OK...
Hier komt ie.
Je landt in Bangkok dus je zal enkele dagen tijd nodig hebben om uit te rusten.
To do: Wat Po, liggende Boedha/ Koninklijk Paleis / Wat Arun?? Op zich zijn er nog massas andere mogelijkheden in Bangkok. Maar deze moet je dan toch zeker doen.
Je kan logeren in Khao San Road, maar dit kan nogal lawaaierig zijn.
Wij logeerden enkele jaren terug in Taewez Guesthouse in de Thewet wijk (hebben ook een website). Da's een heel rustige buurt. Op 5' wandelen van de pier waar je een 'busboot'/riverboat kan nemen op de Chao Praya rivier. Op enkele minuten varen hiervan kan je afstappen aan de pier voor het koninklijke paleis of de Wat Po Tempel.
Wij vertrekken binnenkort opnieuw naar Bangkok en zullen opnieuw in dit hostel slapen.
We zijn nog niet naar Kanchanaburi, Bridge over the river kwai, geweest maar op zich is het met de bus 2 a 3 uur rijden vanuit Bangkok.
Dus ik zou dit doen vanuit Bangkok. Op zich weet ik niet hoe de verbindingen vanuit Kanchanaburi zijn naar Ayuthaya. Stel nu bv. dat er geen verbindingen zijn, dan moet je terug keren naar Bangkok.
Ik zeg stel, omdat wij daar toen niet kwamen en het verder verloop van onze route vanuit Bangkok deden.
Dus: neem vanuit Bangkok de trein naar Lopburi. Dit is een kleinere tempel waar er makaken (apen) rond wandelen; Is wel een leuke stop. Voor de rest is er niet veel te doen. je kan even rondwandelen aan de andere kleinere tempels en ook iets eten.
Wat wij deden: namen de trein vanuit Bangkok, namen een tussenstop in Lopburi en lieten onze bagage in het station. Deze wordt in een ruimte gezet en je krijgt een nummertje. Enkele uren in Lopburi en dan namen wij verder de trein naar Ayuthayya.
Ayuthayya is leuk om 2 dagen te blijven ofzo.
Tempelcomplexen: je kan hier een tuktuk charteren of een fiets huren.
Vanuit Ayuthayya gingen we naar Sukothai. We moesten overstappen in Phitsanulok dacht ik ( maar ben dit niet zeker, tis ondertussen reeds 7 jaar geleden. )
Opnieuw tempels zul je zeggen...toch is Sukothai totaal anders dan Ayuthayai. En we beklaagden het ons niet dat we beiden bezochten. Huur een fietsje om het tempelcomplex te bezoeken.
Dan kan je naar Chang Mai gaan. Wij namen hier enkel de bus naar Pai. Dus over Chang Mai kan ik je niet adviseren. Pai is echter een toffe plek, naast een rivier om te verblijven. Is wel toeristisch: heel veel cafeetjes, restaurants, leuke nachtmarkt, .... maar is echter zeer aangenaam en heeft een art-scene. Zeer toffe plek!!!!! Hotsprings, fietsen, olifantentochten?? , zeer lekkere sushi voor 10 cent het stuk. Of 5 cent
Echt wel naar Pai gaan hoor....
Chiang Rai: wij bleven hier 2 dagen en wandelden wat rond en bezochten ook de White Tempel, net iets buiten Chang Rai.
Over Chiang mai en Chang Rai kan ik je niet adviseren. Wij kwamen toen net uit Laos waar we enkele weken in het noorden doorbrachten en hadden eerlijk gezegd een 'cultuurshock' toen we in Chang Rai aankwamen. Vanuit kleine dorpjes naar Chang Rai was voor ons veel te druk, teveel verkeer, mc Donalds