De Lonely Planet, Footprint of Rough Guide?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
El Niño
Reisexpert

Re: De Lonely Planet, Footprint of Rough Guide?

Bericht door El Niño »

Haha. Ja, de LP heeft inderdaad humor! De manier waarop ze sommige hostels afzeiken is zeker vaak ook grappig :lol: .
Tsja, het gaat zeker niet om welles/nietes, maar je geeft al een voorbeeld dat ik niet mee wil maken. Slapen op een station lijkt me al niet zo comfortabel, in slaap vallen en beroofd worden door een of andere junk/zwerver op zo'n station al helemaal niet....
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

ik gebruik eigenlijk altijd de lonely planet ik "ken" deze reisgids dus hoef me niet meer te verdiepen hoe het systeem van de reisgids werkt.. naar prijzen kijk ik niet want in sommige landen kunnen die best snel veranderen..

hostels zoek ik altijd op internet of ik vraag wat rond bij medereizigers die er al geweest zijn.. mijn beste hostel kwam trouwens omdat ik in hostel ervoor vroeg of ze een aanrader hadden...

de lonely planet heeft gewoon praktische info en goede kaarten waarmee ik dan reis uitstippel, ik kom echter ook wel in plaatsen waar geen toeristen komen en die dus ook niet in de guides staan.. dan is het gewoon zelf wat rondbanjeren en je laten informeren door de lokale bevolking.. want je ze kunnen niet elke plaats in de gidsen zetten ;)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Nadeel van de gidsen is dat ze vaak veel mooie en interessante plekken overslaan.
wel weer fijn als je "off the beaten track" wilt maar jammer wanneer je van niemand anders te horen krijgt wat de moeite waard is in een land.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Sieniej

Bericht door Sieniej »

Wat ik me dus afvraag over deze boeken is het volgende.
Ik wil dus gaan backpacken voor de eerste keer, en dan lijkt het me altijd handig om een van deze boeken mee te nemen. Alleen word het niet veelste zwaar in je rugzak als je al deze boekjes meerdere maanden moet mee sjouwen voordat je in het land bent waar je hem gaat gebruiken?

Ik vraag me echt af hoe jullie dat hebben gedaan. Of hebben jullie het boekje pas per land gekocht?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Naar welke landen ga je?, zelf neem ik de LP mee voor de landen waar ik het eerste naar toe ga en de LP van landen die ik onderweg denkt te kunnen kopen.

In mijn geval nam ik dus die van Arabisch schiereiland mee, en die van Nepal want de kans dat je die kunt kopen in Oman ofzo is heel klein, die van India hadden we een nld gids dus die hadden we ook mee. In India een reisgids van Indonesie gehaald, daar die voor singapore en malasie. Etc, in bangkok hebben we ff flink ingeslagen met die voor Japan en diverse gidsen voor centraal america.

Ik vind het soms wel fijn iets vooruit te kopen zeker als je echt nog geen route in je hoofd hebt wat je wil zien en doen.

In grote steden zoals Bangkok en Kuala lumpur kan je echt bijna alle reisgidsen wel krijgen (verwacht net zoveel te betalen als in Nederland) bij grote international boekhandel. Maar in andere plaatsen kan je hooguit rekenen op een reisgids van een buurland.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ik had 6 aparte landengidsen bij me (LPs en Footprints). Halverwege de helft naar huis gestuurd (in La Paz; goedkope plek voor post). Dit was te doen, maar wel ongeveer de max....
Sieniej

Bericht door Sieniej »

ja ik ben dus nog me reis aan het plannen en denk nu aan Thailand Laos Cambodja Vietnam, Maleisië en Indonesië. Dat zijn dus al 6 boeken. Ik weet dus ook niet hoe groot de boeken zijn. Maar de mogelijkheid om ze in Bangkok te kopen staat mij ook wel aan.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Sieniej schreef:ja ik ben dus nog me reis aan het plannen en denk nu aan Thailand Laos Cambodja Vietnam, Maleisië en Indonesië. Dat zijn dus al 6 boeken. Ik weet dus ook niet hoe groot de boeken zijn. Maar de mogelijkheid om ze in Bangkok te kopen staat mij ook wel aan.
Dat maakt uiteraard wel uit. De LPs van Ecuador en Bolivia zijn bv redelijk dun. Die van Brazilie is erg dik. Als je dan maar een klein stukje Brazilie doet, kun je die beter niet meenemen. Ik gok dat bv die van Indonesie ook best eens dik kan zijn. Dat kun je zien op de LP website he: # pagina's staat erbij.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Die van Indonesie en Thailand zijn best wel dik ja. 6 gidsen meeslepen zou ik niet doen.

