Internationaal rijbewijs Nieuw-Zeeland

Stel hier al je vragen over Nieuw-Zeeland. Van het Noordereiland tot het Zuidereiland en van vulkanen tot grotten.
Plaats reactie
Joram

Internationaal rijbewijs Nieuw-Zeeland

Bericht door Joram »

Beste mensen!

Ik ben nu 2 dagen in NZ en mijn plan was om een busje/auto te kopen, ik vergat alleen 1 detail, je zou een internationaal rijbewijs nodig hebben om te mogen rijden in NZ. Dit is dus geen must! Ik ben vandaag naar de AA gegaan en met een NL rijbewijs kan je hier gewoon een jaar rondrijden! Je hoeft dus niet speciaal naar de ANWB te gaan en een internationaal rijbewijs aan te vragen... Vond het wel zo eerlijk om jullie dit te melden ;)

Groetjes

Joram
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Dat scheeld inderdaad weer een beetje in de kosten want die krengen zijn nog best duur voor wat je krijgt.

€25,- als ik me niet vergis.

Erik
Vince

Bericht door Vince »

kijk dat is info. toen ik er was moest het nog wel. heb dat ding overigens ook nooit ergens moeten laten zien, haha!
TuMaLu

Bericht door TuMaLu »

hehe, nee maar dan toch goed om voor de zekerheid bij je te hebben!! ;-)
GerritM

Bericht door GerritM »

Een international rijbewijs is een vertaling van het orginele rijbewijs.
Volgens de wet heb je die nodig, dus ik vraag mij af wat er gebeurt als je een ongeluk krijgt of een keer wordt aangehouden door de politie?
ik zou het risico niet wilen lopen en toch die € 25 maar uitgeven.
Wat is nu 25 euro op het totale budget wat die reis kost?
Vince

Bericht door Vince »

en zo is het :D
panky
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door panky »

Mijn internationaal rijbewijs kostte 13 euro. (december 2005)

De reden waarom ik deze heb aangeschaft, was dat je deze nodig hebt om een auto te huren, naast de redenen die Gerrit heeft aangegeven.

Maar doorslaggevend voor mij om de internationaal rijbewijs te nemen was dat dit in het buitenland (hoe stom het ook klinkt) een officieel document is. In sommige gevallen moet je deze dan achterlaten.

(Het volgende gedeelte kun je bestempelen als het vinden van de mazen in de wet)
Omdat het een offiecieel document is, moet je in sommige gevallen je internationaal rijbewijs als borg ergens achterlaten. Normaliter geen probleem, maar mocht je in een uitzonderlijk geval in een ruzie raken met de verhuurder oid, en je hebt een grote boete in het verschiet met de andere optie is dat je je internationale rijbewijs niet terug krijgt, kan je zeggen: de toedeledokie... die boete betaal ik niet en die internationale rijbewijs mag die persoon dan houden. Deze is toch niet te traceren omdat het voor nederlandse begrippen maar een flut-document is.

Het resultaat: je bent maar 13 euro kwijt ipv de boete! :twisted:
Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis »

"Een international rijbewijs is een vertaling van het orginele rijbewijs.
Volgens de wet heb je die nodig, dus ik vraag mij af wat er gebeurt als je een ongeluk krijgt of een keer wordt aangehouden door de politie?
ik zou het risico niet wilen lopen en toch die € 25 maar uitgeven.
Wat is nu 25 euro op het totale budget wat die reis kost?"

Een vertaling, tja het rijbewijs is zowat compleet plaatjes die ze ook prima begrijpen in andere landen.

Ik zit op dit moment in Australie ZONDER internationaal rijbewijs. Ik heb contact gehad met autodealers, monteurs, verzekeringsinstanties, de overheids instantie om je wagen te registreren als ook de politie ten gevolge van een kleine aanrijding.
Geen van alle hadden ze een vertaling nodig en accepteerden ze mijn normale NL rijbewijs. Voordat ik een wagen kocht heb ik voor de zekerheid nog navraag gedaan bij de instantie waar je je wagen registreert als ook bij de andere voornoemde instanties. In alle gevallen liet ik mijn rijbewijs zien en zeiden ze dat dit duidelijk genoeg was en geen vertalign nodig had.

Nog een feitje ter overweging, de vertaling van de ANWB is geldig voor een jaar vanaf het moment dat je 'm koopt. Wat gebeurt er dan in het geval dat je 3 maandjes op een boerderij werkt en een tweede jaarvisa neemt en dus 2 jaar lang in Australie en/of Nieuw Zeeland blijft?
Voor zover ik weet is de ANWB ook niet echt een overheids instantie dus ik zou niet weten wat die vertaling rechtsgeldig maakt, als het nou via de gemeente of zoiets ging...
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik heb me ook altijd afgevraagd waarom het papiertje van de ANWB zo belangrijk was. Het punt dat het ingaat waneer je hem aanschaft is ook zo iets. Zo moet je op het allerlaatste moment nog zo'n papiertje gaan halen en je kunt voor een tweede jaar hem niet eens verlengen of opnieuw aanvragen.

Wel denk ik dat het belang van het rijbewijs per land verschillend is. In Australie en Nieuw Zeeland doen ze bijna nergens moeilijk over :)

Ik neem mijn verlopen internationaal rijbewijs nog steeds overal mee naar toe voor het geval ze er om vragen, kunnen ze in ieder geval lezen wat voor rijbewijs het is. Geen idee of het ook maar enig nut heeft hoor :)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

het internationaal rijbewijs is overal ter wereld rechtsgeldig!!
De ANWB is aangewezen als verstrekker van dit document!

Verder geloof ik onmiddelijk dat je met je gewone rijbewijs best dingen voor elkaar krijgt. Maar het is een blijft een verplichting in sommige landen en in situaties van schuld en verzekeringen zal men alles aangrijpen om niet te hoeven uit betalen!

er is een oplossing als je een tweede internationaal rijbewijs wilt terwijl je weg bent. Zo hebben wij het namelijk gedaan en dit werkte prima.

We gingen naar de ANWB. Legde ons probleem voor. Er werd een extra formulier gemaakt. dus je neemt dubbele pasfoto's mee. Dan blijft er 1 compleet ingevuld formulier achter die dan een jaar later opgehaald moet worden. Op het moment dat het opgehaald wordt ( in dit geval door mijn moeder) moet er een verklaring meekomen dat je rijbewijs niet afgenomen is in het tussen liggende jaar.
Je gaat naar een politiebureau, een gemeentehuis, een ambassade. Die maken een kopietje van je rijbewijs ( horen te controleren of die nog geldig is) en zetten een stempel en handtekening. dit fax of stuur je dan naar nederland. En je familielid stuurt je nieuwe interantionale rijbewijs toe.

het klinkt omslachtig maar het viel echt reuze mee. Stempel was zo geregeld even faxen en wachten op de post. Dat was alles.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Timski

Bericht door Timski »

Toevallig twee weken nog aangeschaft bij de ANWB. Kostte idd 13 euro en is bijna overal geldig, behalve in Brazilie schijnbaar.
Goed om te weten dat het eigenlijk niet nodig is, maar neem het nu toch gewoon mee uiteraard. Kan wellicht nog te passen komen zoals panky het schetste....:)
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

ik vind een deel van deze discussie zo raar?!?!

De ANWB is niet degene die het internationaal rijbewijs heeft bedacht, of promoot dat je het koopt.
Het is een land dat het verplicht stelt!
en de ANWB levert het papiertje dat werelwijd erkend word en rechtsgeldig is.

ik ben zelf niet zo'n enorme fatsoensrakker of regelnalever maar het is dus in sommige landen wettelijk verplicht wat dus betekend dat je de wet overtreed als je wel achter het stuur zit en niet zo'n papiertje hebt.

Heb net even gekeken bij de verzekering die ik op het oog heb maar die gaat dus niet uitkeren als ik in een auto stap en dat papiertje niet bij me heb.
kans is natuurlijk klein maar ik kom liever niet in een vreemd land in de problemen met wetten en schuldvragen enzo.

ik neem hem dus gewoon maar mee.
GerritM

Bericht door GerritM »

Ik zou hem ook gewoon meenemen, als het land het verplicht stelt en niet bezuinigen op zo'n kleine uitgave.
Als het om uitkeren gaat zal een verzekering alles doen en alles bekijken om maar niet uit te keren en bij een autoongluk zit je snel aan grote bedragen te denken!
Als een land het verplicht stelt, dan gewoon meenemen!
Pijja

Bericht door Pijja »

Helemaal mee eens, hoe je het ook went of keert en wat voor flut papiertje het ook lijkt te zijn, het is een wettelijk verplicht document. Ik heb al heel vaak gehoord dat er praktisch nooit een haan naar kraait, maar bedenk je inderdaad alsjeblieft heel goed of men net zo galant is op het moment dat je in de problemen verkeert. En dat voor 13 euro, op een wereldreis??? :roll:
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Wel een heel oud topic maar nog steeds wel actueel aangezien het dat altijd zal blijven zolang er internationale rijbewijzen zijn.

Ik vraag me af waar ze verplicht zijn?

Op een site las ik nl. het onderstaande:

Je hebt het nodig à²f het is aan te raden voor de
meeste landen in:
- Afrika
- Zuid-Amerika
- Azië

à¨n in:
- VS
- Australië
- Nieuw-Zeeland
- Spanje
- Tsjechië
- Bulgarije
- Slovenië

Ik ben benieuwd of dat nog zo is en of het misschien oude informatoie is?

Ik ga er vandaag waarschijnlijk eentje halen. Jaar geldig en prijs is nog steeds 13 euro.
Plaats reactie