Werken als verpleegkundige in Australië

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
wherearewe

Re: social work?

Bericht door wherearewe »

Wat ontzettend fijn dat jullie reageren! Fijn om te horen dat er voor social workers werk te doen is. Nu mijn engels bijschaven maar dat moet geen probleem zijn als ik er woon. Het is nog even wachten of wij eerst naar perth gaan en dan naar darwin of gelijk door naar darwin. Dan kan ik de tips van je vriendin zeker goed gebruiken kim!

Bedankt voor de websites moira en kim! Ik had deze nog niet gevonden. Als jullie nog meer te binnen schiet of mensen kent die daar wonen/werkzaam zijn hou ik mij aanbevolen!

Groetjes!
Kims
Reisexpert

Re: Social work Australië

Bericht door Kims »

Hi,

Ik zal eens rondvragen. Laat ik het je weten.

Wij denken er zelf over om vanaf juni weer in Darwin te gaan werken voor een tijdje, zou grappig zijn als jullie daar dan ook zijn. En daarvoor zijn we in WA :)

Wanneer gaan jullie?

Groetjes
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
wherearewe

Bericht door wherearewe »

Hey Kim,

Als het goed is horen wij deze maand of alles door gaat. Dan zouden we tot ongeveer januari in Perth zitten
en daarna voor langere tijd in Darwin. Je kan mij vast nog meer tips geven. Laten we elkaar op de hoogte houden!

Groetjes
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Ja, leuk!

Realiseerde me opeens dat een goede Nederlandse vriendin in Darwin ook 'social worker' is en in de psychiatrie werkt. Ik zal haar eens mailen.

Stuur maar een PB als je meer weet.

Groetjes
micky45

Qreply

Bericht door micky45 »

Hee Kim,
Ik ben ook Mental health nurse, in Melbourne.Ik werk op de acute ward in The Alfred. Dit is mijn eerste werkervaring in Oz en eerlijk gezegd valt het me tegen!
Veel papierwerk( onnodig en dubbel)weinig contact met patienten maar het allerergst vind ik de minimale patientenrechten.
Jij bent enorm ervaren en ik vroeg me af of dit representatief is voor Mental health care in Oz.
greetz, Micky
shabnam

Qreply

Bericht door shabnam »

Hallo iedereen,

Ik kwam via surfen op deze website terecht , erg interessant. Ik ben zelf ook geinteresseerd om te werken als verpleegkundige. Ik heb bijna 3 jaar werkervaring in het ziekenhuis, maar ben een MBO'er (BOL opleiding)
Ik weet niet of Kim het toevallig weet, maar is het verstandig om hier in nl alvast een engelse cursus te volgen ivm IElTS, kun je je daarvoor voorbereiden?

Groejtes Shabnam
Kims
Reisexpert

Re: Werken als verpleegkundige in Australië

Bericht door Kims »

Hi,

Je kunt zeker cursussen doen in Nederland om je voor te bereiden op de IELTS, kijk even rond op het internet. Je kunt ook internetcursussen volgen. Het ligt aan je niveau van Engels of je een cursus nodig hebt of niet. De test is pittig en vereist dat je de Engelse taal goed onder de knie hebt, zeker omdat er op 4 manieren wordt getest; lezen, spreken, schrijven en luisteren.

Hoe dan ook is het slim om je goed voor te bereiden natuurlijk. Er worden bepaalde manieren van schrijven en antwoorden verwacht vandaar.

Groetjes
fil35desmet

sociaal verpleegkundige: gekend en jobmogelijkheden in OZ

Bericht door fil35desmet »

Hallo,

Ik heb al veel lopen rondsnuffelen op dit forum en heb me nu eindelijk aangemeld.
Wij denken eraan om ook de grote stap te zetten, maar zijn er eerlijk gezegd nog niet helemaal uit. Daarom had ik nog een paar concrete en praktsiche vragen willen stellen.
Ik ben in 2001 afgestudeerd als verpleegkundige (optie sociale). Dat betekent dat ik een bachelor heb, dat ik zogezegd in een ziekenhuis mag werken, maar ik ben meer thuis als 'social worker'. Sinds mijn studies heb ik niet meer in een ziekenhuis gewerkt dus ik mis wel een beetje de praktijkervaring gezien er zoveel ook verandert. Kennen ze dat diploma uberhaupt wel in Australie? Hoe leg ik dat uit? Ik kan daar niets van vinden op het internet en vrees dat ik zo tussen 2 beroepen door val... wat is jullie mening als ervaringsdeskundige? Wat zouden jullie aanraden?

Dank je!!
Kims
Reisexpert

Re: sociaal verpleegkundige: gekend en jobmogelijkheden in O

Bericht door Kims »

Hi,

Ik ben inderdaad het concept "sociaal verpleegkundige" hier nog niet tegengekomen. Wel dat verpleegkundigen vergelijkbaar werk doen maar niet onder die naam.

Voor duidelijkheid en uitleg, neem contact op met de AHPRA (http://www.ahpra.gov.au) of ook wel de Nursing Board genaamd. Zij kunnen je verder helpen en hopelijk inzicht verschaffen.

Mocht je je willen registreren als verpleegkundige, hou dan rekening met enorm veel bureaucratie, papierwerk en minimale kosten van zo'n 2000 euro. Het duurt gemiddeld een jaar voor het hele proces en dat is als alles goed gaat en loopt. Eventueel kunnen ze eisen dat je een erg dure "bridging course" van 3 maanden fulltime moet doen voor je geregistreerd bent. Zo'n "bridging course" stoomt je dan zogenaamd klaar om te kunnen werken in het Australische systeem... Volgens mij is het meer geldklopperij, maar goed... Dit is helaas zeker een mogelijkheid omdat je geen praktijkervaring hebt in een medische setting.

Als alternatief kun je hier ook aan de slag in een andere setting maar dan niet als verpleegkundige, bijvoorbeeld meer als sociaal werk/Drugs & Alcohol Team/etc. Dit verdient wel minder zonder je erkende beroep.

Succes ermee!
Sylvvia2oz

Qreply

Bericht door Sylvvia2oz »

Hallo!
Wat fijn zeg eens iets positiefs te lezen over SPH/social work in Oz.
Ben bezig me te verdiepen met emigreren, skilled visa, met basis van SPH en 5 jaar werkervaring in de (kinder/jeugd) psychiatrie.
Tot nu toe veel negatiefs; niet 1op1 vergelijkbaar, geen reden tot toezegging visa, bijscholing nodig etc.....
Ben erg benieuwd naar inhoud van werk wat gedaan wordt, hoe makkelijk/lastig het is om met social work aan de gang te gaan etc.
Alvast ontzettend bedankt!!!
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

is het makkelijk om vrijwilligerswerk te krijgen op het gebied van Social Work? Ik zit nu in mijn afstudeerfase en wil in september naar Australië vertrekken. Het lijkt me leuk om veel vrijwilligerswerk te doen (zeker in de gehandicaptenzorg).
Werken zal er wel niet inzitten voor 2 of 3 maanden. is een te korte periode.
Kims
Reisexpert

Re: Qreply

Bericht door Kims »

Hi Sylvia,

Hoe ben je het aan het aanpakken? Met behulp van een emigratiebureau?
Sylvvia2oz schreef:Tot nu toe veel negatiefs; niet 1op1 vergelijkbaar, geen reden tot toezegging visa, bijscholing nodig etc.....Ben erg benieuwd naar inhoud van werk wat gedaan wordt, hoe makkelijk/lastig het is om met social work aan de gang te gaan etc.
Het is inderdaad niet vergelijkbaar en dat is waar het moeilijk wordt. Ben benieuwd of het je gaat lukken om zo binnen te komen.

Hoe makkelijk of lastig het is om hier aan de slag te gaan als social worker in de psychiatrie is van ontzettend veel factoren afhankelijk. Hoe goed is bijvoorbeeld je Engels, heb je al ervaring in het buitenland? In steden is het aanzienlijk moeilijker om dit soort banen te vinden dan wanneer je naar kleinere plekken gaat of gebieden waar veel vraag is naar "mental health professionals". En vaak geldt "de doorzetter wint". Als je eenmaal hier aan de slag bent of Australische ervaring hebt wordt het allemaal een stuk makkelijker.

Ook qua inhoud kan het enorm verschillen per werkplek, maar over het algemeen worden "social workers" ingezet op psychiatrische afdeling maar dan werkzaam als echte "social work" positie niet meewerkend in de acute zorg zoals je in NL teams hebt die bestaan uit zowel verpleegkundigen als maatschappelijk werkers. In "community mental health" werken social workers over het algemeen wel weer in vergelijkbare posities als verpleegkundigen als "case managers", maar dit verschilt ook weer per plek. Ook heb je veel NGO's die social workers hebben zoals het Rode Kruis, Safe the Children etc etc.

Succes met alles, ben benieuwd hoe het je zal vergaan!
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Rebec schreef:is het makkelijk om vrijwilligerswerk te krijgen op het gebied van Social Work? Ik zit nu in mijn afstudeerfase en wil in september naar Australië vertrekken. Het lijkt me leuk om veel vrijwilligerswerk te doen (zeker in de gehandicaptenzorg).
Hi,

Misschien is het een idee om bij NGO's aan te kloppen? Vrijwilligerswerk als social worker in ziekenhuizen etc wordt eigenlijk niet echt gedaan voor zover ik weer, mits je misschien plekken kent waar je mee zou kunnen lopen tijdelijk.

Groetjes
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Goed idee! Zal er eens op gaan zoeken!
Tombstone110

Qreply

Bericht door Tombstone110 »

Beste Eric
Ik ben al 13 jaar verpleegkundige in de psychiatrie.
Ik zou graag in australie komen werken als verpleegkundige in de psychiatrie.
Heb jij suggesties hoe ik dit het beste kan aanpakken??
Groetjes Steef
Plaats reactie