Uitschrijven bij de gemeente en verzekering?

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
sckrop, (0 reizen, 4 berichten)
01 jul 2010 11:33
Ik lees dat vele van jullie een goede ervaring hebben met de Ohra verzekering naast de normale verzekering.
Ik ben nou alleen erg benieuwd of jullie wel nog ingeschreven staan bij de gemeente als jullie dit doen.
Officieel moet je je uitschrijven op het moment dat je langer dan 8 maanden in het buitenland bent.
Doe jullie dit dan ook of juist niet? En wat zijn de consequenties als je het niet doet?
Daarnaast gaf de gemeente ook weer aan dat je ergens in het GBA moet staan wil je je normale verzekering houden?

Vragen, vragen, vragen....

bolletjeom, (0 reizen, 12208 berichten)
01 jul 2010 11:40
lees onze tekst bij reisinformatie eens
de gemeente en reizen

01 jul 2010 12:44
Hoi Bolletje,

Hier wordt ik wel iets wijzer van maar niet veel.

Eigenlijk komt het er op neer dat ik me gewoon moet uitschrijven. Dit heeft echter ook weer gevolgen voor mijn zorgverzekering in Nederland, dat kan ik dan weer voorkomen door bij de Belastingdienst aan te geven dat ik belastingplichtig blijf toch?

Niet uitschrijven zit er voor mij niet echt in omdat ik mijn huis in bewaring geef.
Ze zullen bij de gemeente dus weten dat ik er niet ben omdat deze aanvraag langs hen gaat.
Of moet je dan doen alsof je neus echt heel hard bloed?

Ik heb net de belastingdienst gesproken en die weten niets van het langer ingeschreven staan bij de gemeente.
Ik mag een brief schrijven naar de inspecteurs ban de BD en een reactie kan 4 weken duren.

Daarnaast moet ik van mijn zorgverlener verplicht ingeschreven staan anders mag ik niet verzekerd zijn...

Iemand ervaring mee?

01 jul 2010 12:52
kun je je eigen huis niet als postadres houden?

Zolang je de intentie hebt terug te keren naar Nederland ben je verplicht je te verzekeren voor je ziektekosten. Op het moment dat je de verzekering afsluit moet je ingeschreven staan. Ik betwijfel of je ingeschreven moet staan tijdens die looptijd. Vraag dat eens na bij je zorgverzekering

Over het algemeen schrijven mensen zich niet meer uit bij de gemeente omdat het alleen maar onhandig is en niemand je kan vertellen waar het nu zo belangrijk is dat je dit doet.
ik zou dus proberen om op dat adres ingeschreven te blijven staan. Eventueel de extra kosten die dit geeft (als het van 1persoonshuihouden naar meerpersoons gaat) op je nemen.
Laat de gemeente jouw maar eens uitleggen waarom je perse moet uitschrijven en hoe zij denken dat jij dit dan kunt regelen met je zorgverzekering en eventueel de belastingdienst

De tweede keer dat ik weg ging en dit voorlegde zeiden ze bij de gemeente: dan schrijft u zich toch niet uit.
Dat huis van jou: is dat koop of huur?
sociale woningbouw kan zijn dat je toestemming hebt van je vereniging en die kan je vragen wat de gevolgen zijn van uitschrijving. Bij koop....zeker niet uitschrijven!! word je hypotheekverstrekker héél onrustig van

01 jul 2010 12:56
Sorry, hoor net van mijn zorgverlener dat ik max. 365 dagen weg mag blijven evt. zonder inschrijving.

Ik moet alleen nog wel verplicht ingeschreven staan voor de verhuur van mijn woning.

01 jul 2010 13:01
hoe lang wil je weg?
ik zou gewoon echt proberen om ingeschreven te blijven staan op je eigen adres. dat geeft de minste rotzooi. En desnoods op een ander adres en als dat allemaal niet lukt je pas uitschrijven

uitschrijven bij de gemeente heeft voor jou geen enkel voordeel. de gemeentes kunnen maar niet duidelijk maken waarom het moet en er is ook helemaal nergens bekend dat het gecontroleerd word of dat er dan gevolgen aan kleven.

IrisH, (0 reizen, 104 berichten)
03 jul 2010 21:43
Ben het er mee eens: uitschrijven levert alleen problemen op want je bent OVERAL een uitzondering: gemeente, belastingdienst en verzekering. Als je eigen huis niet kan, zou ik ook een ander adres van bijv. familie kiezen. Geloof niet dat ze bij de gemeente erg snugger zijn om alle verbanden te doorzien hoor!

Nanneke, (0 reizen, 499 berichten)
04 jul 2010 11:34
Officieel moet je je uitschrijven bij de gemeente als je langer dan 8 maanden weg gaat. Maar iemand die bij een gemeente werkt, vertelde me ooit (off the record) dat je dat gewoon niet moet doen, omdat de kans heel erg klein is dat ze er ooit achter gaan komen. Zoals Bolletjeom al aangeeft, moet je wel rekening houden met extra kosten als je van eenpersoonshuishouden naar meerpersoons gaat wanneer jouw huurders zich op je adres inschrijven. Zij zullen dat willen doen vanwege post, verzekeringen e.d.

05 jul 2010 00:16
Bedankt voor jullie reacties.
Ik wil zelf ongeveer een jaar weg en denk dat ik inderdaad maar gewoon ingeschreven blijf staan.
Ik heb een sociale woningbouw woning dus daarvoor ook veel gunstiger.
Wel dan die extra kosten van een naar meerpersoons maar die 150 is het gezeik niet waard denk ik.
Zelfs mijn zorgverzekering gaf aan dat ze het erg gek vonden dat je je uit moet schrijven.
Dit omdat je dan eigenlijk verplicht bent je ook daar uit te schrijven en dat weer in strijd met de wet was.
'Er zijn toch wel meer mensen die zoiets doen? Die zullen wel allemaal ingeschreven blijven staan, zou ik ook maar doen als ik jou was.'

Vage regeling!
Ben inderdaad benieuwd wat ze willen doen als ik terug kom en mij niet uitgeschreven heb!

05 jul 2010 09:10
dát is nu precies het punt!!!
De regel van de gemeente past niet bij de wet over de zorgverzekering. En bij mij gaan wetten boven regels.
Die 100 of 150 euro extra betalen is het waard. De boetes van de zorgverzekering (als je die onrechtmatig op zou zeggen) zijn vele malen hoger

Waar je nog wel even op moet letten is wanneer ze die extra kosten in rekening brengen. Ik meen dat ze kijken naar de situatie op 1 januari.( of 1 mei) Wat kan betekenen dat je even in de gaten moet houden dat de andere huurder zich misschien iets eerder moet uitschrijven ofzo. Dat kan je een jaar betalen schelen.

robert999666, (0 reizen, 12 berichten)
16 aug 2010 15:23
hai,
ikzelf heb al jaren een Postadress!!! dit is geen postbus!!!
dit heeft ook geen gevolgen [financieel] voor de andere persoon ivm meerpersoonshuishouden.
alleen doen sommige gemeentes moeilijk omdit te verkrijgen, gewoon doorzeuren en niet te
veel vertellen.
mag wel alles eten maar hoef niet alles te weten.

veel suc6 greetz

nini333, (0 reizen, 73 berichten)
16 aug 2010 16:17
Even voor de duidelijkheid: je hoeft je alleen officieel uit te schrijven als je langer dan 8 maanden in 1 kalenderjaar niet in Nederland woont.
Als je gaat reizen, zou je nog kunnen hard maken dat je wel in Nederland woont, maar tijdelijk reist, je woont immers niet in een ander land.

Verder: Je kunt bij Mondial bijv. je ziektekosten helemaal of alleen aanvullend op je zorgverzekering in NL verzekeren, zijn vast meer reisverzekeringen die dat aanbieden.

Ik heb mijn huis verhuurd en ben zelf op hetzelfde adres ingeschreven gebleven. Moet wel zeggen: ik heb een koophuis, misschien is dat nog anders.

Heb ook veel rondgebeld met belastingdienst, de overkoepelende zorgverzekeraarsorganisatie, mijn eigen verzekring, de gemeente. Bespaar je de moeite, houd gewoon alles aan in NL en verzeker je alleen bij voor het reizen zelf. Uiteindelijk is een ziekenhuis bezoek in bijv. India vele malen goedkoper, die vijftig euro kun je best uitgeven dan als het nodig is. Want ook die kosten weer terugvragen is echt living hel (vind ik dan he, hoop administratieve rompslomp en omdat je een reisverzerking en ziektekostenverzekring hebt, wijzen ze lekker naar elkaar).

Anyway, het siert je dat je het netjes wilt doen, maar bespaar jezelf de moeite en wachttijd!

Janine

Arie1, (0 reizen, 20 berichten)
16 aug 2010 16:44
ikzelf ben 15 maanden onderweg geweest.
heb me uit de gemeente uitgeschreven, heb mijn zorgverzekering opgezegd (met de reden dat ik lange tijd op reis ging, geen enkel probleem en het kan tussentijds, doe het wel 2 maanden van te voren!) en bij JOHO een special isis verzekering genomen. die kun je verlengen wanneer dat nodig is. geen rompslomp met declareren, je stuurt ze gewoon de rekening die je betaald hebt in bijv. het ziekenhuis en je hebt het geld snel op je rekening staan. ze zullen zeggen dat je je geld terug krijgt van de maanden dat je weer in nederland bent, maar hierbij vermelden ze niet dat dit niet geldt als je hebt gedeclareerd. na wat moeite heb ik toch 2,5 maand verzekering teruggekregen. de verzekering kost rond de 50 euro per maand, dan heb je de beste dekking mogelijk. de hele verzekering is officieel in handen van zilveren kruis. ik heb tot nu toe nergens problemen mee gehad, ben nu zo'n 4 maanden terug, heb me weer in nederland ingeschreven. mijn huidige zorgverzekering stuurde me wel een brief, dat ik moest bewijzen dat ik de voorgaande periode verzekerd zou zijn geweest. dus maak een kopie van je wereldreisverzekerigspolis en stuur die op naar je verzekering.
Ikzelf heb op de huur van mijn sociale huurwoning opgezegd, omdat ik het niet langer dan een jaar mocht onderverhuren, check dat ff met de makelaar en/of gemeente.

succes.

Carla, (0 reizen, 34 berichten)
17 aug 2010 12:06
Zelf ga ik ook een jaar weg, althans dat heb ik nu gepland. Mijn zorgverzekering wil de verzekering alleen stop zetten als ik langer 1 jaar in het buitenland verblijf en me uitschrijf bij de gemeente.
Bij de gemeente deden ze erg makkelijk over het wel of niet uitschrijven bij de GBA, maar het staat in de wet werd me verteld. Zelf heb ik ervoor gekozen om me wel uit te schrijven, omdat dan mijn moeder aangeslagen kan worden voor een 1-persoonshuishouden.
Nu ben ik dus van de dure zorgverzekering af en heb ik een Special Isis van Joho genomen met uitgebreide dekking, die toch echt goedkoper is dan ook nog een verplichte zorgverzekering betalen per maand.

Ander gevolg van uitschrijven is dat je gekort wordt op je AOW als je je uitschrijft.

De mevrouw bij de gemeente vertelde met dat het niet echt werd gecontroleerd, dus het hangt af van je situatie en wat kostentechnisch het beste uitkomt.
gr. Carla

funnyflower, (0 reizen, 101 berichten)
20 sep 2010 21:17
Ik ben zelf 2,5 jaar weggeweest.
Officieel zou ik voor 1 jaar wegblijven, maar ik vond het buitenland toch net ff te leuk!

In het eerste jaar kon ik heel makkelijk een postadres krijgen bij de gemeente, het werd me zelfs in de handen geduwd zeg maar. Ik kon dus mijn zorgverzekering en alles aanhouden. Heel erg handig.
Toen ik na een jaar weer even in NL was voor familie bezoek, moest ik dus mijn postadres verlengen. Dit kreeg ik dus met geen mogelijkheid voor elkaar! Het werd me verboden, ik kon smeken en doen, maar mocht niks. Uiteindelijk heb ik mij dus uitgeschreven.
Hierdoor heeft mijn zorgverekering zichzelf geannuleerd (omdat je in t GBA moet staan wil je je verzekering kunnen gebruiken, deze controle is volgens mij erg streng).
Toen zat ik dus in t buitenland zonder verzekering en met problemen. Uiteindelijk wel alles opgelost met verzekeringen van CareMed.
Inmiddels ben ik weer terug in NL en ik sta weer ingeschreven, heb een nieuwe zorgverzekering die tot nu toe (2 maand later) nog niet gezeurd heeft over iets.

Kortom: Blijf ajb ingeschreven staan in t GBA. Houdt je NLse verzkeering aan (kies voor de optie met buitenland dekking, das t makkelijkst). Vang je zorgtoeslag, dan kost t niet zo heel veel.

Gerelateerde onderwerpen

Volgende

Keer terug naar Budget en verzekeringen