Alleen reizen Midden Amerika

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Conejo

Alleen reizen Midden Amerika

Bericht door Conejo »

Hallo iedereen,

Al enige tijd ben ik van plan om naar Midden-Amerika af te reizen om daar te gaan backpacken.
Na wat reizen in Azie en Europa wordt dit mijn eerste keer backpacken alleen.

Dat 'alleen' reizen baart mij beetje zorgen. :{ Zijn er veel backpackers in Midden-Amerika en is het makkelijk om met mensen samen te reizen/ontmoeten?

Ik ben van plan om van augustus tot december te gaan. Graag wil ik starten in Nicuragua om daar vervolgens 2 tot 4 weken een Spaanse taalcursus te volgen. Vervolgens wil ik via Honduras, Guatamala, Belize en eindigen in Mexico City!

Moet ik mij voorbereiden op weken alleen reizen? Of is het gebruikelijk om samen te reizen?
Hebben jullie nog tips over plaatsen welke ik niet mag missen gedurende mijn trip?

Andere tips zijn ook van harte welkom!

Ik zie uit naar jullie antwoorden!:)
Alvast bedankt!
Lodder
Reiziger

Re: Alleen reizen Midden Amerika

Bericht door Lodder »

Hey,

Volgens mij is midden amerika prima te doen in je eentje! Eigenlijk is er op het hele stuk vanaf Antigua, Guatemala naar het zuiden (ik gok tot Panama City of zelfs tot Colombia via de San Blas eilanden, wij zijn tot Costa Rica gegaan) 1 route die zo'n beetje iedereen doet, dus in elk volgend bezienswaardig plaatsje kom je wel iemand tegen die je in de vorige plaats gesproken hebt. Boven Antigua kan het weer een beetje "uitwaaieren". Wij zijn in Flores (bij Tikal) een aantal leuke mensen (singles, stellen & vrienden) tegen te komen, die we tot zeker San Juan de Sur (Nicaragua) af en aan tegen zijn gekomen.

Als je in Nicaragua begint zou ik zeggen, ga naar de "Sunday Funday" party in San Juan del Sur, daar komt volgens mij sowieso elke backpacker, dan vind je er snel genoeg een paar die ook ongeveer jouw route zullen volgen :)

Verder is Semuc Champey zeker de moeite waard (ik geloof niet dat er tegenwoordig nog een site/boek is die m overslaat, maar just in case ;))
Conejo

Bericht door Conejo »

Hey Flodder,

Bedankt voor het beantwoorden van je vragen en je tips!

Goed om te lezen dat het waarschijnlijk geen probleem zal zijn om backpackers te vinden om mee samen te reizen!

Momenteel ben ik druk de route aan het uitstippelen. (Semuc Champey gaat hem zeker worden haha! :D)
Wat is aan te raden, de 3 maanden durende route uit te stippelen? Of globaal een lijn trekken met plaatsen waar je zeker naar toe wilt, en daar ter plekke kijken wat de mogelijkheden zijn met vervoer etc.

Wat zijn je ervaringen qua veiligheid tijdens je reis?

Alvast bedankt! :)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik ben in Guatemala, Belize en in Mexico geweest. Wat veiligheid betreft zou ik aanraden om zeker niet 's avonds of in het donker te reizen. Zeker in Guatemala vind ik dat je voorzichtig moet zijn. Het is verder een prima land om te bereizen en wanneer je op de "tourist trail" blijft prima te doen. Maar zodra het donker wordt zie je dat het aantal toeristen afneemt en binnen blijft. Ook staan er in de reisgidsjes dat je dan de meeste kans hebt op overvallen. Hoewel het aantal lang niet meer zo veel is als het geweest is zou ik zelf aanraden voorzichtig te blijven. Overdag heb ik mij nooit onveilig gevoeld maar heb er ook altijd voor gezorgd dat ik niet met sieraden/horloges of dure camera's over straat liep. Mensen zijn vriendelijk en het land is erg mooi en de moeite waard.

Belize en Mexico is wat dat betreft weer wat relaxter. Mexico City is wel weer erg gevaarlijk met name in de avond en nacht. Zorg dat als je op gevaarlijke plekken komt je een plek hebt geregeld om te overnachten en dat je veilig van b.v het busstation/vliegveld naar je accommodatie reist. Dit door je op te laten halen of bijvoorbeeld om door het hotel dat goed staat aangeschreven je vervoer te laten regelen.
Lodder
Reiziger

Bericht door Lodder »

Mm, de route..ik zou een beetje kijken naar waar je heen wilt en wanneer je ongeveer waar wilt zijn, maar me vooral niet te vast leggen. Want met een leuke groep backpackers kan het sufste plaatsje toch een feest worden en wil je er langer blijven en vice versa ;)

Wat betreft veiligheid sluit ik me bij Erik aan, er kan natuurlijk altijd wat gebeuren, maar als je je verstand gebruikt zul je niet zo veel problemen ervaren :)
Conejo

Bericht door Conejo »

Super bedankt voor de antwoorden!
Goed om te lezen dat het overdag reizen goed mogelijk is.

Ik was niet van plan om veel van de ''gringo trail'' te wijken.
Moneybelt etc. heb ik afgelopen jaren altijd bij gehad dus wat dat aangaat zal het weinig verandering met zich mee brengen. Verstand moet je mijn inziens altijd gebruiken, ook wanneer je in Europa reist.

De route heb ik globaal vastgelegd. Nu is het internet afspeuren naar tickets! :D

Nogmaals bedankt!
Plaats reactie