Het oerwoud van reisverzekeringen

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
timmieboyvr
Wereldreiziger

Re: Het oerwoud van reisverzekeringen

Bericht door timmieboyvr »

cosmosis schreef:Hmmm ik ben nu even aan het kijken naar die ongevallen verzekering, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk.

http://www.ohra.nl/binaries/Polisvoorwa ... -41707.pdf

Daar staan de polisvoorwaarden.

Het volgende staat er:
Ongeval tijdens beroepsuitoefening
Indien de verzekerde een ongeval overkomt tijdens uitoefening
van zijn beroep, wordt 80% van het vastgestelde uit te keren
bedrag volgens rubriek A en/of rubriek B vergoed, tenzij het
beroepsrisico is uitgesloten.
Overlijden (rubriek A)

Blijvende invaliditeit (rubriek B)
Alle andere rubrieken waar je voor gedekt wordt, lijken niet gedekt te worden tijdens werken. Dus als je bijvoorbeeld een been breekt (geen blijvende invaliditeit) krijg je niets van kosten uitgekeerd?
Tenzij (alleen als) het beroepsrisico is uitgesloten: Met het beroepsrisico wordt dit bedoeld:

6. Beroepsrisico
Voor acrobaten, antennebouwers, bedieners van
hoogbouwwerktuigen, beroepsduikers, brandweerlieden,
classificeerders, dierentemmers, gevelreinigers, glazenwassers
in hoogbouw, koeriers, mijnwerkers, militairen (niet
administratief), paardenafrichters, politieagenten (niet
administratief) en personeel werkzaam aan boord van een
luchtvaartuig, een vaartuig of op een booreiland, zijn ongevallen
tijdens beroepsuitoefening van dekking uitgesloten.

Dus als dit allemaal niet voor je geldt krijg je het uitgekeerd. In de mijn werken zit er dus niet in als je deze verzekering afsluit, maar daar kan ik wel mee leven.
Liever één backpack op je rug, dan twee op je zolder!
cosmosis

Bericht door cosmosis »

Ik snap je redenatie, echter staat het daar niet precies zoals jij bedoeld.
Ongeval tijdens beroepsuitoefening
Indien de verzekerde een ongeval overkomt tijdens uitoefening
van zijn beroep, wordt 80% van het vastgestelde uit te keren
bedrag volgens rubriek A en/of rubriek B vergoed, tenzij het
beroepsrisico is uitgesloten.
Letterlijk staat er, je bent verzekerd voor ongevallen uit rubriek A en uit rubriek B, behalve als je werkzaamheden vallen onder de categorie beroepsrisico.

Er staat dus nergens, dat ongevallen die niet in rubriek A en/of rubriek B vallen sowieso gedekt zijn. Dan vraag ik mij dus af, of je dus standaard voor ongevallen tijdens werk bent verzekerd. Of lees ik dit nu verkeerd?
timmieboyvr
Wereldreiziger

Ik heb net voor de zekerheid nog een keer gebeld met OHRA. De medewerker zei dat een been breken niet onder beide rubrieken valt (wat je al goed had opgemerkt Cosmosis) maar onder de module Geneeskundige kosten. Of je die module nodig hebt hangt af van je zorgverzekering die vaak ook al een deel tot bijna alles vergoed. Vooral voor Amerika wordt aangeraden die module wel te nemen maar het is natuurlijk nooit onverstandig, en bij de 55€ die ik eigenlijk zou moeten betalen zit die module er ook gewoon lekker bij. Of je je been breekt tijdens je werk of tijdens een hike maakt helemaal niet uit, de kosten worden gewoon vergoed.
eefje
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eefje »

Toch vreemd, ook tegen mij hebben gezegd dat deze verzekering niet geschikt is voor reizen en werken, enkel reizen zou gedekt zijn.
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Dat is ook tegen mij gezegd, dat ik er niet bij mag werken en staat ook in de voorwaarden als het goed is.

Tegelijkertijd heb ik ook weer één van hun medewerkers uitgelegd dat ik die verzekering niet kon afsluiten met mijn doel.

Als je ook wilt gaan werken, zou ik het zwart op wit laten zetten door Ohra dat het mag.

Naar welk land ga je? Ik ga naar Nieuw Zeeland en daar schijnt NL een verdrag mee te hebben (waarvan niet elke zorgverzekeraar op de hoogte is) wat inhoud dat ik mijn NL zorgverzekering direct op moet zeggen als ik daar werk, dus niet pas na 3 maanden aaneengesloten.
Wat dus weer maakt dat ik een reisverzekering moet nemen die ook zonder NL zorgverzerkering door kan lopen (dus een duurdere).
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Nieuw Zeeland en daar schijnt NL een verdrag mee te hebben (waarvan niet elke zorgverzekeraar op de hoogte is) wat inhoud dat ik mijn NL zorgverzekering direct op moet zeggen als ik daar werk, dus niet pas na 3 maanden aaneengesloten.
??? Wat voor verdrag is dat dan? en hoe oud is dat? want als je het de Nederlandse overheid nu vraagt mag je uitsluitend en alleen je verzekering in Nederland opzeggen als je emigreert!

Het word er niet duidelijker op allemaal. Maar angela, als je info daarover hebt dan horen we het graag dan kunnen we hier onze informatie ook aanpassen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
timmieboyvr
Wereldreiziger

Angela82 schreef:en staat ook in de voorwaarden als het goed is
Ik heb het in de voorwaarden nergens terug kunnen vinden en geloof mij ik heb het goed doorgelezen. Ik zou het idd zwart op wit kunnen laten zetten maar als ik nu nog verkeerd ingelicht ben door de OHRA wordt het tijd dat ze hun personeel gaan bijscholen..

En ik ga in Australië werken, daar heb ik m'n visum voor gekregen.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

schiet me iets te binnen....wanneer je op een working holiday visum oz of nz binnenkomt heb je toch recht op ziektekosten vergoeding dan de overheid daar...mits je werkt??
zou daarmee het probleem niet opgelost zijn
of haal ik nu dingen door elkaar??
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
cosmosis

Bericht door cosmosis »

De Module Geneeskundige Kosten van OHRA sluit het volgende uit:
Uitsluitingen
Naast het gestelde in artikel 10 verzekert de maatschappij niet de
kosten van geneeskundige behandeling:
1. waarvan bij het begin van de verzekering of de reis al vaststaat
dat deze tijdens de reis nodig is;
2. in het land, waarvan de verzekerde de nationaliteit bezit of waar
hij woont en die nodig is door ziekte of aandoeningen, die al
vóór of op de ingangsdatum van de reis bestonden of klachten
veroorzaakten;
3. die verband houden met een bestaande zwangerschap;
4. als gevolg van een ongeval, waarvoor de maatschappij geen
vergoeding geeft volgens artikel 16;
5. die verband houden met een al eerder in het buitenland
ondergane (para)medische behandeling. Ook als de verzekerde
(mede) als doel heeft op reis te gaan om een (para)medische
behandeling te ondergaan, vergoedt de maatschappij de
geneeskundige kosten daarvan niet;
6. als deze behandeling kan worden uitgesteld tot na terugkeer in
Nederland;
7. als de (tand)arts of het ziekenhuis niet als zodanig is erkend
door de bevoegde instanties.
Omdat daar geen uitsluitingen van werk gerelateerde ongevallen bij staan, neem ik dan ook aan dat dat gedekt wordt, zoals Timmieboyvr al had gehoord van OHRA. Ik neem zowel de geneeskundige module als de ongevallen module, waardoor alles gedekt zou moeten zijn volgens OHRA.

Wat betreft medische dekking door Australie, is dat niet alleen het geval wanneer je ingeschreven bent in Australie? Of bedoel je dat er een verzekering meekomt met de working holiday visum?
timmieboyvr
Wereldreiziger

bolletjeom schreef:Omdat daar geen uitsluitingen van werk gerelateerde ongevallen bij staan, neem ik dan ook aan dat dat gedekt wordt, zoals Timmieboyvr al had gehoord van OHRA. Ik neem zowel de geneeskundige module als de ongevallen module, waardoor alles gedekt zou moeten zijn volgens OHRA
Dat dacht ik dus ook, en daarbij komt dat 3 medewerkers dit hebben bevestigd. Genoeg reden om er op te vertrouwen volgens mij.

Goed verzekerd op reis dus!
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Ik heb er effe een punthoofd van gekregen!
Ben er al weken mee bezig en zit momenteel op dit punt:
net vertelde mijn NL zorgverzekering dat ik gewoon voor álle ongevallen en medische kosten verzekerd ben. Gehele bedragen worden vergoed, dus 100% de gemaakte kosten, een jaar lang. Ook als ik een ongeval op de werkvloer krijg.
Ik dacht dat NZ een verdragsland is van NL, dat is wat me verteld is. Dus dat je op basis van je paspoort verzekerd zou zijn, maar dat blijkt weer niet helemaal zo het geval te zijn.... Dat gaat wel weer op als je gedetacheerd wordt.
Ik kan mijn NL zorgverzekering enkel stopzetten als ik langer dan 3 maanden laaneengesloten zou werken.

Ook heb ik gebeld met de College van NL zorgverzekeraars. Die kregen vaak deze zelfde vraag, maar meestal over Australië. Dat is idd ook in zekere zin een verdragsland, maar je bent dáár pas na 3 maanden verzekerd, dus dan heb je een gat.
Daar zal die 3 maanden van de NL zorgverzekering wel vandaan komen. :?:

Het is met recht een oerwoud.

Ohra heeft mij meerdere keren verteld dat ik niet mag werken met hun reisverzekering. Anderzijds is mij ook twee keer verteld dat ik het wél mag. Wat is waar?

Maar als ik dan nu van mijn zorgverzekering hoor dat zij gewoon álle medische kosten vergoeden, ongeacht de oorzaak of ziektebeeld, neig ik toch ook weer naar die van de Ohra.
Dat is wat ik mijn verzekering net gevraagd heb; ik heb dus enkel een reisverzekering nodig voor mijn bagage en repatriëring i.v.m. ziekte / stefte van een familielid? Ja was hun antwoord.

Dan vallen de kosten nog wel mee.
Volle mep zorgtoeslag en een relatief goedkope reisverzekering.
Ik laat mijn zorgverzekering i.i.g. gewoon doorlopen.
Marco
Reiziger

Bericht door Marco »

Ik heb niet direct een antwoord op je vraag, maar misschien kun je de verzekeringsmaatschappijen in ieder geval zwart op wit dingen laten zetten door het uit te lokken. Misschien helpt het om een brief te sturen zo volledig mogelijk al je informatie dat je zelf toch al uitgezocht hebt te vermelden en dan om schriftelijk antwoord vragen. Wat het antwoord dan ook is dan heb je in ieder geval een en ander op papier?! Ik weet niet of je daar de tijd nog voor hebt.

Je zou zo'n zelfde brief ook naar Orha kunnen sturen. Is dat misschien een idee?
Marianne82

Bericht door Marianne82 »

Met het plannen van onze eerste grote reis ben ook ik in het oerwoud van de reisverzekeringen terecht gekomen. Heb hier al veel info gezien en bij verschillende verzekeraars en verbaas me nu over het prijsverschil tussen Interpolis en de andere verzekeraars. Als ik als leek de polis doorkijk staat 'alles' er in wat er bij de anderen ook in staat. Zie ik iets over het hoofd? Heeft iemand ervaringen met Interpolis?

Ter info: we gaan in januari voor 5,5 maand naar Azië, gaan daar niet werken.

Alvast bedankt!
Plaats reactie