is chili leuk? of toch peru? in maand oktober november?
-
- Reiziger
is chili leuk? of toch peru? in maand oktober november?
hallo, ik wil een keer richting zuid amerika. heb al veel in azie gezien. ik kan in oktober of november gaan voor 4 a 5 weken. mij lijkt chili wel eluk maar lees er weinig info over. is dit niet zo'n backpack land? ik reis alleen dus is het wel leuk als er meer andere reizigers rond reizen. wat betreft peru zit ik denk ik in de verkeerde tijd? en bolivia ook? is iemand ook in chili geweest? of wat is echt leuk in zuid amerika in de maand oktober november?
Re: is chili leuk? of toch peru? in maand oktober november?
Nog nooit in Peru of Chili geweest maar heb even snel gekeken voor de beste reistijd. Volgens een boekje dat ik heb zou dit voor Midwest Peru (Lima) van december tot en met maart zijn. Maar ook oktober en november zijn prima te doen (19 graden in plaats van 24).
Chili is wat duurder dan Peru of Bolivia het is ook een land waar je vooral heen gaat voor de natuur en minder de traditionele cultuur hebt en de inca ruines zoals in de andere twee landen. Toch zijn er genoeg reizigers hoor. Als Chili je aanspreekt zou ik gewoon daarvoor kiezen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
-
- Reiziger
Je zit in Peru eigenlijk nooit in de verkeerde tijd. Er reizen het hele jaar backpackers door Peru. Oktober en november zijn niet de verkeerde maanden. Wel begint dan langzamerhand in de bergen het regenseizoen, maar dat is vaak één flinke regenbui per dag en dan schijnt de zon weer. Voordeel van oktober en november is dat het wat minder druk is op de toeristische trekpleisters, zoals Machu Picchu. Trekt Chili je meer aan, ga dan naar Chili. Maar Peru is heel goed te doen.
December tot maart is inderdaad de zonnige tijd in Lima en aan de kust, maar dat is niet waar het merendeel van de reizigers voor naar Peru gaat. Die gaan de bergen in naar Chachapoyas (Kuélap), Huaraz (trekken in de bergen), Cuzco (Machu Picchu), enz. enz. en dan is het daar regentijd. De klimatologisch beste tijd in het Andes gebergte loopt van april tot september, waarbij april/mei en september het voordeel hebben dat het daar dan minder druk is. Maar, zoals reeds gezegd, eigenlijk is Peru het hele jaar door goed te bereizen.
December tot maart is inderdaad de zonnige tijd in Lima en aan de kust, maar dat is niet waar het merendeel van de reizigers voor naar Peru gaat. Die gaan de bergen in naar Chachapoyas (Kuélap), Huaraz (trekken in de bergen), Cuzco (Machu Picchu), enz. enz. en dan is het daar regentijd. De klimatologisch beste tijd in het Andes gebergte loopt van april tot september, waarbij april/mei en september het voordeel hebben dat het daar dan minder druk is. Maar, zoals reeds gezegd, eigenlijk is Peru het hele jaar door goed te bereizen.
-
- Reiziger
Ik zit momenteel in Chili en het is hier erg leuk! Er zijn veel goede hostels waar je andere reizigers kunt ontmoeten en iedereen vindt het eigenlijk wel leuk iets samen te doen. In okt/nov wordt het lente in Chili, dus in Patagonië is het nog wat koud maar de rest van het land is goed te doen. Chili is inderdaad wel wat duurder dan Peru. Voor een dormbed betaal je ong. 12 euro, vaak inclusief ontbijt. Er zijn veel activiteiten zoals raften, vulkaan beklimmen, paardrijden of een kookcursus doen, maar die zijn redelijk prijzig. Lange afstandsvervoer is comfortabel en niet te duur, vanaf 15 euro voor een nachtrit van 12 uur. Ik raad Chili zeker aan andere reizigers aan, maar meer als een natuur/wandelbestemming dan voor de cultuur.
Vanaf juli 2012 een jaar op wereldreis.