Tips Zuid Amerika??

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
El Niño
Reisexpert

Tips Zuid Amerika??

Bericht door El Niño »

Deze vraag kwam via de mail binnen:
Op za. 15 november 08 vertrek ik alleen voor 3 maanden via Brussel, Amsterdam naar Ecuador, Peru, vervolgens Bolivia, om als laatste Chili aan te doen. Op vrij. 13 februari 08 opnieuw huiswaarts vanuit Santiago naar Parijs, vervolgens met TGV naar Brussel. Dit zal mijn 2de reis met rugzak worden. Mijn vuurdoop was een reis door Vietnam met diezelfde rugzak. Een ervaring om nooit meer te vergeten, wat ik ook van mij reis door ZA verwacht.

Ik was dan ook een ‘bijna’ dagelijkse toeschouwer van je site gedurende jouw reis door Zuid-Amerika. Verder ben ik een regelmatige bezoeker van https://www.aroundtheglobe.nl waar ik al veel opzoekwerk heb verricht inzake mijn reis die angstaanjagend dichterbij komt. Graag had ik nog wat advies, ervaringen, … van jou gelezen.
- Een moneybelt spreekt voor zich, maar hoe bracht jij dat in prakijk inzake cash geld, bankkaarten, waardevolle papieren, … ?
- Het gebruik van het internet om via uw persoonlijke mail diezelfde documenten te bewaren, enkel geld op zak te hebben voor één dag, … zijn zaken die ik ken, maar wellicht heb je meerdere tips.
- Kan er probleemloos met een dagrugzak gereisd worden tijdens individuele daguitstappen ?
- Grotere afstanden afleggen behoeft wellicht weer een andere aanpak inzake (dag)rugzak. Bijv. de veiligheid van de rugzak in het onderste compartiment van een bus, terwijl de dagrugzak niet wordt afgegeven. Slapen tijdens nachtelijk reizen met een bus.
- Het gebruik van taxi’s is vrijwel verplicht in steden?
- Het probleemloos vertoefen/wachten aan de busstations.
- Veilig geld opvragen via de automaat of aan het loket.
- Het achterlaten van de rugzak tijdens een meerdaagse trip waarbij soms een dagrugzak volstaat.
- Tips betreffende kledij, daar meerdere seizoenen, klimaatgebieden, … me parten zullen spelen.
- Bestrijding van mogelijk ongedierte.
- Een goede (persoonlijke) ervaring met een Spaanse school in Quito, daar ik na een 1ste jaar avondschool Spaans nog heel wat van de Spaanse taal kan leren, wat ik wil volgen tijdens de eerste 2 weken van mijn reis.
- Hostels die eruit steken wat betreft prijs/kwaliteit?

Moeilijk om alle vragen op papier te zetten, vandaar zal ik al blij zijn dat je me en ruim beeld kan geven van de te volgen tips om het reizen aldaar zo aangenaam mogelijk te maken. Want het mag spannend en avontuurlijk blijven en daarbij horen nu helemaal persoonlijke vragen die ter plaatste te ontdekken zijn. Alvast bedankt.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Tips Zuid Amerika

Bericht door Tikva »

- Een moneybelt spreekt voor zich, maar hoe bracht jij dat in prakijk inzake cash geld, bankkaarten, waardevolle papieren, … ?Klein portomoneetje met genoeg klein geld voor een drankje, de locale bus etc. In mijn dagrugzak meer geld voor souveniers, eten, noodgevallen etc. Bankkaarten in het hotel en alleen meenemen wanneer je gaat pinnen.
- Kan er probleemloos met een dagrugzak gereisd worden tijdens individuele daguitstappen ? Ja
- Grotere afstanden afleggen behoeft wellicht weer een andere aanpak inzake (dag)rugzak. Bijv. de veiligheid van de rugzak in het onderste compartiment van een bus, terwijl de dagrugzak niet wordt afgegeven. Slapen tijdens nachtelijk reizen met een bus. Bij de meeste bussen gaat je grote rugzak onderin en krijg je een bonnetje, zonder dat bonnetje krijg je je tas niet mee. Is wel redelijk veilig. Dagrugzak gewoon mee in de bus. Ik had geen andere indeling. Voet door de hengsels als je gaat slapen. Oordopjes tegen slechte films en je sjaal kan je over je gezicht doen tegen het licht.
- Het gebruik van taxi’s is vrijwel verplicht in steden? Als je het snapt kan je makkelijk de locale minibusjes gebruiken. Goedkoper, handiger en voor mij als vrouw alleen voelde het ook nog veiliger (met meer mensen in een busje of alleen in een taxi). Vraag in bijv een stad als Cusco aan je hostel de nummers van handige routes.
- Het probleemloos vertoefen/wachten aan de busstations. Geen probleem zijn meestal ook wachtruimtes. Let op in bijv lima koop je een ticket voor de bus maar die kan dan van een ander busstation te gaan. (dat hadden ze me ff niet verteld)
- Veilig geld opvragen via de automaat of aan het loket. Overdag op een plek die je kent.
- Het achterlaten van de rugzak tijdens een meerdaagse trip waarbij soms een dagrugzak volstaat. In je hotel.
- Tips betreffende kledij, daar meerdere seizoenen, klimaatgebieden, … me parten zullen spelen. Koud vind ik zelf erger dan warm dus een micro fleece is handig net als een sjaal, goede schoenen.
- Bestrijding van mogelijk ongedierte. Niet echt last van gehad.
- Een goede (persoonlijke) ervaring met een Spaanse school in Quito, daar ik na een 1ste jaar avondschool Spaans nog heel wat van de Spaanse taal kan leren, wat ik wil volgen tijdens de eerste 2 weken van mijn reis. Niet in quito geweest.
- Hostels die eruit steken wat betreft prijs/kwaliteit? Was in 2004 dus kan er nu denk ik niks zinnigs meer over zeggen.
Laatst gewijzigd door Tikva op 14 sep 2008 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

De meeste vragen hebben met veiligheid te maken, daarom wat algemene tips daarover. Ten eerste: gedraag je gewoon normaal. Angstig gedraag trekt juist aan volgens mij.... Doe aan goeie risicospreiding. Wat als je dagrugzak gejat wordt? Ben je dan ten einde raad, of zo slim geweest om goed te spreiden? Ik had bv m'n pinpas in m'n dagrugzak zitten, en m'n credit card in een money belt (bij m'n enkel, die schijnen het veiligste te zijn). Ik had trouwens zelfs 2 moneybelt (enkel en middel), maar dat kwam omdat ik die enkel moneybelt later gekocht heb en ze toch beide meegenomen heb :-). Laat je niet afleiden met trucs. Vooral ook: wees scherp als dat nodig is (24x7 scherp zijn gaat niet)! Eenmaal spullen in hostel en alleen op stap met wat geld (en camera) kan je niet zo heel veel gebeuren. Ik ging bij voorkeur niet met een dagrugzak rondlopen. Ook al zit er niet veel in: het trekt toch de aandacht....Op busstation? Als je in je eentje bent en moe: ga dan evt in een hoekje van een restaurant ofzo zitten. Heb je geen ogen in je rug nodig. In de bus, been door dagrugzak, slotjes erop, en slapen maar (evt met ooglap en oordopjes :-)).

Taxi's hoeft niet altijd hoor. Als je bagage maar veilig in een hostel ligt, kun je meestal best lopen (in de betere buurten natuurlijk). Let wel op in Quito, da's waarschijnlijk de linkste stad die je gaat tegenkomen (he Rudi :-)). Goeie hostels? Kijk eens in de hosteldatabase. Een paar heb ik er wel voor je: Bellevista Hostel in Santiago, Loki in La Paz (Loki Cusco en Lima schijnen ook goed te zijn). Secret Garden schijnt het beste hostel in Quito te zijn, en is wellicht leuk om te beginnen als je aankomt. Ik ben er niet heengegaan, omdat dit hostel niet in de Mariscal ligt. Vond ik lastig, omdat ik oa op jacht was naar een Galapagos trip.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik zal beginnen met Quito :D (ken alleen Ecuador)
Ik ken een goede school voor je Spaans dat gerund word door Nederlanders. Er werken een paar Nederlanders op kantoor dus als je er in het spaans echt niet uitkomt met 1 van de medewerkers kunnen die je helpen en dat is wel fijn. je kunt via de mail ook in het nederlands contact met ze opnemen als je wilt
http://www.ecoletravel-ecuador.com/

