Safari in Namibië of Zuid-Afrika per 4x4 in November?

Al je vragen en antwoorden over Zuid-Afrika
Maaike T

Re: Safari in Namibië of Zuid-Afrika per 4x4 in November?

Bericht door Maaike T »

Bedankt voor je plus _O_
Goedkoop kan ook duurkoop en/of heel onhandig zijn. D.w.z. dat je bijv. een goedkoop ticket hebt kunnen bemachtigen, maar als je bijv. door sneeuw (als je nu zou gaan) dan een reeele kans loopt een (aansluitende) vlucht te kunnen missen. Ook heb je vaak meer reistijd doordat je ook bij een tussenlanding extra wacht- en inchecktijd het. Frankfurt en Madrid zijn bijv. van die vliegvelden waar je soms hele lange afstanden moet afleggen om van de ene gate naar de andere te gaan. Informeer van tevoren goed hoeveel tijd je nodig hebt om over te stappen en of die overstaptijd wel haalbaar is. Stel dat je laatste vliegtuig pas om 15.00 uur landt in Windhoek, dan heeft het geen zin om op die dag ook al je huurauto op te halen (je moet die hele dag nl ook autohuur betalen). Hier gaat veel tijd inzitten. Er moeten nl nog div. papieren worden ingevuld, auto en interieur nakijken en uitleg krijgen over de 4 x 4. Dan moet je nog boodschappen doen en voor dat het donker is moet je op een camping staan. Stel dat je dus laat aankomt dan is het handiger een hotel op het vliegveld te pakken. Hier van een goede nachtrust genieten en dan de volgende dag fris aan je vakantie beginnen. Zeker in het begin goed opletten, want het stuur zit rechts en je moet dus links rijden!!
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

Maaike T schreef:Bedankt voor je plus _O_
Goedkoop kan ook duurkoop en/of heel onhandig zijn. D.w.z. dat je bijv. een goedkoop ticket hebt kunnen bemachtigen, maar als je bijv. door sneeuw (als je nu zou gaan) dan een reeele kans loopt een (aansluitende) vlucht te kunnen missen. Ook heb je vaak meer reistijd doordat je ook bij een tussenlanding extra wacht- en inchecktijd het. Frankfurt en Madrid zijn bijv. van die vliegvelden waar je soms hele lange afstanden moet afleggen om van de ene gate naar de andere te gaan. Informeer van tevoren goed hoeveel tijd je nodig hebt om over te stappen en of die overstaptijd wel haalbaar is. Stel dat je laatste vliegtuig pas om 15.00 uur landt in Windhoek, dan heeft het geen zin om op die dag ook al je huurauto op te halen (je moet die hele dag nl ook autohuur betalen). Hier gaat veel tijd inzitten. Er moeten nl nog div. papieren worden ingevuld, auto en interieur nakijken en uitleg krijgen over de 4 x 4. Dan moet je nog boodschappen doen en voor dat het donker is moet je op een camping staan. Stel dat je dus laat aankomt dan is het handiger een hotel op het vliegveld te pakken. Hier van een goede nachtrust genieten en dan de volgende dag fris aan je vakantie beginnen. Zeker in het begin goed opletten, want het stuur zit rechts en je moet dus links rijden!!
We vertrekken 31 oktober om 15 uur met Egypt Airlines naar Caïro en hebben daar 3 uur 10min overstaptijd. We vertrekken dan om 23.45 uur naar Johannesburg, alwaar we om 8 uur 's morgens landen. Die dag nemen we dan een vlucht met South African Airways naar Windhoek, er gaan 4 vluchten en willen de tweede omstreeks 12 uur of de derde nemen om half 3 's middags. Dat kan dan dus haast niet verkeerd gaan. Het veranderen van een ticket kost 30 euro. Dan zouden we zelfs nog een vlucht later kunnen nemen (als er nog plaats is).
We slapen dan in een hotel in Windhoek, moet nog geboekt en uitgezocht worden, maar de volgende dag halen we 's morgens vroeg de camper op. Die hebben we dan 28 dagen. Op 29 november leveren we de camper aan het eind van de dag in en slapen dan weer in een hotel. De volgende dag vliegen we dan rond het middaguur naar Johannesburg. Er gaan weer diverse vluchten. 's Avonds laat gaat de vlucht van Egypt airlines naar Caïro om 21.45 uur. We komen om 5.40 uur aan in Caïro op de volgende dag, woendag 1 december. We hebben dan 3.50 uur overstaptijd naar de vlucht naar Amsterdam om 9.30 uur. We landen dan om 14 uur op schiphol. Voor het avondeten thuis en de volgende dag weer naar het werk ;(

De camper zouden we eerder kunnen ophalen, want we betalen voor hele dagen. Maar het leek ons inderdaad ook beter om een nachtje te overnachten in een hotel, nog even bijkomen. Net zoals voor vertrek naar huis leek ons dat beter. Het links rijden gaan we eerst nog oefenen in Australie, Maleisie en Thailand O-)

EDIT: ik vergeet 2x Bali, daar hebben we ook nog 2x een auto _O-
Mijn foto's en tribal-art:http://peter.international
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

Vanavond de vluchten geboekt van Johannesburg naar Windhoek v.v. bij South African Airways.
Ik keek vanavond, zoals elke dag deze afgelopen week, naar de schema´s en prijzen. Nu waren er opeens de goedkopere stoelen van veel vluchten als niet beschikbaar, weergegeven.
Vreemd, want die vliegtuigen zaten nog niet vol, als je de duurdere stoelen bekeek.
Ik denk dat het net zo gaat als bijv. bij Transavia. Daar lijken de stoelen ook aan dagprijzen onderhevig. Soms staat dat een vlucht vol is, de volgende dag zijn er weer stoelen vrij.
Dat doen ze natuurlijk om de vliegtuigen vol te krijgen en de mensen te stimuleren tot kopen.
En ja, we zijn er ook maar ingetrapt en hebben toch maar geboekt.
De ene dag was nog maar 1 vlucht vrij voor het lagere tarief en eigenlijk wilden we toch graag die vlucht en ook wij gingen twijfelen of er nog wel goedkopere stoelen vrij zouden komen. En waarom nu niet boeken, dachten we.

Kortom, de vluchten zijn vastgelegd. Deze vlucht kost nu 284 euro p.p.
Totaal komen we voor de vlucht Amsterdam Windhoek op 705 euro p.p.
De vliegticketzoekmachines komen uit op 1050 euro als goedkoopste optie. Dus echt slecht hebben we het niet gedaan. :)

EDIT:

Een uurtje nadat ik de tickets geboekt had keek ik nogmaals op de site en naar de prijzen. De stoelen voor dezelfde terugvlucht (windhoek- johannesburg ) waren 18 euro pp duurder geworden! Misschien omdat nu de goedkoopste stoelen verkocht zijn. 0_0
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

Vandaag de eerste overnachting en de laatste overnachting geboekt in Windhoek, zodat we even ons zelf kunnen opfrissen na een lange reis voordat we de camper krijgen de volgende dag. Zo ook op de terugreis, nog even een nachtje in een mooie kamer, voordat we weer naar huis gaan.
We hebben onze keuze laten vallen op het Chameleon Guesthouse in het centrum van Windhoek. Niet ver van African Tracks, alwaar we de camper moeten ophalen. We lazen er goede recenties over en het ligt handig in het centrum.
African Tracks (de camperverhuurder http://www.africantracks.com) wil ons op de dag van aankomst in Namibië afhalen op het vliegveld en dan naar het guesthouse brengen. De volgende dag komen ze ons weerom ophalen om ons naar het verhuurbedrijf te brengen. Ook op de dag dat we de camper inleveren willen ze ons daarna naar het guesthouse brengen en staan ze zelfs de volgende morgen weer klaar om ons naar het vliegveld te transporteren! En nu komt het: dat is dus een service van African Tracks. Het guesthouse vraagt voor een enkele reis vanaf het vliegveld naar het guesthouse (45 km) zo'n 30 euro per keer. African Tracks biedt het vervoer van vliegveld naar African Tracks als een gratis service aan, maar dat ze zelfs ons naar het hotel willen brengen en halen vinden we fantastisch!
Natuurlijk betalen we een behoorlijk bedrag voor het huren van de camper, maar ik vind dit toch wel een hele goede service van African Tracks! Een pluimpje dus voor African Tracks!
We hebben in het Chameleon Guesthouse 2 maal een andere kamer besproken omdat we eigenlijk geen keuze konden maken tussen de twee kamers. _O-
De eerste keer slapen we in de "lovebird honeymoonsuite" met privé balkon en met badkamer ensuite en rieten dak.
Op de terugreis hebben we de "Elephantroom, Luxery Honeymoonsuite" met hemelbed, privé balkon en een douche buiten.
Daar kunnen we dan voor de laatste keer in een temperatuur van 30 graden buiten douchen, voordat we weer vertrekken naar winters Nederland!
Twee nachten voor N$850 en dat is dus zo'n 80 euro voor twee nachten in hun duurste kamers. Een koopje dus, vinden wij.
Hierbij nog twee fotootjes van de kamers:
Lovebird balkon:

Lovebird kamer:

Elephantroom:
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Zo dat heb je allemaal mooi geregeld. De vlucht de questhouses. Ik wou dat ik daar al kon zijn. Hoe dan ook ga je een fantastische vakantie tegmoet in Namibie.
En nu 'moet' je eerst ook nog naar Australie! Daar zie je nu vast wel tegen op? ;)
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

Maaike T schreef:Zo dat heb je allemaal mooi geregeld. De vlucht de questhouses. Ik wou dat ik daar al kon zijn. Hoe dan ook ga je een fantastische vakantie tegmoet in Namibie.
En nu 'moet' je eerst ook nog naar Australie! Daar zie je nu vast wel tegen op? ;)
Ja, het is wel fijn om dat alvast geregeld te hebben. Dan is het straks fijner thuiskomen als we al weten dat we toch weer weg gaan!
Waar ik wel van schrok was dit berichtje over Wicked Campers, waarbij wij ook een camper gehuurd hebben in Australie:

Maar het laat de pret niet bederven! Over 3 weken vertrekken we! *O*
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Tja het enige wat ik je kan aanraden is eigenlijk hetzelfde wat ik je allemaal aanraad voor huurauto's in het algemeen:
- Maak bij ophalen van de auto altijd foto's van alle onderdelen van de auto (roest, deukjes, gaten etc)
- Ga niet akkoord met (licht) versleten banden, kijk ook de reserveband na
- Neem alles door wat op het lijstje staat wat bij de auto hoort
- Controleer of alles het doet (lichten, sigarettenaansteker ivm 't opladen van apparatuur, accu's, stopcontacten, gaspitten, gasaansluitingen, watertanks etc.
- Rij in het begin altijd rustig totdat je het gevoel hebt dat je de auto onder controle hebt (voor zover mogelijk)
Je bent in ieder geval gewaarschuwd, dus denk ik dat je zelf ook wel weet waar je op moet letten.
Zorg dat je telefoonnummers bij de hand hebt als je hulp nodig hebt.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

als je bij wicked huurt zou je moeten weten wat je te wachten staat. Ze zijn/waren altijd vrij duidelijk in wat ze aanbieden.
Of je huurt een oud barrel dat nog net de weg op kan voor een super lage prijs of je betaald meer voor een nieuwer exemplaar.
Verder moet je als huurder met het ding langs een garage mocht de APK vervallen in je huur periode. Wat dat betreft houden ze zich gewoon netjes aan de wet enzo.
Mijn ervaring is dat de auto prima in orde was voor een oud barrel. Van andere mensen alleen maar goede verhalen gehoord over super snel een vervangende auto als er iets mis was of over het betalen van de reparatiekosten.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

Ik kreeg al redelijk snel antwoord op mijn emailtje naar Wicked campers:

Hi Peter,

Attached to my email is the response from Wicked Campers to your queries and also a sample of the checklist that is completed before vans are taken from Wicked Campers.

I hope this is helpful.

Have a great weekend,

Jeremy.

{Hierbij het pdf-filetje dat ik even overgetypt heb:}

What are the facts in relation to these stories/allegations?

The latest media coverage on Wicked has stemmed from a Queensland Transport Department audit on some vehicles in our Queensland fleet.

