Roadtrip door Europa

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Joch3m3

Re: Eurotrip zomer 2013

Bericht door Joch3m3 »

Reismeis en Menasil, ten eerste bedankt voor jullie (snelle) reacties.

Menasil: Ik zal zeker de opties in Polen verder bekijken en door jou positieve verhalen in andere topics, zit ik er aan te denken om een dag langer in Krakow te blijven.

Ik ben het er mee eens dat Antwerpen niet echt in het rijtje "past", deze hadden wij vooral gekozen om daar af te sluiten met een goede avond stappen. Maar aangezien het slechts op 5kwartier van Utrecht ligt, zou ik het ook helemaal niet erg vinden om deze te skippen. Over Luxemburg waren mijn zus en zusje niet heel positief: "opzich een leuke stad maar niet heel veel te doen".

Daarnaast heb ik wel goede verhalen gehoord over Zürich en Ljubljana, zowel van 3opreis als van mensen die er geweest waren. Deze zou ik er dus wel graag in willen houden. Zagreb vind ik eventueel wel een optie om uit de route te worden gegooid.

Ik ga vanavond er even voor zitten om een nieuwe route te maken. Die zal grotendeels dezelfde steden bevatten alleen misschien in omgekeerde volgorde. Ik zal hem hier posten zodra ik hem af heb!
Kir87
Reiziger

Bericht door Kir87 »

Ook zoiets gedaan aantal jaren terug.
Tsjechie (Brno), Bratislaba, Wenen, Slovenie (Ptuj), korte stop Kroatie, Hongarije (Balatonmeer + Budapest) en op de terugreis dag + nacht Praag.
Wij vonden Bratislava erg tegenvallen! 1 dag is ruim voldoende. Wenen met de trein doen vanuit Bratislava raad ik wel aan. Heel simpel, goedkoop, geen gedoe met parkeren etc.
Balatonmeer Hongarije was ook een fijne afwisseling voor paar dagen. Chillen in de zon.
Wij hebben deze route gedaan in 12 dagen..
In Ptuj Slovenie hebben wij de mooiste dag gehad. Erg onbekend en niet toeristisch maar super om te zien hoe het leven daar gaat ipv in een stad.
Febr'15 - Keulen
Maart'15 - Gdansk, Polen
Mei'15 - Roadtrip de Balkan (Macedonie, Albanie, Kosovo)
Juli'15 - Londen
Okt5 - Barcelona
Reisverhalen en tips nu online --> http://www.travelaar.nl (Veel info over Azië & Europa)
deKort
Vakantieganger

Bericht door deKort »

Ik heb zelf een soortgelijke reis gemaakt, maar dan korter (en met de trein, dus geen ervaring met verhuurbedrijven).
Mijn route was toen Berlijn-Praag-Budapest-Bratislava-Wenen en ik denk dat je een goede inschatting hebt gemaakt over de hoeveelheid tijd die je er wilt besteden. Bratislava is echt klein en heb je in een paar uurtjes wel gezien.
Antwerpen zou ik ook skippen en gewoon goed op stap gaan in Utrecht. Het is een leuke stad hoor, maar past niet echt in je reis denk ik en is een stad die je nog wel vaker zult bezoeken. Over Zagreb, Ljubljana, Zürich en Luxemburg kan ik niets zinnigs zeggen, maar ik begrijp dat je er heen wilt, al is Ljubljana volgens mij ook niet erg groot en ben je er dan misschien wat lang. Wat ik in ieder geval zéker kan aanraden is om een dag langer in Krakau te blijven. Het is een enorm mooie en gezellige stad, en het lijkt nu een beetje onder te sneeuwen omdat je de volle dag die je er bent ook nog naar Auschwitz gaat. Misschien een idee Antwerpen en nog iets te skippen en hier wat langer te blijven?
Verder vraag ik me af of je van te voren alles al wilt vastleggen qua hotels etc? Anders kun je altijd nog ter plekke kijken hoe het bevalt en je reis last minute wijzigen.
Joch3m3

Bericht door Joch3m3 »

Bedankt voor de reacties, leuk dat jullie allemaal meedenken!

