Hallo,
Ook ik en mijn vriend gaan 3 weken naar Marokko. Om precies te zijn van 17 augustus tot 5 september.
Wij vliegen met
www.jet4you.com . Zij vliegen vanaf Brussel Zuid naar Casablanca (Let op Brussel-Zuid ligt 60 minuten bussen onder Brussel-stad). Met zijn 2-en zijn wij kwijt: € 375,- voor de vlucht met stoelen met extra beenruimte; € 100,- retourtje Utrecht-Brussel-Stad (met NS-kortingskaart
http://www.nshispeed.nl ) en € 40,- retourtje busdienst Brussel-Stad --> luchthaven Brussel-Zuid (via de website van Brussel-Zuid te reserveren
http://www.charleroi-airport.com ). Kortom we zijn kwijt € 257,50 per persoon van deur tot deur.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat Ryanair (Weeze, Duitsland --> Marrakech) etc ietsjes goedkoper kan zijn, maar wij zaten aan een aantal vakantiedata vast en dan was Ryanair vol geboekt of zij vlogen op tijden dat wij niet met het OV in Weeze konden aankomen of nog veel belangrijker konden wegkomen tijdens de terugreis. Immers komen veel vluchten uit Marokko aan als er geen busvervoer terug naar Nederland mogelijk is!!!!! Zie voor de bustijden van en naar Weeze:
http://www.airport-weeze.de/2-3_an_und_ ... hp?lang=nl
2 tips waar ik al achter ben gekomen in mijn speurtocht":
1. Anne "vergeet je niet dat er ook wat vaccinaties nodig kunnen zijn (
www.lcr.nl )???". Ik heb begrepen dat het allemaal niet zo drastisch is alsdat je naar de jungle in Azie zou gaan, maar het kan handig zijn je je er over te laten informeren. Wel heb ik al door dat het er ook aan ligt wat je gaat doen (en hoe je gezondheid is): slechts op het strand liggen of ook in natuurwater zwemmen of naar de Sahara gaat, kan allemaal uit maken welke vaccinaties je wel/niet nodig hebt. Sommige zorgverzekeringen vergoeden vaccinaties of een deel daarvan!
2. als je een reisverzekering afsluit: Marokko valt bij veel verzekeringen vreemd genoeg onder de Europa dekking en niet onder de werelddekking (bijvoorbeeld bij
www.anwb.nl ). Je zou toch denken dat Marokko in Afrika ligt, maar voor sommige verzekeringen ligt het in Europa, dat kan zeker een hoop geld schelen. Graag wel zelf even checken of dit ook bij jouw verzekering geldt. Scheelt voor 3 weken al snel € 30,- voor 2 personen!
Mijn reis:
vanaf Casablance vliegveld met de trein naar Rabat (daar hebben we 3 nachten een appartementje gehuurd). Daarna met de trein door naar Fez, hier blijven we 4 nachten. We zijn te gast bij iemand via
www.couchsurfing.com (= een site waar je mensen kunt vinden die een gratis slaapplek aanbieden). Vanaf Fez vertrekken we met een huurauto (via First Car = goedkoper als je het boekt via
www.morocco.rentalcargroup.com dan via
www.firstcar.ma ). We trekken dan met de auto 4 dagen door de Atlas om vervolgens 7 dagen neer te strijken in een al reeds gehuurd appartement te Essaouira. Wij hebben zo veel mogelijk van te voren gereserveerd wegens mijn kleine handicap. Ik wilde voorkomen dat ik lang (lopend) op zoek moet naar een geschikte kamer/appartement.
Ons reisboek en plattegrond hebben we besteld via
www.dezwerver.nl .
Anne, veel plezier gewenst. Hoor ik het van jouw ook als je tips hebt?
Groetjes Linda