Roadtrip door Europa

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
menasil
Reisexpert

Re: 3 weken Roadtrip Europa - tips / duur?

Bericht door menasil »

Ah een eigen auto scheelt al :) In je eerste post was het nog een huurauto. Dan heb je het gedoe van nakijken of je wel over de grens mag, in ieder geval niet meer.

In Kraków moet je even kijken waar je wel en niet kan komen per auto en hoe het met parkeren zit. Een deel rondom het Rynek is niet toegankelijk voor auto's en dan heb je nog 2 zones erom heen waarvan je binnen een zone maar x aantal parkeerplekken hebt en de andere zone alleen betaald parkeren is met een gelimiteerde tijd. Dus als je naar Krakow gaat per auto, denk ik dat het slimmer is om in dit gebied in ieder geval niet je hostel te zoeken. Zie ook de informatie op deze website: http://www.cracow-life.com/poland/krakow-parking-zones
menasil
Reisexpert

Re: Roadtrip door Europa

Bericht door menasil »

Deze trip is met OV bijna niet te doen gezien de reisdagen die je moet maken om bijvoorbeeld bij de eerste stad te komen en uberhaupt bij de natuur te komen. Ik zou de tatra gebergte in Slowakije sowieso overslaan als je maar twee weken hebt. Ik heb wel een route voor je om in Poprad (Slowakije) te geraken met OV vanaf Krakow maar je zit dan in het lagere deel van Tatragebergte en of dat nu zo leuk is, weet ik niet. Ik zou dan eerder voor Zakopane gaan (het Poolse gedeelte van de Tatra) maar dat is niet zo handig als je nog naar Wenen wil.
AroundJe

Bericht door AroundJe »

Thanks.

Nog andere tips m.b.t. planning en budget?
Vooral Kroatië zoeken we nog naar een leuke bestemming.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Veel te veel in twee weken en ook budget technisch niet haalbaar. Sowieso is je budget nogal krap voor de zomermaanden. Ik zou eerst eens kijken op welke plekken je nog een beetje betaalbaar kunt vliegen in die periode en dan een rondje plannen.

Als strand echt een must is dan kijken naar bijv kroatie of montenegro. Aan de andere kant hebben steden zoals Belgrado ook hele mooie zoetwaterstranden. Je zou voor ideeen eens kunnen kijken op mijn website mtopreis.nl voor een trip van 10dg door kroatie, montenegro en bosnie herzegovina. Dan heb je en natuur, cultuur en strand. Budget ga je dan alleen niet lukken, reken toch snel op 40-50 euro p.d. excl ticket.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Dat is inderdaad teveel voor 2 weken. Je budget is ook wat aan de krappe kant, als je met eigen vervoer wilt gaan moet je rekening houden met het feit dat brandstof een ontzettend grote kostenpost zal zijn als je veel gaat rijden. Een alternatieve route: Praag, Wenen, evt. Bratislava, Bled, Adriatische kust van Slovenië (Koper, Piran), Dolomieten.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Porec is jullie bestemming in Kroatië toch? Of zoek je iets anders?

Wat brandstof betreft kun je wel vast gaan kijken wat je ongeveer kwijt bent. Kijk hoeveel kilometers je steeds moet rijden en als je weet hoeveel je op een tank kunt rijden, kun je dat globaal wat uitrekenen. Tel daarbij de helft bij op voor uitstapjes e.d.

Wat overnachtingen enzo betreft, dat vind je in de artikelen van de desbetreffende landen, wat Tikva ook al aangaf. Uitstapjes kun je zo duur maken als je zelf wilt. Er zijn vaak toch wel een aantal gratis te bezoeken, bijvoorbeeld een gratis stadstour, of een vrij toegankelijk museum. Kijk voordat je Auschwitz bezoekt op welke tijdstippen het open is. Dit wisselt nogal per maand. Reken voor een bezoek aan zowel Auschwitz als Auschwitz-Birkenau toch minimaal een halve tot een hele dag.

Eten en drinken is eigenlijk hetzelfde als uitstapjes: ga je iedere dag ergens lunchen en dineren, dan ben je uiteraard meer kwijt dan wanneer je zelf gaat koken. Over het algemeen eet je voordeliger in kleine dorpjes of in de voorsteden, dan middenin de stad.
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

Als je met de auto gaat, zou ik zeker een tentje meenemen, zodat je kunt kamperen als hostels erg duur zijn. In Polen is wildkamperen toegestaan voor één nacht. In Tsjechië heb je leuke campings en in Italië en Oostenrijk zal het vast ook uit kunnen om te kamperen ipv een hostel te nemen. Je kunt dan de auto op de camping laten staan en met het OV de stad in, zodat je geen parkeergeld hoeft te betalen. Eventueel zou je ook zo nu en dan fietsen kunnen huren.
Ellenvandenberghen

Bericht door Ellenvandenberghen »

heel erg bedankt voor de reacties, bij nader inzien is mijn oorspronkelijke planning idd te duur/ te weinig tijd.
Ik zal meteen beginnen met het opzoekwerk :)
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik zou in sommige delen van Polen oppassen met wildkamperen als je een auto hebt met buitenlands kenteken. Met name in de 'Dolny Slask' regio (dat is de provincie waar Wroclaw in ligt) richting Kraków is niet altijd een veilige route gebleken. Ik zou dan eerder kiezen voor een camping. Je kan via de Polish Camping and Caravanning Federation campings vinden...Maar in Kraków liggen ze vrij ver buiten de stad en ik weet niet of daar uberhaupt wel OV naar toe gaat vanaf het centrum...
AroundJe

Bericht door AroundJe »

Bedankt voor de tips. Vorig jaar gekampeerd en willen dit jaar geen tent mee. Teveel geradbraakt toen.
Op zoek naar goedkope alternatieven dus ;) bijv. hostels of aanbiedingen....
Sanne44

Qreply

Bericht door Sanne44 »

Hoi!
twee jaar geleden met de auto naar Novalja-Pag in Kroatie gereden vanuit Amsterdam. We zijn door Duitsland, Oostenrijk, Italie naar Kroatie gegaan. Ik kan je dus enkel adviseren over Kroatie - wat wij echt fantastisch vonden.
Allereerst is 5 uur van Wenen naar Plitvice rijden erg krap genomen. Plitvice is niet via grote wegen te bereiken. Daarentegen is één dag in het park rondhangen wel genoeg :) Er is een vast pad, langs het water, waar je in 4 uurtjes wel klaar mee bent. Adembenemend mooi daar.
Wij gingen speciaal voor Novalja naar Kroatie om daar te feesten. Als je dit leuk vindt, zeker aan te raden, het is een soort klein Ibiza met allemaal beachclubs. Verder is er niets bijzonders te vinden op het eiland Pag.
Wat verder heel mooi is in Kroatie, is Rovinj. Ik ben ook in Pula geweest, maar dat vond ik minder speciaal. De route langs het water vanaf de Plitvice Lakes (weg 66) zou ik aanraden. erg mooi ook.
qua overnachtingen hebben we gekeken wat op ons pad kwam. Rondom Plitvice zijn er veel particuliertjes die appartementjes verhuren voor een goede prijs en erg leuk. Daar kan je gewoon aankloppen. Verder hebben we op campings gezeten.
Heel kroatie is erg mooi en indrukwekkend. In sommige delen van het binnenland zijn nog sporen te zien van de oorlog, wat het extra bijzonder maakt.
Veel plezier en succes!
Joch3m3

Eurotrip zomer 2013

Bericht door Joch3m3 »

Hallo reisfanaten!

Ik ga dit jaar met 3 vrienden een rondtrip maken door Europa met de auto. Wij zijn van plan om onze auto te huren via snappcar . Dit is stukken goedkoper dan huren bij een verhuurbedrijf en je bent er ook direct all-risk verzekerd. Iemand toevallig al ervaringen met deze website?

Wij zijn van plan om in 21 dagen(kan eventueel een paar meer worden) de volgende route af te leggen:

Dag 1: Utrecht --> Berlijn
Dag 2: Berlijn
Dag 3: Berlijn
Dag 4: Berlijn --> Praag
Dag 5: Praag
Dag 6: Praag --> Wroclaw
Dag 7: Wroclaw --> Krakow
Dag 8: Auschwitz (Uurtje van Krakow)
Dag 9: Krakow --> Wieliczka(tussenstop voor de zoutmijnen) --> Budapest
Dag 10: Budapest
Dag 11: Budapest --> Bratislava
Dag 12: Bratislava --> Wenen
Dag 13: Wenen
Dag 14: Wenen -->Zagreb
Dag 15: Zagreb --> Ljubljana
Dag 16: Ljubljana
Dag 17: Ljubljana --> Zürich
Dag 18: Zürich
Dag 19: Zürich --> Luxemburg
Dag 20: Luxemburg --> Antwerpen
Dag 21: Antwerpen --> Utrecht
In totaal is dit 4200 kilometer die wij dus in drie weken willen afleggen.
Plaatje route: http://tinypic.com/r/344f94z/5

Zoals je ziet zitten er nu wel vrij veel dagen in waarop we zullen reizen. Ondanks dat sommige ritjes minder dan 2 uur zijn(Bratislava --> Wenen zelfs binnen een uur), zitten wij er aan te denken om er een stad of meerdere steden uit te gooien zodat we onszelf wat meer tijd geven in de mooiste steden. Wij denken dan voornamelijk aan Luxemburg en Antwerpen.

Heeft er iemand ervaring met een soortgelijke vakantie en heeft diegene nog tips? Daarnaast vroeg ik mij ook af of iemand nog aanbevelingen heeft voor te bezoeken steden die enigszins op de route liggen?

Ik hoop snel wat van jullie te horen!
menasil
Reisexpert

Re: Eurotrip zomer 2013

Bericht door menasil »

Met het verhuurbedrijf heb ik geen ervaring.

Even een tip voor autorijden in Polen. De tijden aangegeven op googlemaps komen niet altijd overeen met de werkelijke reistijd. Katowice vliegveld - Krakow centrum zou volgens googlemaps zo'n 75 minuten zijn. Wij deden er zo'n 100 minuten over. Dus plan iets meer uitloop in. Ook zal krakow - auschwitz vaak 1,5 uur per auto bedragen. Is nog goed te doen vanuit Krakow als dagtrip, daar niet van maar de werkelijke reistijden kunnen wel eens anders zijn dan googlemaps!

Het is dat ik Wroclaw ontzettend mooi vind en er zelf te kort was dus zelf even kijken of je deze suggestie meeneemt.. maar je zou vanaf Wroclaw misschien via Czestochowa kunnen rijden en daar evt. het klooster bezoeken en dan via Olksuz en Ojców National Park rijden, is een mooie route. Maar je bent dan ruim ruim 2 uur langer onderweg dan als je via Katowice naar Krakow rijdt zag ik. En verder ook tijd kwijt aan eea te bekijken onderweg. Overigens is het deel Wroclaw - Katowice ook erg mooi dus wellicht gewoon die route die je in je hoofd hebt rijden en dan wat langer genieten van Wroclaw!
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Persoonlijk denk ik dat het teveel is. Als ik jullie was, zou ik de route verkorten. Misschien kun je Zagreb en Ljublana weglaten? En Antwerpen ook, die vind ik totaal niet in het rijtje passen. Luxemburg vonden wij erg leuk, maar dat vindt niet iedereen :P Een suggestie:
Utrecht
Berlijn
Wroclaw
Krakow
Budapest
Bratislava
Wenen
Praag
Luxemburg
Hier ook geen ervaring met huurauto's!
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Overigens, ik zag dat je het topic van soort gelijke reis roadtrip-midden-oost-europa-t26518.html al had gevonden maar hier staat nog meer suggesties van mij in mbt Kraków en auto's :)
Plaats reactie