Ik heb inmiddels een andere planning gemaakt, nog niet overlegd met de vrienden want twee zitten momenteel op Curaçao. Ook niet verkeerd natuurlijk ;)

Dit is het nieuwe plan:
Dag 1: Utrecht --> Zurich
Dag 2: Zurich
Dag 3: Zurich -->Ljubljana
Dag 4: Ljubljana
Dag 5: Ljubljana --> Wenen
Dag 6: Wenen
Dag 7: Wenen
Dag 8: Wenen --> Bratislava
Dag 9: Bratislava --> Budapest
Dag 10: Budapest
Dag 11: Budapest
Dag 12: Budapest --> Krakow
Dag 13: Wieliczka (Dagtrip, overnachten in Krakow)
Dag 14: Krakow
Dag 15: Auschwitz (Dagtrip, overnachten in Krakow)
Dag 16: Krakow --> Praag
Dag 17: Praag
Dag 18: Praag --> Berlijn
Dag 19: Berlijn
Dag 20: Berlijn
Dag 21: Berlijn --> Utrecht
Plaatje route: http://tinypic.com/r/dm8goy/5

Zoals jullie kunnen zien heb ik er vier steden uitgegooid: Antwerpen, Luxemburg, Zagreb en Wroclaw. Ik hiervoor gekozen omdat we op deze manier vier reisdagen minder hebben en meer tijd hebben op de plekken waar zijn.

Het lijkt mij ook nog wel interessant om een stad nog een dagje te skippen zodat we misschien ook nog ergens in de natuur(natuurpark? mooi meer?) een nachtje kunnen overnachten. Heeft iemand suggesties voor een optie die enigzins op de route ligt?

Ik weet overigens dat Bratislava niet al te groot/boeiend is. Ik ben er 4 jaar geleden geweest. Toch heb ik mij erg goed vermaakt, al kwam dat voornamelijk door de goedkope drank en het leuke uitgaan ;)

Wij zijn overigens van plan om het meeste wel van te voren te boeken. Ene kant heeft het op de dag zelf zoeken naar een ho(s)tel/appartement ook wel zijn charme maar uiteindelijk vinden wij het gemak van weten waar je aan toe bent toch wel zo fijn. We reizen midden in het hoogseizoen(20 juli tot 12 augustus) en hebben geen zin om elke keer lang te moeten zoeken. Daarnaast zijn wij met vier man en moeten we de auto kwijt, dus dat maakt het ook iets lastiger.

Als jullie nog tips, op- of aanmerkingen hebben dan hoor ik dat graag!
goedkoopvliegenclub
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door goedkoopvliegenclub »

Voor natuur een grote onbekende maar mooie budget tip. Het Tatra gebergte in Slowakije (met o.a. mooie ijsgrotten.) Hier moet je door als je van Krakau naar Boedapest wilt. IK ben hier zelf in de communistische tijd geweest dus mijn info is niet echt meer bruikbaar. Heb zelf in de hoge Tatra in een dorpje in de buurt van Poprad gezeten. Mooie plek voor een goede bergwandeling.

Andere berg/meer tips op je route (maar deze zijn minder budget) Karinthië of Bled.

Een tip om de kosten te drukken. Neem voor de langere verblijfplaatsen een appartementje via airbnb. Zorg er voor dat je in een buitenwijk zit om parkeerkosten en parkeerproblemen te vermijden.

Zelf zou ik het peperdure Zurich inruilen voor München of Regensburg. Scheelt ook reistijd en beide steden zijn beroemd om hun biertuinen
http://www.goedkoopvliegenclub.nl
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Je kan ook naar Poolse tatra. zakopane. Wel boeken van te voren, je zit in hoogseizoen.
rprins
Vakantieganger

Auto tour Europa

Bericht door rprins »

Goedendag,

Aangezien hier mensen met kennis van zaken zijn wil ik graag het een en ander aan jullie vragen.
Allereerst bedankt dat ik deel mag nemen op dit forum en dat ik hier vragen kan stellen.

Komende zomer begin Augustus wil ik met nog 3 vrienden een reis door Europa maken. We hebben gekozen om een auto te komen, omdat ons dit vorig jaar goed is bevallen. Wij hebben niet echt een vastaand budget, echter schat ik de kosten op een 1000-1200 euro per persoon. De auto (bmw 5 serie 3,5liter) heeft ons 990€ gekost en rijd prima tot op heden. Dan blijft er ongeveer nog 1000 euro over voor de reis.

