2 maanden backpacken Australië

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
australie21

2 maanden oostkust?

Bericht door australie21 »

Hallo allemaal,

Ik ga over een paar weken voor 4 maanden naar australie. Ik ga eerst langs de zuidkust en daarna naar boven om langs de oostkust naar beneden te gaan. De oostkust wil ik in 2 maanden doen, maar nu is mijn vraag is dit relatief te lang?Omdat ik hoor dat er ook wel mensen zijn die de oostkust in 5 weken doen? Zoja dan zou ik ook wel naar NZ willen, alleen ik heb hier niet zoveel tijd voor omdat ik met kerst en OenN in Sydney ben, dus als ik voor 2 a 3 weken naar NZ ga is dat te weinig of kan je dan ook wel mooie dingen zien? Alvast bedankt!
Erik
Site Admin

Re: 2 maanden oostkust?

Bericht door Erik »

hey australie21,

Je kunt zelf weten hoe lang je over de oostkust wil doen. Het kan inderdaad in 5 weken, wij zijn tijdens onze trip ook iemand tegen gekomen die er 5 weken over gedaan heeft. Wij hebben over datzelfde stuk enkele maanden gedaan. Het is naar mijn idee wel het echte minimum om de oostkust een beetje leuk te bekijken. Stel dat je een tour op fraser island gaat doen of een duikcursus dan ben je al snel een paar dagen tot een week kwijt.

Maar waarom nu al beslissen? Je kunt best tegen de tijd dat je daar bent kijken wat je tempo is en alsnog besluiten naar Nieuw Zeeland te gaan. Wij hebben veel dingen van Nieuw Zeeland gezien in 5 weken met eigen vervoer. Eigenlijk was die tijd precies goed voor ons.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik weet niet meer hoeveel weken we besteed hebben aan de oostkust maar het was niet heel veel. Waarschijnlijk een week of 5 hahaha
We vonden het niet het boeiendste stuk van Australie. We hebben in totaal 3 maanden daar rond getrokken. We hebben prachtige dingen gedaan en gezien en we hebben vast ook leuke dingen gemist...maar ja..wat niet weet he?

ik vind 2 a 3 weken wel weinig voor N-Z. als je dat gaat doen beperk je dan tot 1 eiland zodat je de tijd hebt om een beetje te genieten en niet continue moet haasten
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
eVeLiEnSkI
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eVeLiEnSkI »

Ik zou zelfs durven zeggen, ga ipv naar de Oostkust naar de Westkust :D

5 weken Oostkust is enorm kort, 2 maanden is perfect, zo heb je rustig de tijd om af en toe een tourtje te doen en ook af en toe een rustdag in te plannen. Als je moet rushen dat is nooit fijn. Ik zou sowieso beter één land goed gaan bekijken dan twee waar je veel te snel door moet. Beschouw NZ als 'unfinished business', heb je gelijk een reden om nog een keer die kant op te vliegen. :lol:

Veel plezier aleszins!!
Schoggi

2 maanden Down Under

Bericht door Schoggi »

Ik ga 2 maanden (dec-jan) Down Under. Wat is op basis van jullie ervaring de mooiste route die ik in die 2 maanden kan afleggen (ook qua klimaat). Of wat zijn de mooiste gebieden.

Alle tips zijn welkom.
Erik
Site Admin

Re: 2 maanden Down Under

Bericht door Erik »

Wat het mooiste of het beste is hangt altijd af van persoonlijke voorkeur. De meeste mensen nemen de oostkust om af te reizen. Dus van Sydney naar Cairns (of andersom) omdat je er het gemakkelijkst kunt reizen, het waarschijnlijk ook net wat goedkoper is en er een heel aantal "top" dingen zitten.

Ik zou zeggen bekijk een aantal tourtjes eens en de dorpen en steden en maak aan de hand daarvan zelf een leuke route.
panky
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door panky »

Dag Shoggi,

Qua klimaat zit je in die periode overal prima, het is daar dan zomer.

Zoals Erik al zei is de route afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Als ik in die periode terug zou gaan zou ik het volgende doen.

Invliegen in Cairns en vanuit Melbourne weer terug.

Met de volgende activiteiten ertussen in: (in chronologische volgorde)
- Duiken/ snorkelen in de Great Barrier Reef in Cairns
- Whitsundays tour (3 dagen)
- Fraser Island tour (3 dagen, dit was voor mij de leukste tour in Australie)
- Oud en nieuw vieren in Sydney
- Australian Open in Melbourne. Groundpasses voor 1 dag kostten destijds (2006) maar $ 28,- (ca €20,-).

De reden voor deze route is dat je dan toch de highlights meemaakt en zo ook met de stroom van backpackers meegaat. Overal waar je heengaat is het druk en een groot feest.

Ik denk dat in dit geval de eerste periode (van Cairns naar Sydney) wel een beetje haasten wordt. Indien je de Whitsundays en Fraser Island tour gaat doen, moet je rekening houden dat je over dit stuk minimaal 3 weken gaat doen. Het is mogelijk om in Cairns om bij een algemeen touroperator (zoals Peter Pan's) de route al vast te leggen. Voordeel hierbij is dat je korting krijgt omdat je een hele pakket boekt.

Een ander aandachtspunt is dat Sydney met kerst en oud en nieuw bomvol zit met backpackers. Dit maakt het in combinatie met het weer ook erg leuk. Maar je doet er verstandig aan om van te voren een hostel te boeken. Dit zelfde geldt overigens ook voor Melbourne in januari. Een hele backpackersstoet gaat dan naar Melbourne voor de Australian Open.

