In welke mate beinvloedt regenseizoen je reis?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Re: In welke mate beinvloedt regenseizoen je reis?

Bericht door Globeskater »

Ik ben aan einde regenseizoen in Thailand geweest was in oktober daar zoals bolletjeom al zei de regenbui aan het einde van de dag gehad.. en dat zijn dan flinke hoosbuien maar heb daar alleen maar lol aan gehad..

vond die periode ook fijner dan hartje zomer in Thailand want toen was het niet te harden zo warm.. en de locals ook maar klagen dat het zo warm was... dan heb ik toch liever dat verkoelende buitje

in India en Nepal zat ik ook midden in regenseizoen, maar gelukkig geen hele dagen regen gehad en lekker temperatuurtje, maar vlak nadat wij op bepaalde plaatsen in india waren geweest waren er zware overstromingen.. dus ja dat kan ook gebeuren in regenseizoen..

ik ben nog niet in vietnam geweest dus in hoeverre dat verschilt van regenbuien in thailand kan ik je niet vertellen..
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Globeskater schreef:ik ben nog niet in vietnam geweest dus in hoeverre dat verschilt van regenbuien in thailand kan ik je niet vertellen..
Het kan mss toeval zijn, maar het regenseizoen in Vietnam vond ik veel 'regenachtiger'. Langer en heftiger regen dan dat ik in Thailand heb meegemaakt.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ja joh??? ik vond het juist andersom ...haha
zal wel echt heel erg van het moment zelf afhangen. En het regenseizoen dat ik als lastig heb ervaren was zelfs buiten het regenseizoen :Y
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
skinny

Bericht door skinny »

Hallo,

Ben nieuw op het forum dus ik hoop dat dit de juiste plek is om m'n vraag te stellen.
Ik ben van plan om een reis te maken die iets langer dan een jaar gaat duren.
Zou in september naar Australië vertrekken voor 3 maanden. (September, Oktober, November)
Daarna 2 maanden Nieuw-Zeeland. (December, Januari)
1 maand Indonesië (Februari) --> regenseizoen
1 maand Maleisië (Maart) --> regenseizoen
1 maand Thailand (April)
1 maand Laos (Mei) --> regenseizoen
1 maand Cambodja (Juni) --> regenseizoen
1 maand Vietnam (Juli) --> regenseizoen
2 maanden China (Augustus, September)
1 maand Nepal (Oktober)
Dit is slechts een ruwe schatting van de periodes.

Nu zit ik voor verschillende landen in het midden van het regenseizoen daar.
Is het beter om m'n route anders in te delen of toch voor deze volgorde te gaan.
Deze route lijkt me redelijk te doen zonder al te veel vluchten.
Elk land in z'n beste periode bezoeken is natuurlijk niet te doen, maar om nu maanden regen te zien
lijkt me ook geen prettig vooruitzicht. Of is het regenseizoen in ZO Azië goed te doen?

Alvast bedankt.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

de volgorde van je landen ziet er heel logisch uit
een zoals we hier al zeiden...je kunt er toch geen pijl op trekken
daarnaast kan het buiten het regenseizoen ook ondragelijk heet zijn...
ik zou, zeggen. Gewoon gaan. je gaat het toch heet gaaf hebben!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Slim om in oktober in Nepal te zijn, dit is een van de weinige landen waar regenseizoen wel echt belangrijk is. Ga je een trekking doen...
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

wat bollletje en tikva zeggen klopt helemaal. ik was in mei in laos en in juni in cambodja...heerlijk!
in juli zat ik in nepal=regenzeisoen en dat was wel jammer, himalaya zie je niet in die tijd. maar oktober is dan prima
amassakoul
skinny

Bericht door skinny »

Tikva schreef:Ga je een trekking doen...
Ja, dat is toch de bedoeling. Heb hier op de site je stuk gelezen over de annapurna circuit en dat lijkt me wel wat :).
Ben er alleen nog niet uit welke trekking ik ga doen, die naar Everest ziet er ook heel leuk uit.
Verder zie ik een rafting trip ook wel zitten, maar dat bekijken we dan weer wel.

Bedankt voor jullie meningen in ieder geval.
Zal me maar aan m'n oorspronkelijk plan houden, na regen komt immers zonneschijn :)
HenkJan81
Vakantieganger

Bericht door HenkJan81 »

Heb ik het mis, of voelt het juist in zo'n regenseizoen veel benauwder aan? De luchtvochtigheid is toch veel hoger? Ik wil zelf btw van mid oktober- mid november, en hoop dat het regenseizoen dan over z'n hoogtepunt heen is.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

skinny schreef: 1 maand Indonesië (Februari) --> regenseizoen
Ik ben twee keer in Indonesie geweest tijdens het regenseizoen. De eerste keer was ik in Batam, vlak bij Singapore. Daar regende het meestal alleen een uurtje in de middag, en was het de rest van de dag betrekkelijk droog (maar wel bewolkt).

De keer daarna heb ik in februari de eilanden Sulawesie (zuidelijk deel) en Bali bezocht. In Sulawesie regende het alleen na drieen, dus tijdens excursies heb ik nooit echt last van de regen gehad. Op Bali heb ik echter regelmatig een paar hevige buien per dag gehad, en er waren ook dagen dat het meer nat dan droog was (dat je je echt afvroeg waar het vandaan kwam...).

Mijn eerste keer Thailand was ook tijdens het regenseizoen. Ikzelf vond het wel meevallen met de regen, af en toe een bui maar niet meer. Totdat ik reizigers tegenkwam die dezelfde route als ik hadden afgelegd maar dan een paar dagen later: zij hadden continu regen gehad, wegen waren gesloten en er waren overstromingen (in de bergen/heuvels) en wegen waren weggespoeld. Het ligt er dus maar net aan waar je precies op een bepaald moment, en eigenlijk is er niet echt een pijl op te trekken.

Zo heb ik ook in Flores (Indonesie) wel een last gehad van banjir (landverschuivingen) tgv hevige regenval, en dat was toch echt BUITEN het regenseizoen... :? En ook in China heb ik wel eens weken gehad met alleen maar regen, zeker 20 uur per dag, terwijl het toch echt droog zou 'moeten' zijn....
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie