2 maanden backpacken Australië

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Hoeksie

Re: Autralië april-mei 2020

Bericht door Hoeksie »

Hoeveel tijd zouden jullie minimaal (en optie 2: idealiter) nemen voor het traject Perth (incl iets ten zuidoosten ervan) - Darwin - Alice Springs - Cairns - Brisbane?

Ik ben wat verder gaan lezen over Australie en wordt toch wel heel enthousiast. Zo enthousiast dat ik de Filipijnen wellicht helemaal wil skippen. Dan zouden we 2-3 weken ergens in Azie relaxen en doorvliegen naar Perth en dan het traject hierboven willen doen en vanaf Brisbane nog ergens naar een relax bestemming voor een week willen vliegen alvorens weer naar huis te gaan.
Zou inhouden dat we ca. 13 weken hebben voor Australie.

Hoop vragen:
1. Wat is de beste tijd voor dit traject? Wanneer starten in Perth?

2. Hoe lang heb je ongeveer nodig voor onderstaande trajecten?
  • Ten zuiden van Perth
  • Perth-Broome
  • Broome-Darwin
  • Darwin- Alice Springs (incl. Kakadu)
  • Alice Springs (1-2 weken)
  • AS- Cairns
  • Omgeving Cairns
  • Cairns-Brisbane
3. Is het aan te raden voor deze periode een 4WD te kopen en later weer te verkopen?

Dankjewel voor de reacties alvast
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Leuk om te horen dat je zo enthousiast bent!

Heel veel van deze trip hangt ervan af hoe jullie willen reizen, met welk vervoer, welke precieze route etc etc. Ik hou er erg van om langer op plekken te kunnen blijven als het bevalt of door te kunnen gaan.

Maar globaal genomen nemen mensen zo'n 6 weken van Perth your Darwin via de Gibb river road wat een absolute aanrader is (zie ook het artikel dat ik daarover heb geschreven en artikelen over de westkust). Van Darwin naar Alice via Kakadu, Litchfield, Katherine gorge en Mataranka 1-2 weken. Rond Alice 1-2 weken want Uluru, de Olga's en Kings canyon liggen honderden kilometers bij Alice vandaan en er is nog veel meer te zien. Van Alice naar Cairns via de schitterende Atherton Tablelands en de Daintree zo'n 1-2 weken en van Cairns naar Brisbane 2-3 weken. Zo zou ik het doen, maar zoals gezegd dat is erg persoonlijk.

Ik zou qua tijd alles erop berekenen dat je op zijn vroegst begin mei in Broome bent (mijn woonplek de afgelopen 6,5 jaar), bij voorkeur ietsje later. Dan zul je verder in het noorden de beste reistijd hebben. Hou er wel rekening mee dat het dan in de woestijn goed koud kan zijn s nachts met flinke vorst tot -10, maar de dagen zullen zonnig en warm zijn.

Ik weet niet wat jullie budget is maar het huren van een 4WD is duur, heel erg duur. Mochten jullie langer komen dan 8-10 weken is het kopen van een auto zeker een overweging waard. Zie ook daar info over onder het Reisgids gedeelte aangezien het belangrijk is om goed te weten wat en hoe je koopt etc.

Succes met de planning! Je bent in ieder geval op tijd begonnen ;)
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Hoeksie

Bericht door Hoeksie »

Zou je met 13 weken eindigen in Cairns of toch ook het traject naar Brisbane nog meenemen?
Brengt het laatste stuk traject extra afwisseling en landschappen die we nog niet eerder hebben gezien of is die afwisseling ook in de omgeving van Cairns te vinden?

Oftewel wat zou ik missen als ik het laatste stukje eraf haal?

Vervoer
In eerste instantie dachten we een campervan te huren of te kopen. Maar nu we lezen over the Gibb etc. willen we dat echt niet missen en kijken we dus voor een 4wd. Heb even een offerte opgevraagd (bij wijze van proef) voor een FJ cruiser met daktent en allowance voor thee Gibb River road en kom voor de hele periode op 16.500 aud uit. Zo'n 850 euro per week dus. Het prijsverschil tov campervanvinden we toch wel erg groot.

Opties:
* Kopen 4WD met daktent [VOORDEEL: geen restricties, ws lagere kosten - NADEEL: tijd om auto te kopen (2 weken hoor ik. Klopt dat?), rompslomp rondom aankoop, rompslomp rondom verkoop en risico dat je het niet verkocht krijgt?]
* Wissel tussen 2wd en 4wd op de route [VOORDEEL: lagere kosten - NADEEL: extra one way fees]
* In Broome een 4WD huren naast de campervan voor een loop door de Kimberley [ NADEEL: dubbele autohuur, dubbel stuk rijden]
* 4WD tot Darwin, vliegen naar Alice Springs, campervan, vliegen naar Cairns, campervan (als doorreizen naar Brisbane) /auto met hotel (als blijven in omgeving Cairns [VOORDEEL: alleen 4WD waar dit nodig is? - NADEEL: meer wissel, one way fees
* 4WD naar Alice Springs, vliegen Cairns zie optie hierboven
- Stick to the plan en huur een campervan 2wd. Gaan we daar spijt van hebben? We rijden hier in nederland geen 4WD maar houden wel van avontuur.
Kims
Reisexpert

Re: Australië april-mei 2020

Bericht door Kims »

Hi,

Elk gebied is anders en het ligt aan wat je wil zoals gezegd. Je kan het ook open laten, globaal plannen en tzt zien wat je wil. Zo'n reis kan allerlei opties geven en het is fijn om flexibel te zijn zodat je spontaan andere plekken kan bezoeken, vind ik dan. Als je ook nog het zuidwesten wil bezoeken (1-2 weken), zou ik niet teveel bestemmingen en te lange afstanden plannen. Waarschijnlijk is tot Cairns dan het meest haalbare maar het ligt eraan hoe je reist. Minder is meer in mijn ogen, je wil op zo'n reis je niet hoeven haasten of het gevoel hebben dat je heel weinig van heel veel hebt gezien. Het is heerlijk in de schitterende Australische natuur te kunnen zijn zodat je het echt kan ervaren in alle rust.

Net ten zuiden van Cairns liggen mooie national parks met watervallen. In Eungella national park bij Mackay kun je vogelbekdieren bewonderen als je geluk hebt. Frasier island is ook erg populair en verder zijn er eindeloos veel andere opties zoals door heel Australië.

Persoonlijk zou ik voor een 4WD kiezen zodat je alle mogelijkheden hebt. Je zult hem zeker niet alleen op de Gibb nodig hebben maar het zal ook veel andere opties geven om bepaalde tracks en bijzondere bestemmingen te bereiken onderweg. Denk aan bepaalde wegen in national parks zoals Karijini, Kakadu, Litchfield en sommige plekken zijn alleen maar bereikbaar met een 4WD zoals bijvoorbeeld Francois Peron np (aanrader!), Kennedy range np, Cape Leveque, Rainbow Valley, Mereenie loop, Bungle Bungles etc etc.

De huurprijs is gigantisch en zonde van je geld in mijn ogen, maar dat ligt aan wat je wil... Voor $10k kun je een goede 4WD kopen en dat zou ik dus zeker overwegen. Een deel van het avontuur. Het kost je inderdaad wat tijd om te kopen en verkopen maar je kan vooraf al bekijken wat je precies wil, prijzen bekijken, verzekeringen, staat van herkomst etc etc. Het is de moeite waard in mijn ogen maar vereist wat meer regelen. Het geeft wel meer vrijheid omdat je dan niet vastzit aan een afleverplek, huurrestricties etc. Het is wel makkelijker want hij staat klaar wanneer je wil en je dropt hem aan het eind. Ik zou me niet vasthouden aan een daktent trouwens. Je kan ook met een los tentje kamperen (zelf jaren gedaan) en er zijn veel 4WD waar een bed in zit.

Heel veel is afhankelijk van je eigen voorkeur en er is geen absoluut antwoord helaas.

Groetjes
gloudiesaurus

Australie in maart - april 2020

Bericht door gloudiesaurus »

Ik wil van 11 maart t/m 13 april 2020 naar Australië en Nieuw Zeeland reizen. Ik wil op 11 maart in Melbourne (voor de Grand Prix beginnen) . Zijn er nog mensen die tip hebben voor de reis? Ik weet dat mijn reistijd beperkt is.
Erik
Site Admin

Re: Australie in maart - april 2020

Bericht door Erik »

Wanneer je 11 maart aankomt en de grand prix wilt bezoeken, zou ik ook rekening houden met de jetlag. Dag en nacht zijn praktisch omgedraaid wat een effect kant hebben.

Ik zou dus iets eerder proberen aan te komen. Naar wat voor tips ben je verder op zoek?
gloudiesaurus

Bericht door gloudiesaurus »

Dank voor de tip! Hier ga ik rekening mee houden.

Ik ben vooral op zoek naar tips, naar de high-lights die ik niet mag missen als ik maar 2 weken Australië heb :)
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Het ligt eraan wat je leuk vindt en hoe je reist etc. In 2 weken zou ik niet teveel plannen qua bestemmingen en afstanden, het is niet veel. In Melbourne kun je je alleen al makkelijk een paar dagen tot een week vermaken. Het is een erg leuke stad met veel cultuur, eetgelegenheden en sfeer.

Je zou de Great Ocean Road kunnen doen richting Adelaide en via een andere route terugrijden. De Snowy Mountains zijn ook erg mooi. Je kan ook richting Sydney rijden, schitterende national parks en kust. Kangaroo Island is ook mooi, al is daar nu een gigantische bosbrand aan het woeden (net als op heel veel andere plekken in dat deel van Australië), dus wie weet wat er overblijft rond de tijd dat jij komt.

Je kan eventueel ook bijvoorbeeld een week de Great Ocean Road doen en dan van Adelaide naar Uluru vliegen en daar een paar dagen doorbrengen voor terug te vliegen naar Melbourne. Rijden is veel te ver. Het is een mooie tijd om Uluru te bezoeken en eventueel Alice Springs.

In het tropische noorden is het moessonseizoen nog bezig, dus dat valt af, buiten dat het ver weg is van Melbourne.

Succes met de planning!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Kims schreef: 03 jan 2020 16:00 Je kan eventueel ook bijvoorbeeld een week de Great Ocean Road doen en dan van Adelaide naar Uluru vliegen en daar een paar dagen doorbrengen voor terug te vliegen naar Melbourne. Rijden is veel te ver. Het is een mooie tijd om Uluru te bezoeken en eventueel Alice Springs.
Dit lijkt mij een mooie reis om te maken, want je ziet dan best wat van de omgeving en diversiteit en je hebt meteen enkele highlights meegenomen.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Erik schreef: 03 jan 2020 16:06
Kims schreef: 03 jan 2020 16:00 Je kan eventueel ook bijvoorbeeld een week de Great Ocean Road doen en dan van Adelaide naar Uluru vliegen en daar een paar dagen doorbrengen voor terug te vliegen naar Melbourne. Rijden is veel te ver. Het is een mooie tijd om Uluru te bezoeken en eventueel Alice Springs.
Dit lijkt mij een mooie reis om te maken, want je ziet dan best wat van de omgeving en diversiteit en je hebt meteen enkele highlights meegenomen.
Klopt, diverse bestemmingen. Rond Uluru kun je je makkelijk 3-5 dagen vermaken door onder andere ook Kata Tjuta te bezoeken en Kings Canyon waar je de Rim Walk kan lopen - een aanrader!
Plaats reactie