Uitschrijven in je gemeente

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
susanne, (0 reizen, 11 berichten)
20 maart 2008 17:03
Je moet je officieel uitschrijven in je gemeente als je langer dan 8 maanden het land uit bent. Ik wil ongeveer 12 maanden reizen en me liever niet uitschrijven omdat het dan eeuwen duurt totdat ik een huisje heb als ik terugkom ( want dan moet ik me weer opnieuw inschrijven bij de woningbouw ). Wie heeft tips/ wie heeft hetzelfde gedaan?

bolletjeom, (0 reizen, 12207 berichten)
20 maart 2008 17:13
ik ben ingeschreven gebleven bij de woningbouw vereniging terwijl ik uitgeschreven was bij de gemeente!

toewijzing gebeurd oa op je verleden in een stad. Wanneer je voldoende sociale binding hebt maakt het niet uit dat je er even tussen uit bent geweest.
heb je die 12 maanden echt nodig om aan die sociale bindingseisen te voldoen dan zou ik me gewoon niet uitschrijven
enige is wel dat de belastingdienst het vreemd kan vinden dat je een jaar geen inkomsten hebt gehad dus misschien vragen gaat stellen...maar die kans is niet heel groot.

20 maart 2008 17:16
bedankt voor je reactie

ik ga me denk ik gewoon niet uitschrijven. Ik weet niet of het handig is om dit aan de woningbouw voor te leggen, wie weet krijg ik er juist problemen mee? Het gaat me vooral daarom, dat ik als ik terugkom gewoon nog ingeschreven sta en ik voor een huisje in aanmerking kom.

Julia, (0 reizen, 5 berichten)
20 maart 2008 17:29
Wij hebben ons huis in huisbewaring gesteld (legaal onderverhuurd zeg maar). Dat kan max. 2 jaar. Dan hoef je je huis niet op te geven.

20 maart 2008 17:37
ik woon nu nog thuis maar ik wil op mezelf gaan wonen als ik terugkom.

20 maart 2008 17:57
als het goed is heeft je woningbouwvereniging een website met daarop de regels
ook over toekenning en dus de belangrijke sociale binding met de gemeente waar je wilt gaan wonen.
Ik gok dat wanneer je bij je ouders woont je er al een tijdje woont dus gewoon voldoet aan de criterea

over het algemeen moet je 6 jaar van de afgelopen 10 jaar in een gemeente gewoont hebben.

je hoeft natuurlijk niet het hele verhaal te vertellen als je vraagt bij je woningbouw. je kunt ook doen alsof je overweegt een buitenlandstage aan te nemen en niet weet wat de gevolgen zijn.

ik zou me zoveel mogelijk wel aan de regels proberen te houden dus schrijf je uit wanneer het wel kan!!
Wanneer je thuis komt schrijf je je gelijk weer in op het adre van je ouders en dan is alles weer ok.

20 maart 2008 18:09
ik heb net even op de site gekeken maar daar heb ik geen informatie op gevonden. Wel een e-mailadres dus ik heb mijn vraag maar even gemaild....ik wacht maar even af!

26 maart 2008 14:17
ik kan gelukkig gewoon ingeschreven blijven staan! :D Heb alleen een postadres nodig en kan mijn ouders machtigen.

26 maart 2008 18:55
waar???
bij de gemeente of bij de woningbouw vereniging???

in iedergeval mooi dat dit ook weer is geregeld. Veel reisplezier!

sam, (0 reizen, 1 berichten)
09 mei 2008 01:37
Ik ben vorig jaar met mijn man vertrokken naar Nieuw Zeeland vanwege een noodgeval (er is kanker geconstateerd) en eenmaal hier hebben we besloten in iedergeval voor een jaar (of langer) te blijven.

Ik heb een Koopwoning op het moment en heb het onderverhuurd aan een goede vriend. Gelukkig was het in Oktober dat ik ben vertrokken en ik heb dus mijn zorgverzekering enkel kunnen opzeggen aan het eind van het jaar en gewoon geen nieuwe in NL aangevraagd (aangezien ik er een in NZ goedkoper kan afsluiten). Dit was mijn enige oplossing aangezien je je moet uitschrijven uit het GBA als je je zorg verzekering op wilt zeggen vanwege het naar het buitenland gaan voor langere tijd.

De verhuurder will ondertussen eruit en ik moet dus besluiten om het weer onder te verhuren (vanuit de andere kant van de wereld) of om het te verkopen (wat helaas een hoop geld zal gaan kosten)..

Enig idee wat het beste is?!

11 mei 2008 23:43
dat is helemaal afhankelijk van wat je zelf wilt
wil je iets achter de hand hebben om naar terug te keren of niet??

heeeeel officieel kan het feit dat je nog een huurwoning hebt betekenen dat je alsnog over alle afgelopen maanden je zorgverzekering moet betalen.
Officieel moet je namelijk geen financiele of sociale binding hebben met Nederland om daar onder uit te komen
echter wanneer je gemeld hebt ten tijde van uitschrijven bij je verzekering dat het niet om een volledige immigratie ging heb je nog een poot om op te staan.
Het is dan namelijk de schuld van je vorige verzekering dat ze je hebben uitgeschreven
maar er is ook een kans dat je nieuwe verzekering niet controleerd waarom je nergens was ingeschreven en dan is er niet veel aan de hand.

Erik, (0 reizen, 9252 berichten)
27 dec 2008 19:21
vraagje uit de mailbox
Hallo,

Ik kwam op jullie website terecht en ik zit met een vraagstuk waarvan ik even niet meer weet wat ik ermee moet. Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
Het gaat over het wel of niet laten uitschrijven bij de gemeente.
Wij vertrekken 7 januari voor een jaar naar het buitenland. In Nederland hebben we een koophuis wat wij tijdelijk verhuren aan expats. Nu heb ik al met verschillende organisaties contact opgenomen en al verschillende dingen gelezen (o.a. op jullie site) maar ik snap er niets meer van. De belastingdienst zegt dat als je 8 maanden of langer naar het buitenland gaat, je moet uitschrijven bij de gemeente. Op jullie site heb ik gelezen dat als je een koophuis hebt, je toestemming moet vragen bij de belastingdienst om wel belastingplichtig te blijven voor de onroerend goed belasting. Hierover heb ik opgebeld naar de belastingdienst, echter die weten van niets en verwijzen mij door naar de Gemeente (deze innen deze belasting tenslotte). Nu zegt dus de belasting dat je je wel moet uitschrijven als je langer dan 8 maanden naar het buitenland gaat en de gemeente zegt dus dat dat niet kan als je een koophuis hebt. Dan heb je nog de verzekeringsinstanties, die zeggen ook dat de inboedelverzekering bijv. niet meer geldig is als je voor een langere periode naar het buitenland gaat en je huis verhuurd.

Kunnen wij niet gewoon beter ingeschreven blijven staan op ons eigen huis en een ander postadres doorgeven (dat van mijn ouders) of krijg je de belastingdienst dan achter je aan? En wat als wij ons wel uitschrijven, zijn we dan ineens niet meer verzekerd en kan dan de gemeentelijke belasting niet gewoon berekend worden aan de huurders, die maken er tenslotte gebruik van en dat wij gewoon de onroerend goed belasting betalen?

Ik hoop dat u antwoord kunt geven op mijn vraag, want ik heb het idee dat ik bij die instanties van het kastje naar de muur wordt gestuurd.

groeten tamara & Matthijs

28 dec 2008 08:59
had deze vraag ook al in mijn privemailbox gekregen en het volgende geantwoord (misschien hebben anderen er ook wat aan)

het is inderdaad erg vervelend dat instanties niet weten waar ze het over hebben
Maar zolang jullie eigenaar blijven van dat huis zal je om allerlei redenen ( die je zelf ook al genoemd hebt) ingeschreven moeten blijven staan.
Ik ga ervanuit dat je bank/ hypotheek verstrekker toestemming geeft voor verhuur!?!!?
En ik weet niet hoe jullie verhuren? via een makelaar of buro???
Die zouden jullie toch ook moeten kunnen voorlichten. die doen dit niet voor het eerst.

maar eigenlijk is het vrij simpel. gewoon ingeschreven blijven staan

Larissa, (0 reizen, 216 berichten)
28 dec 2008 10:33
Hi!

Ik ben het eens met het feit dat je gewoon ingeschreven moet blijven staan. Je hebt een koophuis dus uitschrijven kan ook niet. De belastingdienst weet 9 van de 10 keer niet waar ze het over hebben. Ze komen pas achter je aan als je slapende honden wakker maakt. Een postadres nemen kan geen kwaad en kun je ook gerust doen, Het enige wat er dan administratief gebeurd is dat je post naar een ander adres gestuurd word.
Je kunt je niet uitschriven dus alle kosten en gemeentelijke belastingen blijven gewoon op jullie naam staan. Deze kosten moet je doorberekenen in de huur die je vraagt van de onderverhuurders. Voor de inboedelverzekeringen etc...geen slapende honden wakker maken. Het is namelijk zo dat ondanks dat jullie je huis onderverhuren jullie ten alle tijden aansprakelijk blijven. Het huis blijft jullie eigendom en zijn er dus ook verantwoordelijk voor.
Ik neem aan dat jullie een bureau hebben ingeschakeld voor de verhuur? Die kunnen je daar veel meer over vertellen en weten precies hoe het zit. Als jullie terugkomen en voor het eerst weer een inkomstenbealsting moeten aangeven dan word het even een geneuzel vanwege het huis. Laat je daar goed in adviseren, dan komt alles goed.

Cheers

LaosFan, (0 reizen, 2103 berichten)
28 dec 2008 12:09
Ik zit met hetzelfde als susanne.

Ik ga reizen voor onbepaalde tijd, misschien ben ik wel terug na 2 maanden maar wie weet blijf ik wel 9 maanden ofzo. Ik ga me dan ook maar niet uitschrijven. Ik kan via internet ook reageren op woningen en doe dat dan maar. Als ik terug kom wil ik z.s.m. een eigen huisje huren.

Gerelateerde onderwerpen

Volgende

Keer terug naar Algemeen