Rondreis Maleisië

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
FrankenMarieke

Beste reistijd en volgorde om te reizen door Maleisië, China, Indonesië en West Australië

Bericht door FrankenMarieke »

Hoi allemaal,
Wij gaan van maart tot en met half augustus 5 maanden reizen. Heerlijk.. Nu lezen we op het internet heel veel over het klimaat. We willen in 5 maanden door 4 landen reizen namelijk Maleisië, zuid-oost China, Indonesië en west Australië ( van zuid naar noord). Nu zijn we aan het kijken wat betreft het klimaat wat de beste volgorde is om te reizen. Graag horen wij tips in welke volgorde we de reis kunnen maken wat betreft het klimaat. Overige tips horen we natuurlijk ook graag.
Alvast bedankt voor je tips.
Groetjes,
Frank en Marieke
Kims
Reisexpert

Re: Beste reistijd en volgorde om te reizen door Maleisië, China, Indonesië en West Australië

Bericht door Kims »

Hi.

Hoe lang willen jullie in West Australie reizen en welke route? Het is in maart herfst en het begint al aardig fris en nat te worden in het zuiden van de staat (Perth en zuidelijker). Dit wordt alleen maar meer richting winter. In het tropische Noorden is het echter dan nog het moesson/cyclonenseizoen tot begin mei, dus verre van ideaal om in te reizen. Mochten jullie dus voornamelijk in het zuidelijke gedeelte van de staat willen reizen, zou ik in maart in Perth beginnen. Mochten jullie een paar maanden de tijd hebben, zou ik ook rond die tijd in Perth beginnen zodat je op het juiste moment in het Noorden bent. En mochten jullie je voornamelijk op de tropen concentreren in WA, zou ik later komen, misschien als laatste bestemming? De beste reistijd voor het Noorden is van mei tot september.

Wat betreft Azie, zou ik goed letten op het moessonseizoen wat op sommige plekken veel impact op je reis kan hebben zoals in Australie.

Er is veel informatie te vinden onder het Reisgids gedeelte van deze website!

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
ansofie

Rondreis Maleisië

Bericht door ansofie »

Dag iedereen,

Samen met een vriendin zou ik eind januari naar Maleisië vertrekken en er een rondreis maken. We hebben onze route al wat zitten uitstippelen. We dachten aan dit:

27 januari: Brussel – Kuala Lumpur
28 januari: Aankomst in Kuala Lumpur
29 januari: Kuala Lumpur
30 januari: Kuala Lumpur
31 januari: verplaatsing Kuala Lumpur – Taman Negara
1 januari: Taman Negara
2 februari: Taman Negara
3 februari: verplaatsing Taman Negara – Cameron Highlands
4 februari: Cameron Highlands
5 februari: Cameron Highlands
6 februari: verplaatsing Cameron Highlands – Georgetown/Penang
7 februari: Georgetown/Penang
8 februari: verplaatsing Georgetown – Langkawi
9 februari: Langkawi
10 februari: Langkawi
11 februari: Langkawi
12 februari: Langkawi – Kuala Lumpur
13 februari: Kuala Lumpur - Brussel // vlucht Kuala Lumpur – Singapore
14 februari aankomst Brussel // Singapore
15 februari: Singapore
16 februari: Singapore - Brussel

Ik zou alleen nog een paar dagen Singapore doen. Zit dit volgens jullie wat deftig in elkaar of moeten we meer/minder tijd voorzien ergens? Is de periode goed om dit alles te doen? Bv is Taman Negara dan te doen?

Wellicht boeken we in deze periode best zo veel mogelijk op voorhand of is dat niet per sé nodig?

Vele groeten & bedankt voor de tips!
KimKB

Re: Rondreis Maleisië in januari / februari

Bericht door KimKB »

Hey,
Wat jullie hier uitgestippeld hebben klinkt erg goed. Ik ben twee jaar geleden in maleisie geweest en hebben ongeveer deze route afgelegd en vond t heeel leuk. Ik denk dat je de highlights te pakken hebt en ook lang genoeg. KL was ik eerder al n week geweest maar in 2 dagen kun je ook genoeg zien (hopelijk geen jetlag;)) Bovendien kun je handig met de metro reizen waardoor je bv ook snel bij de batu caves bent.
Taman negara vond ik leuker dan cameron highlands (maar dit kan ook aan t weer van toen liggen). Ik had hier nog wel wat hikes kunnen doen maar ook wij zijn er 2 dagen geweest, wat prima was. Vervoer tussen deze 2 national parks is heel makkelijk en praktisch, er rijden n soort taxibusjes die je van a naar b brengt. Georgetown idd niet vergeten! En daarna ff relaxen op lankawi. Staat jullie n erg leuke trip te wachten!! Ook singapore is leuk om te zien in n paar dagen.
Wij hebben in januari hier gereisd en hadden niks van te voren geboekt. We hebben max 2 dagen vooruit gedacht maar nooit meer dan 1 dag vooraf iets geboekt en dat heeft geen problemen opgeleverd.
Ik wens jullie heel veel plezier!
Jeannette
Reiziger
Contacteer:

15 dagen Maleisië

Bericht door Jeannette »

Hallo allemaal,

In mei ga ik met een vriendin voor 15 dagen naar Maleisië. Langer was helaas niet mogelijk..
Nu lees ik overal dat je minstens drie weken zou moeten uittrekken voor één deel van Maleisië.
Nu weet ik even niet meer welke plaatsen ik in de tijd die we hebben zou moeten bezoeken.
Ik zou sowieso graag naar Taman Negara gaan en duiken bij Sipadan.
Wat zouden jullie ons nog meer aanraden qua plaatsen in Maleisië?
Wat mogen we niet missen en is het te combineren in die 2 weken?
live is not the amount of breaths you take but the moments that take your breath away
Jetteke

Re: 15 dagen Maleisië

Bericht door Jetteke »

He hallo bedenk heel goed waarom je naar Taman negara wilt gaan. Het bezoeken van de bewoners aldaar kwam bij ons als nep over. Wij vonden de perhentians heel erg mooiEen tocht vanuit kota kinabalu was leuk. Fantastich adres bij nederlanse man Olaf Teunissen. Leuke homestay, haalt je af van het vliegveld en heeft zoveel goede ideeen. Je kunt ook vooraf met hem mailen.
Langkawi en Penang zijn leuke,eilanden om te verblijven.Fijne reis, Jetteke
Splintje

Bericht door Splintje »

Hoi,

Ook ik vond Taman negara wel mee vallen, had er eerlijk gezegd meer van verwacht. Ik zou zeker weten de Cameron Highlands bezoeken, daarnaast vond ik Langkawi ideaal (ga zeker een scootertje huren en de hoogste berg op, daarna zonder motor er vanaf rijden. Kuala Lumpur ook aandoen als jullie van steden houden (skybar, menara tower, batu caves).

Mvg,
Hannekevdp

Bericht door Hannekevdp »

Hi Jeanette,

Wat leuk is om te doen, hangt natuurlijk ook af van wat je wensen zijn. Wil je juist een avontuurlijke vakantie, met mooie natuur of zoek je meer een culturele vakantie?

De Cameron Highlands zijn mooi om te zien. Vooral het Mossy Forest is een bezoekje waard, als je van natuur houdt.
Taman Negara viel ons een beetje tegen, wij zijn er heen gegaan voor een trektocht door het bos. Toen wij er waren (begin 2012) was dit nog niet heel toeristisch en waren er niet veel organisaties die tours organiseerden, maar wellicht dat dat inmiddels is veranderd. Wij zijn ook in Penang geweest, wat leuk is. Zeker als je wat meer architectuur en een andere kant van Maleisie wilt zien is dit een leuke bestemming.
Zelf zijn wij toen ook nog naar Cherating geweest, een hippie achtig surfstadje en Pulau Tioman, waar je mooi kunt duiken (http://www.divetioman.com/). Het eiland is niet heel bijzonder, maar het duiken is erg mooi!
We hebben Kuala Lumpur over geslagen, omdat we hier eerder waren geweest. Maar deze mega city is wel erg speciaal om te zien en een keer in geweest te zijn! Ik zou er niet al te veel dagen spenderen
Als je echt voor de natuur wilt gaan is Bako National Park een echte aanrader! Hier kun je de neusapen zien en vaak zie je ze al zonder al te veel moeite te doen. Je kunt daar via de overheid accomodatie huren die prima is om een paar nachten te verblijven.
Wij vonden de stad Kota Kinabalu tegenvallen, behalve de trekking de berg op is er weinig te beleven. Een tocht op de rivier Kinabatangan is daarentegen heel erg leuk. Wij hebben er Orangs Oetangs en Gibbons gezien! Wij hebben dit met Uncle Tan gedaan.
Duiken in Sipadan is helemaal het einde! Dit moet je wel vroegtijdig boeken, aangezien er maar een bepaald aantal vergunningen per dag (30 volgens mij aan alle duikscholen) worden afgegeven. Sommige duikorganisaties geven je alleen een vergunning voor Sipadan als je meerdere dagen met ze duikt, omdat het zo populair is. Wij hebben gedoken met Scuba Junkie, echt aan te raden!

Veel plezier!
Jeannette
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Jeannette »

Bedankt voor de reacties! Helaas had ik ze niet eerder gezien omdat ik blijkbaar geen emailnotification kreeg.
Nu ik jullie berichten heb gelezen weet ik zeker dat we Taman negara gaan overslaan.
Wat we wel in gedachten hebben om te doen is:
- Aankomst KL, niet te lang blijven plakken maar misschien een dagtrip naar Malakka vanuit daar
- Cameron highlands
- een tocht over rivier Kinabatangan
- Duiken bij Sipadan

Dat laatste zou ik heel graag doen echter de vriendin die mee gaat duikt niet.
Hanneke, jij hebt dat ook gedaan. Was dat ook vanaf Mabul?
Is er daar ook genoeg te beleven voor niet duikers?
En nu ik mij aan het oriënteren ben vind ik overal prijzen van rond de 600 euro voor 3n/4d.
Klopt dat? Of zijn er ook plekken waar dat minder duur kan?

Mocht er tijd overblijven in ons reisschema zouden we de laatste dagen nog ergens een mooi strand opzoeken.
Iemand daar tips voor? Ik lees veel over perhentian islands, is echt veel mooier dan andere plekken of zouden jullie ons iets anders aanraden wat bereisbaar is vanuit KL?
live is not the amount of breaths you take but the moments that take your breath away
Splintje

Bericht door Splintje »

Hoi Jeannette,

Over het strand wilde ik je Langkawi aanraden, maar ik zie dat je in mei reist, dan is het weer niet echt goed aan de westkust. Perhentian islands zijn inderdaad mooi, maar ver weg vanuit KL. Misschien dat pulau Tioman een optie is?

Mvg,

Splintje
Hannekevdp

Bericht door Hannekevdp »

Hoi Jeannette,

Het duiken in Sipadan is inderdaad prijzig. Bij Scuba Junkie was het toen wel zo dat de prijs inclusief het duiken, overnachting en eten is. Dus dan viel het relatief gezien weer mee. We hebben dit inderdaad vanaf Mabul gedaan.
Mijn vriend duikt ook niet, hij is gaan snorkelen bij Mabul en vind dit ook heel gaaf!
Het strand op Pulau Tioman is wel leuk, maar niet echt een strand locatie. Overigens kun je daar ook weer duiken en snorkelen.
Wij zijn niet op de perhentians geweest, wij waren er toen in het verkeerde seizoen
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door AnnemiekeinZA »

Taman Negara was mooi denk ik zo te horen, wij waren daar in 1996, je kon daar toen alleen maar komen dmv een bootje, wel super, ook toen op de boom toppen gelopen, maar door mijn hoogtevrees, niet van genoten...ja

Toen waren ze al bezig een weg aan te leggen, dus ik denk dat het daar nu super commercieel is.