Uiteindelijk ga je niet alleen minder meeslepen maar ook nog goedkoper uit zijn als je het als volgt aanpakt.

- koop gewoon de South-east asia on a shoestring, dan heb je 1 dik boek met alle landen erin. Leuk om vooruit te plannen, handig voor grens overgangen, en beknopte informatie over heel veel plaatsen.

Nadeel van dit boek is dat alle info erg beknopt is en als je wat meer buiten de gebaande paden gaat dan heb je voor een aantal landen toch wat te weinig aan dit boek. Echter voor een paar nachten singapore, Malasie het vasteland, standaard plekken in laos en cambodja (ankor, pnom phen) etc is het echt genoeg

Ga je toch ergens naar toe waar je graag wat meer info over wil hebben.(Zo vond ik de info over Laos echt veel te weinig maar ik was er dan ook een maand en niet op de meest standaard plekken.) Dus dan koop je er gewoon een LP bij of je probeert deze 2e hands op de kop te tikken. Zo heb ik een LP thailand 2e hands gekocht voor een paar euro. Je kunt ook altijd bij andere mensen vragen even in hun LP te mogen kijken als je alleen voor een paar plaatsen net wat meer wil weten.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

ik kocht ook meestal een LP voor een groter gebied.. afgelopen zomer in europa had ik eastern europe en mediterranean europe bij me.. en dat vond ik al vrij veel aan boeken..omdat je naast de LP ook vaak nog een leesboek bij je hebt en ik had nog een boek met alle treinen van europa bij mij en mijn dagboekje... je zit zo al vrij snel op veel boeken..als je dan ter plekke kan kopen en naar huis sturen wat je niet meer gebruikt is dat natuurlijk we makkelijk.... of je LP ruilen met iemand anders voor een land dat je nog nodig bent... maar zelf doe ik mijn reisgidsen niet graag weg..
Sieniej

Bericht door Sieniej »

Globeskater schreef:ik kocht ook meestal een LP voor een groter gebied.. afgelopen zomer in europa had ik eastern europe en mediterranean europe bij me.. en dat vond ik al vrij veel aan boeken..omdat je naast de LP ook vaak nog een leesboek bij je hebt en ik had nog een boek met alle treinen van europa bij mij en mijn dagboekje... je zit zo al vrij snel op veel boeken..als je dan ter plekke kan kopen en naar huis sturen wat je niet meer gebruikt is dat natuurlijk we makkelijk.... of je LP ruilen met iemand anders voor een land dat je nog nodig bent... maar zelf doe ik mijn reisgidsen niet graag weg..
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, ik ben ook zo een persoon die dan waarde gaat hechten aan die boekjes omdat je er iets mee hebt mee gemaakt. Bovendien staat het mooi in de boekenkast haha.

Nou heel erg bedankt voor de info, ik kom er een stuk beter uit. Gelukkig ben ik lid geworden van de bieb en kan ik de boeken ook even doorneuzen. Ik denk dat ik er wel uitkom!
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

In Cambodja kan je illegale/gekopiërde LP's kopen aan 4 à 5 € van zowat alle landen in de buurt.
In bvb Angkor boden ze me die even vaak aan als de postkaarten.
RVE
Wereldreiziger

Bericht door RVE »

Onderweg LP's kopen heeft wel als nadeel dat je thuis niet kunt inlezen. Ik ben nu een tripje aan het voorbereiden. Met lezen, zoeken en kiezen waar je wel en niet heen wilt begint voor mij de pret al. Je komt soms ook op ideeën die je anders niet gevonden had. Voor mij weegt dat voordeel zeker op tegen het mee moeten sleuren van iets meer spullen tijdens mijn reis.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Goed punt! En ook tijdens de reis. Soms kreeg ik een tip over een plaats waar ik nog lang niet was, maar kon mijn nieuwsgierigheid vaak toch niet bedwingen en keek soms alvast naar dingen "2 landen verderop" 8-) .
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

wij hadden South-East Asia on a shoestring mee en hebben ter plekke de dikkere versie gekocht als we daar behoefte aan hadden. Hetzelfde voor Zuidelijk Afrika.
soms neem ik er meer dan 1 mee als ik idd denk dat het lastig is om die uitgave onderweg te kopen. Maar meer dan 3 heb ik echt niet bij me.
Ik stuur de gebruikte ook naar huis. Kan er geen afstand van doen en zijn de verzendkosten meer dan waard.

Heb 1 keer de Rough guide geporbeerd en ben vervolgens een hele dag bezig geweest om in Borneo een LP Borneo te inden...wat niet wilde lukken ;(
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie