Reisschema Vietnam en Laos

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
bertus

Reisschema Vietnam en Laos

Bericht door bertus »

Hallo allemaal,

In de zomer gaan wij met z'n tweeën 6 weken naar Vietnam en Laos. We zijn al een tijdje bezig om en reisschema op te zetten. Daarbij kijken we ook naar de mogelijkheden om misschien een paar binnenlandse vluchten te maken om niet te veel dagen kwijt te zijn aan reizen. Daarbij zijn we nu uitgekomen op het volgende schema.

Graag horen we jullie tips, meningen en adviezen over het schema.

7-6 Amsterdam - Moskou (vlucht reeds geboekt)
8-6 Moskou - Hanoi (vlucht reeds geboekt)
9-6 Hanoi
10-6 Hanoi
11-6 Hanoi - Halong Bay
12-6 Halong Bay
13-6 Halong Bay - Hanoi
14-6 Hanoi - HCMC (vlucht nog niet geboekt)
15-6 HCMC
16-6 Mekong Delta
17-6 Mekong Delta
18-6 Mekong Delta
19-6 HCMC- Mui Ne
20-6 Mui Ne
21-6 Mui Ne - Dalat
22-6 Dalat
23-6 Dalat
24-6 Dalat - Nha Trang
25-6 Nha Trang - Hoi an
26-6 Hoi an
27-6 Hoi an
28-6 Hoi an - Vinh
29-6 Vinh - Phonsavan (is dit een goede grensovergang???)
30-6 Phonsavan - Vang Vieng
1-7 Vang Vieng
2-7 Vang Vieng
3-7 Vang Vieng - Louang Prabang
4-7 Louang Prabang
5-7 Louang Prabang
6-7 Louang Prabang - Luang Nam Tha
7-7 Luang Nam tha
8-7 Luang Nam tha
9-7 Luang Nam tha - Luang Prabang
10-7 *
11-7 *
12-7 *
13-7 *
14-7 *
15-7 Luang Prabang - Hanoi (vlucht nog niet geboekt)
16-7 Sapa
17-7 Sapa (Bac Ha, zondagsmarkt)
18-7 Sapa of Hanoi
19-7 Hanoi
20-7 Hanoi - Moskou - Amsterdam (vlucht, reeds geboekt)

* We hebben nog 5 dagen over die we vrij willen inplannen gedurende de reis(eventueel als reserve voor vertragingen met vervoer). Dat betekend dat alles dan langzaam naar beneden opschuift. Sapa hebben we daar neer gezet omdat we dan daar in een weekend komen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie tips e.d.! :)
bolletjeom
Reisexpert

Re: Reisschema Vietnam en Laos

Bericht door bolletjeom »

hi

Vinh- phonsovan is geen grens overgang. Als je bij Vinh de grens over gaat ( Cau Treo/ Nam Phao) kom je ten zuiden van Vientiane uit. Ik ken die route niet ( maar Loas wel) en ik vermoed dat de reistijd vanaf de grens tot aan Vientiane tegen de 7 uur is. (opgezocht. het is 45 minuten van Nam Phao naar Lak sao en van daar 8 uur met de bus naar Vientiane. Van Vinh naar de grens is 3 uur)
Mocht je daar de grens over gaan dan is het logisch om eerst Vientianne te doen, dan Vang Vieng. ( uurtje of 4 rijden). Dan naar phonsovan (8 uur). Phonsovan naar Luang Prabang (9 uur waarvan 4 uur langs een deel dat je al hebt gedaan)

Mekong delta 3 dagen is in mijn ogen veel Er is niet veel te zien. Wanneer je naar cambodja zou willen gaan kan je een leuke 2 daagse trip doen maar vanuit HCMC doen de meeste mensen een dagtripje. Het blijft een rivier met daarlangs heel veel bedrijvigheid,industrie en bebouwing etc. In Laos ga je de Mekong ook nog tegen komen op een mooie(re) manier.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
bertus

Bericht door bertus »

Hoi Bolletjeom,

Bedankt voor je reactie!

De grensovergang die we bedoelden is Nam Can - Nam khan (zoals op aroundheglobe.nl ook staat. Er staat bij dat die vanuit Laos->vietnam alleen aangeraden wordt als je naar het zuiden in vietnam moet).

