bolletjeom schreef:En als ik voor een schappelijk prijsje iets kan regelen wil ik in april naar noord korea. Er zijn dan grote festiviteiten!
Reken maar. De president wordt 100
(dat ie al 17 jaar dood is doet er niet toe...), dat zullen ze groots vieren.
Vorig jaar was ik er tijdens zijn 98e verjaardag, dat was toen al een aardig spektakel. De avond ervoor een belachelijke hoeveelheid
vuurwerk, en daarna twee vrije dagen voor iedereen, met als gevolg een hoop volk in de parken en uiteraard bij het Mansudae Grand Monument en andere "heiligdommen". En juist daardoor
(en het bijkomende alcoholgebruik) volop kans om in contact te komen met de bevolking.
Volgens de geruchten zal er speciaal voor deze 100e verjaardag een compleet nieuwe show ter vervanging van de Arirang Mass Games opgevoerd gaan worden, normaal gesproken doen ze dat sowieso alleen van augustus tot oktober, nu ook in april. Hoop alleen wel dat ze het dan beter aanpakken dan met het Grand Magic Festival eerder dit jaar, dat was vooral leuk van knulligheid...
Ik zou er graag komend jaar ook weer bij zijn, maar we willen nu ook naar Paektusan, en de enige mogelijkheid om dat tegen acceptabele kosten te doen is door in augustus bij een groep aan te sluiten. En drie jaar op rij naar Noord-Korea mag dan al wat dubieus zijn, twee keer in een jaar is toch net even iets te...
Mocht je nog een reisgids hiervoor zoeken, in de LP van Korea staat weliswaar het een redelijk uitgebreid hoofdstuk, maar de echte aanrader is de
Bradt, die hebben als enige een gids specifiek over Noord-Korea. Helaas al wel weer 4 jaar oud en een nieuwe release zou nog niet in de maak zijn, maar zo snel verandert het daar allemaal toch niet.
Een schappelijke prijs zal wel lastig zijn, die wordt voornamelijk bepaald door de KITC, de Koreaanse overheids-reisorganisatie. Reken op ongeveer €200-300 per dag, all-inclusive, vanaf Beijing.