Rondreis Indonesie 31 dagen

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Jasperwaterloo

Rondreis Indonesie 31 dagen

Bericht door Jasperwaterloo »

Beste Indonesie fans

Van de zomer vertrek ik met twee maten richting Indonesie. We hebben een retourticket geboekt naar Jakarta. Ook hebben we al een los ticket geboekt van Bali weer terug naar Jakarta via AirAsia.
Onderstaand heb ik een reischema gemaakt, mijn vraag aan jullie was of dit haalbaar is?
We zijn op Java van plan per trein te reizen, verder zijn we van plan om met de boot naar Bali, Flores en de Gili eilanden te gaan. Vanuit Labuan Bajo willen we graag naar Komodo en/of Rinca om de varanen te zien.
Het is wel een globale indeling, we willen graag de mogelijkheid houden om onderweg nog dingen aan te passen. Alleen het traject op Java willen we redelijk vaststellen vanwege de Ramadan.

Datum Dagindeling
28-7 Vertrek vanuit Dusseldorf
29-7 Aankomst Jakarta
30-7 Jakarta, om te acclimatiseren.
31-7 Jakarta - Pangandaran
1-8 Pangandaran, voor de Green Canyon
2-8 Pangandaran -Yogyakarta
3-8 Yogyakarta,
4-8 Yogyakarta
5-8 Yogyakarta
6-8 Yogyakarta - Bromo
7-8 Bromo - Banyuwangi
8-8 Banyuwangi
9-8 Banyuwangi - Bali
10-8 Bali - Labuan Bajo (Flores)
11-8 Bali - Labuan Bajo (Flores)
12-8 Labuan Bajo
13-8 Labuan Bajo
14-8 Labuan Bajo
15-8 Labuan Bajo - Gili Air
16-8 Labuan Bajo - Gili Air
17-8 Gili Air
18-8 Gili Air
19-8 Gili Air
20-8 Gili Air
21-8 Gili Air
22-8 Gili Air - Bali
23-8 Bali
24-8 Bali
25-8 Bali
26-8 Vlucht vanaf Denpassar naar Jakarta, 13.00-13.40
27-8 Jakarta, s’avonds naar de airport.
28-8 Vertrek vanuit Jakarta, wel om 00.40 dus eigelijk 27-8 al

Mensen die nog verbeterpunten zien voor dit schema? Nog speciale dingen die we echt moeten zien?
Bij voorbaat dank!

Mvg, Jasper
Jenny
Reisexpert

Re: Rondreis Indonesie 31 dagen

Bericht door Jenny »

Ik vind je schema erg vol.

Van Jakarta naar Pangadaran op een dag is (te?) ver. Bovendien zou ik niet acclimatiseren in Jakarta, maar in Bogor. Van Bogor kun je naar Bandung naar Pangadaran. Ikzelf vind Pangadaran niet geweldig en zou er niet dat hele eind voor omrijden... Maar het is wel mogelijk.

Yogyakarta - Bogor - Ijen - Bali kan eigenlijk alleen met een tourtje in 3 dagen. Laat je niks wijsmaken, de eerste dag ben je 12-16 uur aan het rijden en dag twee minstens 6 uur. Wil je de zonsopkomst zien, dan moet je elke dag om 3 uur op. Je bent gesloopt na die trip, je hebt dus echt even een rustmoment nodig. Ik zou dus pas later naar Flores vliegen.

Van Flores naar de Gili eilanden is een beetje puzzelen, want je kan dacht ik niet elke dag van Labuan Bajo naar Mataram vliegen. Uiteraard wel van LB naar Denpasar en dan naar Mataram, maar vanuit vliegveld Mataram (wat niet bij de stad Mataram ligt) is het nog een uurtje of twee naar de Gili's. Je zal private transport moeten nemen, wat prijzig is.

Ik zou het schema wat omgooien, en na Java naar Bali gaan, van Bali met de boot naar de Gili's en via Bali of Lombok naar Labuan Bajo. Vanuit Labuan Bajo is een goede verbinding met Jakarta.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Jasperwaterloo

Bedankt voor de hulp! Reden dat we in Jakarta gaan acclimatiseren is omdat een oud buurman van mij daar woont en we daar dus twee nachten kunnen slapen plus dat we gewoon opgehaald worden van de airport door zijn chauffeur, best wel luxe allemaal.
Verder is het misschien beter dan om Pangandaran om te wisselen voor Bandung, dus van Jakarta naar Bandung en dan van Bandung naar Yogyakarta, zijn deze twee trajecten wel elk te doen in een dag?
Verder wilden we graag met een boot van Bali naar Labuan Bajo, dit is wel mogelijk toch? Desnoods pakken we dan een boot terug naar Lombok en gaan we vanaf Lombok met de boot door naar de Gili. Het gedeelte vanaf Bali willen we eigelijk zo min mogelijk vast zetten, zodat we daar nog alle vrijheid hebben om te kiezen wat we willen, vandaar dat we ook niet willen vliegen omdat we dit van tevoren niet kunnen vastzetten.
Bogor en Ijen moeten we dan wellicht gewoon met zo'n drie dagen tour doen, en daarna dan onze rust pakken inderdaad!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Gezien de tijd en de afstand zou ik in jullie geval Pangadaran inwisselen voor Bandung. Rondom Bandung is een mooie vulkanische omgeving, je kan er wandelen, kraters zien en badderen (in oude kleren) in warmwaterbronnen. Weliswaar geen Green Canyon, wel mooie natuur.

Verder moet je je even heel goed inlezen in boten in Indonesië. Je kan absoluut niet in een dag van Bali naar Labuan Bajo per boot! Als je het OV neemt en ferries dan ben je al snel 2 dagen onderweg. Bali - Lombok met de ferrie is al snel 5 uur, Lombok - Sumbawa weet ik niet (geen LP bij de hand) en Sumbawa - Flores is 7 uur. Tel de bus en wachttijden er maar bij op.

Je kan daarom beter vanuit de Gili's/Lombok een tourtje boeken met Perama Tours, zij brengen je in 3 dagen naar Lombok, mét onderweg leuke stops waarbij je kan snorkelen, eilandjes bezoekt en de Komodovaranen ziet. De trips gaan ook de andere kant op. Zie hun website.

Daarnaast is het een fabeltje dat je jezelf teveel vastlegt als je vliegt, het is in Indonesië meestal prima te doen om tickets 1-2 dagen vantevoren te boeken. Al zit de vlucht van Lubuan Bajo naar Bali in het hoogseizoen soms wel vol.
Jasperwaterloo

Bedankt voor de hulp weer!
Zo'n tour van Perama, is dat ook nog ter plekke te regelen daar? Ik weet dat deze tour niet elke dag vertrekt maar daarin kunnen we wel flexibel zijn.
Dat vliegen moeten we ook in ons achterhoofd houden inderdaad, scheelt toch veel reistijd!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Je reist in het hoogseizoen, dus Perama kan vol zitten. De meeste mensen reizen echter van de Gili's naar Flores met Perama, de tours de andere kant op zijn vaak iets rustiger. (En zo is vliegen naar Flores rustiger dan vliegen van Flores.)

Zie de website van Perama voor vertrekdagen, de boten gaan elke 3 of elke 6 dagen (afhankelijk van het seizoen.)

Als je een beetje flexibel bent is alles prima kort vantevoren te regelen.
Jasperwaterloo

Ik heb nog even een vraag, plan is om van Yogjakarta via Mt. Bromo en de Ijen krater naar Bali te reizen. Echter willen wij zo'n tourtje beginnen op 6 of 7 augustus. Normaal gesproken is dit volgens mij heel simpel te regelen, alleen op 8 en 9 augustus is geloof ik het Moslimfeest Idul Fitri. Is het volgens jullie dan ook nog mogelijk om daar ter plekke zo'n tourtje te boeken?
Bij voorbaat dank
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Je kan nu al contact opnemen met verschillende organisaties en boeken. Je betaalt dan (veel) meer dan wanneer je ter plekke boekt, maar je bent wel verzekerd van een plekje. Je kan nog altijd beslissen of je akkoord gaat met een offerte of niet.

Mocht je niet akkoord gaan, dan kun je proberen ter plekke wat te regelen. Wel via een organisatie. Het nadeel van zelf iets willen doen is namelijk dat het normaal al lastig is om zonder organisatie een kamer te vinden, maar nu is het ook lastig om vervoer te vinden omdat mensen graag vrij willen hebben.
Jasperwaterloo

Even een korte vraag over Perama tours, ik heb ze vorige week zaterdag een mail gestuurd met daarin een reservering, ik heb echter nog geen antwoord ontvangen van ze. Duurt dit wel vaker zo lang?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Als het een klein bureautje is wel. Maar dan is het gewoon een kwestie van herhalen. Misschien zijn ze net een tour aan het doen en hebben ze niemand op kantoor zitten om hun email te beantwoorden.
Jasperwaterloo

Ik heb het gewoon via de Perama tour website gedaan, maar zal wel goed komen dan inderdaad. Bedankt voor de hulp!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Als het te lang duurt gewoon nog eens mailen of op een andere manier contact zoeken :) Nooit mis om het goed bij te houden en dingen op tijd geregeld te krijgen.
Jasperwaterloo

Nog steeds geen reactie van Perama tours helaas, iemand dit ook eens mee gemaakt?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Probeer ze eens te bellen of te skypen. En anders gewoon regelen zodra je in Indonesië bent.

Mocht je niet willen wachten dan kun je evt contact opnemen met Made, een Balinese vriend van me. Info@balihappytour.com. Alleen privetransport, dus duurder dan regelen in Yogya en met zijn 20en in een bus.
Plaats reactie