Brisbane in december

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
sb-fred

Brisbane in december

Bericht door sb-fred »

Hallo,

Ik wil op 1 december met de fiets naar Brisbane voor een trip van 4 maanden.

Nu lees ik dat het in Brisbane op deze datum warm kan zijn, met veel regen en overstromingen.
Ik vraag me dus af of dit een juiste keus is?
Of kan ik beter vanuit Perth of Adelaide richting Melbourne fietsen?

Het plan is om van Brisbane naar Melbourne te fietsen, daarna voor 6 weken naar Tasmania. Daarna voor een maand een auto huren (samen met vriendin), om van Melbourne naar Sidney te rijden.

Alle informatie is welkom
Francine
Reisexpert

Re: Brisbane in december

Bericht door Francine »

Dit klinkt nogal als een uitdaging en heb je al eens op een kaart gekeken? Perth óf Adelaide naar Melbourne?? Perth ligt zo'n 2500 km van Adelaide af! Over een lange, eenzame weg die tegen de zomer aan echt heel warm wordt. Dat zou ik echt, echt afraden!
Maar goed. Als je wilt gaan fietsen, neem ik aan dat je enige ervaring hebt? Want fietsen in Australië is wel een uitdaging met hitte en eenzame wegen. Voor alles geldt dat je grote voorraden water moet meenemen, want je komt niet veel tegen.
Brisbane is rond die tijd al flink aan het opwarmen, maar nog wel te doen. Voor een eventuele tocht van Melbourne naar Brisbane moet je even goed nadenken over een route. Redelijk rechtstreeks is ook deels door de outback (warm! Eenzaam! Weinig water!) de kustroute is langer, maar makkelijker, dwars door de victorian alps misschien wat zwaar.
De route Adelaide-melbourne is wel goed te doen. De great ocean road is mooi, maar orienteer je even op fietsen op deze route. australiers zijn weinig fietsers gewend. Je zou nog een uitstap kunnen maken naar the grampians voor een paar wandeldagen tussendoor. Mooi gebied. Ook wel wat heuvels.
In anderhalve maand moet dat redelijk makkelijk lukken.
Ik meen dat lonely planet een sepcial heeft over fietsen in australie, google even. En lees anders het reisverslag van frank van rijn eens over fietsen in australie (de rode kangoeroe). Maar denk niet te licht over zijn tocht, hij is een zee ervaren fietser!
sb-fred

Bericht door sb-fred »

Beste Francine,
Bedankt voor je zeer bruikbare tips, inderdaad Perth is geen goede optie, dat had ik zelf ook gezien.
Heb nog wel een andere vraag, zijn er op het traject Adelaide Melbourne wel genoeg plaatsen om te camperen?
Op een dag fiets je z'n 80 km, dus heb je voldoende mogelijkheden om iets te eten en drinken?
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Langs de GOR zal kamperen niet zo'n probleem zijn. Erg populair. Ik vond zo even snel deze website met campings langs de GOR: http://m.visitvictoria.com/Regions/Grea ... directed=1
Maar probeer via internet even een goede kampeerbundel te achterhalen, dan weet je het zeker. Vanaf warnambool zal het iets lastiger zijn omdat het minder toeristisch is. Maar ik weet echt niet elke camping! Je moet even een gids zien te kopen of een kaart met campings erop.
Ik zou in elk geval een beetje op de grotere routes blijven, zodat mensen je altijd kunnen helpen mocht je zonder water komen te zitten. Als je fietst, zullen veel auto's al snel stoppen!
Zorg verder ook voor extra fietsonderdelen, want die zijn in australie niet zo makkelijk te krijgen. Extra banden, spaken, ketting, enz.
GinoT
Wereldreiziger

Bericht door GinoT »

Hi Fred,

Ik ben net terug gekomen uit Brisbane waar ik zelf 9 maanden heb gewoond. Begin december begon de temperatuur al boven de 35 graden uit te komen en soms was het al boven de 40 graden. In ieder geval, overstromingen zijn in Brisbane, rondom Brisbane en eigenlijk de gehele Outback in Queensland elk jaar wel ergens een probleem. Zelf heb ik in de Outback van Queensland in de mijnen gewerkt en elk jaar is het wel raak. Elk jaar zit door een overstroming een mijndorp vast. Niemand kan dan voor 1 tot 3 dagen niet het mijndorp verlaten. Tenzij er een echte calamiteit is, dan komt een helicopter. Twee jaar daarvoor had Brisbane zelf last van een grote overstroming. Eigenlijk geldt dit voor grote delen van Australie. Zowel kuststreken als landinwaarts.
Daarnaast is het tussen november en april Clycone Season aan de East en West Coast. Nu is Brisbane niet de eerste en beste stad die getroffen word door een cycloon (meestal is het North Queensland), maar er is altijd een reële kans dat een cycloon zuidwaarts gaat. Of een cycloon nu lang je heen gaat, aan land komt waar je op dat moment verblijft of 300 km zuidelijker aan land komt, bij hoogtij wordt het zeewater landinwaarts gedreven. Ik heb dit zelf meegemaakt in North Queensland. Een dag voordat ik met de bus van Cairns zuidwaarts (langs de kust) zou rijden, werd de busreis afgezegd. Ik kon pas een dag later vertrekken, omdat 350 km zuidelijker 200 km weg was afgezet vanwege het risico van omhoog gedreven zeewater i.v.m. een cycloon. Ik heb de link van Australia Bureau of Meteorology toegevoegd. Hier kun je alle informatie vinden. Van het weer tot cyclonen tot afgezette wegen.

http://www.bom.gov.au
http://www.bom.gov.au/cyclone/climatology/wa.shtml

Heel veel plezier en heel veel succes!
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Aanrader is het boekje "Koud bier en krokodillen" van een jongen die rond Australie is gefietst en ook regelmatig in het verkeerde seizoen op plekken zat met alle gevolgen van dien.

Lees je goed in want hartje zomer kan het overal bloedje heet zijn en op afgelegen plekken heb je dan echt zo goed als geen voorzieningen en kan het dus levensgevaarlijk zijn!! De (sub)tropen zou ik helemaal vermijden die tijd van het jaar vanwege de bovengenoemde temperaturen, hoge luchtvochtigheid en het cyclonenseizoen...

Succes met de voorbereidingen!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Plaats reactie