Betaal jij voor een foto?

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.

ben je bereid een klein bedrag te betalen voor het maken van een foto van een persoon?

ja
5
19%
nee
14
54%
soms wel, soms niet
7
27%

Totaal aantal stemmen: 26

kohraya
Reisexpert

Re: Betaal jij voor een foto?

Bericht door kohraya »

Iedereen maakt op een andere manier foto's van mensen. Het kan interessant zijn mensen te fotograferen in hun omgeving of terwijl ze ergens mee bezig zijn. Vaak kan je dit op afstand doen en onopgemerkt. Zoomen en naderhand croppen is echter niet aan mij besteed. Ik kadreer hem ommiddelijk zoals ik hem wil hebben, en vaak resulteert dat in het feit dat ik pal voor iemand sta. Voor portretten moet je namelijk al erg dicht staan om alle details in het gezicht te kunnen weergeven en om voor een juiste belichting te zorgen.
Soms kan het accent zelfs liggen op het lichtspel (foto 1 en 2) of enkel en alleen op de persoon zelf zonder afleidende factoren daar rond (foto 3 en 4).
Momenteel hou ik erg veel van beeldvullende foto's van gezichten (foto 5,6,7) maar af en toe kan een stukje omgeving voor een mooi kleurencontrast zorgen. Zolang het allemaal maar niet te druk is (8,9,10).
Maar zoals je ziet, concentreer ik me steeds op één persoon. Komt 'sterker' over en ... je moet er ook maar eentje betalen.
Eerste foto in deze reeks maakte ik stiekem. De rest is allemaal gevraagd, waarbij enkel voor nr 2 niets werd betaald.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wrd
Vakantieganger

Bericht door wrd »

wow, zitte paar héél sterke beelden tussen!
Met welk toestel zijn deze genomen?
Jij schoot in jpeg toch, niet?
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Hier nog m'n (oude) Sony A100. Doorslaggevende factor was de lenskeuze (Tamron 28-75 2.8 en Sigma 70-200 2.8).
En natuurlijk wél in RAW getrokken. Kwestie van mogelijkheid tot betere nabewerking.
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

Kohraya, wat een prachtige foto's zeg. Mag ik vragen wat je met de foto's doet? Is het puur hobby en voor je eigen collectie, of worden ze ook nog gepubliceerd?
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Puur hobby. Eentje die is ontsproten uit het reizen, alhoewel macrofotografie mijn echte passie is en ik ook (huwelijks)reportages e.d. doe.
Maar de foto van het oude vrouwtje wordt dit najaar wel gepubliceerd in het "Book of Fame". Het boek bevat de door 'Belgium Digital' best geklasseerde foto's van het afgelopen jaar.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Kohraya, verkoop jij je foto's?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Alles is te koop ;)
Maar ik heb het nooit eerder gedaan. Wel in de vorm van reportages, maar niet als stockverkoop. Dat brengt namelijk niet meer dan 1 dollar per foto op, ik heb daar niet echt de geschikte foto's voor (denk ik), en het begint dus pas te tellen als je er heel veel hebt (en lui zoals ik ben ... :@ ) en ze vaak worden gedownload.
En dan zit je nog met je auteursrechten. Kan je die behouden, of worden ze over gekocht? Want als iemand die foto enige bekendheid bezorgt, en je naam staat er niet onder, is dat ook maar sneu. En de toestemming (release) van geportretteerden is steeds nodig als ze herkenbaar worden weergegeven ... pfff ... wat een gedoe allemaal.
Maarre ... als je een ideetje of voorstel hebt ... ;)
Seeker

Bericht door Seeker »

Handig zoon iphone, hou hem zo vast dat lens vrij is, zet je je geluid af en neem de foto, het is net dat je gewoon wat was doen op je iphone, maar wat weet niemand, heb zo al paar x onopvallend foto´s genomen.

Over dat geld geven nee, ik geef nog liever geld aan gehandicapten zonder been, en dat heb ik daadwerkelijk gedaan.

( Nu je zegt, je kon vroeger geld verdienen, wanneer mensen jou bestanden deden downloaden, kan tegenwoordig waarschijnlijk nog )
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

@ seeker, in vietnam en andere landen vast ook, worden gehandicapten vaak gehandicapt gemaakt door el maffia, vanwege schulden. vervolgens mogen ze op straat al bedelend hun schulden gaan aflossen. beetje off topic maar denk er over na waar je je geld aan geeft.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

@ estelle
moet je dan dus gehandicapten maar geen geld geven omdat ze heel misschien niet zo geboren zijn of door een ongeluk zo geworden zijn? Het zal best dat dit gebeurt maar om dan maar geen gehandicapte bedelaars iets te geven....wie help je daar dan mee?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Seeker

Bericht door Seeker »

bolletjeom schreef:@ estelle
moet je dan dus gehandicapten maar geen geld geven omdat ze heel misschien niet zo geboren zijn of door een ongeluk zo geworden zijn? Het zal best dat dit gebeurt maar om dan maar geen gehandicapte bedelaars iets te geven....wie help je daar dan mee?
Inderdaad, als je zelf daar zou liggen zou je ook blij zijn als je wat geld krijgt, ze kunnen er bijvoorbeeld van eten? Hoe zich zich bewegen weet ik niet.
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

nee ik geef die mensen zelf ook geld, ookal weet ik dat het misschien niet naar hun gaat maar degene voor wie ze werken, dus geef ik liever eten. maar ik snap niet dat je wel aan hun geld geeft maar niet betaalt voor een foto?
Carmen
Reiziger

Bericht door Carmen »

Kohraya, wat een prachtige foto's, dat valt me iedere keer weer op. Heb je een site of i.d. waar je foto's op staan of worden die angstvallig verborgen gehouden voor de buitenwereld?
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Een voorlopig plekje heb ik hier http://leymanphotography.webs.com/
Deze week toevallig online gegooid, in afwachting van mijn eigen site die in aanbouw is (maar waar geen vaart in zit).
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Daniii »

Wauw, echt heel erg bijzonder mooi... echt.

@hildo:
Om even off-topic te gaan ;-) Na een weekje Datong en omstreken waar zeer weinig toeristen komen, begon ik om een yuan te vragen bij elke fotoshoot waar ik aan mee moest werken. _O-
_O- _O- _O- _O- _O-
Komt me heeeel bekend voor! Ik was heeeeel rijk geweest nu, als ik daaraan had gedacht! _O_ respect
Plaats reactie