beweging en beweeg je vanzelf mee!

Suc6 met je keuzes!
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Wij hebben niets geregeld voor onze oudedag premie. We hebben zelf wel geld weggezet en hebben veel spaargeld nog.
Ik ben van mening dat in de toekomst je toch alles zelf bij elkaar moet sprokelen en we niets van niemand meer krijgen.

Wij zijn van plan bij terugkomst in Nederland weer een huis te gaan kopen en ik vind het prima dat alles nu instort want dan kopen wij goedkoop een huis. Wij hadden een appartement toen en we zaten net in de periode dat we toch wel er aan toe waren om te verhuizen we woonde er inmiddels 5 jaar en we wilde wel wat groter.

Alles voordat we op reis gingen viel als een puzzel in elkaar.

Misschien gaan we wel niet meer in Nederland wonen wie zal het zeggen je weet het nooit. Maar ik ben gewoon heel blij dat ik geen binding met Nederland meer heb behalve dan mijn familie en vrienden.

gr van Moira
Johanneke1981
Vakantieganger

Met interesse heb ik de discussie gelezen die is ontstaan n.a.v. de post van Tikha!
Iedereen maakt hier natuurlijk zijn eigen keuzes in en heeft andere ideeën over wat verantwoord is. Een vriend van me heeft letterlijk alles opgegeven voor zijn reis (hij had alleen nog zijn rugzak+inhoud en één verhuisdoos met spullen die emotionele waard hebben). Het zou gemakkelijk zijn om zelf niet na te denken en precies zijn voorbeeld te volgen, maar dan leef je iemand anders' droom na, terwijl het mijn droom is en dus ook mijn keuzes moeten zijn.

Wat ik soms gewoon lastig vind is dat het wel lijkt alsof ooit iemand heeft bepaald dat het ideale leven is: man, vrouw, 2 kinderen, man werkt fulltime, vrouw parttime, vakantie bij CenterParcs en boodschappen bij de Albert Heijn ;) . Ik voldoe aan geen enkele voorwaarde voor dit zgn. ideale leven (behalve dan dat ik als vrouw parttime werk, hihi). Nu ga ik dus gigantisch afwijken van dit standaard verhaaltje en dat vind ik HEEL erg leuk, maar ook erg spannend. Vandaar ook dat ik dit topic heb geopend!

Ik ben nu van alles aan het uitzoeken (word soms een beetje gestoord van al die regeltjes... :? ) en stukje bij beetje vallen er weer opties af en wordt alles dus weer wat duidelijker!
Johanneke1981
Vakantieganger

@ Aniet
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Het staat inderdaad al vast dat ik op reis ga *O* . Ik ben er in mijn hoofd al maanden mee bezig, als ik nu NIET zou gaan, zou het voelen alsof ik in een heel goed boek begonnen ben en het niet uitlees. Dus ik ga!!
Ik geloof dat het klopt wat je zegt over de eigen angsten van mensen uit mijn omgeving, is een goeie om te onthouden! Overigens krijg ik meer positieve reacties dan ik van tevoren had gedacht. Mensen vinden het toch wel gaaf dat je zo vol voor je droom gaat.

In China geen woord voor crisis? Dan wordt dat het eerste land dat ik ga bezoeken _O- . De twijfelperiode waar ik nu in zit, zie ik eigenlijk ook al als onderdeel van mijn reis (loslaten, eigen keuzes maken...)

Wat betreft mijn baan denk ik zelf inderdaad dat het ook een mooie gelegenheid kan zijn om eens iets anders te gaan doen. Ik zie mezelf toch niet tot mijn pensioen het werk doen dat ik nu doe. Baan aanhouden heeft natuurlijk voordelen, maar ik geloof dat de voordelen van ontslag voor mij groter zijn.

Weet je namen van die bedrijven die mijn appartement zouden kunnen verhuren? Ik heb op internet wel e.e.a. gevonden, maar dat vond ik niet erg betrouwbaar uitzien allemaal. Dus als jij bedrijven weet waar je goede ervaringen mee hebt (of weet van vrienden), ik hoor het graag!

Ik vond het leuk wat je schreef over dat je uiteindelijk toch goed blijkt te kunnen zwemmen. Ik heb de afgelopen jaren ook verschillende keren meegemaakt dat ik dacht dat ik dat écht niet kon en uiteindelijk komt het toch allemaal op zijn pootjes terecht. Dit geeft me ook de moed om zo'n lange en verre reis te gaan maken.

Heb je zelf al concrete plannen voor je nieuwe reis?
Groetjes!
Marco
Reiziger

Bericht door Marco »

Jojanneke, ik heb ook niet gezegd dat je niet moet gaan :) Wat dat betreft zeg ik overduidelijk gaan! Maar de vraag was wat gaf je op? En misschien wat zou je op moeten geven. Ik zou dus zelf niet een huis o.i.d. opgeven wat baan betreft ligt het anders, daar kun je best van wisselen maar je zou er ook voor kunnen kiezen om in plaats van 12 maanden te gaan iets korter te gaan met b.v. de toezegging van je baas dat je terug mag komen (als dat bespreekbaar is).

De reis bij elkaar sparen en inderdaad een apart potje voor de eerste periode weer terug in Nederland. Dus ga ook zeker ! :)

@ moira, nu de huizenmarkt en de economie in elkaar zakt wil dat niet zeggen dat mensen gemakkelijker een huis kunnen kopen. Iedereen wordt op dit moment sowieso al tegen het licht gehouden om te kijken of je wel op lange termijn je hypotheek wel kunt betalen. De plaatsen waar het nu het hardste zakt zijn ook de plaatsen waar het de afgelopen tijd het snelst is gestegen (en ook weer zal doen). Pas als het echt langdurig aanhoud denk ik dat er echt grote verschillen zijn. Bouwprojecten worden stil gelegd waardoor de nood om meteen te verkopen ook (voor sommige minder word). Al met al zal het dalen maar niet dat je een huis voor een prikkie zult kunnen kopen, dat geloof ik niet.
bolletjeom
Reisexpert

@johanneke
lees het stuk dat bij Alles OVer geschreven is over huis verhuren eens!!
daar staan links in
Wonen direct of direct wonen (effe zelf opzoeken) is ook betrouwbaar

Marco heeft absoluut gelijk dat kopen er de laatste maanden niet makkelijker op geworden is. We kijken al heel lang met een half oog naar 1 bepaalde wijk maar we hoeven nu niet meer te kijken. De kans dat we nu nog een hypotheek krijgen is veel kleiner dan een halfjaar geleden.
Verder zie ik bij ons in de regio (nog) geen prijsdaling alleen maar dat ze langer te koop staan en dat massaal alle nieuweprojecten afgeblazen worden
Johanneke1981
Vakantieganger

@ marco
Ik heb in jouw post ook nergens gelezen dat ik niet moest gaat, hoor! In geen enkele post hier eigenlijk :) . Ik vind het fijn dat mensen hier zowel de positieve als de negatieve kanten benadrukken van het opgeven van zekerheden in NL. Het helpt me om een weloverwogen keuze te maken.

Mijn hypotheek speelt ook zeker een rol. Als ik terugkom en ik heb geen baan, krijg ik echt geen nieuwe hypotheek meer, NU heb ik er eentje, dus die houd ik dan ook maar ff aan. Zolang ik blijf betalen, zal het de bank worst wezen of ik een baan heb of niet.
Plaats reactie