Scooter (50cc) in Vietnam. Wat is mogelijk?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
sten1991

Scooter (50cc) in Vietnam. Wat is mogelijk?

Bericht door sten1991 »

Beste allemaal,

Deze zomer ga ik met mijn vriendin ruim 3 weken naar Vietnam. We willen met bussen en treinen van noord naar zuid reizen. Vorig jaar hebben we gebackpacked door Indonesie en hebben hier regelmatig een scooter (vaak 125 cc) gehuurd, wat erg goed is bevallen. Nu heb ik wat research gedaan en is dit in Vietnam een lastig verhaal. Voor een scooter boven de 50 cc heb je een Vietnamees rijbewijs nodig (wat zo veel geregel is dat de voordelen hier niet tegenop wegen naar mijn idee en zonder rijbewijs is het erg risicovol wanneer je ongeluk maakt). Nu is het probleem dat ik mijn vriendin niet op een scooter krijg :N , we moeten dus met zn tweeën op 1 scooter. Is een 50cc scooter dan wel toereikend voor twee personen? (de backpacks laten we natuurlijk in de accomodatie). En zijn er wel 50 cc's te vinden om te huren in Vietnam? Alvast heel erg bedankt voor een reactie, alle tips en ideeën zijn welkom!

Groetjes,
Sten en Marloes
Erik
Site Admin

Re: Scooter (50cc) in Vietnam. Wat is mogelijk?

Bericht door Erik »

Dit lijkt mij een uitgelezen vraag voor @Sandervh :)
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Ik ben net terug uit Vietnam en heb diverse keren 125cc scooters gehuurd (Sapa, Cat Ba, Ninh Binh, Dalat). 50cc ben ik niet tegengekomen. Vraag me af of je daar met twee mensen wel de berg mee opkomt. Is het trouwens niet zo dat je voor al het gemotoriseerde verkeer in Vietnam officieel een rijbewijs nodig hebt? Heb zelf ook geen motorrijbewijs en het is inderdaad een risico. Is gelukkig allemaal goed gegaan.
sten1991

Bericht door sten1991 »

Bedankt voor je reactie @ketting. Dat vroeg ik mij inderdaad ook af. En ondanks het feit dat ik ervaring heb met scooter rijden in Azie vraag ik me af of ik het risico wil nemen. Wanneer ik een ongeluk veroorzaak (of dat niet eens, er bij betrokken ben) zijn de consequenties toch niet te overzien, als ik de horrorverhalen en nieuwsberichten moet geloven. Of is dat allemaal een beetje opgepompt?
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Heb er gelukkig geen ervaring mee, ook geen informatie uit eerste hand. Denk wel dat het bij een ongeval de nodige gevolgen zal hebben, die kunnen best fors zijn. Politie handhaaft er overigens niet op en het vrij rondrijden maakt je reis wel een stuk boeiender. Afweging zal iedereen zelf moeten maken. Heb totaal niet het idee gehad dat het onveilig was maar helemaal risicoloos is het nooit en een ongeval hoeft, zoals je zegt, niet eens aan jezelf te liggen.
sten1991

Bericht door sten1991 »

Nogmaals dank voor je reactie. Er zitten natuurlijk altijd risico's aan verbonden. Het idee dat je gigantisch hoge boetes zou kunnen krijgen (of in het ergste geval gevangenisstraf bij een dodelijk ongeval, maar laat ik daar maar niet te lang bij stil staan) weerhoudt me nog. Maar aan einde van de streep heb ik in indonesie ook dagelijks onverzekerd op scooters rondgereden, bijvoorbeeld gehuurd van locals en daarmee had natuurlijk ook van alles mis kunnen gaan. Bedankt voor je ervaringen en ik denk dat ik dan maar gewoon af en toe een scooter huur en er niet (waar ik aanvankelijk aan zat te denken) een kopen en de complete reis per scooter afleggen.
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

Zo te lezen ben je al goed geholpen. Ik zelf kan alleen maar beamen dat inderdaad een 50cc brommertje te weinig power is. Zelf op 100 a 110cc brommertjes rond gereden (honda Win) in begin 2013 en deze hadden het op de steile stukken al wel wat lastiger. Helemaal als je er met zijn 2en op zou zitten.

Verder is het zeker een risico om op een brommer te stappen, zeker als je er bewust van bent dat het internationale rijbewijs niet geld in Vietnam (al handhaaft de politie er niet op) Uiteindelijk ben je wel gewoon de sjaak als er een ongeluk gebeurt. Maar met dit in mijn achterhoofd zou ik zelf zo weer de trip maken van noord naar zuid. Mijn beste reis ervaringen so far. Succes met de verdere planning van je trip!
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
sten1991

Bericht door sten1991 »

Dankjewel voor je reactie @sandervh . Strekking van het verhaal: 125 cc is toch wel nodig (nog wel even leren schakelen, maar ik neem aan dat je dit na wat oefening wel onder knie hebt?) en voor de rest bewust zijn van de risico's en natuurlijk een defensieve rijstijl aanhouden, maar dat is voor mij niet zo moeilijk met een bemoeiende dame achterop :)
Dan nog 1 vraag: is het verstandig om een internationaal rijbewijs aan te schaffen? Ik weet dat het officieel niet toereikend is, maar onder het mom van 'beter iets dan niets' en een prijs van slechts 18 euro, misschien toch verstandig?
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

Geen idee of het internationale rijbewijs extra toevoeging zal hebben. Al kun je je dan natuurlijk altijd een beetje van de domme houden en zeggen dat je dacht dat zo'n rijbewijs genoeg zou zijn.

Verder het schakelen, gewoon even oefenen op een rustige straat. Heb je vrij snel onder de knie. Zelfs een medereiziger die alleen maar automaat auto's had gereden kreeg de koppeling na een dag onder de knie. Weet je wel het schakel principe van brommers/motors? mogelijk anders even online filmpje van kijken. Dat je snapt hoe de verschillende versnellingen te bereiken zijn.
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
sten1991

Bericht door sten1991 »

Ok, misschien wel een aardig idee dus, just in case. De theorie erachter is bekend, alleen nog even in de praktijk brengen dat schakelen dus :)
Plaats reactie