18 dagen Thailand, wat zijn de musts?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Revolucion
Wereldreiziger

18 dagen Thailand, wat zijn de musts?

Bericht door Revolucion »

Beste mensen,

9 juni vertrek ik met mijn vriendin naar BKK vanaf Dusseldorf met AirBerlin/LTU. we komen de 10e dus aan en komen de 27e weer terug. We hebben dus 17 dagen te besteden in Thailand.

Maar wat zijn nou de echte musts in Thailand. Idee wat we nu hebben is: BKK - Ayuthaya - ChiangMai - KoPhangan.

We hebben al gezien dat we om Kophangan te bereiken naar BKK kunnen vliegen vanaf ChiangMai om vervolgens per bus en boot door te gaan naar KoPhangan.

We willen ook graag iets met jungle, olifanten en 3 landenpunt doen...Nu weet ik dat de jungle vanaf Chiangmai te doen is, olifanten ook (dat opvangkamp) en het 3 landenpunt? is dat te bereiken vanaf Chiangmai? desnoods met dagtourtjes, vind ik niet erg, gezien de tijd zijn dat vaak de meest efficiente oplossingen.

EN over chiangmai en 3 landenpunt is malaria risico gebied, pillen slikken of niet? Ben gisteren bij GGD geweest en eigelijk konden die geen uitsluitsel geven over ja /nee...heb wel de risicogebieden gezien en lijkt er op dat Chiangmai er bij hoort.

ik hoor graag of jullie mij een beetje helderheid kunnen geven, uiteraard zijn andere tips/aanvullingen zeer welkom.

Ook ervaringen van guesthouses etc...zeer welkom, of acco op KoPhangan..

alvast bedankt!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: 18 dagen Thailand, wat zijn de musts?

Bericht door Tikva »

Waarom wil je naar het 3 landenpunt?
Malaria pillen zou ik niet doen voor het hele kleine beetje tijd dat je eventueel in mischien wel malaria gebied bent. Gewoon goed beschermen en deet.

Plan wat je nu hebt is prima hoor voor 18 dagen. Ik zou het Chiang mai echter geen echte must noemen. Bangkok is wel een echte must, verder kanchanaburi is leuk. Maar dat is persoonlijk. 18 dagen is niet heel veel tijd dus ik zou wel overwegen om te vliegen van chiang mai naar bijv.ko samui (en dan boot naar ko phagnan). Of chiang mai laten zitten en meer concentreren op rondom bangkok en het zuiden.

Kijk voor accomodatie even op de homepage onder hostels daar staan ontzettend veel hotels in thailand op.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Drie landen punt deed ik bij mijn eerste keer Thailand, en ik vond er toen al niets aan. Zeker niet na al hetgene ik daarna heb gezien.
Malariapillen zijn een persoonlijke keuze die je maakt in overleg met een deskundige. Persoonlijk volg ik Tikva haar redenatie.
Ik zou ook niet voor de 'jungle' naar Chiang Mai gaan. Eventueel wel voor de ondertussen zeer toeristische bergstammen die je kan 'ontdekken' tijdens een trektocht. Blijft leuk als dit je eerste keer is.
'Jungle' vind je echter ook minder ver van Bangkok.
Ayuthaya is zeker de moeite. En je bent dan maar een paar uur van Kanchanaburi. Dit vormt, met de eventuele standaard tussenstops, een leuke cirkel met Bangkok.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

over de malaria pillen, mijn GGD zei dat het geen zin had om malaria pillen te slikken, want de malaria mug was er resistent tegen..

ik ben inmiddels meerdere malen in Thailand geweest en daar nooit malaria pillen geslikt.. Als je niet gestoken wilt worden is deet wel handig en spa rood met citroensap schijnt ook te helpen en is lekker dorstlessend!

Bangkok is een stad die je echt gezien moet hebben en je kan ook verschillende uitstapjes vanuit Bangkok maken

Ik zelf vond Chiang Mai wel een leuke relaxte stad maar ja dat is hele land eigenlijk wel..

Kanchanaburi met de bridge over the river kwai en het Jeath museum hebben ook diepe indruk bij mij achter gelaten..
Snah
Contacteer:

Bericht door Snah »

Als het je 1ste keer is naar Thailand, en 18 dagen heb, zou ik het Noorden laten ztten. Misschien is dit wat: paar dagen BKK, met een dagtripje naar River Kwai en Ayutthaya. Kan je in 1 dag doen. Dan met het vliegtuig vanaf BKK naar Koh Samui. Chaweng: goed strand/nachtleven. Koh Phangan voor een Fullmoon party en evenetueel naar Koh Tao om te duiken/snorkelen. Daarna heb je 2 keuzes: met de boot naar Chumpon (Voor eventueel Hua Hin). Is wel veel reistijd. Of met de boot terug naar Koh Samui en daar je laatste dagen "slijten" om vervolgens met het vliegtuig terug te gaan naar BKK. Suc6 in ieder geval met uitvinden wat je wilt zien/doen in dat aantal dagen.
Revolucion
Wereldreiziger

Bedankt voor de reacties zover!

ChiangMai wil ik wel doen, al is het maar om de nachttrein te ervaren...naast dat lees/hoor ik veel goede verhalen over ChiangMai dus ja...anders kunnen we daar gewoon korter verblijven. Heb begrepen dat er een olifanten opvangkamp in de buuurt is, dat willen we eigelijjk niet overslaan. Het wordt onze eerste keer Thailand, dus zo'n jungle trekking, tsja ondanks dat het nep is geworden, ben ik wel benieuwd (of is omgeving Pai beter). Waar is anders wildlife te spotten, geen dierentuin!

Het 3 landenpunt, ja ik weet niet, misshien is het voor de stempeltjes, ben ik toch in Burma en Laos geweest...daar is toch ook de GoldenTriangle? of is dat allemaal beetje overdreven in de gidsjes etc.?

En het zuiden rondom Bangkok wat moet ik daar dan zeker doen, mochten we het noorden willlen laten schieten? Thailand heeft zoveel te bieden en ik ben tot nu toe alleen nog maar van de 'veel gehoorde bestemmingen' uitgegegaan..

bedankt weer!

Ben blij dat er thailandkenners bestaan :)
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik verkies Pai boven Chiang Mai. En als je voor een trekking gaat, doe dan dadelijk een 3-daagse om een duidelijk beeld te krijgen van de bevolking en het leven. Ik was er zo'n 15 jaar geleden, toen er nog maar een stuk of 5 guesthouses waren. Het toerisme heeft ook hier zijn tol geëist, maar er is ook meer te doen zoals raften bvb. Ook grotten en warmwaterbronnen. Wildlife? Forget it! Meeste wild life vind je in de steden (apen, ratten en ook wel vogels). Als je geluk heb ontmoet je wel een slang en een paar blauwe spinnen.
Van hier eventueel nog 4 uurtjes doorreizen naar Mae Hong Son om de 'langnekken' te zien. Ook dit is een toeristisch iets geworden. Een brommer huren en alles zelf doen, is het leukste. Eigenlijk is het een geldcommerce van de plaatselijke maffia die geld verdienen met het leed van vluchtelingen. De meeste mensen (niet die met hun gebloemde hemdjes en fluo shortjes) houden er een verdeeld gevoel aan over. Van daar is het 8 uur terug naar Chiang Mai ... of 45 min met de vlieger.
Vanuit Chiang Mai zijn er 2 toeristische wegen. Eentje met allemaal souvenier en juwelenwinkels, een andere met allemaal atractie's zoals een orchideeën- en vlindertuin, een slangenfarm, een olifantending enz. Een beetje verder is ook een waterval als ik me goed herinner.
Die eerste weg sla je best over, de 2e doe je een hele dag over. Alweer erg toeristisch, maar ja ... veel gezien op één dag.
Drielandenpunt? Golden Triangle? Tja ... jij moet het weten ... maar een gewaarschuwd mens ... ;)
Geen ervaring met Koh Samui en Koh Phangan. Wél met Koh Tao, welk een echte duikbestemming (lees: duikfabriek) is. Heel het eiland afgereden met een brommer en tot de conclusie gekomen dat er maar 1 mooi strand was met accomodatie (daar lag ik toevallig) en nog ééntje zonder accomodatie. Weinig Bounty gevoel na mijn andere Thailand ervaringen.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

over het drielandenpunt, ik heb toen even kort voet aan wal gezet in Laos, en een foto met bordje welkom in Laos, maar een stempel konden wij daar voor zover ik weet niet krijgen.. (voor mij zelf telt dit ook niet mee als een nieuw land want ben er niet lang genoeg geweest)

op die plek konden we Birma helemaal niet in.. we verder naar het zuiden even de grens overgestoken maar op een plek waar je niet verder dat land in kon dus ook geen stempel nodig gehad..of gekregen..

