van Ko Chang naar Siem Reap

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
ingevos

van Ko Chang naar Siem Reap

Bericht door ingevos »

Over 2 weken begint mijn reis naar Azie! Heb er super veel zin in, maar zit nog met een vraagje...
Na aangekomen te zijn in Bangkok en daar enige dagen te hebben doorgebracht willen we even gaan chillen op Ko Chang om vanuit daar onze reis naar Cambodja door te zetten.
Mijn vraag is of het slim is om vanuit Ko Chang (of waarschijnlijjk dan Trat) naar Siem Reap te komen? Of is het mnakkelijker om terug te reizen naar bangkok en vanaf daar via Poipet naar Siem Reap te reizen? Hebben jullie tips? En weten jullie iets van de prijzen?

Alvast bedankt!
kohraya
Reisexpert

Re: van Ko Chang naar Siem Reap

Bericht door kohraya »

Op reis kan je geen domme dingen doen :)
Maar persoonlijk vind ik Ko Chang - Siem Reap een verdomd lang traject. Kan je het niet invullen/onderbreken met iets?
Ik las reeds dat je 3 maanden hebt, dus zal je in Cambodja ook wel wat anders willen zien dan enkel Angkor Wat.
De waterweg tussen Battambang en Siem Reap is wat mij betreft de 2e topper van Cambodja. En Phnom-Penh (Killing Fields) mag ook niet op je lijstje ontbreken. Kratie, met de Irrawaddy dolfijnen, vind ik dan weer niet de moeite waard. Maar het noord oosten zou dan weer wel een leuke uitdaging moeten zijn.
Het hangt dus allemaal af van je doel, je route en beschikbare tijd. Langs waar wil je Cambodja in, langs waar weer uit? Regel je je visum op voorhand of ter plekke?
Ik denk nu aan de eventuele optie om van Ko Chang langs onder, via Sihanoukville te reizen. Eventueel hier een nachtje te blijven en dan door naar Phnom Penh. Maar ik ken je 'must see'-lijstje niet, dus het zou een onlogische optie kunnen zijn.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik ben het met Kohraya eens dat dit wel een erg lange ruk is om in 1 dag te willen doen. Als je de tijd hebt...neem die dan.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
ingevos

Bericht door ingevos »

We hebben inderdaad de tijd! wat we zowiezo in Cambodja willen zien is Ankor Wat en de Killing fielts ( de voor de hand liggende dingen dus)... en wat ons wel leuk leek was de boottocht over de rivier van Siem Reap naar Phnom Penh.
Het blijft gewoon moeilijk hoor aangezien wij beide groentjes zijn in het backpacken! Maar een reis via Battambang is wel een optie inderdaad.

Jullie hebben het over een lange zit... hoe lang is lang??? ;)

De visums regelen we niet vooraf maar bij de grens.
Pieter-Bas

Bericht door Pieter-Bas »

Hoi,

ik ben net terug uit Thailand en ben ook naar Koh Chang gegaan en toen naar Cambodja, Siem Reap.
Ik heb toen de bus gepakt en het is inderdaad een lange zit, het is ongeveer 6 uur rijden tot aan de grens en vanaf de grens naar Siem Reap kan het tussen de 4 a 6 uur duren. Het hangt af van het weer, wij hadden een behoorlijke tropische regenbui toen we in Cambodja aan kwamen. En aangezien de weg naar Siem Reap nog niet geasfalteerd, niet klaar is. Kan deze wel 6 uur duren... ;)

Al met al heb ik me wel vermaakt in de bus, je leert nieuwe mensen kennen en we zagen het toch als een soort avontuur.

Ik heb vanaf Koh Chang naar Siem Reap 700BT betaald en 1300BT voor mn visum.

Have fun!
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

he inge,
ik heb het van de zomer andersom gedaan.
als ik je een tip mag geven; ga van bangkok gelijk naar de grens met cambodja, via trat, prima te doen qua tijd.
steek diezelfde dag nog de grens over.
slaap in kroh koh kong (blijf langer hangen als je wilt, zijn wel wat dingen te doen) en ga dan door naar sihanoukville.
stad zelf is niet zo bijzonder en strand ook niet maar de eilandjes daar zijn ZOVEEL beter leuker mooier dan iets als koh chang....(ga alleen niet naar rabbit island of zoiets bekends, mijn tip : koh rung samloem)

al met al kost het je een nachtje meer voor je kunt chillen op een eiland, maar dat is het echt waard!

als je toch naar koh chang gaat kun je vandaar makkelijk naar cambodja, niet nodig om naar bangkok terug te gaan. bovendien is zuid cambodja erg mooi en zeker de moeite waard. ook als groentje erg goed te doen ;) !!!
amassakoul
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Waarschijnlijk gaan jullie de grens over bij Boipet en daar kun je een visum bij aankomst krijgen. Zorg dat je 2 briefjes van 20 US dollar heb wel gepast dus. Want als je 1000 bath betaald dan betaal je meer. Ze kunnen niet wisselen dus zorg dat je alleen die twee briefjes van 20 US dollar heb en laat niemand het formulier voor je invullen die wil namelijk ook weer geld van je voor het invullen gewoon lekker zelf doen. Als je namelijk met 1000 bath betaald gaan zei het verschil omwisselen en verdienen de mensen van de douane extra geld mee. Ze verdienen er erg goed aan omdat heel veel mensen met bath betalen.

gr van Moira
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

ingevos schreef:Mijn vraag is of het slim is om vanuit Ko Chang (of waarschijnlijjk dan Trat) naar Siem Reap te komen?
Waarom kies je voor deze route? Geen idee hou lang je weg bent. Maar als je ook weer terug moet naar Bangkok en meer van Cambodja wil zien is er ook een ander leuker alternatief..

Met de boot van trat naar sihanoukville.. Een erg leuke route met de boot over de zee waar je ook bij diverse eilandjes stopt. van Sihanoukville kan je dan weer naar Pnohm Phen en dan naar Siem Reap. Vandaar kan je weer makkelijk terug naar Bangkok.

Mocht je toch van Trat naar Siem Reao willen, 2 jaar geleden kon dit niet. Op de kaart is wel een weg maar er is geen goed openbaar vervoer. Maar van andere reacties begrijp ik dat dit nu wel kan.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
ingevos

Bericht door ingevos »

Wauw wat een reacties! We gaan er over nadenken wat we gaan doen. Waarschijnlijk weten we pas terplekke wat ons het beste uitkomt!
Vanuit Cambodja gaan we door naar Vietnam, dus eerst Siem Reap en dan pas Phnom Penh is logischer dan andersom!

Bedankt allemaal.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Nog een tip: doe het individueel en niet met een tour!
Ik heb verhalen gehoord van mensen wiens toeristenbusje onderweg naar Siem Reap "panne" kreeg zodat ze ergens moesten overnachten.
Het hotel was naar backpackers normen peperduur en er was geen andere optie. Natuurlijk is dit pure oplichterij, of er zou zo iets van de Bermuda Triangle in de buurt van dat hotel moeten zijn waardoor alle bussen "panne" krijgen :?
bolletjeom
Reisexpert

Wat kohraya zegt is een risico maar andersom doen de verhalen ook de ronden. Mensen die individueel die grens over gaan en bij de grens geen betaalbaar vervoer kunnen regelen. Men weet namelijk dat je daar weg wilt en niet terug kunt waar je net vandaan komt dus vragen ze woeker prijzen.

oftewel...ga er maar vanuit dat je iets meer gaat betalen dan je lief is...dan kan het alleen maar meevallen als het niet zo is ;)
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Wij zijn zelfstandig de grens over gegaan in Boipet en wij hebben toen een taxi genomen naar Battambang wij hebben kunnen onderhandelen daar en we hebben 15 US dollar betaald voor een taxi wat volgens mij een goeie prijs is.

Verder zijn er ook bussen die je naar Siem Reap kunnen brengen daar betaalde je zo'n 10 US dollar voor er is veel aanbod.

Wij hadden er dus totaal geen moeite mee om vervoer voor een goeie prijs te vinden.

gr van Moira
bolletjeom
Reisexpert

Verder zijn er ook bussen die je naar Siem Reap kunnen brengen daar betaalde je zo'n 10 US dollar voor er is veel aanbod.
:X
wow!!! dat gaat hard met de prijzen!!! betaalde in 2004 $5 voor Siem Reap naar Bangkok.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Ja het was in 2007 ik vind 10 US dollar niet echt duur de dollar lag ook lekker toen namelijk toen op 1.55 dus dan betaal je toch ook nog steeds een stuk minder.
De prijzen gaan overal in Azie erg omhoog vind ik, ik vind in Thailand ook veel dingen duurder geworden het afgelopen jaar.

gr van Moira
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

De grensovergang bij Poipet is geen probleem om individueel te doen.
Die van Laos naar Cambodja (of omgekeerd) is wel een probleemgeval.
Maar die prijzen die jullie noemen, zijn toch wel het overwegen waard. Als je het zelf doet, belandt je hoogst waarschijnlijk achter in een pick-up tussen een stapel krukassen. Een lege waterfles onder je poep kan dan wonderen doen.
Ook motortaxi's behoren tot het standaard vervoer.
Plaats reactie