Tours in Mongolië

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Berbs

Tours in Mongolië

Bericht door Berbs »

Ik ga in september waarschijnlijk de Transmongolie-express doen, en we willen in Mongolie ongeveer een weekje stoppen.
In dit weekje willen we even Ulan Bator bekijken, maar hoor van alle kanten dat de stad niet echt de moeite waard is en dat het land het vooral van de natuur moet hebben. Dus, willen we graag 1 of 2 tours doen. We willen die ter plekke gewoon boeken omdat dat overal wel schijnt te kunnen.
Wat betreft natuur hebben we niet echt hele sterke voorkeuren, alles lijkt ons heel erg mooi! Maar wat ben je ongeveer kwijt voor een tour als je die ter plaatse in Ulan Bator boekt? Ik weet dat dit uiteraard van het boekingsplaats en van de lengte van de tour afhangt, maar wat zijn een beetje standaard prijzen?
Nog tips om goedkopere tours te boeken? Bepaalde hostels, mensen, trucjes? :P

Alvast bedankt voor de reacties :)
Jenny
Reisexpert

Re: Tours in Mongolië

Bericht door Jenny »

De prijs wordt met name bepaald door het aantal mensen met wie je de tour doet. Je kan dan met zijn allen de kosten voor de jeep, de benzine en de gids en de chauffeur delen.

Om reisgenoten te vinden kun je het beste alle guesthouses langsgaan die in de LP staan. Daar hangen altijd wel briefjes van mensen die reisgenoten zoeken. Met name het UB-guesthouse (of hostel?) is populair.

Ikzelf heb een tour van 8 dagen gedaan, en dat was een absolute aanrader!

Er zijn ook kortere tours, onder andere naar Terelj. Ik ben niet in Terelj geweest, want ik verbleef tijdens mijn eigen tour in niet-toeristische gers (bij mensen thuis dus) of ik sliep in de natuur in een klein tentje.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Berbs

Bericht door Berbs »

Bedankt voor de reactie!

Hoeveel was jij voor die 8daagse tour dan kwijt?

Zijn er niet tours te boeken waarbij de organisatoren de bus vol proberen te krijgen? (zoals het meestal op andere plaatsen gebeurt?)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik weet het bedrag niet meer, ik was in 2006 in Mongolie....

Toen waren er geen tours waar mensen probeerden een jeep vol te krijgen. Ze hadden daar geen baat bij, aangezien de prijs vooral per vervoertuig was en niet per persoon. Hoe meer jeeps er verhuurd zouden worden, hoe meer mensen er werk hadden.

Bij deze mijn reisverslag: http://www.ikreis.net/main.php?cid=321
En dit is het adres van mijn gids: http://travelstomongolia.com/
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Rond die tijd is het ideaal om richting de Gobi woestijn te gaan, absoluut schitterend en een aanrader! Alleen dan heb je minimaal 7-10 dagen nodig omdat het echt ver en veel rijden is op de grotendeels zandpaadjes.

De kosten liggen inderdaad aan hoeveel mensen er in de jeep of het 4WD busje zit en of je bijvoorbeeld alleen een 'driver' hebt of ook een gids. Die laatste is wel een aanrader omdat je anders niet kan communiceren met de lokale bevolking.

Hostels hebben inderdaad veel toers, dan ga je met anderen. Als je alleen of samen met iemand wil gaan en wat meer geld uit wil geven, kun je ook een eigen toer regelen bij verschillende bedrijven. Daarnaast zijn er organisatie zoals "Ger to Ger" (http://www.gertoger.org) die organiseren dat je bij de lokale bevolking verblijft en dat er meer geld bij hen terecht komt. Er staan prijsindicaties in de Lonely Planet, maar voor een toer in 2011 met anderen was je rond de $50 per dag kwijt (varieert per toer) en met z'n 2-en een toer iets van $150 per dag.

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Berbs

Bericht door Berbs »

Bedankt voor de reactie!

Dus als je een 7-10-daagse tour naar de Gobiwoestijn wilt doen, dan ben je wel zo'n 500$ kwijt minimaal?
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Berbs schreef:Dus als je een 7-10-daagse tour naar de Gobiwoestijn wilt doen, dan ben je wel zo'n 500$ kwijt minimaal?
Minimaal ja, dat is wel inclusief je eten vervoer, toegangskosten en overnachtingen. Neem wat extra snacks etc mee want als je alleen het lokale eten eet heb je die hard nodig! Het Mongoolse dieet bestaat namelijk voor zo'n 80% uit vet taai vlees in allerlei varianten en de ongeveer overige 20% zijn melkprodukten zoals gedroogde blokken yoghurt (klink lekker, is het niet), zoute melkthee en gefermenteerde merriemelk....

8-)
Berbs

Bericht door Berbs »

Haha dat klinkt wel apart dat eten. Dan zijn wat snacks inderdaad wel handig :P

Oef, ik vind dat nog wel een heel bedrag, minimaal $500.. ik begrijp dat daar wel veel bij in zit, maar dat is nog wel een hele smak geld. Je moet zeker wel echt zo'n tour doen, wil je wat van het land zien? Zelf doen kan niet hè?

Zijn er ook tours die korter zijn, zoals 2-daagse of 4-daagse?
Wat zou jij verder nog aanraden om te zien in Mongolië naast de Gobi woestijn? :-) ik lees wel veel op internet, maar er is zoveel mooie natuur, dus wat ervaringen lezen is wel leuk! :-)
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Berbs schreef:Je moet zeker wel echt zo'n tour doen, wil je wat van het land zien? Zelf doen kan niet hè?
Yep, je ontkomt er niet aan wil je naar mooie plekken gaan. Zelf kan in ieder geval niet mits je eigen vervoer hebt en het huren van een auto zonder 'driver' is bizar genoeg 3x duurder dan met driver. Daarnaast is het navigeren echt heel moeilijk want er zijn voor een groot deel geen wegen maar meer paden die alle kanten oplopen. Dus dan moet je heel goed weten wat je doet en een erg goede GPS hebben. Tevens mis je hoogtepunten als je zelf zou kunnen gaan, veel drivers weten allerlei verborgen plekken te vinden zoals oeroude rotstekeningen, heilige bronnen etc. Met het openbaar vervoer kun je van stad naar dorp reizen, maar buiten dat het ontzettend lang duurt voor je ergens bent, kom je niet op de meeste bijzondere (natuur)plekken en slaap je niet bij traditionele herders waar het in Mongolie toch echt om draait.
Berbs schreef:Zijn er ook tours die korter zijn, zoals 2-daagse of 4-daagse? Wat zou jij verder nog aanraden om te zien in Mongolië naast de Gobi woestijn? :-)
Er zijn ontzettend veel mooie plekken in Mongolie, maar het is een groot land dus veel plekken liggen ver weg van de hoofdstad. Net ten Noorden van Ulaanbataar ligt wel een natuurgebied waar je kunt paardrijden of gewoon bezoeken, dat is een goed alternatief. Verder zijn er zeker kortere toers maar je zit in de tijd van het jaar dat het al flink koud aan het worden is, kan sneeuwen en flink vriezen, hou daar rekening mee. En met die kou in een Ger slapen of reizen is geen pretje! Vandaar dat de trip naar de Gobi die tijd van het jaar ideaal is omdat het daar nog wat warmer is maar niet smoorheet. Als je in een reisgids kijkt, kun je ideeen krijgen over verschillende opties, maar de Gobi woestijn is voor veel mensen bijzonder om naartoe te gaan. Op onze website staan onze ervaringen in Mongolie toen we naar de Gobi gingen 1,5 jaar geleden, mocht je het leuk vinden.

Een alternatief zoals eerder genoemd is Ger to Ger, dan krijg je een authentieke kortere en goedkopere eraring.

In de Lonely Planet staat erg veel info, andere opties en preciezere bedragen dan ik je kan geven.

Groetjes
Berbs

Bericht door Berbs »

Bedankt voor de nuttige info :-).

Wij zijn als het goed is midden/eind september daar, en ik zie dat de temperatuur dan tussen de 2 en de 16 graden gemiddeld ligt. Dat is inderdaad niet heel warm, maar gelukkig nog niet onder nul!

Dat ger to ger klinkt ook wel goed! Ook omdat je dan de lokale bevolking ontmoet en het inderdaad een authentieke ervaring is. Ik heb je reisverslag over Mongolië ook gelezen, klinkt ook echt super!

Jij hebt dan niet zo'n ger to ger tocht gedaan toch? Enneh, domme vraag misschien, maar wat is het wezenlijke verschil tussen een "normale" tour en een gertoger-tour? Bij een "normale tour" slaap je niet steeds in gers?
Wel mooi dat jij uiteindelijk voor $30 pppd een tour kon doen! Ik denk dat ik ong. max voor rond de $200 een tour zou willen doen. Hoop dat dat een beetje haalbaar is.

Je bent trouwens in heel veel landen geweest zie ik! jaloers.. haha ;)
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Berbs schreef:Jij hebt dan niet zo'n ger to ger tocht gedaan toch? Enneh, domme vraag misschien, maar wat is het wezenlijke verschil tussen een "normale" tour en een gertoger-tour? Bij een "normale tour" slaap je niet steeds in gers?
Nee, wij hebben dat niet gedaan omdat ze niet richting de Gobi gingen. Een vriendin van ons wel. Het verschil is dat Ger to Ger gebruik maakt van lokale mensen in die specifieke gebieden waar je dan rondreist. Het is een NGO (non profit organisation) dus niet commercieel waardoor er een groter deel van het geld naar de lokale bevolking gaat. Je reist dmv ossewagens, paardenwagens etc. kleine afstanden tussen gers en niet met een groep in een busje. Je gaat niet naar alleen maar toeristische plekken maar verblijft het merendeel van je tijd bij de gezinnen waar je logeert en zij laten je hun levenstijl zien waar je aan mee kunt doen. Een heel ander concept dus. De groepjes zijn klein en persoonlijk. De focus ligt op het meemaken van het Mongoolse leven ipv als toerist rond te reizen en in toeristische gers te slapen die aanzienlijk anders zijn dan authentieke gers.

Wij reisden aan het eind van het toeristenseizoen en hadden een afwijkend reisschema (zoals je hebt gelezen) waardoor we vaak niet terecht konden bij de standaard toeristen gers en daardoor bij lokale gers aanklopten, veel leuker vonden wij. Zijn geen andere toeristen tegengekomen in de woestijn. In de Mongoolse cultuur is iedereen welkom in een ger, je hoeft officieel niet eens aan te kloppen maar kan gewoon binnenstappen om dan een slaapplek en eten en drinken te krijgen. Hierdoor konden en kunnen nomadische herders overleven in de meest extreme omstandigheden van dit bijzondere land.
Berbs schreef:Wel mooi dat jij uiteindelijk voor $30 pppd een tour kon doen! Ik denk dat ik ong. max voor rond de $200 een tour zou willen doen.
Wij waren meer per dag kwijt omdat we een toer met z'n 2-en hebben gedaan. Voor jouw bedrag kun je in ieder geval met Ger to Ger mee of anders in de buurt van Ulaanbataar naar plekken.

Succes met je orienteren. Wordt vast een leuke reis :-D
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Het eten kan een wisselen voor tour tot tour. Wij hadden juist niet bizar veel vlees, maar we aten veel wortels, aardalleps en uien. En dingen uit blik. Mongolie is beslist niet het meest culinaire land ter wereld....

Ik heb tijdens mijn tour een aantal nachten in een ger geslapen (bij mensen thuis) en een aantal nachten gecampeerd. Reken niet op sanitaire voorzieningen, soms is er een beekje maar vaak is er maar heel weinig water om je te wassen (en het is per definitie koud!).

Zelf rijden in Mongolie is onbegonnen werk wanneer je ook de woestijn in wilt. Ik belandde ineens midden in een regenbui, en er ontstond spontaan een rivier in de woestijn (ja, het kan 8)7 ) De auto is meerdere malen vast komen te zitten, en we hebben vaak een lekke band gehad. Tenzij je een hele ervaren off road reiziger bent en met een groep gaat zou ik er niet aan beginnen, zeker niet als je geen Mongools spreekt.
Berbs

Bericht door Berbs »

Ah oke! Nee ik heb zelf ook wel een aantal slechte off road ervaringen gehad, dus zal dat niet zo snel meer doen haha :9 .

Hm mijn vriend zei juist dat hij het Mongoolse eten super lekker vond, dus ik ben benieuwd haha. Had inderdaad al gehoord dat er niet echt veel sanitaire voorzieningen zijn. Dat is dan helaas niet anders, maar is vast even wennen..

Jenny, je zei dat je de prijs van je 8-daagse tour niet meer weet, maar kun je misschien een schatting maken? Ook rond de $500 bijv. of meer/minder?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik zat met een grote groep (6 personen) en in mijn herinnering was ik minder kwijt dan US$ 500 voor 8 dagen. Ik dacht iets van US$ 60 per dag ofzo. Maar ik weet het niet.
Will
Reisexpert

Bericht door Will »

Wij hebben in een groep van 4 personen 60 dollar per persoon per dag betaald voor een tour van 8 dagen doorheen de Gobi.
Plaats reactie