Hoe te reizen in Marokko?

Stel hier je vragen over Marokko
Anne
Wereldreiziger

Bericht door Anne »

helemaal in een(gematigd) land als marokko zou ik me geen zorgen maken. misschien wel je blood & honour bomberjack thuislaten
Haha, nee dat lijkt me logisch (niet dat ik zo'n jack heb, begrijp me niet verkeerd :o )

Het zal op zich allemaal wel meevallen ja. Inmiddels heb ik de lonely planet besteld en al bijna geboekt dus komend jaar wordt marokko!

Enne, de optie met Ryan Air en EasyJet (vanaf eindhoven via madrid naar Marrakech) is toch wel goedkoper dan rechtstreeks met RyanAir naar Marrakech. Dus dat gaat 'm worden. Nu alleen hopen dat RyanAir niet ineens zijn vluchttijden veranderd want dan missen we de EasyJet vlucht vanaf Madrid. Iemand ervaring met deze route?

Groetjes Anne
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

nee dat niet, maar wel naar jouw ervaring.
aangezien ik in oktober die kanten uit wil dus als je het hier wil plaatsen graag.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
Anne
Wereldreiziger

Bericht door Anne »

Ron, das goed.

Iemand anders deze route al wel geprobeerd?

Groetjes Anne
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

gaat er ok nog iemand NIET naar marokko??
zullen we een groepsreis organiseren :) :) :)

Anne, ik was een dag of twee geleden op Madrid en daar zitten behoorlijke afstanden tussen de terminals. Ik weet niet hoeveel tijd er zit tussen de vluchten op de heenweg. Maar ik had ruim een half uur nodig om van de ene terminal naar de andere te komen.
jullie vliegen met 2 verschillende maatschappijen dus moeten ook nog de bagage ophalen. iets om even rekening mee te houden.
Kan natuurlijk zijn dat jullie niet heel ver hoeven te lopen maar toch...

verder ben ik afgelopen Juli met Ryanair van Eindhoven naar Madrid gevlogen. niets op aan te merken. prima op tijd allemaal enzo.
we hadden alleen geen bagage bij ons dus ik weet niet of dat vlot gaat in Madrid of niet
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Anne
Wereldreiziger

Bericht door Anne »

Hoi Rudi,

Volgens de vluchtgegevens landen we om 12.00 uur in Madrid (met Ryan Air) en vliegen we om 18.30 uur door naar Marrakech (met Easy Jet). Dat zou moeten lukken toch?

Op de terugweg landen we om 23.10 uur in Madrid (met Easy Jet) en vliegen we om 6.30 uur door naar Eindhoven (met Ryan Air).
Ook dat zou moeten lukken lijkt me.

Er zit dan telkens zo'n 6,5-7 uur tussen twee vluchten in, dat moet voldoende zijn om bagage op te halen en vervolgens bij de andere maatschappij weer in te checken, en nog te veranderen van terminal.

Madrid heeft toch maar één luchthaven he? Daar denk ik nu eigenlijk pas aan!

Groetjes Anne
bolletjeom
Reisexpert

Linda schreef
Hallo,

Ook ik en mijn vriend gaan 3 weken naar Marokko. Om precies te zijn van 17 augustus tot 5 september.

Wij vliegen met www.jet4you.com . Zij vliegen vanaf Brussel Zuid naar Casablanca (Let op Brussel-Zuid ligt 60 minuten bussen onder Brussel-stad). Met zijn 2-en zijn wij kwijt: € 375,- voor de vlucht met stoelen met extra beenruimte; € 100,- retourtje Utrecht-Brussel-Stad (met NS-kortingskaart http://www.nshispeed.nl ) en € 40,- retourtje busdienst Brussel-Stad --> luchthaven Brussel-Zuid (via de website van Brussel-Zuid te reserveren http://www.charleroi-airport.com ). Kortom we zijn kwijt € 257,50 per persoon van deur tot deur.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat Ryanair (Weeze, Duitsland --> Marrakech) etc ietsjes goedkoper kan zijn, maar wij zaten aan een aantal vakantiedata vast en dan was Ryanair vol geboekt of zij vlogen op tijden dat wij niet met het OV in Weeze konden aankomen of nog veel belangrijker konden wegkomen tijdens de terugreis. Immers komen veel vluchten uit Marokko aan als er geen busvervoer terug naar Nederland mogelijk is!!!!! Zie voor de bustijden van en naar Weeze: http://www.airport-weeze.de/2-3_an_und_ ... hp?lang=nl

2 tips waar ik al achter ben gekomen in mijn speurtocht":

1. Anne "vergeet je niet dat er ook wat vaccinaties nodig kunnen zijn ( www.lcr.nl )???". Ik heb begrepen dat het allemaal niet zo drastisch is alsdat je naar de jungle in Azie zou gaan, maar het kan handig zijn je je er over te laten informeren. Wel heb ik al door dat het er ook aan ligt wat je gaat doen (en hoe je gezondheid is): slechts op het strand liggen of ook in natuurwater zwemmen of naar de Sahara gaat, kan allemaal uit maken welke vaccinaties je wel/niet nodig hebt. Sommige zorgverzekeringen vergoeden vaccinaties of een deel daarvan!

2. als je een reisverzekering afsluit: Marokko valt bij veel verzekeringen vreemd genoeg onder de Europa dekking en niet onder de werelddekking (bijvoorbeeld bij www.anwb.nl ). Je zou toch denken dat Marokko in Afrika ligt, maar voor sommige verzekeringen ligt het in Europa, dat kan zeker een hoop geld schelen. Graag wel zelf even checken of dit ook bij jouw verzekering geldt. Scheelt voor 3 weken al snel € 30,- voor 2 personen!

Mijn reis:
vanaf Casablance vliegveld met de trein naar Rabat (daar hebben we 3 nachten een appartementje gehuurd). Daarna met de trein door naar Fez, hier blijven we 4 nachten. We zijn te gast bij iemand via www.couchsurfing.com (= een site waar je mensen kunt vinden die een gratis slaapplek aanbieden). Vanaf Fez vertrekken we met een huurauto (via First Car = goedkoper als je het boekt via www.morocco.rentalcargroup.com dan via www.firstcar.ma ). We trekken dan met de auto 4 dagen door de Atlas om vervolgens 7 dagen neer te strijken in een al reeds gehuurd appartement te Essaouira. Wij hebben zo veel mogelijk van te voren gereserveerd wegens mijn kleine handicap. Ik wilde voorkomen dat ik lang (lopend) op zoek moet naar een geschikte kamer/appartement.

Ons reisboek en plattegrond hebben we besteld via www.dezwerver.nl .

Anne, veel plezier gewenst. Hoor ik het van jouw ook als je tips hebt?

Groetjes Linda
bolletjeom
Reisexpert

Anne schreef
Hoi Linda,

Ik was inmiddels ook al een stuk verder met mijn reis, en heb al een vlucht en auto geboekt.

We vliegen met Ryan Air van Eindhoven naar Madrid, en dezelfde dag nog door naar Marrakech met Easy Jet. Hiervoor betalen we 260 euro pp (inclusief die stomme vliegtax), dus net zoveel als jullie. De directe vlucht vanaf Weeze was zo'n 100 euro duurder dus dit was voor ons de beste optie.

We landen op zaterdagavond in Marrakech en hebben vanaf maandagochtend voor 11 dagen een auto gehuurd, ook bij First Car via rentalcargroup.com, toevallig! Een Kiaatje Picanto met airco (absolute vereiste in juli-augustus in Marokko!) voor 340 euro all in. Dus das goed te doen he. We willen met de auto het zuiden van Marokko zien, dus bijvoorbeeld Ouarzazate, Ait Benhaddou, Erg Chebbi (sahara), hoge atlas, Essaouira etc.
(Tips voor een goede route voor 11 dagen zijn nog welkom!)
Daarna leveren we de auto weer in in Marrakech en gaan we met de trein naar Fez en Meknes. Dan weer vanaf Marrakech terug via Madrid naar Eindhoven.

Vaccinaties heb ik voor Marokko niet nodig, Hepatitis A en DTP worden aangeraden maar die heb ik allebei al. En mijn reisverzekering heb ik doorlopend met werelddekking, dus ook dat is sowieso geen probleem.

Succes met je reis
Anne
Wereldreiziger

Bericht door Anne »

Hoi allemaal,

Even stil geweest hier, maar ik ben inmiddels alweer wat verder met de plannen. Nu ging in enthousiast in de hosteldatabase kijken voor wat leuke adresjes in Marokko, blijkt er nog maar 1 in te staan!

Dus...

Wie weet er een leuke riad of hotelletje in bv Marrakech, Fes, Meknes, bij Ait Benhaddou, Merzouga, bij de Todra en Dades gorges etc.?

Alvast bedankt!

xx Anne
Marco
Reiziger

Bericht door Marco »

Ik zit met dezelfde vraag als anne. Waar kunnen we een riad of klein hotel in Marrakech vinden?

Ook vraag ik me af hoe het zit met het vervoer van het vliegveld naar de stad? Wat ben je daar ongeveer voor kwijt? Wel zo handig als een riad gemakkelijk te vinden is en we eventueel naar toe gebracht kunnen worden of kunnen worden opgehaald.

Ik hoor graag jullie suggesties!

Anne heb jij inmiddels al wat gevonden?
bolletjeom
Reisexpert

Anne, hebben jullie iets geregeld al? huurauto bijvoorbeeld?

Het idee om in November te gaan krijgt steeds meer vorm?
Ben benieuwd ook naar jullie voorbereidingen en eventuele tips.
Wat gaat de route (grofweg) worden? en wanneer gingen jullie ook alweer?
Anne
Wereldreiziger

Bericht door Anne »

Hoi Rudi,

We hebben alleen vliegticket en huurauto voor 11 dagen geregeld. Auto via www.rentalcargroup.com, een Kia Picanto met Airco via FirstCar voor zo'n 350 euro. Best een mooi prijsje vonden we!

Onze route zal ongeveer de volgende zijn:

Marrakech-Ait Benhaddou-Dades en Togra kloven- Merzouga of Erg Chebbi (woestijn), dan via een iets zuidelijker gelegen weg naar Essaouira en dan leveren we de auto weer in in Marrakech. Vanuit daar gaan we verder met de trein richting Fez en Meknes (en Vobulis).

Zoiets moet het gaan worden dus! We vertrekken half juli en komen begin augustus terug.

Nu dus alleen nog even afwachten of mensen leuke tips voor overnachten in Marrakech hebben! Meer boeken we sowieso niet vooruit, maar als je 's avonds aankomt is het wel lekker als je niet meer hoeft te zoeken.

Groetjes Anne
Marco
Reiziger

Bericht door Marco »

Dit heb ik nog als antwoord gevonden in een ander forum. Misschien dat jullie er nog wat aan hebben.
Hoi,

in mei zij we ook (18dagen) in Marokko geweest
eerste 3 nachten in Marrakech in Riad Dar Amal voor 65 euro per nacht:
http://www.daramal.com/

laatste nacht in Marrrakech in hotel Mimosa voor 10 euro !! (100m van Place Jemaa-El-Fna)

tip voor riad zoeken in de medina van Marrakech (je kan bijv. ook zoeken op max. 50 euro) :
http://www.terremaroc.com
Anne
Wereldreiziger

Bericht door Anne »

Heeft er verder echt niemand een tip voor mij voor een leuke overnachtingsplek? Ik ben vast niet de enige hier die naar Marokko gaat of geweest is :wink:

groetjes Anne
bolletjeom
Reisexpert

onze Marokko plannen zijn omgegooid.
Gister een goed gesprek gehad met de onderbuurman en die vroeg zich af waarom we in vredesnaam in November wilde gaan als we ook in april kunnen gaan. De temepraturen zijn dan ongeveer gelijk maar je hebt de lente met al het nieuwe groen en de bloemen EN meer sneeuw op de bergtoppen
Volgens hem is het er dan veel mooier dan wanneer alles dor en bruin is na een lange zomer.

nou, daar heeft ie wel een goed punt. Dus dit plan verschuift naar April 2009. Nu nog iets leuks bedenken voor een weekje dit najaar.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ga gewoon met de kerst :)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie