Wat zou er in een boek voor wereldreizigers moeten staan?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Erik
Site Admin

Wat zou er in een boek voor wereldreizigers moeten staan?

Bericht door Erik »

De collega website www.reisomdewereld.nl is bezig met het schrijven van een boek voor wereldreizigers. Zijn vraag aan mij was, "wat zou er in een boek voor wereldreizigers zeker moeten staan". Aangezien de meeste mensen op de site hier meer verstand van hebben dan ik ben ik benieuwd wat volgens jou zeker in dit boek vermeld zou meoten staan.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Wat zou er in een boek voor wereldreizigers moeten staan?

Bericht door Tikva »

Die hebben al 2 boeken geschreven en ik vond ze allebei niet goed. De laatste zelfs buitengewoon slecht.
"De tien geboden voor een wereldreiziger" is geschreven door een uber pessimist en chauvinest, ik wil nooit meer reizen als ik dat lees. "hoe wordt ik wereldreiziger" is nog wat leuker door de stukjes door echte reizigers en beroemde schrijvers, maar alle tips enzo zijn echt van "goh dat kan iedereen bedenken"niveau en veel te veel gericht op azie.

Ik vind dat ze het schrijven maar aan andere mensen over laten!

Als je toch een boek wil kopen:
- Het beste reisvoorbereidingsboek met echt handige tips en gelijk al wat meer info over verschillende landen en dat ook nog lekker wegleest ik is: "First time around the world" van rough guides
- First time Asia, first time south america etc.. van Lonely planet zijn ook wel goed, maar vond nu voor 1 keer the rough guide toch leuker lezen en handiger.
- Frans timmerhuis; handboek van een wereldreiziger wordt ook vaak aangeraden, is handig als na slag werk maar nou niet echt iets waar je even lekker mee op de bank gaat zitten.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

ik vond tien geboden voor de wereldreiziger best wel leuk om te lezen, kreeg juist zin om te reizen.
het is alleen iets teveel gericht op reizen in de natuur, terwijl de gemiddelde backpacker toch meer in steden/bevolkte gebieden komt.

belangrijk aspect voor een boek over wereldreizen zou naar mijn mening het contact met locals moeten zijn.
helaas merk je maar al te vaak dat respect voor plaatselijke gebruiken, waarden e.d. helemaal niet zo vanzelfsprekend is onder reizigers. hoe om te gaan met culturele verschillen dus.
ander belangrijk punt vindt ik de "footprint" die je achter laat als reiziger. geef in zo'n boek dus tips over het voorkomen van een negatieve impact van jouw reis op (plaatselijke) natuur en cultuur.
en ten slotte; tijdens een reis ontvang je ongelooflijk veel, besteed ook aandacht aan wat je zou kunnen doen om iets terug te geven. wat kun jij in positieve zin betekenen voor de lokale natuur en bevolking?
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

hoe word ik een wereldreiziger staan wij in dus die vond ik sowieso leuk.
Die ander vond ik ook war minder

vraag me af hoeveel mensen er op zitten te wachten. Handboek voor een wereldreizıger van frans timmerhuis vond ik wel fijn toen we voor het eerst gingen kijken naar reizen.
Die is praktisch en stelt je gerust dat het bij grenzen wel goed komt en hoe je visa onderweg haalt enzo. Welke stukken van de wereld niet over land over te steken zijn enzo..

wat tom zei...ik vind het juist jammer dat er zo weinig te vinden is over de natuur en dat het soms lijkt of je daar als backpacker niet kunt of wilt komen. Begin me persoonlijk er steeds meer aan te storen hoe beperkt je bent als backpacker omdat je altijd vast zit aan steden vanwege de verbindingen van het openbaar vervoer. Zou soms willen dat ik eens wat makkelijker kon ontsnappen aan die steden...maar heb het budget niet voor een huurauto.

ben het met tom eens dat er meer aandacht mag zijn voor culturele regels. het is moelijk om je te houden aan de regels als je ze niet weet. Laatst in het allerbelangrıjkste gebouw voor moslims in Turkije en veel vrouwen dragen binnen geen hoofddoekje. Later praten we met een local die verteld dat ze het heel erg vinden om te zien maar dat ze natuurlijk niet van ongelovige kunnen vragen om een hoofddoekje te dragen.
Nou, ik vind dat je dat wel kunt vragen!! er lagen zelfs hoofddoekjes klaar om te lenen!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

er zijn best veel boeken over natuur hoor, je moet dan alleen meer kijken naar survivalgidsen of meer studieachtige boeken over flora en fauna. het mooie van de natuur is natuurlijk dat er niet veel te schrijven valt over vervoer, guesthouses e.d.
het is helaas waar dat je zonder auto/motor heel wat minder mogelijkheden hebt.
er zijn natuurlijk trekkings e.d. waarbij je met een gids meegaat of je volgt vastgelegde routes (zoals de GR's in bijv frankrijk)
wil je zelf op pad gaan dan zijn er nog wel wat mogelijkheden, allereerst natuurlijk lopen! klinkt flauw maar is wel zo. ga met openbaar vervoer naar stad/dorp in de gewenste omgeving en ga lopen. afhankelijk van de locatie kun je al heel snel de bewoonde wereld achter je laten.
andere optie is buschauffeur in the middle of nowhere te laten stoppen en vandaar te vertrekken (zorg dan natuurlijk wel dat je weet waar je naar toe gaat en hoelang je onderweg zult zijn)
en dan is er ook nog alternatief vervoer; zo heb ik bijv. in zweden kano gehuurd, tentje in gegooid en weg ben je! uitgestrekte watergebieden daar, dagenlang geen mens te bekennen, hemel op aarde *)
amassakoul
Plaats reactie