trouwens het 3 landenpunt is niet zoals op de Vaalserberg waar je een paaltje hebt met de grenzen want dit ligt in het water als ik het goed heb ;)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Als je een stempel wil mag je ook een visum kopen voor Laos, kost je weer 20 euro ofzo.. Beetje zonde dus.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

In Pai wordt er ook een keer in de week gevoetbald. Een team van backpackers tegen de lokale politie.(opgeven bij Glasshouse) Goede plek om jungle trekkings te doen. Scootertje huren is ook altijd leuk in Thailand. Ik vond Khao Yai National park ontzettend mooi.

Veel plezier.
Revolucion
Wereldreiziger

Zo, we gaan dagen te kort komen denk ik...ik heb op de homepage nog wel veel goede info gevonden :)

Ander vraagje! Ik lees veel dat taxi chauffeurs nog al ns voor een omweg willen zorgen of je willen droppen bij massages incl happy ending...begrijpen ze engels als je zegt Direct naar dit en dat adres?

Is het handig om adressen van guesthouses in het Thai bij te hebben? of is het allemaal goed te doen in engels?

Zijn er burootjes te herknnen op Ko San Road m.b.t. betrouwbaarheid? of heeft iemand goede ervaringen met bepaalde burootjes? zullen we nodig hebben voor trip naar river kwai..etc.

thnx again..
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

:) ... als je zegt dat je niet naar zo'n massage wil, verstaan ze het niet.
Als je zegt dat je er wél naar toe wil, verstaan ze het wel.
Gek hé? *_*
M.a.w: taxi- en tuktuk chauffeurs zijn er op uit steeds een centje bij te verdienen dmv een commissie. En dat geld voor alle mogelijke dingen, niet enkel een massage.
Kordaat zijn is de boodschap. En eerst goed checken of ze engels spreken en je daadwerkelijk verstaan alvorens je instapt.
Prijzen op voorhand afspreken en eventueel opschrijven.

't Is duidelijk je eerste keer aan je vragen te oordelen :P
Denk dat je nog leuke dingen gaat meemaken ...
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

Revolucion schreef:
Zijn er burootjes te herknnen op Ko San Road m.b.t. betrouwbaarheid? of heeft iemand goede ervaringen met bepaalde burootjes? zullen we nodig hebben voor trip naar river kwai..etc.

thnx again..
De bureautjes zijn prima. Je moet wel even shoppen. Er zijn prijsverschillen. Gewoon vragen naar ervaringen van andere backpackers ter plekke. De meest gehoorde klacht is dat het koud is in de bus. Als je airco hebt dan moet hij branden. Sokken en trui mee de bus in.
Revolucion
Wereldreiziger

kohraya schreef::) ...
't Is duidelijk je eerste keer aan je vragen te oordelen :P
Denk dat je nog leuke dingen gaat meemaken ...
Ja Thailand wordt onze eerste keer, eerste keer Azie zelfs. We hebben Cuba en Andalusie (tsja wat dichter bij huis) zonder kleerscheuren doorstaan...

Ik heb er wel alle vertrouwen in, dat het goedkomt. Heb begrepen dat Thailand toch een van de makkelijkst te bereizen landen is.

Denk trouwens dat we 3 landenpunt inderdaad maar achterwege laten, ChiangMai/ChiangRai zal het verst zijn in het noorden. Iemand nog een tip van jungle achtig iets rondom Bangkok? Heb ergens iets gelezen over veel apen in een park nabij bangkok...maar waar ik dat gelezen heb...

Mooie bijkomstigheid is meteen dat we die pillen ook wel kunnen vergeten gezien we niet echt in het grensgebied meer komen dan.

iemand trouwens wel eens op KoSamet geweest? willen eigelijk KohPhangan (met zo'n bus boot combi ticket) maar Samet is toch een stukje dichter bij de deur. Volgens Travelfish ook altijd wel goed weer. Ik hoor het wel!

Sorry voor mijn vele vragen, maar ja LP is ook niet altijd even betrouwbaar..

Salu2
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ben wel op ko Samet geweest maar toch maar de boot naar Ko phagnan gepakt.
Plaats reactie