Ook The Cameron Highlands dat was toen ook geweldig, en toen bijna geen toerist te vinden en heerlijk koel, mooie theeplantages///
Geen idee hoe het nu daar is..
Groet uit Zuid Afrika, Annemieke

https://reizenzuidafrica.eu
Herma

Bericht door Herma »

Pulau Pangkor is ook een leuk eiland met mooie stranden! En dichtbij KL, dus handig voor de laatste dagen.
Cameron Highlands vond ik ook erg mooi, wij waren wel in laagseizoen dus was het lekker rustig. Mooie omgeving en je kunt er gave hikes doen. En uiteraard de theeplantages bezoeken :)
Doootje

Route schiereiland Maleisië

Bericht door Doootje »

Dag allemaal,

Aankomende zomer ga ik (alleen) een reis maken door het schiereiland van Maleisië. Ik heb mij hier uiteraard al in verdiept, maar omdat er zoveel moois is vind ik het lastig om tot een goede reisroute te komen. Ik ben tot nu onderstaande route gekomen. Graag hoor ik dan ook jullie tips en feedback :Y

Dag 1: Begin van de avond aankomst Singapore
Dag 2: Singapore
Dag 3: Naar Tioman (bus-boot)
Dag 4: Tioman
Dag 5: Naar Malakka (boot-bus)
Dag 6: Malakka
Dag 7: Naar Kuala Lumpur (bus)
Dag 8: Kuala Lumpur
Dag 9: Kuala Lumpur
Dag 10: Kuala Lumpur
Dag 11: Naar Perhentian Islands (vliegtuig, bus, boot)
Dag 12: Perhentian Islands
Dag 13: Perhentian Islands
Dag 14: Perhentian Islands
Dag 15: Naar Taman Nagara (boot + bus + boot)
Dag 16: Taman Nagara
Dag 17: Naar Cameron Highlands (boot + bus)
Dag 18: Cameron Highlands
Dag 19: Naar Penang (bus + boot)
Dag 20: Penang
Dag 21: Naar Langkawi (boot)
Dag 22: Langkawi
Dag 23: Langkawi
Dag 24: Naar Singapore (vliegtuig)
Dag 25: Singapore, 's avonds vliegtuig terug

Het ligt al vast dat ik zowel heen als terug vlieg vanuit Singapore. De vliegtickets zijn al geboekt. Voor de rest nog niks 100% vast, maar de twee binnenlandse vluchten wil ik wel zo snel mogelijk gaan vastleggen. Zoals al geschreven ontvang ik graag tips en feedback op (de haalbaarheid van) deze route. Alvast heel erg bedankt! :)
Irisss1989

Huwelijksreis route Maleisië

Bericht door Irisss1989 »

Ha allen,

In september zijn mijn vriend en ik van plan om op huwelijksreis naar Maleisie te gaan. We hebben de volgende route in gedachte:

11-9 t/m 13-9 Singapore
13-9 t/m 14-9 Malakka
14-9 t/m 16-9 Kuala Lumpur
16-9 t/m 19-9 Taman Negara
19-9 t/m 21-9 Cameron Highlands
21-9 t/m 23-9 Penang
23-9 t/m 27-9 Langkawi

Zouden jullie kunnen aangeven of dit wat betreft het aantal dagen een goede route lijkt of dat we op bepaalde plekken meer/minder dagen nodig hebben?
Daarnaast zijn we benieuwd of het reizen met een huurauto aangeraden wordt en of het te doen is om vanuit Penang met de boot naar Langkawi te varen.

Alvast dank voor de hulp en informatie!

Hartelijke groet,

Iris Harleman
Plaats reactie