Op de lonely planet site staat ook het volgende:
“Buses also go all the way through to Vinh in Vietnam (US$11, 11 hours, 6.30am Tuesday, Thursday and Sunday).”

Dus van Vinh gaan er bussen naar Phonsavan. Phonsavan is dus alleen maar een tussenstop naar Viang Vieng.

Over de Mekong delta, van wat we gevonden hebben is het van HCMC nog 2 uur reizen naar de delta en nog 5 uur naar de drijvende markt. Dus zijn van die 3 dagen zijn er 2 reisdagen. Of is dit een te ruime inschatting en heeft het niet zoveel meerwaarde?

Groetjes :) !
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

Je komt twee keer Vietnam binnen, volgens mij heb je dan of twee visa nodig, of een visa met multiple entry..

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

De logica ontgaat me om van vinh naar Phonsovan te rijden om vervolgens af te zakken naar Vang Vieng en om daarna het zelfde stuk weer omhoog te rijden naar LP. Persoonlijk zou ik het veel logischer vinden om de grens over te gaan waar ik sugereerde en in Laos omhoog te reizen. Kan je ook nog een dag Vientiane mee pakken (voor 1 dag zeker de moeite waard). Dan kan je er voor kiezen Phonsovan over te slaan als je geen intresse hebt in de kruiken.

voorbeeld:
29-6 Vinh - Vientiane
30-6 Vientiane
1-7 Vientiane - Vang Vieng
1-7 Vang Vieng
2-7 Vang Vieng
3-7 Vang Vieng - Louang Prabang
4-7 Louang Prabang
5-7 Louang Prabang

OF :
29-6 Vinh - Vientiane
30-6 Vientiane
1-7 Vientiane - Vang Vieng
1-7 Vang Vieng
2-7 Vang Vieng
3-7 Vang Vieng - Phonsovan
4-7 Phonsovan
5-7 Phonsovan -Louang Prabang
je had toch nog 5 dagen om mee te schuiven.

in je huidige planning wil je 11 uur reizen en de volgende dag weer 9. Serieus. dat is niet leuk. geloof me. ik zou dan toch echt even 1 dag in Phonsovan nemen om de Vlakte der kruiken te bezoeken. Zou echt doodzonde als je daar bent en die niet gaat bekijken.

Mekong Delta. Drijvende marken. nooit van gehoord en niet gezien. Maar in HCMC worden zoveel tourtjes aangeboden die je precie brengen waar een toerist wil zijn dat het tijdsverspilling is om het zelf met het openbaar vervoer te proberen. Vooral ook omdat die toers super goedkoop zijn.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Twee dagen Luang namtha is wel een beetje weinig als je echt een trekking wil maken. Heb je daar geen interesse in dan zou ik eerder een paar dagen naar nong kiaw of mneung noi neu ( hoe schrijf je dat ook alweer). Hele leuke relaxte plaatsjes, mooie natuur waar je ook nog wat traditioneel laos ziet. Het is wel een beetje zonder om naar laos te gaan en dan alleen grote plekken en een heel toeristisch dorpje te bezoeken.
Nong kiaw etc zijn ook een goede optie mocht je die 5 dagen echt over hebben.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Anna Verkade

Qreply

Bericht door Anna Verkade »

Hi,
Als je niet teveel tijd wil verliezen aan reizen is een jeep tour voor een aantal dagen misschien ook een goed idee. Op die manier kom je langs de plaatsen die je wil, maar zie je bovendien onderweg ook allerlei dingen. Vrienden van mij hebben een jeep tour bedrijf in laos, maar organiseren ook tours van Laos naar Vietnam en andersom. Op die manier kun je ook mooi de grens over zonder problemen.
Hun website: thejeep4wdtours.com
Groetjes Anna
bertus

Bericht door bertus »

Hey bedankt allemaal voor jullie reacties!

We zijn nu aan het kijken of de grensovergang bij Cau Treo/ Nam Phao (van Vinh naar Vientiane) wat is. Misschien kunnen we dat combineren met een bezoekje aan Konglor Cave. Verder zijn we ook bezig om meer tijd in het noorden van Laos door te brengen. Een tochtje met een jeep klinkt interessant en kunnen we ook nog overwegen.

Bedankt!
Plaats reactie