Thailand: trein derde klas
Thailand: trein derde klas
Hoi, het lijkt mij heel tof om met de trein van bangkok naar Chumphon te reizen.
Er zijn 2 opties. Met de 2 of derde klas. 2e klas zit veel comfortabeler dan de derde.
Is er iemand die met deze route de 3e klas heeft gereisd en hoe beviel dat?
Reis gaat ongeveer 9 uur duren. Ik reis alleen.
Ik kan nog geen besluit maken. Aan de ene kant is het leuk om andere toeristen te ontmoeten maar aan de andere kant is het leuk om met Thaien te zitten, denk ik. Ook al moet je met handen en voeten praten. Dat misschien vermoeiend kan zijn voor een 9 uur durende rit :0.
Hoe is dat als je alleen reist in een derde klas? Als ik in slaapval hoe groot is de kans dat mijn tas wordt meegenomen? Belangrijke papieren hou ik bij mij.
Er zijn 2 opties. Met de 2 of derde klas. 2e klas zit veel comfortabeler dan de derde.
Is er iemand die met deze route de 3e klas heeft gereisd en hoe beviel dat?
Reis gaat ongeveer 9 uur duren. Ik reis alleen.
Ik kan nog geen besluit maken. Aan de ene kant is het leuk om andere toeristen te ontmoeten maar aan de andere kant is het leuk om met Thaien te zitten, denk ik. Ook al moet je met handen en voeten praten. Dat misschien vermoeiend kan zijn voor een 9 uur durende rit :0.
Hoe is dat als je alleen reist in een derde klas? Als ik in slaapval hoe groot is de kans dat mijn tas wordt meegenomen? Belangrijke papieren hou ik bij mij.
-
- Reisexpert
Re: Thailand: trein derde klas
Hoi Messy,
Ik heb geen ervaring met de derde klas, maar op deze site kun je veel informatie vinden over de trein, incl foto's etc: http://www.seat61.com/Thailand.htm
Check wel even op de site van Thai Railways of alle informatie nog klopt.
Wat betreft de verschillende klassen, Voor een reis van 9 uur zou ik het mijzelf zo gemakkelijk mogelijk maken. Ik denk dat er ook weinig verschil zit in prijzen, want reizen per trein is voor onze standaards behoorlijk goedkoop in Thailand. Thai kom je overal tegen. Het is geen India, waar mensen zich misschien geen duurder ticket kunnen veroorloven.
Je tas kan in NL ook gestolen worden als je in de trein in slaap valt. Hoe ga je daar mee om?
Er zijn natuurlijk mensen die er bewust op uit zijn, maar over het algemeen zijn de Thai een vredelievend volk. Ik was in het begin ook sceptisch, maar na alles bij elkaar 9 maanden Thailand heb ik 9 van de 10 keer het volste vertrouwen in deze superlieve mensen (al ben ik in Bangkok wel iets voorzichtiger).
Voor de zekerheid zou je, als je merkt dat je in slaap valt, je voet door het hengsel van je rugzak kunnen steken.
Ik heb geen ervaring met de derde klas, maar op deze site kun je veel informatie vinden over de trein, incl foto's etc: http://www.seat61.com/Thailand.htm
Check wel even op de site van Thai Railways of alle informatie nog klopt.
Wat betreft de verschillende klassen, Voor een reis van 9 uur zou ik het mijzelf zo gemakkelijk mogelijk maken. Ik denk dat er ook weinig verschil zit in prijzen, want reizen per trein is voor onze standaards behoorlijk goedkoop in Thailand. Thai kom je overal tegen. Het is geen India, waar mensen zich misschien geen duurder ticket kunnen veroorloven.
Je tas kan in NL ook gestolen worden als je in de trein in slaap valt. Hoe ga je daar mee om?
Er zijn natuurlijk mensen die er bewust op uit zijn, maar over het algemeen zijn de Thai een vredelievend volk. Ik was in het begin ook sceptisch, maar na alles bij elkaar 9 maanden Thailand heb ik 9 van de 10 keer het volste vertrouwen in deze superlieve mensen (al ben ik in Bangkok wel iets voorzichtiger).
Voor de zekerheid zou je, als je merkt dat je in slaap valt, je voet door het hengsel van je rugzak kunnen steken.
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...
http://siem.aroundtheglobe.nl
and you bloody your hands digging for your dream...
http://siem.aroundtheglobe.nl
-
- Reisexpert
- Contacteer:
in de tweede klasse kom je ook genoeg Thai tegen. Het prijsverschil is te klein om niet voor de tweede klas te kiezen. Ik raad je sowieso de nachttrein aan, dat bespaart je kosten voor een hostel en daarmee spaar je tijd. Tijdens de rit zie je toch niet heel veel bijzonders. Als je voor de nachttrein kiest neem dan een lower bed: bijna even duur en veel comfortabeler en ruimer dan een upper bed.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.
Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Wij vinden het een belevenis om derde klas te reizen en hebben het afgelopen zomer meerdere keren gedaan, maar niet zo'n lange reis als jij nu voor ogen hebt. We hebben behalve naar Ayutthaya ook de trein van Bangkok naar Hua Hin genomen en daarna naar Prachuap Khiri Khan. Beide reizen duurden een stuk langer dan verwacht. Vertraging van meerdere uren is beslist geen uitzondering.
Het is erg gezellig en de mensen zijn ontzettend vriendelijk, delen hun eten met je en willen graag contact. Ik zie je zo één twee drie nog niet in slaap vallen, want de banken zijn behoorlijk hard en als je pech hebt moet je een gedeelte van de reis staan, omdat de trein propvol zit. Thaise mensen reizen namenlijk gratis in de 3de klasse. Dit betekent dat er een heel ander publiek is dan in de 2de klasse, behalve armere mensen vooral ook veel scholieren en studenten, die graag wat engels willen oefenen.
Ik zou het zelf waarschijnlijk liefst in twee etappes doen, maar ik reis dan ook met een kind van 10...
Voor de belevenis zeker doen! En wat betreft de prijs is de derde klas toch echt een stuk goedkoper. Voor zo'n 7 euro reis je als "Farang" van Bangkok naar Chumphon!
Het is erg gezellig en de mensen zijn ontzettend vriendelijk, delen hun eten met je en willen graag contact. Ik zie je zo één twee drie nog niet in slaap vallen, want de banken zijn behoorlijk hard en als je pech hebt moet je een gedeelte van de reis staan, omdat de trein propvol zit. Thaise mensen reizen namenlijk gratis in de 3de klasse. Dit betekent dat er een heel ander publiek is dan in de 2de klasse, behalve armere mensen vooral ook veel scholieren en studenten, die graag wat engels willen oefenen.
Ik zou het zelf waarschijnlijk liefst in twee etappes doen, maar ik reis dan ook met een kind van 10...
Voor de belevenis zeker doen! En wat betreft de prijs is de derde klas toch echt een stuk goedkoper. Voor zo'n 7 euro reis je als "Farang" van Bangkok naar Chumphon!
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Ik heb in Thailand in alle 3 de klasse gezeten. Voor echt lange treinritten vaak 2de klas airco gedaan omdat ik graag lang uit wil kunnen liggen. Ik heb altijd veel Thaise mensen ontmoet tijdens het reizen in de 2de klas en het was altijd reuze gezellig. Ik kan me zelf nog wel herinneren dat we de reis gemaakt hadden van Bangkok naar Chaing Mai en in de avond zijn we naar het restaurant gegaan, in de trein en hebben bier daar gedronken met de locals en dat was echt zo gezellig en gaaf iedereen feesten mee.
Verder heb ik 3de klas gedaan toen we van Aranyaprathep naar Bangkok gingen omdat er geen andere optie was. Dit was goed te doen en een geweldige ervaring.
Verder heb ik 3de klas gedaan toen we van Aranyaprathep naar Bangkok gingen omdat er geen andere optie was. Dit was goed te doen en een geweldige ervaring.
Zelf deze reis (Chumpon?) naar Bangkok gedaan in 3e klas voor 80 baht. Zelf erg genoten van de vriendelijke mensen en het fantastische voedsel. Vond de tijd voorbij vliegen en aan de harde banken was ik snel gewend. Erg leuk om een keer te ervaren!
Treinen vanuit BKK naar 't zuiden hebben bijna geen vertraging zover ik meegemaakt heb, dat spoor is namelijk niet zo druk als bijv. naar Chiang Mai.
Zelf probeer ik wel altijd overdag te reizen om zo toch buiten het landschap langzaam te zien veranderen maar ieder heeft zijn eigen voorkeur
Zelf reis ik ook altijd met de goedkoopste klasse. Daar kom je mensen tegen waarvoor farangs nog min of meer iets nieuws zijn. De thaien in de 2e klasse hebben wat meer geld en hebben dus ook al meer farangs gezien.
Met hand gebaren en gezichtsuitdrukkingen kun je de leukste gesprekken hebben!
Zelf probeer ik wel altijd overdag te reizen om zo toch buiten het landschap langzaam te zien veranderen maar ieder heeft zijn eigen voorkeur

Met hand gebaren en gezichtsuitdrukkingen kun je de leukste gesprekken hebben!

Greed isn't going anywhere. They should put that up on a billboard across Times Square!
Ik ben eruit.... bedankt voor de feedback.
Het wordt een derde klas ritje!
Gewoon een klein kussentje meenemen dus
Het wordt een derde klas ritje!
Gewoon een klein kussentje meenemen dus

En een hoop drinken en wat eten, trein stopt nergens echt lang genoeg om wat eten te kopen en het eten dat de verkoopsters aan boord bij hebben is ook niet altijd te versmaden. Ik ben een echte Nederlander dus ik had altijd koeken bij! 

Greed isn't going anywhere. They should put that up on a billboard across Times Square!
Afgelopen zomer kwam er vrijwel iedere 10 minuten wel een verkoper voorbij met fruit of softdrinks, water etc. of iets te eten. Was erg lekker en super goedkoop. Rijst in een bananeblad met kip of gebakken ei voor 15 BATH 

Zelf ook geen gebrek aan eten en drinken ervaren. Integendeel, lang niet al dat lekkers kunnen proberen!
Mijn ervaring is dat hoe lager de klasse hoe avontuurlijker het is, veel bijzonderder ervaring. In Thailand heb ik nog geen ervaring met de trein
Reisverslagen: http://bjornvanbeek.reismee.nl/
Als het goed is, kan ik tussen 2 treinen kiezen die in de ochtend rijden.
+- 13:00 tot 21:30 in een 3e klas trein of
+- 0800 tot 14:30 in een 2e klas trein.
De trein van rond 13:00... jammer dat de avond om 18:00 uur valt. terwijl de andere trein van 0800 dat niet heeft.
Nu lees ik ook dat je bij 3e klas niet hoeft te reserveren. Beetje tricky allemaal.
En wat ik nog meer lees, is dat je niet vooraf meer kan boeken vanaf 27 dec tot 5 januari!
Waarom dat is weet ik nog niet. Heb ze gemaild voor uitleg.
http://www.thailandtrainticket.com/index.html
reis bangkok > Chumphon. 4 januari
+- 13:00 tot 21:30 in een 3e klas trein of
+- 0800 tot 14:30 in een 2e klas trein.
De trein van rond 13:00... jammer dat de avond om 18:00 uur valt. terwijl de andere trein van 0800 dat niet heeft.
Nu lees ik ook dat je bij 3e klas niet hoeft te reserveren. Beetje tricky allemaal.
En wat ik nog meer lees, is dat je niet vooraf meer kan boeken vanaf 27 dec tot 5 januari!
Waarom dat is weet ik nog niet. Heb ze gemaild voor uitleg.
http://www.thailandtrainticket.com/index.html
reis bangkok > Chumphon. 4 januari
Dan zal ik er ook nog maar wat over zeggen… misschien dat je er wat aan hebt.
Ik heb de derde klas toentertijd als hartstikke leuke ervaren. In het begin was het wel even wennen - vooral voor de medereizigers. Als je wat moeite doet blijkt al snel dat men graag met je wil praten.
Wat betreft je bagage; daar ik heb ik niet echt bij stilgestaan. Waardevolle paperassen had ik uiteraard gewoon netjes opgeborgen. Maar m’n backpack kon (me) – meer letterlijk dan figuurlijk – gewoon gestolen worden… dat is uiteraard niet gebeurd en ik zou me daar ook niet te veel zorgen om maken.
Zoals Globetrot al aangaf: voor de ervaring zeker doen!
Ik heb de derde klas toentertijd als hartstikke leuke ervaren. In het begin was het wel even wennen - vooral voor de medereizigers. Als je wat moeite doet blijkt al snel dat men graag met je wil praten.
Wat betreft je bagage; daar ik heb ik niet echt bij stilgestaan. Waardevolle paperassen had ik uiteraard gewoon netjes opgeborgen. Maar m’n backpack kon (me) – meer letterlijk dan figuurlijk – gewoon gestolen worden… dat is uiteraard niet gebeurd en ik zou me daar ook niet te veel zorgen om maken.
Zoals Globetrot al aangaf: voor de ervaring zeker doen!
Ik deed in de trein in India 's'nachts mijn backpack altijd in een flightbag, slotje erop en met een kabeltje vast. Slaapt iig veel lekkerder wetende de alles vast zit. Als ze het echt willen nemen ze het toch wel mee, maar het maakt de drempel een stuk groter.
Reisverslagen: http://bjornvanbeek.reismee.nl/