Tussenstop in Maleisië hoe lang en wat zijn de kosten?
Tussenstop in Maleisië hoe lang en wat zijn de kosten?
Hallo reisliefhebbers,
Ik ben sinds 2 weken van plan om een jaar (of hoelang ik 't volhoud) in Australië rond te reizen en werken. En als tussenstop wil ik Maleisië bezoeken. Heb inmiddels wel aardig wat informatie over Maleisië kunnen vinden, maar vraag me toch af hoeveel tijd ik nodig heb en hoeveel 't ongeveer zal kosten. Ik zal ergens tussen eind februari en april vertrekken denk ik.
Dacht zelf aan een maandje rondtrekken in 't schiereiland en Borneo(is dat genoeg om 't meeste te zien).
- Duikbrevet halen Perhentians
- Langkawi
- Penang
- Kuala Lumpur paar daagjes na aankomst en paar daagjes voor vertrek naar Australië
- De steden in 't oosten van 't schiereiland
- Wil veel zien van Borneo
- Canopy tour
- Mt. Kinabalu beklimmen
- Singapore (denk ik)
Dit lijstje heb ik tot nog toe samengesteld. Verder wil ik veel natuur e.d. zien en in een niet al te gehaast tempo te hoeven rondreizen. Heb al gezien dat je met Airasia voor bijna niets vliegt(daarmee vlieg ik ook vanaf Londen naar KL en dan later door naar de Gold Coast, Australië.
Alle tips zijn welkom. Word mijn eerste echte backpack reis. Heb wel al vaker alleen gereisd naar Canada en VS(3 weken) en Griekenland(2,5 week) wat me erg goed bevallen is, maar dit word toch een wat andere categorie en zeker 't slapen op dorm rooms zie ik een beetje tegenop, maar dat zal wel wennen.(enige tips daarover zijn ook welkom)
Alvast bedankt,
Björn
Ik ben sinds 2 weken van plan om een jaar (of hoelang ik 't volhoud) in Australië rond te reizen en werken. En als tussenstop wil ik Maleisië bezoeken. Heb inmiddels wel aardig wat informatie over Maleisië kunnen vinden, maar vraag me toch af hoeveel tijd ik nodig heb en hoeveel 't ongeveer zal kosten. Ik zal ergens tussen eind februari en april vertrekken denk ik.
Dacht zelf aan een maandje rondtrekken in 't schiereiland en Borneo(is dat genoeg om 't meeste te zien).
- Duikbrevet halen Perhentians
- Langkawi
- Penang
- Kuala Lumpur paar daagjes na aankomst en paar daagjes voor vertrek naar Australië
- De steden in 't oosten van 't schiereiland
- Wil veel zien van Borneo
- Canopy tour
- Mt. Kinabalu beklimmen
- Singapore (denk ik)
Dit lijstje heb ik tot nog toe samengesteld. Verder wil ik veel natuur e.d. zien en in een niet al te gehaast tempo te hoeven rondreizen. Heb al gezien dat je met Airasia voor bijna niets vliegt(daarmee vlieg ik ook vanaf Londen naar KL en dan later door naar de Gold Coast, Australië.
Alle tips zijn welkom. Word mijn eerste echte backpack reis. Heb wel al vaker alleen gereisd naar Canada en VS(3 weken) en Griekenland(2,5 week) wat me erg goed bevallen is, maar dit word toch een wat andere categorie en zeker 't slapen op dorm rooms zie ik een beetje tegenop, maar dat zal wel wennen.(enige tips daarover zijn ook welkom)
Alvast bedankt,
Björn
Re: Maleisië
Als je veel wilt zien op Borneo, dan zou ik daar toch zeker 2-3 weken blijven. Je hebt tevens een redelijk lijstje op het schiereiland, daar zou ik ook ongeveer een week of 3 voor uittrekken. Het halen van een duikbrevet kost je een dag of 4, maar het is niet onverstandig om een dagje speling te houden voor het geval dingen niet zo snel gaan als je zou hopen.
Dus ik heb waarschijnlijk een week of 6 nodig(zal ook zeker een dag of 5 op Perhentian blijven dan, ivm duikbrevet halen). Gelukkig heb ik genoeg speling. Heeft iemand verder een idee hoeveel ik geld ik voor die 6 weken ongeveer nodig heb? Wil eigenlijk niet al te ver over de €1000 heen gaan, denk dat €1500 de max is(dat moet volgens mij toch wel lukken?), wil genoeg overhouden om leuke dingen in Australië te kunnen doen en niet al te veel te hoeven werken daar.
Zijn er dingen die ik hier beter al kan regelen zoals tourtjes of kan 't makkelijk allemaal daar geregeld worden? Zal de vluchten naar en van Borneo wel hier alvast boeken en een nacht of 2 in KL als ik aankom en wegga, maar wil verder in principe alles openlaten.
Tips over wat ik absoluut moet zien en dingen die niet echt de moeite zijn zijn altijd welkom!
Zijn er dingen die ik hier beter al kan regelen zoals tourtjes of kan 't makkelijk allemaal daar geregeld worden? Zal de vluchten naar en van Borneo wel hier alvast boeken en een nacht of 2 in KL als ik aankom en wegga, maar wil verder in principe alles openlaten.
Tips over wat ik absoluut moet zien en dingen die niet echt de moeite zijn zijn altijd welkom!
Ik heb inmiddels mijn vluchten geboekt naar Kuala Lumpur(10 maart) en door naar de Goldcoast(22 april). Nu wil ik ook alvast mijn vluchten gaan boeken van en naar Borneo, zal waarschijnlijk de 8ste en 18de worden, maar dacht toch nog maar even hier neer te zetten om te kijken of iemand er andere ideeën over heeft.
Denk dat 3 dagen Singapore wel genoeg moet zijn, dus zal die 4de dag waarschijnlijk gewoon ergens anders opmaken, misschien dat ik Melaka er nog voor plan of dat ik een dag langer in TN blijf, maar dat zie ik dan wel. Dacht ook dat als ik misschien nog beetje tijd over kan houden in Sandakan en daar misschien naar Turtle Island of misschien iets anders, maar belangrijkste 3 (Mt. Kinabalu, Sungai Kinabatangan en Sepilok) moet in ieder geval meer dan genoeg tijd voor zijn, toch?
Moet ik in Sabah 't een en ander al van te voren boeken (Mt. Kinabalu en Sungai Kinabatangan) of is dat niet nodig, oh, en ik vroeg me af of ik voor het duiken op de Perhentians van te voren iets moet regelen/boeken of kan dat gewoon terwijl ik daar aankom?
Dag 1 Aankomst Kuala Lumpur (11 maart)
Dag 2 KL
Dag 3 KL
Dag 4 Reis naar Penang
Dag 5 Penang
Dag 6 Penang
Dag 7 Penang
Dag 8 Reis naar Langkawi
Dag 9 Langkawi
Dag 10 Langkawi
Dag 11 Langkawi
Dag 12 Reis naar Cameron Highlands
Dag 13 CH
Dag 14 CH
Dag 15 Reis naar Taman Negara
Dag 16 TN
Dag 17 TN
Dag 18 Reis naar Perhentian
Dag 19 Perhentian
Dag 20 Perhentian
Dag 21 Perhentian
Dag 22 Perhentian
Dag 23 Perhentian
Dag 24 Reis naar Singapore
Dag 25 Singapore
Dag 26 Singapore
Dag 27 Singapore
Dag 28 Singapore
Dag 29 Vliegen naar Kota Kinabalu (8 april)
Dag 30 KK
Dag 31 Mt. Kinabalu
Dag 32 Mt. Kinabalu
Dag 33 Reis naar Sandakan
Dag 34 Sepilok
Dag 35 Reis naar Sukau
Dag 36 Sungai Kinabatangan
Dag 37 Sungai Kinabatangan
Dag 38 Terug naar Sandakan
Dag 39 Vliegen naar KL (18 april)
Dag 40 KL
Dag 41 Melaka
Dag 42 KL
Dag 43 Vliegen naar Gold Coast (22 april)
Denk dat 3 dagen Singapore wel genoeg moet zijn, dus zal die 4de dag waarschijnlijk gewoon ergens anders opmaken, misschien dat ik Melaka er nog voor plan of dat ik een dag langer in TN blijf, maar dat zie ik dan wel. Dacht ook dat als ik misschien nog beetje tijd over kan houden in Sandakan en daar misschien naar Turtle Island of misschien iets anders, maar belangrijkste 3 (Mt. Kinabalu, Sungai Kinabatangan en Sepilok) moet in ieder geval meer dan genoeg tijd voor zijn, toch?
Moet ik in Sabah 't een en ander al van te voren boeken (Mt. Kinabalu en Sungai Kinabatangan) of is dat niet nodig, oh, en ik vroeg me af of ik voor het duiken op de Perhentians van te voren iets moet regelen/boeken of kan dat gewoon terwijl ik daar aankom?
Dag 1 Aankomst Kuala Lumpur (11 maart)
Dag 2 KL
Dag 3 KL
Dag 4 Reis naar Penang
Dag 5 Penang
Dag 6 Penang
Dag 7 Penang
Dag 8 Reis naar Langkawi
Dag 9 Langkawi
Dag 10 Langkawi
Dag 11 Langkawi
Dag 12 Reis naar Cameron Highlands
Dag 13 CH
Dag 14 CH
Dag 15 Reis naar Taman Negara
Dag 16 TN
Dag 17 TN
Dag 18 Reis naar Perhentian
Dag 19 Perhentian
Dag 20 Perhentian
Dag 21 Perhentian
Dag 22 Perhentian
Dag 23 Perhentian
Dag 24 Reis naar Singapore
Dag 25 Singapore
Dag 26 Singapore
Dag 27 Singapore
Dag 28 Singapore
Dag 29 Vliegen naar Kota Kinabalu (8 april)
Dag 30 KK
Dag 31 Mt. Kinabalu
Dag 32 Mt. Kinabalu
Dag 33 Reis naar Sandakan
Dag 34 Sepilok
Dag 35 Reis naar Sukau
Dag 36 Sungai Kinabatangan
Dag 37 Sungai Kinabatangan
Dag 38 Terug naar Sandakan
Dag 39 Vliegen naar KL (18 april)
Dag 40 KL
Dag 41 Melaka
Dag 42 KL
Dag 43 Vliegen naar Gold Coast (22 april)