Tips Kroatië (en omstreken)?
Tips Kroatië (en omstreken)?
Ik wil in augustus naar Kroatië. Nooit echt een plek die ik overwoog, tot ik van iemand foto's zag op geweldige stranden. De stranden zijn een van de dingen die ik sowieso wil zien, maar ik geloof ook dat Kroatië ook dingen te bieden heeft als je van wandelen houdt. M'n Lonely Planet Croatia is nog niet binnen dus ik weet nog niet zoveel over het land, en ik vroeg me af of jullie al tips voor me hadden!
Ik reis alleen en met openbaar vervoer. Misschien ga ik daarvoor naar Sziget, en reis ik vanuit Budapest door naar Kroatië en heb ik nog 2 weken. Als ik Sziget oversla ga ik waarschijnlijk rechtstreeks naar Kroatië en heb ik drie weken. Overweeg ook nog om wat omliggende landen op de route terug mee te pakken (stukje Oostenrijk, Praag, Berlijn?) maar misschien is dat teveel van het goede in een korte tijd.
Tips welkom mbt bezienswaardigheden, beste plekken, vervoer, hostels en route. Zal ook zelf m'n research doen maar insiders tips lezen en delen is altijd leuk! Ben benieuwd.
Ik reis alleen en met openbaar vervoer. Misschien ga ik daarvoor naar Sziget, en reis ik vanuit Budapest door naar Kroatië en heb ik nog 2 weken. Als ik Sziget oversla ga ik waarschijnlijk rechtstreeks naar Kroatië en heb ik drie weken. Overweeg ook nog om wat omliggende landen op de route terug mee te pakken (stukje Oostenrijk, Praag, Berlijn?) maar misschien is dat teveel van het goede in een korte tijd.
Tips welkom mbt bezienswaardigheden, beste plekken, vervoer, hostels en route. Zal ook zelf m'n research doen maar insiders tips lezen en delen is altijd leuk! Ben benieuwd.
Re: Tips Kroatië (en omstreken)?
Zelf in mn jongerejaren op (zuip) zon zee strand vakantie er geweest. In medulin toen, kun je goed snorkelen/duiken.
Verder wil ik je Pula wel aanraden. Leuke plek! waar je je makkelijk een dag kan vermaken.
Verder wil ik je Pula wel aanraden. Leuke plek! waar je je makkelijk een dag kan vermaken.
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
Halverwege de jaren 90 ben ik een aantal keer naar een plekje vlakbij het eiland Krk geweest. Mooie zee, maar niet veel zandstranden. De kust daar was met name rots en kiezel, al was er op sommige plekken voor badgasten zand gestort.
Krk zelf is mooi, maar ook aan Istrie (in het bijzonder Pula -> leuk amfitheater) en de Plizvicwatervallen heb ik mooie herinneringen.
Tijdens een andere trip heb ik Dubrovnik bezocht. Ik vond dit een ontzettend leuke historische stad, maar helaas in sommige periodes wordt het overspoeld door mensen die een cruise doen. Dit drijft de prijzen ontzettend op. Vanuit Dubrovnik heb ik ook verschillende dagen gedoken. Ik ben echter niet zo'n groot fan van duiken in de middellandse zee....
Je wilt met de trein terugreizen? Ik ben zelf in 2010 vanuit Servie naar Nederland gereisd via Budapest, Wenen, Praag en Berlijn (niet overal uitgestapt tijdens die trip, wel deze plekken allemaal tijdens andere trips bezocht).
Krk zelf is mooi, maar ook aan Istrie (in het bijzonder Pula -> leuk amfitheater) en de Plizvicwatervallen heb ik mooie herinneringen.
Tijdens een andere trip heb ik Dubrovnik bezocht. Ik vond dit een ontzettend leuke historische stad, maar helaas in sommige periodes wordt het overspoeld door mensen die een cruise doen. Dit drijft de prijzen ontzettend op. Vanuit Dubrovnik heb ik ook verschillende dagen gedoken. Ik ben echter niet zo'n groot fan van duiken in de middellandse zee....
Je wilt met de trein terugreizen? Ik ben zelf in 2010 vanuit Servie naar Nederland gereisd via Budapest, Wenen, Praag en Berlijn (niet overal uitgestapt tijdens die trip, wel deze plekken allemaal tijdens andere trips bezocht).
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Leuk dat je van plan bent om naar Kroatië te gaan! Ik ben er zelf vele jaren achter elkaar geweest op verschillende plekken in Kroatië. Weliswaar met de auto, maar toch 
Door de jaren heen zijn de prijzen enorm opgeschroefd. Het 'goedkoop' vakantie vieren zit er dus niet meer echt in. (wel goedkoper dan NL over het algemeen).
Zo ben ik in Rovinj geweest, enorm leuke authentieke stad. Zeker de moeite waard! Daarnaast is Pula een stad die je zeker gezien moet hebben. Zelf had ik minder met Porec en Zadar. Sibenik en Dubrovnik daar en tegen zijn aanraders. En tot slot het gene wat me altijd is bijgebleven, de plitvice meren. (ligt meer land inwaarts) http://www.np-plitvicka-jezera.hr/

Door de jaren heen zijn de prijzen enorm opgeschroefd. Het 'goedkoop' vakantie vieren zit er dus niet meer echt in. (wel goedkoper dan NL over het algemeen).
Zo ben ik in Rovinj geweest, enorm leuke authentieke stad. Zeker de moeite waard! Daarnaast is Pula een stad die je zeker gezien moet hebben. Zelf had ik minder met Porec en Zadar. Sibenik en Dubrovnik daar en tegen zijn aanraders. En tot slot het gene wat me altijd is bijgebleven, de plitvice meren. (ligt meer land inwaarts) http://www.np-plitvicka-jezera.hr/
Bedankt voor de tips allemaal! Heb de meeste van jullie aanraders wel op m'n lijstje gezet. Vooral Plitvice National Park lijkt me inderdaad de moeite waard. Waar ik me alleen een beetje zorgen om maak is hoe toegankelijk alles is als je alleen backpackt. Ik denk dat ik het liefst naar Dubrovnik vlieg en dan naar via de kust naar boven reis naar Rijeka, met een kleine detour naar Plitvice. Vanaf Rijeka kan ik makkelijk door naar Wenen. Denk dat ik ook een eiland tripje doe naar Mljet (of raden jullie een ander eiland aan?) Denken jullie dat ik het beste vooruit kan boeken (ik reis tijdens hoogseizoen) of is het wel te doen met een flexibele planning? Wat zijn jullie ervaringen mbt accomodatie en andere reizigers ontmoeten?