wat betreft veiligheid. In Ecuador is het niet aan te raden om je dagrugzak in de bus op de grond bij je voeten neer te zetten. die word opengesneden door degene die achter je zit. Leg je dagrugzak dus lekker op schoot. De grote rugzak onder in de bus ligt relatief veilig toch zitten daar niet je waardevolle spullen in.
In Quito zelf kan je overdag met de bus en de tram (ecovia). Je hebt je hand in je zak over je dagportemoneetjes en je dagrugzak hangt op je buik.
Taxi's moeten 's avonds maar zijn redelijk geprijsd. overdag moeten ze op de meter en daar moet je ook echt een punt van maken voordat je instapt. 's avonds spreek je een prijs af. De minimumprijs is $1 ook als (overdag) de meter minder aangeeft! Een ritje van de nieuwe stad (Mariscal ) naar de oude stad hoeft niet meet dan $2 te kosten. als zullen ze proberen $4 te vragen. ritjes binnen Mariscal zijn $1 a $1,50

pinpas heb je alleen bij je wanneer je van plan bent te pinnen. ik had mijn moneybelt op mijn onder rug. vind ik comfortabeler en minder zichtbaar.
In Quito liet ik mijn moneybelt trouwens achter in de kluis van het hostel en liep ik met een kopie van mijn paspoort opzak.
Let op dat het verplicht is in Ecuador om je paspoort of een kopie bij je te hebben! het word gecontroleerd ook 's nachts na het stappen. Dan is een kopie het fijnst. Vergeet niet dat ook een kopie te maken van de pagina met je visum stempel. die is namelijk het belangrijkst voor ze...of je nog wel in het land mag zijn enzo.

In de stad bij voorkeur geen dagrugzak op om er zo normaal mogelijk uit te zien, alsof je er al jaren woont. koop teplekke een locaal uitziende schoudertas ofzo.

Een hostel in De Mariscal in Quito is wel zo handig. zeker als je naar school wilt en dingen wilt boeken en uitzoeken.
Ik ken alleen Loro verde die in een redelijk lief straatje ligt en de crossraods. wat ook prima is maar niet spectaculair

pinnen kan bij automaten waar een bewaker naast staat. Goe om je heen kijken en je geld snel wegstoppen. Pin bij voorkeur vlak voordat je naar je hostel gaat en verspreid het daar over je opbergplekken.
Ik stopte mijn geld bij de automaat gelijk in mijn BH...zal voor jou misscien lastig zijn want ik denk dat je een jongetje bent. Maar ik heb jongens het geld dus voor in hun onderbroek zien steken.
Niet ideaal om een hele dag te bewaren maar wel todat je het op een veilige plek in je moneybelt kunt steken.

veel van de adviezen die ik ook heb zijn al door Tikva en Erik gegeven!
rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Er schieten me ineens nog een paar tipjes te binnen :-).
Een kaartje met het adres van je hostel/hotel meenemen is een aanrader. De meeste mensen doen dit wel, maar het gebeurt echt dat mensen hun hostel niet meer kunnen vinden :lol: . Kun je evt altijd nog een taxi inspringen en dat kaartje overhandigen. Een andere tip die ik eigenlijk weinig hoor: als je meerdere dagen in een wat grotere stad zit, kan het de moeite zijn om kopieetjes van de kaartjes in je LP te maken. Zeker als je niet steeds met dagrugzak rondloopt (zoals ik dus), valt zo'n LP in je hand nogal op. En erg praktisch is het ook niet om steeds met zo'n gids te lopen zeulen :-).
bolletjeom
Reisexpert

Re: Tips Zuid Amerika??

Bericht door bolletjeom »

of je bespaart jezelf dat dubbeltje voor die kopie en neemt een plattegrondje mee dat je meestal gratis kunt meepakken in je hostel :wink:
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie