4 maand backpacken

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
JoskaR

4 maand backpacken

Bericht door JoskaR »

Hallo Allemaal,

In Juli ga ik samen met een vriendin rondtrekken in Indonesie. Zij vliegt eind Augustus terug naar Nederland en ik ga nog 4 maand verder backpacken door zuid oost Azie. Nu is het voor mij de eerste keer dat ik ga backpacken en heb dus geen benul van hoe veel tijd je moet uittrekken voor een reis. Zelf had ik in gedachten om in 4 maand de volgenden landen te bezoeken: Maleisie, Thailand, Laos, cambodja en Vietnam.

Ik vraag me af of dit te doen is in deze tijd of dat het niet haalbaar is. Graag heb ik hier reacties op over wat ander mensen hebben ervaren. Ik dacht zelf een beetje aan het volgende schema:
Maleisie: 1 maand
Thailand: 1 maand
Laos: 1 maand
Cambdja en Vietnam: 1 maand

Natuurlijk valt er nog wat te schruiven in tijd. Niks staat nog vast alleen de terug reis :)

Daarnaast vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met het aanvragen van een visum van deze landen. Ik heb al veel blogs en forums gelezen maar ik vroeg me af of het makkelijk is om je visum te regelen in het buitenland. Bijv. dat ik een visum van Thailand regel in Maleisie. Daarnaast vroeg ik me af of het makkelijk is als je over land reist om eev visum bij de grens te regelen. Moet je dan ook kunnen aantonen dat je naar de meestal 30 dagen weer uit dat land bent en kan dit bijvoorbeeld ook doordat je in een buurtland een overnachting hebt geboekt? Wat is jullie ervaring hier in?

Naast deze twee vragen zijn Tips natuurlijk altijd welkom, dingen die ik gedaan moet hebben tijdens mijn reis, of dingen die ik bezocht moet hebben. Ik heb zelf al een lijstje gemaakt met dingen die ik wil zien maar ben ook benieuwd naar ervaringen van jullie.

Groeten Joska
Travelator
Reisexpert

Re: 4 maand backpacken

Bericht door Travelator »

Joska, veel van je vragen zijn al heeeeeeeeeeel vaak beantwoord hier op het forum (voor en door andere mensen).
Mag ik zo vrij zijn om je te vragen je eerst een beetje in te lezen met de zoekfunctie en als je er dan nog niet uitkomt, de resterende vragen hier opnieuw te stellen?
Ook onder het kopje reisinformatie vind je heel veel........... nou ja, reisinformatie dus : )

Succes en voorpret gewenst!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Om je even op weg te helpen, voor Thailand en voor Vietnam krijg je geen visum voor aan de grens (thailand wel maar alleen 14dagen) voor deze landen moet je je dus inlezen (zie reisinfo) en vooraf visum regelen. Dit is geen probleem doen zoveel mensen.

De andere landen die je wilt bezoeken gewoon aan de grens en je hebt geen bewijs nodig dat je het land weer verlaat.
Wat betreft je tijdsplanning, 1 maand voor Malesie is langer dan de meest backpackers doen (eerder 1,5-2 weken) maar wellicht heb je bepaalde dingen die je wilt zien of wil je ook naar Borneo. 1 maand voor zowel Vietnam, als Cambodja is dan weer krap.

Tips over wat je echt moet doen zijn lastig te geven omdat we niet weten waar je interesses liggen. Iemand die meer van het strand en het feesten is bezoekt heel andere dingen in bijv thailand dan een natuurliefhebber. Persoonlijk zou ik adviseren om in ieder geval tijd in te plannen in je 4 maanden om gewoon lekker een week te niksen op een of ander eiland, en budget reserveren voor minimaal 1 bijzondere activiteit zoals een duikscursus of gibbon experience o.i.d.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
LML

Bericht door LML »

1 maand Laos is echt te lang. In Laos is heel weinig te doen, doordat het toerisme er nog niet echt van de grond is gekomen. 2 weken is meer dan zat. Tenzij je lekker wil relaxen dan kun je die maand in Laos wel voltooien.

Ik zou Maleisië combineren met Borneo. Op Borneo is wel veel te doen qua avontuurlijke tripjes en dergelijke.
Visum voor Vietnam zou ik regelen in Bangkok duurt ongeveer 1 a 2 dagen.

Van Maleisië naar Thailand zonder vooraf een visum te regelen heb je dus 14 dagen de tijd. Dit is prima als je vervolgens Laos in wilt en de route vervolgt richting Vietnam en Cambodja. Als je dan weer van Cambodja naar Thailand gaat heb je wederom 14 dagen. Zo kom je dus ook aan je maand.

Het ligt er uiteraard aan wat je interesses zijn.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik vind een maand voor Laos beslist niet te lang! Je hebt dan tijd om meer te zien dan de slowboat, Luang Prabang, Vang Vieng en Vientienne.

Met name het noorden van Laos vond ik erg mooi. Dus naar Luang Nam Tha voor een trekking, en naar Noi Kiauw. Er zijn zoveel leuke dorpjes in het noorden.

Ook de omgeving van Vang Vieng en Pakse zijn mooi voor dagtochten naar grotten en watervallen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
LML

Bericht door LML »

Jenny schreef:Ik vind een maand voor Laos beslist niet te lang! Je hebt dan tijd om meer te zien dan de slowboat, Luang Prabang, Vang Vieng en Vientienne.

Met name het noorden van Laos vond ik erg mooi. Dus naar Luang Nam Tha voor een trekking, en naar Noi Kiauw. Er zijn zoveel leuke dorpjes in het noorden.

Ook de omgeving van Vang Vieng en Pakse zijn mooi voor dagtochten naar grotten en watervallen.
Ik vond Laos ook ontzettend mooi. We hebben daar met een scooter heel wat kilometers gemaakt. Maar qua Boedhisme en cultuur is het te vergelijken met Thailand. Als je in Thailand al wat tempels hebt bezocht dan is dat in Laos weer één van de zovelen. Ik ben zelf gedurende mijn reis 3 weken in Laos verbleven, cultureel is er wel wat te zien, maar het scheelt niet veel van Thailand. Ik vond de mensen in Laos overigens wel een stuk vriendelijker dan de Thai. Ook het rijden met de scooter in de omgeving van Vang Vieng, Pakse en Vientiane is inderdaad schitterend.

Begrijp me niet verkeerd. Als je op vakantie gaat naar Laos dan kun je er inderdaad wel een maand verblijven, maar aangezien wij uit Thailand kwamen bleek er toch veel van hetzelfde te zijn in Laos. Ik denk dat je in 2,5 week wel alle hoogtepunten kunt zien. Maar als je zeeën van tijd hebt dan zou ik zelf mijn tijd op Borneo spenderen;)
JoskaR

Bericht door JoskaR »

Ik dacht er zelf aan om in mijn maand Maleisië ook 2 a 3 weken naar Borneo te doen en dan voornamelijk het noordelijke deel. Over dit stuk lees ik namelijk mooie verhalen en je moet er heel mooi kunnen duiken! Iets wat ik heel erg leuk vind om te doen. Daarnaast moet komt in oktober een vriendin mij opzoeken voor 2 maand om met mij te reizen zij land in Kula Lumpur dus moet ik daar 2 oktober zijn.

Ik heb gehoord dat Laos mooier was dan Thailand en wil daarom liever meer tijd door brengen in Laos dat Thailand. Natuurlijk staan de tijden niet en maanden niet vast en kan ik dus altijd bepalen of ik ergens langer blijf of sneller door trek. Ook las ik dat Zuid Laos mooi was vooral Pakse en 4000 islands. Wel krijg ik de indruk dat 4000 islands eigenlijk alleen maar een plek is om te relaxen. Klopt dit? Van hieruit moet je heel makkelijk de grens naar Cambotja over gaan.
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Laos is zeker de moeite waard voor een maand! Wij hebben zelfs ons visum verlengd om er 5 weken van te kunnen maken. Geweldig land!

Noord Laos vond ik het mooist (muang ngoi neua, nong khiaw, luang prabang, vang vieng), maar het zuiden is ook de moeite waard (vooral 4000 islands). De stad pakse vond ik tegenvallen, maar de omgeving is wel een aanrader (bijv champasak)
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
LML

Bericht door LML »

Eens met Lisette. Pakse is vrij weinig te beleven. Het enige wat daar in de buurt een bezienswaardigheid is zijn de Tad Fane Waterfalls. De hoogste van Zuidoost-Azië. Daarnaast staat dit gebied ook bekend om haar koffie-export. In Pakse kun je bij Bolaven Cafe koffiebonen kopen. Dit café wordt gerund door een Amerikaanse vrouw die de arme mensen in Pakse financieert bij het verbouwen van koffie.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Trek zeker die maand voor laos uit, superfijn land met echt genoeg te doen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Plaats reactie