Inschrijving huurder bij verhuur koopwoning

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Reisman

Inschrijving huurder bij verhuur koopwoning

Bericht door Reisman »

Hallo medereizigers!

Ik heb al flink veel rondgekeken op de site, maar toch lijkt mijn vraag nog niet helemaal beantwoord te worden. Ik heb een vraag omtrent de verhuur van mijn koopwoning. De situatie is als volgt:

1) Ik bezit een eigen woning (82% eigen geld, 18% hypothecair vermogen). Op dit adres woon alleen ik. Ik heb geen toestemming van de bank om mijn woning te kunnen verhuren.
2) Ik ga op reis voor vele maanden. Omdat ik geen extra rompslomp wil, beperk ik mijn reis tot zo'n 8 maanden. Dit lijkt mij het makkelijkste met het regelen van zaken en het niet hoeven uitschrijven bij de gemeente e.d.
3) In de tussentijd zou ik toch graag mijn huis willen verhuren. Aan een expat bijvoorbeeld. Of anders aan een leuk stel. Ik heb e.e.a. hiervoor in gang gezet bij een professionele verhuurmakelaar.

Wat dient er nu te gebeuren met zowel MIJN inschrijving als de inschrijving van de nieuwe huurder(s). Kan ik mijn inschrijving behouden en iemand anders gewoon in mijn huis erbij plaatsen?

Ik weet inmiddels wel dat de gemeentelijke heffingen iets zullen steigen omdat ik van een 1-persoonshuishouden naar een meerpersoonshuishouden zal gaan. Maar kleven er verder nog andere nadelen aan het feit dat ik iemand op mijn adres laat inschrijven?

Alvast heel veel dank voor jullie hulp, ik zal er bijzonder blij mee zijn!
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Contacteer:

Re: Inschrijving huurder bij verhuur koopwoning

Bericht door AnnemiekeinZA »

Jouw huurders kunnen zich niet laten inschrijven op jouw adres, zolang jij er "nog woont". Dat kan alleen maar als jij op papier bij de Gemeente toestemming geeft dat die huurder bij jouw "inwonen".

Ja lekker complex dus.

Suc6
Groet uit Zuid Afrika, Annemieke

https://reizenzuidafrica.eu
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Iemand bij je in laten schrijven is zo gebeurd, dat kan zelfs online met je DigiD.

Ik weet alleen niet hoe het met de bank zit...

Huurders zorgen voor een waardevermindering van de woning, maar de hypotheek beslaat slechts een fractie van de waarde van de woning. Kun je dit niet als argument aandragen bij de bank?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Reisman

Bericht door Reisman »

Dank voor de reacties Annemieke en Jenny!

@ Annemieke; ok, dan moet ik dus ook een 'verklaring van inwoning' ondertekenen. De nieuwe inwoner moet echter dus wel heel duidelijk aangeven waarschijnlijk bij zijn inschrijving dat hij mij inwoont en dat we dus in totaal met 2 personen in het huis zitten (en dus moet hij ook soort van 'liegen', immers ik woon er niet want ik ben op reis). Volgens mij is dit wel belangrijk: anders gebruik ik als eigenaar mijn woning niet meer als hoofdverblijf en wil de gemeente de gewenste vergunningen (onttrekkingsvergunning en omgevingsvergunning) zien tot de verhuur van mijn huis (toch?). Of denk ik nu echt veel te moeilijk?

@Jenny; ik heb 1 keer telefonisch contact met de bank gehad en zij hebben mij dit zo medegedeeld. Dus ondanks dat het hypothecair vermogen zo weinig is, verlenen ze toch geen toestemming (hun slogan "het verhaal kennen achter uw vermogen" ten spijt...). Ik wil niet meer slapende honden wakker maken en wil liever niet nog een keer de bank hiervoor benaderen. Dan maar geen toestemming...

Overigens kunnen banken volgens mij de GBA-gegevens niet inzien, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Contacteer:

Ik heb geleerd.."geen slapende honden" wakker maken. Het is maar voor een paar maanden! En van die vergunningen....?? geen idee. Ssssssst.

Reisman

Bericht door Reisman »

Dat van die slapende honden had ik inmiddels ook al door ja, maar fijn dat jij dit ook even bevestigd Annemieke! Maar goed, er moet natuurlijk ook altijd wel een goede balans gevonden tussen soms een beetje bluffen en soms oliedom bezig zijn...

