Werken in new Zealand of australie??

Stel hier je vraag over stageplekken of (vrijwilligers) werk in het buitenland.
kullie10

Werken in new Zealand of australie??

Bericht door kullie10 »

Hallo mensen,

Momenteel ben ik op reis in Nieuw Zeeland (toeristenvisum).
Maar is hier veel werk te vinden en dat in vergelijking met Australië? ?

Alvast bedankt
Kims
Reisexpert

Re: Werken in new Zealand of australie??

Bericht door Kims »

Misschien kun je iets meer info geven...

Wat voor werk bedoel je? En voor hoe lang? Emigreren of tijdelijk?
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
kullie10

Bericht door kullie10 »

Tijdelijk werk en farmwork
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Er is zeker farm work maar het land is aanzienlijk kleiner dan Australie dus de opties zijn minder, er is veel fruitplukken in bepaalde seizoenen. Je verdient aanzienlijk minder dan in Australie.

Voor meer info kijk bijv op: https://www.newzealandnow.govt.nz/resou ... ry-farming
en
http://www.backpackerboard.co.nz/work_j ... g_jobs.php

Een alternatief is vrijwilligerswerk op boerderijen zoals WWOOF-ing.

Succes ermee!
C1995

Bericht door C1995 »

Mijn vriend en ik willen voor een jaar gaan reizen en werken in nieuw-zeeland of Australië. Welke van de 2 landen is het meeste werk te vinden? Als in au pair, farm work, fruit plukken, horeca etc. Etc. Wij zijn beginnende backpackers dus dat wordt al een hele uitdaging opzich.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

C1995 schreef:Mijn vriend en ik willen voor een jaar gaan reizen en werken in nieuw-zeeland of Australië. Welke van de 2 landen is het meeste werk te vinden? Als in au pair, farm work, fruit plukken, horeca etc. Etc. Wij zijn beginnende backpackers dus dat wordt al een hele uitdaging opzich.
Hi,

Australie zal waarschijnlijk meer werk hebben puur omdat het zo'n groot land is. Veel backpackers reizen met de seizoenen mee dus op sommige plekken is het wel moeilijk om baantjes te vinden omdat er zoveel backpackers op zoek zijn. Je verdient ook meer in Australie, het minimum salaris ligt hoger dan in Nieuw-Zeeland. Maar leefkosten kunnen weer hoger zijn in Australie al ligt het eraan waar je bent. In Australie verdien je minimal $17,70 per uur en omgerekend naar Australische dollars verdien je in Nieuw-Zeeland als minimum uurloon $14.23. Eerder kregen backpackers in Australie ook een groot deel van hun betaalde belasting terug aan het eind van het jaar omdat de "tax free threshold" op $18.200 ligt maar dat is nu helaas veranderd vanaf 1 juli. Nu betalen backpackers dus de volle mep maar dan nog is het lucratiever om in Australie te werken dan in Nieuw-Zeeland.

Als je fruit of groente wil plukken, kan die handig zijn: https://jobsearch.gov.au/documents/harv ... 150225.pdf
Hou er wel rekening mee dat het erg zwaar werk is en meestal is het belangrijk dat je per uur wordt betaald ipv per hoeveelheid die je plukt...dan verdien je meestal (zeker in het begin) veel minder dan het minimum uurloon.

Er zijn ook uitzendbureautjes voor "outback" werk waar je naar afgelegen gebieden gaat om te werken. Het voordeel kan zijn dat je goed verdient, kost en inwoning krijgt en weinig uit kan geven dus flink kan sparen.

Succes met de planning!
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

ter info minimum uurloon in Nieuw Zeeland is vanaf 1 april 15,50 dollar wat ongeveer 9,93 euro per uur is en als je tot 14.000 dollar verdient betaal je hier 10.5% income tax over.
Wat Kims al zegt er meer werk te vinden in Australie dan in Nieuw Zeeland wat wel helpt is als je werkervaring hebt opgedaan in Australie en dan naar Nieuw Zeeland komt het wel makkelijker is om werk te vinden.
Backpackcentrale

Bericht door Backpackcentrale »

Wat Kim zegt klopt: in Australië verdien je meer terwijl de kosten voor levensonderhoud min of meer gelijk zijn. Kijk maar eens op: [verwijderd]. Je ziet dat Australië ietsjes duurder is, maar het loon is relatief ook hoger.

Verder geeft kim nog een aantal goede tips voor het vinden van werk. Op de blog [verwijderd] heb ik nog een uitgebreid artikel geschreven dat je helpt bij het vinden van werk in Australië. De tips zijn overigens ook te gebruiken voor NZ: [verwijderd].

Succes met je keuze!
C1995

Bericht door C1995 »

Kims schreef:
C1995 schreef:Mijn vriend en ik willen voor een jaar gaan reizen en werken in nieuw-zeeland of Australië. Welke van de 2 landen is het meeste werk te vinden? Als in au pair, farm work, fruit plukken, horeca etc. Etc. Wij zijn beginnende backpackers dus dat wordt al een hele uitdaging opzich.
Hi,

Australie zal waarschijnlijk meer werk hebben puur omdat het zo'n groot land is. Veel backpackers reizen met de seizoenen mee dus op sommige plekken is het wel moeilijk om baantjes te vinden omdat er zoveel backpackers op zoek zijn. Je verdient ook meer in Australie, het minimum salaris ligt hoger dan in Nieuw-Zeeland. Maar leefkosten kunnen weer hoger zijn in Australie al ligt het eraan waar je bent. In Australie verdien je minimal $17,70 per uur en omgerekend naar Australische dollars verdien je in Nieuw-Zeeland als minimum uurloon $14.23. Eerder kregen backpackers in Australie ook een groot deel van hun betaalde belasting terug aan het eind van het jaar omdat de "tax free threshold" op $18.200 ligt maar dat is nu helaas veranderd vanaf 1 juli. Nu betalen backpackers dus de volle mep maar dan nog is het lucratiever om in Australie te werken dan in Nieuw-Zeeland.

