Panama

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Re: Panama

Bericht door hildo »

Jos. Het was mij ook al opgevallen dat er niet zo veel verschil zat tussen vliegen en een lange busrit. Hoe zijn de dagelijkse levenskosten (eten/slapen) in Colombia t.o.v. Panama. Toen ik aan het kijken was, was mijn gevoel dat Panama duurder zou zijn als Colombia.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Hildo, dat de bussen in Colombia relatief duur zijn is ook iets dat ik me vaag kan herinneren. Wat ik me verder kan herinneren is dat Colombia ietsje duurder is dan Ecuador. Prijsniveau Peru ofzo. Panama is volgens mij ook iets duurder, maar wel weer goedkoper dan Costa Rica. Maar het is alweer een tijdje geleden dat ik in Colombia geweest ben, en ik ben nog nooit in Panama/CR geweest, dus gevoel over de prijzen in die landen komt van verhalen van anderen.

KLM heeft inmiddels de prijzen voor Sept (retourtje Panama) verlaagd. Nu 1095 ofzo, was 1280 *O* . Nu hopen dat er nog een keer van die werelddealweken voorbij komen, en ik zo'n tickets voor 900 kan scoren (boek pas in juni/juli).
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ter info. KLM haalt trucjes uit met die vluchtprijzen. Paar weken geleden was retourtje Panama City 1094, nu weer 1280. Ff patroon ontdekken. Heb gehoord dat prijzen door de week vaak wat lager zijn, omdat mensen meestal in het weekend boeken.....

Mooiste zou natuurlijk zijn als er ineens stiekum werelddealweken voorbij komen :-)
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Jos schreef:
El Niño schreef:Ik bedoel idd Panama City-Cartagena. Alternatief is misschien met Iberia Adam-Madrid-Bogota-Cartagena. Relatief goedkoop, maar zo'n drama vlucht van 20+ uur...

Ik ga COPA en Avianca in de gaten houden, maar echt goedkoop zijn ze niet geloof ik...

@Jos: Boquete en Bocas del Toro staan sowieso op het programma *O* . Weet jij hoe het prijsniveau in Panama is t.o.v. Colombia? Als Noord Colombia nou een stuk goedkoper is, dan "loont" het wellicht toch om die vrij dure vlucht naar Cartagena toch te doen.
In financieel opzicht weet ik niet, maar het loont altijd om noord Colombia te bezoeken :)

Ik heb de prijzen niet bijgehouden, maar het belangrijkste verschil voor ons was dat de bussen in Colombia een stuk duurder zijn dan in bijvoorbeeld Panama. Daar staat weer tegenover dat ze ook een stuk beter zijn. Over het algemeen zullen de prijzen elkaar niet veel maken. Maar Colombia is een stuk specialer dan de landen in Centraal Amerika, met name omdat het er minder toeristisch is en de mensen daardoor opener en vriendelijker zijn. En aan het einde van de middag trekt iedereen eropuit met mobiele frituurpannen die de meest lekkere dingen voor je klaar maken, volgens is is dat alleen al het ticket waard :) en vergeet niet al die lekker sapjes en shakes te drinken, daar zijn ze super goed in in Colombia!
Vooral vanwege redenen die Jos hier noemt denk ik dat het toch Colombia gaat worden. Jos/Hildo, is er in de regio Cartagena, Santa Marta enzo naar jullie mening genoeg te doen voor 3 weken? Zo ja, dan ga ik van Cartagena mijn begin- en eindpunt maken :-).
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

In het noorden zijn Cartegena en Taganga (met het Tayrona park) zijn de hoogtepunten. Baranquilla is wel aantrekkelijk, maar alleen als er carnaval is. Ik denk dat drie weken aan de kust wel erg veel is en ik zou waarschijnlijk een tripje maken naar Mompos en San Gil/Bucaramanga. Cartegena kun je nog naar isla de rosario en playa blanca. Maar daar ben je met een dag of twee wel klaar mee. In Tayrona park kun je de hike naar de lost city doen, die is 5 dagen. Ook kun je in een hangmat aan het strand slapen, de meesten doen dit in 2 dagen inclusief transport. Mocht je de lost city hike niet doen, dan heb je de kust wel in 1,5 week gezien.

Mompos is ideaal om ff uit te rusten, San Gil kun je veel actiesporten (raften, parapenten e.d.) doen en in Bucaramanga kun je naast parapenten (zeer gaaf in de vallei) ook naar Gyron. Daarnaast staat Bucaramanga bekend als de feesthoofdstad van Colombia bekend. Uitgaan is nog beter dan in Cali en gaat in het weekend tot zonsopgang door.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Top! Precies de info waar ik op zat te wachten :-). Heb jij trouwens de LP Colombia? Ik heb die versie uit 2007, geschreven door iemand die nooit in Colombia geweest was (stond ook in de kranten destijds....). Maar aangezien LP veel lekkerder leest dat Footprint enzo, zit ik er toch aan te denken om de nieuwe versie te kopen. Als die inmiddels fatsoenlijk geupdate is natuurlijk......
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Ik heb beide bekeken de LP van 2009 en de footprint van 2011. Hoewel de LP qua indeling naar mijn mening handiger is, heb ik uiteindelijk toch de footprint genomen. De info was van een recentelijkere datum, maar ook was op de meeste plekken meer uitgebreider en accurater. Het is trouwens wel zo dat er in beide reisgidsen fouten, zelfs grove fouten, staan. Er komt een nieuwe LP aan in 2012, maar ik weet niet precies. Hij was in ieder geval niet op tijd voor mijn reis.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Die nieuwe LP komt uit in Augustus......misschien dat ik daar op wacht, of toch maar de Footprint koop (ben van plan in September te gaan...). He, ben jij zelf in Bucaramanga geweest? Om van Bogota via Bucaramanga, Mompos, naar Cartagena te gaan lijkt namelijk een mooie route. Maar ook twijfelachtig, omdat Bucaramanga redelijk dicht bij Venezuela ligt. Kan op minbuza enzo niet echt een duidelijk reisadvies voor Bucaramanga vinden.....
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Ik ben zelf ook Bucaramanga geweest, vandaar dat ik kan bevestigen dat de clubs tot in de zeer kleine uurtjes doorgaan in het weekend. Als je op Bogota vliegt en vanaf Cartegena weer terug is dat een goede route. Je zou zelf villa de leyva nog mee kunnen nemen. Het ligt op de route van Bogota naar Bucaramanga. Het enigste probleem met deze route is dat je van Mompos niet 'makkelijk' naar Santa Marta kunt, maar dat je dan naar Baranquilla moet en dan naar Santa Marta.

Bucaramanga is trouwens harstikke veilig, het ligt 'ver' weg van de grens met Venezuela. Het enigste gevaarlijke punt is de stad bij de grensovergang met Venezuela. Ik dacht dat Cucuta was, maar weet het niet zeker. Maar daar ben je op voldoende afstand van.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Klinkt goed! En dat probleem is geen probleem als je van Mompos naar Cartagena gaat :-).

He, nog ff 2 vraagjes. Aanzien die bussen duur zijn, en ik met een vlucht ook een (bus-)reis van 10 uur stevig inkort, heb ik es ff gekeken naar vluchten naar Bucaramanga.
Is goed te doen met COPA, hoewel de fuel charge nog wel aantikt :)
Fare: Bogota (BOG), Colombia - Bucaramanga (BGA), Colombia
1 ADULT 12+. Thursday, September 06 2012, 11:30 AM - Thursday, September 06 2012, 12:31 PM. USD 20.00
Fuel Surcharges USD 41.50
Taxes (Approximate) USD 16.60
TOTAL: USD 78.10
Kan me herinneren dat jij ook een tickets geboekt hebt bij COPA. Geen problemen om dit met je NL credit card te doen (bij sommige maatschappijen in ZA is dit wel zo...)? Verder vroeg ik me nog af of internetcafe's in Colombia ook aan het uitsterven zijn. Ik heb nl. nog steeds geen tablad/mini notebook, en reis ook nog steeds liever zonder...
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Je kan prima met je creditcard (masterdcard) bij de copa website betalen. Ik zou alleen vliegen als het om de tijd gaat. Volgens mij moet je met een beetje afdingen wel voor 30.000 peso naar buca kunnen. Ik heb 20 betaald van buca naar tunja en van villa de leyva naar bogota voor 20. Maar je zou van tunja naar bogota terminal du sur voor 10 moeten kunnen. Ik heb nog steeds internetcafes gezien in colombia, maar vaak zijn ze gecombineerd met een kleine drogisterij oid. Ik heb deze reis voor het eerst mijn smartfoon meegenomen, dus echt gebruik/gezocht heb ik ook niet naar internet cafes.

In cartegena kun je van twee pc's gebruik maken als je in casa vienna verblijft. Mompos betwijfel ik of die een internet cafe hebben, maar richard (de eigenaar als die er is) helpt je graag met alles. Buca zou ik zo gauw niet weten, maar dat is een studenten stad, dus die zouden er altijd wel een moeten hebben. En taganga heeft er ook een.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Vluchten geboekt! Heen Adam-Panama-Cartagena, terug Panama-Cartagena. Redelijke prijs, en ik wist niet dat je bij KLM een afwijkende terugvlucht kon kiezen, en ook niet dat ze een samenwerkingsverband hebben met COPA!

De heenvlucht is maar 1 Euro (!) duurder dan terug, dus vlucht Panama-Cartagena bijna gratis (reken je rijk :-)). Daar alleen nog enkeltje scoren Cartagena-Panama. En dan rechtstreeks Panama-Adam weer naar huis. Perfect! Dank voor alle tips!
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

El Niño schreef:Vluchten geboekt! Heen Adam-Panama-Cartagena, terug Panama-Cartagena. Redelijke prijs, en ik wist niet dat je bij KLM een afwijkende terugvlucht kon kiezen, en ook niet dat ze een samenwerkingsverband hebben met COPA!

De heenvlucht is maar 1 Euro (!) duurder dan terug, dus vlucht Panama-Cartagena bijna gratis (reken je rijk :-)). Daar alleen nog enkeltje scoren Cartagena-Panama. En dan rechtstreeks Panama-Adam weer naar huis. Perfect! Dank voor alle tips!
Ziet er goed uit :) Direct vliegen op Panama stad en dan naar Colombia. Ga je nog naar Tayrona park of doe je lost city hike nog? Je kunt ook nog met de boot van Cartagena terug naar Panama, kost ongeveer 450 dollar als je een beetje goed zoek in de hostel(s) in Cartagena.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Tyrone park wel (vanuit Taganga). Ciudad Perdida niet; die hike is me te lang. Ik vind 3 dagen eigenlijk een beetje de max, en deze is 5. Zelfde voor die boot. Ik heb maar 3 weken he :-). Wat ik ongeveer van plan ben is: Cartagena, mud vulkaan, Taganga, Tyrone, Cartagena, (kijken naar vlucht Cartagena-Panama-David) Boquette, Bocas del Torro, Panama City (o.a. kanaal natuurlijk).

He, vroeg me af of jij in Colombia mijn tips nog een beetje opgevolgd hebt 8-) . Ben je nog naar Salento/Valle de Cocora, hostel plantation house geweest?
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

El Niño schreef:He, vroeg me af of jij in Colombia mijn tips nog een beetje opgevolgd hebt 8-) . Ben je nog naar Salento/Valle de Cocora, hostel plantation house geweest?
Ben wel in salento e de cocora vallei geweest. Maar heb geslapen bij tralala hostel, had hemmo de eigenaar ontmoet in Mompos. De rest van de tips niet omdat ik toch een iets andere route had dan verwacht :)
Plaats reactie