Centraal en Zuid Amerika

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
debby

Centraal Amerika of Zuid Amerika???

Bericht door debby »

Hallo!!

Wij zijn van plan komend jaar een mooie reis te maken. 2 jaar geleden hebben wij al een reis gemaakt door Azie, 4,5 mnd en dit jaar willen wij richting Centraal- of Zuid Amerika.

We hebben al een beetje voorbereidend werk gedaan en in beide continenten zijn er natuurlijk landen die ons aanspreken. Toch jullie advies: welk land in 1 van beide delen sprak jullie vooral aan en waarom?

We horen het graag!!!

Groetjes!!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Centraal Amerika of Zuid Amerika???

Bericht door Tikva »

Welk land sprak me aan, uuh welk land niet?
Ben in zuid-amerika alleen in Bolivia en Peru geweest. Beide super landen, Bolivia de Salar Uyuni echt heel bijzonder en mooi. Peru, de mensen, de afwisseling en voor archeology gekken zoals ik geweldig.

Centraal-Amerika vond ik guatemala echt wel heel erg geweldig, dit was ook wel voor een groot deel aan de sfeer in de hostels te danken. Met zijn alleen eten aan grote tafels op een afgelegen plek vind ik echt wel super. Hele dagen een beetje Jenga spelen. Maar behalve dat ook de dorpjes met bijzonder mensen, en elke bustocht heb je weer hele gespreken.. Het is ook weer een heel afwisselend land met kwa natuur als hoogtepunt wel de actieve pacaya vulkaan.
Nicaragua ook een toppertje, heel relaxt, leuke mensen wederom, mooie steden, flor de cane.
Belize en Honduras super duiken. Honduras heeft ook veel actieve sport dingen en belize een bijzondere bevolking. Mexico ook leuk, maar toch iets minder dan de rest, vooral archeologisch.

Je hebt helemaal gelijk dat beide continenten veel te bieden hebben. Je kunt dus niet fout kiezen. Wat spreekt je meer aan:
- Altijd dichtbij de kust, dus stranden en veel duiken. Vulkanen beklimmen. Lekker warm & tropisch.
- Mooie moderne en oude steden, aparte en bijzondere natuur, hoge besneeuwde bergen.

En verder besef dat Zuid-Amerika een stuk groter is dus 4,5 maand is mooie tijd om echt wat te zien. Van centraal amerika kan je ook 2 of 3 landen in een maand doorheen racen en al veel hoogtepunten zien. Aan de andere kant kan je in 4,5 maand wel echt relaxt reizen en dieper ingaan op alle landen in centraal-amerika.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Helemaal met Tikva eens. Ga je voor avontuurlijk: ga dan naar Colombia, Ecuador, Peru, Bolivia. Let wel een beetje op het klimaat. De andes is hoog en vaak fris. Als je van bergen houdt: Zuid Amerika dus. Midden Amerika is iha wat warmer. Let ook op toeristisch/niet toeristisch: er zitten veel Amerikanen in Mexico en Costa Rica.
debby

Bericht door debby »

Bedankt voor jullie reacties, heb ik veel aan!

Duiken wordt het niet en strand is leuk maar 1 of 2 keer in paar maanden tijd is prima. Bergen en besneeuwde toppen spreken ons zeker aan, niet te veel toerisme en veel mooie mensen kijken en fotograferen..

Heb inderdaad heel erg veel moois over guatemala gelezen. Galapagos lijkt me ook super net als Antartica maar volgens mij moet je dan wel behoorlijk je portemonnee opentrekken.

Thanx!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Nou Dat klinkt alsof het zuid-amerika wordt!.. heel veel plezier met plannen en reizen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

heb ervaring met Mexico, belize, guatamala en Ecuador
Guatamala is mijn favoriet gevolgd door Belize.
dat land alleen is wat te klein voor een reis maar waarom niet een mooie combi maken?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
debby

Bericht door debby »

ErikB schreef:Helemaal met Tikva eens. Ga je voor avontuurlijk: ga dan naar Colombia, Ecuador, Peru, Bolivia. Let wel een beetje op het klimaat. De andes is hoog en vaak fris. Als je van bergen houdt: Zuid Amerika dus. Midden Amerika is iha wat warmer. Let ook op toeristisch/niet toeristisch: er zitten veel Amerikanen in Mexico en Costa Rica.
Erik,

Dank voor je reactie.
We zijn avontuurlijk en actief, dus wat dat betreft komt dat helemaal goed. We vragen ons wel af wat voor ons de beste reis periode zou zijn als we naar Costa Rica, Honduras, Belize en Panama zouden willen, is dat vanaf oktober of vanaf januari (dit ivm opzeggen baan). We denken eraan om een kleine 3 maanden rond te reizen.

We horen het graag van je!

Gr. Debby en Jeroen
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik ben dan wel geen erik maar ga toch ff reageren.
Oktober niet vanwege het orkaan seizoen en omdat je dan aan de kust nog midden in het regenseizoen zit. Als je echt de binnenlanden in wil kan je hier last van hebben, slechte wegen enzo, en aan het strand liggen (de oost-kant) is ook minder aangenaam met regen.

Januari is net het begin van het droge seizoen aan de kust dus beter.
bolletjeom
Reisexpert

ik ben ook geen erik...maar die zit nog in Praag volgens mij.
Sluit me aan bij Tikva. Wanneer dit je twee opties zijn zou ik ook gaan voor Januari.
Oktober kan wel maar je loopt dus wat risico met het weer. Maar tegenwoordig is niets meer een garantie. Over de hele wereld draaien de seizoenen zich om.
debby

Bericht door debby »

Super bedankt Tivka en Bolletje om, ook al zijn jullie geen Erik :)

Wij zijn hier echt blij mee. Had zelf wel al een overzicht gemaakt met de reistijden van welke landen maar dat staat op iedere website weer anders beschreven en soms wordt het natte seizoen nog meer aangeraden vanwege de mooie natuur :)

Heel erg bedankt, wij gaan jullie reisjes eens bekijken!

Mochten jullie nog Azie tips nodig hebben, helpen we jullie graag, daar zijn wij al geweest!

Groetjes Debby en Jeroen
Ralph
Reisexpert

Centraal en Zuid Amerika

Bericht door Ralph »

Hallo,

Algemeen
Ik hoop over 4 weekjes klaar te zijn met mijn studie. Dan wil ik nog 3 maandjes werken om mijn budget nog wat uit te breiden. Vervolgens wil ik dan in november te vertrekken naar Cancun (mexico). Vanaf hier wil ik gaan backpacken naar belize, tikal, guatamala, honduras, panama, colombia, peru, argentinie, brazilie en alles wat er tussen ligt.

Activiteiten
Dingen die ik wil doen, maar ik laat veel open, ik vraag daar wel in hostels etc:
Duiken, Honduras of Belize, welke weet ik nog niet.
Tikal, ruines
Guatamala, motor huren en bij een vriend langs, verder vulkaan beklimmen, spaans leren
Panama kanaal
Cartagena / Borgata
Ecuador - Quito (evenaar)
Peru - Cultuur, volgens een vriend van mij het meest cultuur rijke land
Cusco - Machu Picchu
La Paz, Death road
Iquitos - Amazone trip
Arequipa - canyon , cathedraal, ice princess
Salar de Uyuni - grootste zoutmeer ter wereld
Buenos Aires

Inentingen & Malaria
Verder heb ik al 6 spuiten gehad (hep a+b x3, dtp, gele koorts, buiktyfus. Tevens heb ik een recept voor 200+ malaria tabletten (Paludrine) voor midden amerika. Zuid-amerika heb ik wel een 3 weekse kuur gekregen om te testen maar als ik de malaria map vergelijk met mijn reisplan dan lijkt het me niet echt nodig. Ik twijfel ook nog over tabletten voor centraal amerika, elke dag 2...

Backpack
Hieronder een lijstje van wat ik mee wil nemen. Heb een 75L Atrek Akamas Backpack.
Afbeelding

Kleding:
6 ondergoed
4 korte sokken
2 lange sokken
1/2 sweater/fleece
1 jas
2 afritsbroeken
1 nettere broek
1 zwembroek
3 t-shirts
1 wandel/normale schoenen
1 paar teva's
1/2 tshirt met lange mouwen

Douche etc
scheerschuim
aftershafe
scheermes
reserve mesjes
shampoo etc
tandenborstel etc

Belangrijke zaken:
Beurs
CC+pinpas (Rabobank / Mastercard) + mischien 2de bank
Vliegticket
Paspoort
Camera (inc oplader+extra batterij)
Verzekeringspasjes
Notitieboekje + pen
Pillen bijen (allergie)
Inenting boekje + bloedgroepkaart

Overig:
lampje
horloge/wekker
deet antimuggen
3 reishandoeken
pakje kaarten
zonnebril
hoedje
mp3/foto opslag + earplugs
boek
ehbo setje
woordenboek / spaans boek
opvulbaar kussen
slotjes
wc papier
aansteker
zakken (voor opdelen kleren etc)
zonnebrandolie
12 pasfoto's
kopie reisgegevens etc (ook inscannen & op email)
kleine slaapzak/binnenslaapzak
wasmiddel
universele stekker

Verzekering
VGZ Aanvullend Jong & Zeker Pakket, hierbij zit een "reisverzekering". Wil mischien nog een goedkope extra verzekering afsluiten van 50 euro per jaar oid voor bagage verzekeren etc.

Nu een Ohra reisverzekering van 75 euro per jaar.

Vliegreis
Ik denk dat ik vertrek vanaf Brussel of Dusseldorf aangezien ik daar al tickets gevonden heb voor 300-500 euro.

Nu vanaf brussel voor 150 euro naar Cuba met jetairfly.

Afsluiting
Op en aanmerkingen zijn erg welkom. Over het algemeen hou ik niet zo van plannen maar bij zo'n onderneming vind ik het wel leuk en belangrijk. Mijn grootste twijfel is eigenlijk de malaria tabletten. Over wat/hoe ik daar ga doen is eigenlijk maar een lijstje ter referentie. Tevens zijn suggesties voor de verzekering en vliegtickets meer dan welkom.

Ps. met een budget van hopelijk over de 8.000 euro moet dit wel te doen zijn dacht ik zo 8-) Maandje of twee vietnam/loas /thailand extra zou nooit weg zijn.

[edit 1/06]Nav. posts het eea. aangepast.
Laatst gewijzigd door Ralph op 05 okt 2009 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Centraal en Zuid Amerika

je vraagt of je budget genoeg is...dan moet je wel even vermelden hoe lang je denkt te gaan doen over je rondje.
Ga maar eens uit van een dagbudger van €30 per dag. sommige landen zijn erg duur en vervoer kan er in hakken

Wat betreft je malaria tabletten. Ik neem aan dat je het recept hebt gekregen nadat je de grove route hebt besproken met je GGD. Je kunt hier op het forum onder het kopje Vaccinaties je vraag ook stellen. De traveldocter komt daar geregeld antwoorden. Je moet dan wel even per land aangeven waar je denkt te komen. In zuid Amerika zijn grote delen op hoogte dus daar heb je geen pillen nodig. Maar als je naar de jungle gaat heb je ze absoluut nodig

Ik hoop trouwens ook dat je meer in de planning hebt voor Ecuador dan Quito want dat is toch 1 van de mindere plekken.
Wanneer je voor de evenaar ervaring gaat ga dan niet naar het officiele monument ,,,behalve als je die 3 dollar wel kunt missen maar ga naar Inti Nan. een interacitef centrum op de echte evenaar
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Hoi Bolletje,

Verwacht over het hele stuk zo'n 9-12 maanden te doen. Een dagbudget van 30,- lijkt me nogal veel. Maat van me heeft er 9 maanden gereisd (NL > USA (LA) > Guatamala > Brazil tot Colombia en dat heeft hem incl. vliegkosten 5.800 euro gekost.

Ik heb wel globaal geschat dat ik 3 maanden in Centraal Amerika verblijf maar ik zou dan genoeg tabletten mee krijgen voor 4 maanden.

Equador, tja, zover wilde ik niet vooruit plannen. Even globaal wat dingen aangestipt ;)
bolletjeom
Reisexpert

30 is ruim maar in sommige landen tikt het flink aan. Het hangt er ook vanaf wat je allemaal wilt doen. Wanneer je bijna niets doet en alleen slaapt en eet dan kom je met 15 heel ver.

Wij waren in mexico pp 37 euro per dag kwijt
in Belize 37 pp per dag
in guatamala 21
en in Ecuador 70
dat laatste was toen jeroen me op kwam zoeken en inclusief een trip naar galapagos en de jungle maar tijdens mijn weken in Quito zat ik ook op 25 per dag. en dat terwijl ik voor 5 euro per nacht bij een gast gezin zat en een deel van mijn spaanse lessen terug verdient heb.

Je zult met 8000 best ver kunnen komen. ik weet alleen niet of je daar ook nog een vlucht naar huis/ azie wilt betalen??
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

bolletjeom schreef: Je zult met 8000 best ver kunnen komen. ik weet alleen niet of je daar ook nog een vlucht naar huis/ azie wilt betalen??
Ja ok, Azie blijft optioneel. Ik had al eerder op jouw site gekeken en die prijzen verschillen behoorlijk per land! Al wil ik de echt dure dingen skippen (galapagos b.v.).
Plaats reactie