Als je fruit of groente wil plukken, kan die handig zijn: https://jobsearch.gov.au/documents/harv ... 150225.pdf
Hou er wel rekening mee dat het erg zwaar werk is en meestal is het belangrijk dat je per uur wordt betaald ipv per hoeveelheid die je plukt...dan verdien je meestal (zeker in het begin) veel minder dan het minimum uurloon.

Er zijn ook uitzendbureautjes voor "outback" werk waar je naar afgelegen gebieden gaat om te werken. Het voordeel kan zijn dat je goed verdient, kost en inwoning krijgt en weinig uit kan geven dus flink kan sparen.

Succes met de planning!

Hoi hoi,

Bedankt voor je bericht! Echt super fijn zo'n uitleg.
Zie er echt naar uit om voor een jaar naar new zeeland te gaan maar werk vinden daar wordt misschien nog wel een dingetje.
Het minimum loon vind ik nog veel vergeleken met wat ik hier in Nederland verdien.
Welke bank raden jullie aan om in NZ te openen?? En kan dat al vanuit Nederland geregeld worden of echt pas als we daar aankomen??
En raden jullie aan om een auto of camper te huren of te kopen? Aangezien we er een jaar zijn willen we wel overal naar toe.

Groetjes!
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

C1995 schreef:Welke bank raden jullie aan om in NZ te openen?? En kan dat al vanuit Nederland geregeld worden of echt pas als we daar aankomen?? En raden jullie aan om een auto of camper te huren of te kopen? Aangezien we er een jaar zijn willen we wel overal naar toe.
Het makkelijkste is om ter plekke een bankrekening te openen wanneer je je tax file number hebt gekregen en een postadres hebt binnen Nieuw-Zeeland. Ik had destijds een rekening bij de Kiwibank maar er zijn natuurlijk andere opties zoals Westpac (waar ik nu bij zit in Australie) etc. Het is allemaal "much of a muchness"...aardig vergelijkbaar. Neem je paspoort mee en tax file number en het is zo geregeld.

Voor een jaar huren is niet te betalen (duizenden dollars) en het is hoe dan ook een goed idee om te kopen. Let daarbij wel op dat je weet wat je koopt en dus een mechanische check laat doen bij een garage hoe betrouwbaar de verkopers ook lijken, het heet een "pre purchase mechanical check" en kost vaak zo'n $100. Een camper is handig om in te slapen en heeft meer ruimte, een auto is vaak goedkoper maar dan moet je kamperen in een tentje en is minder praktisch.

Kijk voor meer info onder: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/nieuw-zeeland/ en eventueel onder: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/australie/

Er is ook veel info te vinden in dit forum, check de verschillende posts.

Succes met de planning!
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Ja klopt dat het minimumloon hoger kan liggen maar vergeet niet dat het levensonderhoud hier wat duur is. Zoals je in Nederland voor 20 euro aardig wat boodschappen kan doen is dat hier bijna niets.
Ik zit zelf bij de ASB bank en bij de ANZ beide zijn prima. Bijna alle banken hebben dezelfde voorwaarden wat wel van belang is dat je een adres hebt anders gaan banken hier niet akkoord met het openen van een rekening. Je kunt het beste het gewoon hier komen regelen.

Ik kan je niet adviseren over een auto/camper huren of kopen omdat ik er weinig ervaring mee heb.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

@Moira is een "hostel" voldoende als adres of moet je een postbus o.i.d. openen?
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Erik schreef:@Moira is een "hostel" voldoende als adres of moet je een postbus o.i.d. openen?
Dat was voor ons destijds voldoende en sommige hostels bieden een "postservice" dus sturen post naar je door. Je kan je pasje ook naar een bankbranche laten sturen zodat je niet afhankelijk bent van je postadres maar het in een ander stad/dorp op kan halen. En bij de ANZ en Westpac en andere grote banken, kun je eigenlijk zo goed als alles online doen.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Wat kim als zegt ik zou contact opnemen met het hostel en hun vragen. Ik heb trouwens zelf ook een postbus in NZ via dze website https://www.privatebox.co.nz die gebruiken we nu voor onze NL post is super handig.
C1995

Bericht door C1995 »

Heeft er iemand ervaring met www.123nz.nl??

Aangezien dit de eerste keer is dat we gaan reizen en werken in een ander land voor een jaar, weten we niet zo goed waar we moeten beginnen.
We proberen zoveel mogelijk informatie te vinden op internet en zoveel mogelijk te vragen aan mensen die op reis zijn geweest, het blijft een beetje lastig.
Heeft iemand een soort van lijst waar we sws aan moeten denken, waar we rekening mee moeten houden enz enz.

Alvast bedankt!
Plaats reactie