We believe this attention was prompted by a television current affairs program report last year about disgruntled customers who blamed our vehicle’s for an accident they had while driving too fast at dusk and confronted by a kangaroo.
After receiving a large number of notices to present vehicles for inspection, we opted to deregister around 50 vans which had not been in active service and were no longer required. A further nine vans were inspected and five were found to have minor defects, which we have subsequently repaired. We are also in the proces of introducing 500 upgraded vehicles in the next year and phasing out all pre 2004 models.
The State Government released het results of the instpections to the media this week without our knowledge, resulting in further negative coverage of our business. However, the Government’s statement is filled with inacuuracies, including the number of vehicles deregistered and even the time that the investigation took place. The statement also claimed most of our fleet was off the road when in fact around 900 vans are still in service nationally.
What, if anything, are Wicked doing to rectify any problems?
All our vans leave the depots in a safe condition. Wicked is currently undertaking a review of its safety standards and has developed a new checklist so that both the customer and the mechanic check over the vehicle together and both sign the checklist.
We have also been active in the media ourselves to reassure the public that we consider safety to be the number one priority and that we are trading as normal – see the attached media release.
What is Wicked’s safety record and what do Wicked do to ensure the safety of their vehicles and their drivers?
Safety is our first priority and always will be. As discussed above, all vans are checked by our on-site mechanics before each new rental. While all our vans are not brand new – as the case with other campervan rental companies – we ensure each van that leaves our depots is in roadworthy condition.

We also do our best to educate our customers about safe driving and the particular conditions they may face in Australia. Please see the website, wickedcampers.com , for safety tips, plus our Wicked Campers van safety video, at http://www.youtube.com
With millions of kilometers travelled each year, it is inevitable that our vans are involved in accidents. This situation is no different to any other vehicle rental business. Our clientele is generally young so we may be more vulnerable to accidents as a result. From our assessment, the major reasons for accidents in our fleet are:
1 Driving at night
2 Swerving to avoid kangaroos
3 Speeding
4 Driving on unsealed roads
5 Inexperienced or careless drivers.
How does Wicked compare to other parties operating in the same industry?
Wicked is the “Virgin”of the campervan rental industry – budget but quality. Wicked is the original budget campervan rental company in Australia, established in 2001. Before Wicked there was no company in Australia offering backpackers a cheaper way to see the country.
Over the years Wicked has grown from just 15 vans to almost 1000 today, and can be found in 15 locations around Australia and in New Zealand, UK, Europe, Canada, USA, South Africa, Chile and Thailand.
With our colourful graffiti painted vans and the recent addition of Aboriginal artists painting indigenous art on vans, our vehicles certainly make an impression not just our customers but everyone who sees them.

Verder zat er een checklist bij, die doorgenomen wordt op het moment van ophalen.
Ik vind het verder ok zo en let gewoon goed op bij het ophalen van de camper. Dan zal het wel goedkomen, denk ik.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik zat me ook te bedenken...hoe vaak komen de auto's die ik ken die ieder jaar voor een APK moeten er in 1 keer doorheen?!?!? Nou, onze auto('s) en die van mijn moeder al jaren niet meer. Ze vinden altijd wel wat dat vervangen of gerepareerd moet worden. Het is toch de achterliggende gedachte van zo'n keuring om 1 keer per jaar te kijken of alles nog wel veilig is.
Als het daar net zulke geldkloppers zijn als hier vind ik het niet vreemd ze op iedere auto iets aan te merken hebben wat zij met liefde voor je willen repareren (en in rekening brengen)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

De tickets met Eqyptairways van Amsterdam via Caïro naar Johannesburg kostten ons begin januari 420 euro p.p.. Nú kosten de tickets voor die dag al 635 euro p.p.! Dat is bijna de helft meer! Toch dus niet zo een gek idee om op tijd te boeken. :)
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Namibie/Botswana gaat niet door. We gaan voor de verandering naar Ethiopie.
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

Tenrec schreef:De tickets met Eqyptairways van Amsterdam via Caïro naar Johannesburg kostten ons begin januari 420 euro p.p.. Nú kosten de tickets voor die dag al 635 euro p.p.! Dat is bijna de helft meer! Toch dus niet zo een gek idee om op tijd te boeken. :)
Inmiddels zijn de ticketprijzen voor onze reisdagen al gestegen naar 840 euro pp.! Dat is nu dus al het dubbele van wat wij betaald hebben.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Zéker aan blijven denken als je daar bent. Dat maakt het des te leuker *O*
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Tenrec, ben je eigenlijk wel terug gekomen uit Australie?
(het is hier stil geworden wat Namibie betreft)
Plaats reactie