Verder moet ik het allemaal eerst nog maar even zien of het straks (als het moment eventueel daar is) wel allemaal soepel zal verlopen.
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Contacteer:

Klopt. Suc6 ermee

Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Reisman schreef: 29 mei 2017 21:52 Overigens kunnen banken volgens mij de GBA-gegevens niet inzien, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Ik weet niet hoe belangrijk dit is, maar zowel de bank als de belastingdienst kunnen wel je rekeningen inzien.
Dus als jij opeens elke maand een "groot" bedrag op je rekening gestort krijgt terwijl dit eerst niet het geval was, zouden de mensen wel eens vragen kunnen gaan stellen... En aangezien je weg bent, kan het ook niet in contanten. Wellicht een vertrouwenspersoon die het geld in ontvangst kan nemen?
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Contacteer:

Travelator schreef: 30 mei 2017 18:35
Reisman schreef: 29 mei 2017 21:52 Overigens kunnen banken volgens mij de GBA-gegevens niet inzien, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Ik weet niet hoe belangrijk dit is, maar zowel de bank als de belastingdienst kunnen wel je rekeningen inzien.
Dus als jij opeens elke maand een "groot" bedrag op je rekening gestort krijgt terwijl dit eerst niet het geval was, zouden de mensen wel eens vragen kunnen gaan stellen... En aangezien je weg bent, kan het ook niet in contanten. Wellicht een vertrouwenspersoon die het geld in ontvangst kan nemen?
Ze kunnen vast mee kijken, maar dat zullen ze niet door hoor, of je moet op hun lijst staan of zo dat ze je rekening in de gaten houden. Nee zo.n vaart gaat het echt niet lopen hoor.

Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

AnnemiekeinZA schreef: 30 mei 2017 21:43 Ze kunnen vast mee kijken, maar dat zullen ze niet door hoor, of je moet op hun lijst staan of zo dat ze je rekening in de gaten houden. Nee zo.n vaart gaat het echt niet lopen hoor.
Beste Annemieke, dat is een pracht van een aanname, maar als ik in zijn schoenen stond, zou ik het risico niet nemen en me even inlezen en/of zien hoe ik de risico's kon beperken.
Bij de jaarlijkse belastingaangifte moet je gewoon je rekeningoverzicht overleggen en als je op een jaar tijd 8 maanden lang opeens een groot bedrag op je rekening gestort krijgt wat je niet hebt opgegeven, is de kans erg groot dat ze daar wel naar gaan vragen.
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Contacteer:

Beste Travellator,

Voor jouw is het een aanname, ............Maar de belastingdienst kan echt niet op je bankrekening kijken. Als ze dat willen en doen dan loopt er een justieel onderzoekt en moeten ze daar toestemming voor aanvragen.

Bij je jaarlijkse aangifte, hoef je alleen maar een saldo op te geven.

Wees gerust dit werkt echt.

menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Niet helemaal waar. Als ze een onverklaarbare toename in saldo zien dan mogen ze ernaar vragen of onderzoek doen.
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Contacteer:

kan best maar doen ze niet veel. Maar er blijven rekeningen te betalen lijkt me en ook nog uitgaven in het buitenland, dus het zal niet zon vaart lopen hoor!

Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Wat als je nu een kamer verhuurd en zelf nog 'inwonend' blijft? Dan valt het onder hospitakamers.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ijstelling

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... merverhuur
Vishal

Bericht door Vishal »

Reisman schreef: 29 mei 2017 14:47 Hallo medereizigers!

Ik heb al flink veel rondgekeken op de site, maar toch lijkt mijn vraag nog niet helemaal beantwoord te worden. Ik heb een vraag omtrent de verhuur van mijn koopwoning. De situatie is als volgt:

1) Ik bezit een eigen woning (82% eigen geld, 18% hypothecair vermogen). Op dit adres woon alleen ik. Ik heb geen toestemming van de bank om mijn woning te kunnen verhuren.
2) Ik ga op reis voor vele maanden. Omdat ik geen extra rompslomp wil, beperk ik mijn reis tot zo'n 8 maanden. Dit lijkt mij het makkelijkste met het regelen van zaken en het niet hoeven uitschrijven bij de gemeente e.d.
3) In de tussentijd zou ik toch graag mijn huis willen verhuren. Aan een expat bijvoorbeeld. Of anders aan een leuk stel. Ik heb e.e.a. hiervoor in gang gezet bij een professionele verhuurmakelaar.

Wat dient er nu te gebeuren met zowel MIJN inschrijving als de inschrijving van de nieuwe huurder(s). Kan ik mijn inschrijving behouden en iemand anders gewoon in mijn huis erbij plaatsen?

Ik weet inmiddels wel dat de gemeentelijke heffingen iets zullen steigen omdat ik van een 1-persoonshuishouden naar een meerpersoonshuishouden zal gaan. Maar kleven er verder nog andere nadelen aan het feit dat ik iemand op mijn adres laat inschrijven?

Alvast heel veel dank voor jullie hulp, ik zal er bijzonder blij mee zijn!
Hoi @Reisman,

ik zit min of meer met hetzelfde dilemma. Ik ben heel benieuwd hoe je dit hebt gedaan qua inschrijving van de huurders en inschrijving van jouzelf.

Heb je het inmiddels gewaagd om jezelf uit te schrijven en de huurders in, en heb je nog iets gehoord van je verstrekker?

Ben heel erg benieuwd naar je ervaringen!

Vishal
Plaats reactie