Vanuit Nederland willen wij naar Duitsland gaan en onze eerste stop zal plaatsvinden bij de Nürburgring. 2 personen willen hier graag heen dus vandaar deze als eerste bestemming.

Voor de rest staat niks vast, en willen vooral op ervaring van anderen weten welke steden wij moeten aandoen. zelf dachten we aan Tsjechie Brno. Google maps geeft aan dat dit een reis van 8uren is, echter denk ik dat je hier wel een dag voor moet uittrekken 10-12uur. Vanuit Brno was het idee om wenen en Bratislava aan te doen. (3dagen totaal) en dan door naar budapest 2 á 3 dagen. Ik heb van kennissen gehoord dat Slovenie ook erg mooi moet zijn, veel variatie in de natuur en niet te toeristisch. Is ljubljana wel een leuke stad voor jongeren?

Mochten wij toch Ljubljana bezoeken dan willen wij hier wederom 2 á 3 dagen blijven. Daarna willen wij via italie, liechtenstein en duitsland weer naar huis.

We hebben ± 14 dagen en ik denk dat wij rond de 1000 benzine kwijt zijn dus €250 p.p.

Is dit realistisch? moeten wij iets absoluut niet doen? of is er misschien iemand die al een mooie route heeft, dan hoor ik het graag!
Erik
Site Admin

Re: Auto tour Europa

Bericht door Erik »

Pas naar Tsjechië geweest en ik kan Praag heel erg aanraden. Prachtige stad en genoeg te doen en voor jullie misschien niet heel onbelangrijk: Bier is goedkoper dan water :) In Praag een gesprek opgevangen van mensen die met de auto waren en er ongeveer 9 uur over gedaan hebben om van Nederland naar Praag te rijden. Vergeet bij het plannen van je reis niet de zeer belangrijke rust uurtjes en plasstops (ook al wissel je van chauffeur). Brno is dan nog een stukje verder. Ben nooit in Brno geweest maar zou toch zeker ook even Praag als optie bekijken.

Reismeis is in Slovenië geweest en volgens haar was het erg mooi (zal haar dit topic toesturen). Zij is ook met de auto geweest en kan je misschien ook wat meer inzicht geven over de reistijden en afstanden.

Zou het tijd technisch niet beter zijn om ergens een tijdje te blijven hangen in plaats van dagelijks onderweg te zijn? Zo kun je ook wat relaxen en je weet dat je binnen 1 of 2 dagen weer in Nederland kunt zijn. Bij de ANWB site kun je volgens mij ook de kosten voor benzine zien. Hoewel deze volgens mij redelijk hoog is afgesteld geeft het je wel een idee van de kosten. Over het algemeen is de benzine in het buitenland goedkoper.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Niet meer nodig Erik, ik heb het topic gespot en zal vanavond even uitgebreid reageren!!
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Brno is een leuke studentenstad in Tsjechie wat je in een dagje gezien kan hebben, ze hebben een redelijk nachtleven maar hoe dat in de zomer is durf ik niet te zeggen.

Slovenië vind ik erg mooi, Ljubljana heb ik alleen maar regen gehad en dus 's avonds de trein naar Zagreb genomen om daar te gaan stappen met wat andere vrienden die daar ook even heen kwamen.. Ljubljana verder is een gezellig klein stadje. In Slovenië heb je echter ook schitterende natuur, je kan er heerlijk wandelen, rond het meer van Bled vond ik het erg mooi! En als je van autorijden in de bergen houdt kom je genoeg aan je trekken!

Een leuke tussenstop tussen Brno en Wenen kan Cesky Krumlov zijn..

Vergeet in Budapest niet om naar een thermaal bad te gaan ;)
rprins
Vakantieganger

Bericht door rprins »

Goedemiddag,

Het kan inderdaad goed zijn dat wij Praag ook nog aandoen, maar veel van ons zijn hier al eens geweest en we willen liever het nieuwe avontuur.

Bedankt voor de snelle reacties. Ik ga Cesky Krumlov zeker meenemen. Ik denk dat dit kleine stadje wel een dag mee te pakken is. Denken jullie dat de reis opzich goed te doen is? We willen veel zien. Een tussenstop van 2á3 dagen is niet erg, maar ook afstanden van een aantal uren is voor ons goed te doen(denken wij). Wat is jullie mening/ervaring hier in?

Is het vanuit Ljubljana goed te doen om per trein naar zagreb te gaan? En wat zij de kosten hiervan?

Groeten,
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Als Google maps 8 uren aangeeft, moet je inderdaad meer tijd rekenen. Je hebt over het algemeen wel wat oponthoud en pauzes last Google maps niet in. Weet je wat jullie auto ongeveer op een tank rijdt? Want als je, door via Google maps jullie route in te voeren, een globale inschatting maakt hoeveel kilometers jullie zullen rijden en daar vervolgens 20% bij optelt, kun je ook het aantal liters berekenen wat jullie zullen verbruiken. Doe dit keer het bedrag wat je voor een liter in Nederland betaalt, dan zit je altijd goed. Het valt mij overigens altijd weer tegen wat je voor een liter brandstof in het buitenland betaalt. Luxemburg was in 2008 veruit het goedkoopst, dat scheelde toen wel 30 cent met Nederland. Maar Duitsland, Oostenrijk en Slovenië maakt eigenlijk heel weinig uit vergeleken met Nederland.

Nurburgring is op zich wel leuk, daar ben ik een paar jaar geleden ook geweest. Helaas geen ervaring met Brno, wel met Praag (zoals eerder gezegd) en dat is zeker de moeite waard. Cesky Krumlov ook! Ik heb Bratislava nog nooit bezocht, maar ik heb van veel mensen gehoord dat 1 á 2 dagen genoeg is, omdat het zo klein is. Budapest is echter veel groter, hier kun je je dan ook prima 5 dagen vermaken, bijvoorbeeld. Slovenië is echt prachtig en vind ik ook zeker een bezoek waard!! Ljubljana is leuk maar erg klein en ik weet niet of het de moeite waard is om de hele reis vanuit Budapest te maken en om hier vervolgens 3 dagen te vertoeven. Ik zou, als jullie van mooie natuur, bergen en zwemmen houden, eerder naar Bled en omgeving gaan (icm Lake Bohinj, bijvoorbeeld) gaan. Of naar de kust van Slovenië, en dan naar Trieste (Italië). Dan omhoog naar Liechtenstein waar je in één dag het meeste wel gezien hebt, in ieder geval Vaduz wel.

Of de route te doen is? Jullie hebben zo'n 7 bestemmingen en 14 reisdagen, je zou dan om dr dag weer moet rijden.. Dat zou ik persoonlijk niet erg prettig vinden. Ik zou iets gaan schrappen, of er nog een week aan vastplakken.. Maar dat is natuurlijk helemaal aan jullie:
Nurburgring
Brno
Bratislava
Budapest
Slovenië
Italië
Liechtenstein
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
rprins
Vakantieganger

Bericht door rprins »

Bedankt voor je reactie,

Ik heb via het almachtige google maps het verbruik op het aller hoogste gezet, daarnaast heb ik de literprijs op 2€ p/l gezet. Over een 3000 kilometer kwam ik dan op 850€. Daarbij zullen we vaak wel kleine ritjes hebben waar ik dan ongeveer 150€ voor reken. Ik denk dat we misschien wel iets te veel bestemmingen hebben, daar zal ik als eerste met mijn vrienden bespreken.

Het volgende wat denken jullie dat handig is met onvernachtingen. We willen het liefste niks vooraf boeken, maar hebben jullie enige ervaring met hostel of goedkope slaapplekken in deze landen? Zelf heb ik op booking.com gekeken en opzich zijn de meeste hostels/hotels goed te betalen.

gr,
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Als je naar https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/ gaat op onze website, zie je als je op een land klikt, een overnachten knop. Daar staan allemaal suggesties. Bijvoorbeeld deze voor Tsjechië:
rprins
Vakantieganger

Bericht door rprins »

bedankt voor de snelle reactie,

Ik zal eens kijken :)
Plaats reactie