Succes met de voorbereidingen!
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Tasmanie is ook zeer de moeite waard, maar ligt wel uit de richting, tenzij je in Melbourne bent, dan is een vlucht zo geboekt.
LaraMelse

1 à 2 maanden Australië: zomer 2010

Bericht door LaraMelse »

Wij zijn twee meiden van 18 en 21 jaar, en willen in de zomervakantie van 2010 graag rondtrekken in Australië. Wij willen tussen de 4 en 8 weken gaan, en zijn op zoek naar mensen die ons wat tips kunnen geven.
Wij zouden graag antwoord willen hebben op de volgende vragen:
1. Welke route raad je ons aan?
2. Waar kun je het goedkoopst aan tickets komen (of waar kun je dat regelen, reisbureau o.i.d.) en rond welke tijd kun je die het best boeken?
3. Camper of jeugdherbergen en bus?
4. Wat moet je van tevoren allemaal regelen (moet je bijvoorbeeld de jeugdherbergen al gereserveerd hebben?)
5. Hoeveel ben je gemiddeld kwijt per maand? Is het eten er duur, verblijf en andere attracties (zoals surfen)?
6. Is het handig om van te voren een precieze route uit te stippelen?
7. Welke bezienswaardigheden mag je niet missen?

Wij hopen dat jullie ons kunnen helpen.

Suzanne en Lara
Erik
Site Admin

Re: 1 à 2 maanden Australië: zomer 2010

Bericht door Erik »

Hey Meiden,
We verwachten dat jullie ook een klein beetje zelf zoeken, maar ik zal alvast een opzetje geven voor de eerste vragen. Bij onze Australië reisinformatie kun je al een hoop vinden.
LaraMelse schreef: 1. Welke route raad je ons aan?
Ik gok dat voor jullie het t leukste is om langs de oostkust omhoog of om laag te trekken. Dit moet ongeveer te doen zijn wanneer je niet te lang blijft hangen en toch alle highlights wil bezoeken.
LaraMelse schreef: 2. Waar kun je het goedkoopst aan tickets komen (of waar kun je dat regelen, reisbureau o.i.d.) en rond welke tijd kun je die het best boeken?
Ligt er aan wat je wil. Als je de tijd hebt en zo min mogelijk wil betalen kun je zoeken of je via londen en azie naar australie kunt komen. Dit is wat puzzelen maar wel te doen. Anders kun je een rechtstreeks ticket boeken wat ongeveer rond de €1200,- zal kosten (schatting).
LaraMelse schreef: 3. Camper of jeugdherbergen en bus?
Ligt aan je budget en of je graag met andere mensen wil reizen of niet. Als je het budget hebt ( ook gezien jullie korte tijd) dan zou ik een camper aanraden. Kijk eens naar de wickedcampervans.
LaraMelse schreef: 4. Wat moet je van tevoren allemaal regelen (moet je bijvoorbeeld de jeugdherbergen al gereserveerd hebben?)
Die bovenste link en dan onder voorbereidingen. Jeugdherbergen hoef je niet van te voren vast te leggen, misschien als je aankomt als je dat prettig vind.
LaraMelse schreef: 5. Hoeveel ben je gemiddeld kwijt per maand? Is het eten er duur, verblijf en andere attracties (zoals surfen)?
Hangt af van je reisstijl :) Maar houd €1200 per maand aan dan zit je wel okay denk ik (iemand die een actueel beeld van de kosten heeft?)
LaraMelse schreef: 6. Is het handig om van te voren een precieze route uit te stippelen?
Kan maar is niet noodzakelijk. Bekijk in ieder geval wat je wil bezoeken.
LaraMelse schreef: 7. Welke bezienswaardigheden mag je niet missen?
Zie hoogtepunten onder de eerste link :)

Kijk bij de volgende vragen ook eerst even de reis informatie na op de link, de informatie is meestal up to date en geeft je vaak volledigere antwoorden dan wij in het forum kunnen geven.
Patrick87

Bericht door Patrick87 »

evanerp schreef:Hangt af van je reisstijl :) Maar houd €1200 per maand aan dan zit je wel okay denk ik (iemand die een actueel beeld van de kosten heeft?)
€ 750 - € 1000 per maand is mij verteld, uiteraard is dat wel low-budget (dus hostels/kamperen e.d., geen hotels).
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wij konden het toen ook voor €1000,- per maand, maar kan me voorstellen dat dit inmiddels weer anders is. Door vooral zelf te koken en niet al te duur te slapen kun je de prijs wel drukken. :)
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Als je 1200 euro aanhoudt, dan kun je ook een keer ergens een drankje doen, toertje boeken etc.
Jasmijn23

Welk deel in 2 maanden?

Bericht door Jasmijn23 »

Als je 2 maanden de tijd hebt om rond te trekken, kun je vanzelfsprekend niet alles zien.
Welke routes zijn aan te raden voor dit tijdsbestek?
bolletjeom
Reisexpert

Re: Welk deel in 2 maanden?

Bericht door bolletjeom »

hoe reis je? eigen vervoer of openbaar vervoer?
en....waar ligt je intresse.
Wil je veel natuurschoon zien of veel kroegen. ben je een stadsmens of wil je de outback ervaren.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie