Roadtrip Oost Europa

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Perfect

Re: 3 weken backpacken Oost-Europa

Bericht door Perfect »

wenen en bratislawa zou ik dan eventueel kunnen skippen.

ik ben verder niet echt een luxe backpacker, ik eet liever goedkoop zodat ik meer kan zien dan het omgekeerde
interrailen of ov, afhankelijk wat het goedkoopste is.
ik ga meestal voor het goedkoopste, stappen af en toe, maar niet overdreven, verder goedkope hostels (dorms) en goedkoop eten.

Maar ongeveer rond de 40 euro per dag (liever goedkoper natuurlijk) over circa 20 dagen is wel te doen.

ik wil eerst de tickets boeken, en verder niet teveel vooruit plannen zodat ik qua route nog redelijk flexibel ben
Perfect

Re: 3 weken backpacken Oost-Europa

Bericht door Perfect »

lijkt me trouwens ook beter om de route omgekeerd te doen, dan kan ik eventueel nog met de trein vanuit Praag terug naar NL
Lucasje19

Backpacken Oost-Europa

Bericht door Lucasje19 »

Hallo allemaal!

In de zomervakantie 2014 ben ik, 19jaar, van plan om een maand in mijn eentje te gaan backpacken door Europa. Hiervoor ben ik de nodige voorzorgsmaatregelen aan het treffen zoals achterhalen wat ik allemaal nodig ga hebben.

Nu ben ik op een punt gekomen om me wat meer bezig te houden met welke route ik zou moeten kiezen. Waar zijn de echte leuke/mooie plekken in de Oost-Europese landen, welke steden mag ik niet overslaan etc. Kortom, waar moet ik echt een paar dagen doorbrengen?

Verder heb ik gekeken naar de reismogelijkheden. Ik heb al veel uitgezocht over Interrailen, maar ik zie ook veel mensen die met de bus reizen. Wat zou je adviseren en waarom?

Alvast bedankt voor je reactie!

Gr Lucasje19
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Re: Backpacken Oost-Europa

Bericht door Globeskater »

Ik heb op verschillende manieren door Oost Europa gereisd, interrail maar ook bussen.. Het ligt er heel erg aan wat je graag wil en hoeveel tijd je hebt.

Interrail is interessant als je ook een stukje west europa meepakt, aangezien de treinen en bussen in Oost Europa veel goedkoper zijn.

Tijdens mijn Interrail ben ik vanuit Nederland naar Salzburg, Budapest, Sofia, Varna, Veliko Tarnovo, Istanbul, Athene, Olympia, Thessaloniki, Skopje en vanuit Skopje met de bus naar Ohrid en weer terug naar Skopje en toen vanuit Skopje met de trein terug naar Nederland..

Bij mijn interrail was mijn doel om met de trein naar Istanbul te gaan, heb er een maand over gedaan en bijv Budapest kende ik al omdat ik daar een tijd heb gewoont..

Toen ik in Budapest woonde heb ik vooral met losse tickets gereisd... lokale tripjes naar de omringende landen en een fantastische trip door voormalig Joegoslavië.

Mijn favorieten van Oost Europa zijn:

Budapest: Schitterende stad, leuk uitgaansleven!
Sarajevo: zeer indrukwekkend net als Mostar.. de rest van Bosnië is ook schitterend, mooi groen en het leuke van Sarajevo is dat het een stad is waar Oost en West samen komt..
Montenegro: Schitterende kust, maar ook mooie binnenlanden!
Krakow en Praag zijn ook leuke steden..

Houd er wel rekening mee dat je niet alleen steden doet want dat kan gaan vervelen. Het ligt er dus helemaal aan hoeveel tijd je hebt en waar je interesses liggen!
Lucasje19

Bericht door Lucasje19 »

Bedankt Globeskater! Even vergeten te melden hoelang ik wegga, maar dat zal ± 4 weken tot een maand zijn. Mijn budget hiervoor is € 1.000, excl. het kopen van de noodzakelijke dingen.

Verder wil ik graag vooral cultuur proeven en natuur zien. Zowel steden bezoeken als wandelen in de natuur zijn allebei dingen die ik graag wil doen.
railrunner

Bericht door railrunner »

Hoi Lucas

Ik als ervaren Inter-Railer kan ik je wel vertellen dat als dit allemaal doorgaat, je een geweldig
avontuur tegemoet gaat.
Oost Europa is prachtig, zeker in de zomer waar het dan ook lang mooi en warm weer is.
Sinds 2001 ga ik bijna elk jaar op Inter-Rail vakantie en als je van cultuur en natuur houd dan ga je dat daar allemaal vinden.
Steden als Lubljana in Slovenie, Zagreb in Kroatie met ook Split en Dubrovnik in het zuiden.
Pula in Istrie waar je ook zeker Rovinj moet bezoeken.
Dan natuurlijk Montenegro en idd Bosnie, Servie, Roemenie, Bulgarije en Hongarije met steden
als Boekarest en Budapest zijn echte aanraders.
Ook een aanrader is Siofok aan het Balatonmeer in Hongarije waar een grote jongerencamping is en waar je het zeker wel een paar dagen kan uithouden.
Budget van 1000 euro is niet groot, maar als je een tentje en slaapmatje meeneemt en verder zuinig aan doet, kan je er wel mee uitkomen.
Ik wens je alvast veel voorpret en als het zover is, veel reisplezier
avontuurlijk, sportief en gezellig
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

1000 euro voor een maand zou mij persoonlijk echt niet lukken. Als je naar oost-europa gaat wil je toch een fijn hostel, een biertje op zijn tijd, ook eens een keertje uit eten, een tourtje of mooie activiteit doen zoals raften, en de lokale hoogtepunten bekijken. Met jouw budget lukt dat zeker niet.

Het hangt natuurlijk van je reisstijl af maar je bent nog jong en oost-europa verdwijnt echt niet. Je kunt ook 3 weken gaan en net wat relaxter.

Ik heb zelf nooit aan interrailen gedaan maar wel verschillende trips gedaan bijvoorbeeld vorig jaar 10 dagen balkan, 3 wk bulgarije of een lang weekend belgrado, maar ook de baltische staten etc. Ryanair in combinatie met de bus is een goed en vergelijkbaar alternatief voor interrailen zeker als je wat relaxter reist. Wat je niet mag missen hangt van je eigen interesses lees eens de reisinfo over de diverse landen. Wat spreekt je echt aan en kies vanuit daar een regio.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Lucasje19

Bericht door Lucasje19 »

@railrunner: bedankt voor je reactie! ik ga zeker even kijken naar de plaasten die je genoemd hebt. Zelf heb ik ondertussen vernomen dat de Postojna grotten in Slovenië ook zeker de moeite waar zijn, dus ik ga kijken of ik moois kan maken van al deze steden!

@Tikva: 1000 euro is inderdaad niet heel veel, maar ik weet nog niet of het lukt om meer te sparen. Bedankt in ieder geval voor de tip dat het wel wat meer kan anders. Het is ook nog niet zeker of het 4 weken worden i.v.m. de bestemmingen en tentamens :S bedankt voor de tips!
Denzis

Roadtrip 2014 Oost en Midden Europa

Bericht door Denzis »

Hallo mensen,

Ik ben nieuw op dit forum, maar dit forum lijkt me het meest geschikt om dezr vraag te stellen.
2 vrienden en ik zijn van plan deze zomer in juli een roadtrip te gaan doen. De auto is een tweedehandse volvo v40.

Onze roadtrip is waarschijnlijk iets te optimistisch. Een vriend en ik hebben een redelijk gelimiteerd budget. Maximaal 1100 euro. We willen ongeveer 12-15 dagen weggaan. De route is:

Zaandam - Praag (waarschijnlijk een nachtje in Duitsland)
Praag-Wenen
Wenen- Kroatie (Kust)
Kroatie-Milaan
Milaan-Bazel

En dan vanaf zwitserland naar huis.

We hebben de voorkeur voor hostels en campings. En we vinden het niet erg om elke dag een paar uur te rijden.

IS deze reis iets te optimistisch? En zijn er dingen die we echt moeten zien deze reis?

https://maps.google.nl/maps?saddr=Zaand ... 0498&hl=nl
menasil
Reisexpert

Re: Roadtrip 2014 Oost en Midden Europa

Bericht door menasil »

Ik zou sowieso willen aanbevelen om een nacht in Duitsland te verblijven want het is een behoorlijke eind rijden naar Praag. Of je moet echt lang in de auto kunnen en willen zitten. Ik zou eerder voor 15 dagen gaan omdat je sowieso al 6 reisdagen hebt waarvan 2 lange die je misschien nog gaat splitsen... dan blijft er weinig over om veel van de steden te zien als je 12 dagen gaat. Check ook of de auto verzekerd is voor die landen.
Denzis

Bericht door Denzis »

Bedankt voor je reactie. Alle input is welkom!

Een nacht in duitsland lijkt me prima. Al willen we de eerste dag eigenlijk al erg vroeg vertrekken. Rond 06.00. Ik had begrepen dat de reis naar Praag in 10 uur te doen is. Met zijn drieën moet dit toch wel lukken in een dag?
Denzis

Bericht door Denzis »

Trouwens.. Wij rekenen ongeveer 15 euro p.p. eten en drinken en 15 euro p.p. overnachting per nacht.

Is dit een beetje reëel? IK heb gekeken naar hostels en campings.
Dennishen

Bericht door Dennishen »

Het klinkt erg leuk! Zelf zou ik minimaal 4 dagen uittrekken voor Praag. Het is in Praag erg goedkoop, dat neemt niet weg dat wanneer je daar ook nog gaat stappen en van alles bezoeken, je het niet red met 20 euro p.p.p.d. het ligt er dus echt aan wat je allemaal gaat doen. Verder is de brandstof niet goedkoop dus probeer zelf het aantal kilometers in te schatten en bepaal vervolgens je dagbudget. Zelf zou ik het zo ruim mogelijk berekenen en genoeg geld meenemen, dan kan het altijd meevallen (als je de middelen hebt natuurlijk). Have fun!
The best thing in life is life
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Lijkt me een leuk tripje, als ik dat zo zie! Naar Praag toe in 1 dag is op zich te doen, mits je niet teveel oponthoud hebt. Ik zou dan, als ik jullie was, nog eerder vertrekken. Reken op 12 uur reistijd minimaal, dan ben je er 's avonds 18u pas.

Jullie hebben behoorlijk dure steden uitgekozen, persoonlijk vind ik Praag niet zo goedkoop. In Praag kun je je prima een aantal dagen vermaken. Wenen idem, het is er prachtig en er is veel te zien. De kust van Kroatië ken ik niet persoonlijk, maar heb wel van veel mensen gehoord dat het er prachtig is. De andere steden heb ik nooit bezocht. Milaan schijnt een echte shop-stad te zijn.

15 euro p.p.p.n., geen idee of dat haalbaar is.. 15 euro p.p.p.d. qua eten, 75 euro, wordt ook krap als je uit eten gaat. Als je zelf gaat koken, je eigen lunch maakt etc. moet dat lukken. Als je vooraf al weet welke dingen jullie willen bezoeken, dan kun je ook een schatting maken van de kosten die je hieraan kwijt zult zijn.

Houd rekening met het feit dat je voor zowel Tsjechië, Oostenrijk en Zwitserland tolvignetten aan moet schaffen. En ook voor Slovenië, want ik neem aan dat je via Slovenië naar Kroatië reist. Kroatië heeft ook tolwegen, maar volgens mij betaal je hier een bedrag bij de tolhuisjes. Zorg voor voldoende kleingeld (je kunt in Kroatië ook met euro's betalen) of een creditcard.

Je zult een groot deel van jullie budget kwijt zijn aan brandstof...... De hele trip beslaat zo'n 3400 km. Als de auto 1:13 rijdt, ben je al bijna 450 euro kwijt aan alleen benzine (bij een benzineprijs van 1,65 euro per liter). Hou je nog 650 euro over, zo'n 45 euro per dag in totaal. Ik vrees dat het budget niet toereikend zal zijn voor jullie trip, zeker ook omdat je middenin het hoogseizoen zit (en dus hogere prijzen voor accommodatie etc)..

Tip: lees je ook goed in wat de veiligheidsregels betreffen wat autorijden betreft (wat is bv. verplicht om in de auto te hebben, overdag verlichting aan, etc), en kijk inderdaad na of de auto verzekerd is in de landen die jullie willen bezoeken. Vooral Kroatië wordt nog wel eens uitgesloten. Je vindt dit op de groene kaart, HR is Kroatië.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Lucasje19

Oost-Europa: bus of trein

Bericht door Lucasje19 »

Hallo allemaal!

Voor mijn eerste backpackreis naar Midden- en Oost-Europa (in de zomer) ben ik mij aan het verdiepen over hoe te reizen tussen verschillende bestemmingen. Op veel forums lees ik én veel voordelen over het reizen met de trein (al dan wel of niet via Interrail) én veel voordelen over het reizen met bussen.

Nu is mijn vraag of er toevallig iemand is die ervaring heeft met het rondreizen in Midden- / Oost-Europa en die mij wat verder op weg kan helpen om de goede keuze te maken, ook met het oog op de kosten.

Dankjulliewel!
Plaats reactie