Hoe bereid jij je eigenlijk voor op je reis? Laat het ons weten!

trip zuid-afrika

Al je vragen en antwoorden over Zuid-Afrika
swijngaarden, (0 reizen, 8 berichten)
23 sep 2010 13:27
recent heb ik besloten een trip te gaan maken in zuid-afrika door een toevallige samenloop van omstandigheden. Ik was al enkele jaren van plan om een verre bestemming te bezoeken maar had iedere keer redenen om dit niet te doen zoals een vriendin, plannen om een huis te kopen en een nieuwe baan. Nu zijn deze 3 geen belemmering meer. ik ga stoppen met mijn baan en één van mijn beste vrienden gaat naar Kaapstad om af te studeren, poging tot.... haha. Dus ik ga hem opzoeken en tegelijk een rondreis maken door zuid-afrika. Ik zit zelfs te denken om van daaruit door te vliegen naar Australie, maar daar later meer over. mijn plan is om half november te vertrekken naar Kaapstad of Johannesburg. Ik wil sowieso oud&nieuw met die vriend vieren en daar zeker ook een week zijn (hij zal met kerst bij zijn familie zijn in Pretoria).

voor een voordelig ticket weet ik dat je er op tijd bij moet zijn en ik weet dat je voor zuid-afrika het beste ook een retour kunt hebben of voldoende saldo. alleen zoals ik al zei wil ik waarschijnlijk doorvliegen naar Australie maar dit is nog niet zeker. wat zou ik het beste kunnen doen met het ticket? ik heb al zitten kijken voor een enkele ticket naar één van de twee plaatsen en dat zou voor onder de 600 euro moeten lukken, maar is het niet zo dat dit altijd een retour is? en er zijn ook tickets volgens mij dat je vrij kunt reizen een bepaalde richting op, dit kan misschien weleens voordelig zijn gezien het duur is om vanuit zuid-afrika te vliegen, kent iemand dit soort tickets?

ik zit te denken om met de bazbus te gaan reizen en er zijn een aantal dingen die ik echt moet doen als: the big 7 zien, dus zeker een paar duikjes maken voor de haaien en misschien de walvissen ondanks dat het niet het seizoen is en de andere 5 wil ik in een park zien (krugerpark ligt het meest voor de hand denk ik) en ik wil hier zeker een paar dagen blijven en het liefst heel primitief. dus met een groep zelf eten maken in hutjes/tentjes slapen, dus een beetje een survival haha. verder wil ik gewoon mooie dingen zien en de zuid-afrikaanse cultuur snuiven. misschien zou ik de Victoria Waterfalls ook willen zien.

heeft er iemand antwoorden en/of tips voor mij. Ik wil eigenlijk op korte termijn mijn tickets regelen en een grove route uitstippelen!!!

bolletjeom, (0 reizen, 12207 berichten)
23 sep 2010 19:44
enkeltjes bestaan in de luchtvaart eigenlijk niet...behalve bij de lowcost airlines. Die dus niet van Europa naar Afrika gaan.
Ook om het land in te kunnen en te voldoen aan de visum eisen zul je een retour nodig hebben of een ticket Zuid-Afrika uit.
Naar Australië vliegen vanaf Zuid-afrika zal vrijwel zeker loeiduur zijn. Heeft te maken met weinig aanbieders en weinig vraag naar die vluchten.
Er bestaan round the world tickets maar die zijn voor jouw plannen niet interessant want duurder dan 2 retourtjes.
Kijk op deze site eens onder het tabblad Reisinformatie en dan onder het kopje voorbereidingen. Daar vind je oa uitleg over RTW tickets.
Voor prijsinfo kijk eens op de site van Tunafish of Joho
Goedkope tickets naar Zuid-afrika zijn met name met vertrek uit duitsland.

Qua nationale parken. Kruger is overrated. als je het geld over hebt moet je er vooral heen gaan om te kunnen zeggen dat je er geweest bent maar er zijn meer parken die minstens net zo goed zijn. Hluhluwe-umfolozi is mijn favoriet en de safari's zijn budget technisch verantwoord. Kijk ook bij de reisinfo eens bij het hoofdstuk over zuid-afrika

24 sep 2010 09:28
ik had inderdaad al een reactie verwacht van jou, haha.
de tips die je geeft ga ik zeker even bekijken, alvast bedankt.
je hoort snel wat mijn plannen gaan zijn want ik wil het snel geregeld hebben.

groet.

kohraya, (0 reizen, 1547 berichten)
24 sep 2010 10:18
Vorige zomer zo'n 550€ betaald voor een retourtje Johannesburg vanuit Dusseldorf.
Geen ervaring met de Bazbus. Maar een auto kan je al huren voor 19€ per dag of zo (VW Golf). Tentje in de kofferbak. Makkelijk.

Jenny, (0 reizen, 5791 berichten)
24 sep 2010 11:02
Ik wilde niet in mijn eentje vele kilometers maken in een auto (ook met het ook op veiligheid), en heb met de Bazbus gereisd.

Duiken met haaien in Zuid-Afrika is echt prachtig! DIt kan ondermeer bij Houtsbaai (bij Kaapstad) en bij Umkomaas.

Duiken met walvissen kun je vergeten, dat kan nooit in Zuid-Afrika! Wel kun je soms walvissen zien bij Hermanus, dit is vanaf de boot. Als je walvishaaien wilt zien (dat is een haai, geen walvis) dan kun je terecht in de buurt bij Tofo, Mozambique. Zelf had ik pech en heb ik deze beesten niet gezien.

Zie ook mijn reisverslag: http://www.ikreis.net/main.php?cid=305

pwibbelink, (0 reizen, 9 berichten)
24 sep 2010 12:45
Bijna in elk national park kun je tenten huren, varieert van een luxe gebeuren op palen (zoals in Punda Maria in Kruger) tot een verrotte legertent op een vlonder. Die luxe zijn wel iets duurder maar de grap is dat dat qua prijs nauwelijks verschilt van een rondaveltje huren, blijkbaar zijn die tenten populair om hun charme (hoewel er dan wel weer een koelkast op de veranda stond haha).
Wat betreft de big 7: ik ben nu drie keer in zuid-afrika geweest (en a.s. januari ga ik voor een heel jaar) maar het luipaard heb ik nog nooit gezien en een fatsoenlijke leeuw pas de derde keer! Haaien heb ik ook nog niet gezien maar ik hoef niet zo nodig in een kooi onder water. Walvissen heb ik alle drie de keren wel gezien (ik was er in november, december en juli) dus die zijn ondanks het seizoen niet zeldzaam, vragen soms alleen geduld en een goede verrekijker.
Bolletjeom raadt je hluhluwe aan, als je daar toch bent: St Lucia is dan wel een prachtige uitvalsbasis met massa's nijlpaarden en krokodillen. Wel toeristisch maar omdat het allemaal zo weids is heb ik daar nooit zo last van. Iets verder naar boven kan je prachtig snorkelen en duiken (Cape Vidal, Sodwana Bay). Niet met haaien maar gewoon mooie visjes en natuur onder water zien.
Zeker als je voor langere tijd gaat, schijnt het best een aardige optie te zijn om een klein autootje te kopen en die dan als je weggaat weer te verkopen. Het land is zo immens groot dat ik bang ben dat je je een breuk sjouwt met al je spullen als je bazbus in en uit moet. En hoe ga je dan uitstapjes maken? Lopend is geen optie :P
Nou succes met alle voorbereidingen!

24 sep 2010 17:37
@ pwibbelink: Ik heb in Zuid-Afrika een stuk of 10 duiken gemaakt, en slechts eentje was een kooiduik. Op een na heb ik bij elke duik haaien (haaitjes) gezien. Je hoeft dus niet in een kooi als je dat niet wilt!!!!

24 sep 2010 18:34
ik heb in totaal zo'n jaar in Zuid-Afrika gezeten en heel vaak in de parken geweest en NOOIT zo'n stinkluipaard gezien! Dat was afgelopen voorjaar in Kenia voor het eerst. Ook leeuwen zagen we vaker niet dan wel.
Ik hoop dat je jouw big 7 ziet (wist niet eens dat die term bestond) maar wees iet al te teleurgesteld als het niet lukt

pwibbelink, (0 reizen, 9 berichten)
24 sep 2010 19:09
@ Jenny, wat een gave foto's op jouw site!

Moet je voor die duiken die jij hebt gemaakt ook kunnen diepzeeduiken of heb je verder geen brevet nodig. Waar heb jij dat gedaan in ZA?

Maaike T, (0 reizen, 297 berichten)
24 sep 2010 20:50
Over de 'Big 7' wordt in ZA niet gesproken, wel over 'Big 5'
Dit zijn de leeuw, luipaard, buffel, olifant en neushoorn.

24 sep 2010 23:26
pwibbelink schreef:@ Jenny, wat een gave foto's op jouw site!

Moet je voor die duiken die jij hebt gemaakt ook kunnen diepzeeduiken of heb je verder geen brevet nodig. Waar heb jij dat gedaan in ZA?

Jenny schreef:Duiken met haaien in Zuid-Afrika is echt prachtig! DIt kan ondermeer bij Houtsbaai (bij Kaapstad) en bij Umkomaas.
....
Zie ook mijn reisverslag: http://www.ikreis.net/main.php?cid=305

Als je gaat kooiduiken in Gansbaai heb je geen brevet nodig, voor alle andere duiken wel. Het is vaak ook mogelijk om een introduik te maken, dan duik je onder leiding van een instructeur. Afhankelijk van de gekozen stek zou je haaien kunnen zien.

Afbeelding

28 sep 2010 13:13
bedankt voor alle reacties!!!!

ik moet maar gewoon eens een ticket gaan boeken.
verder ben ik al jullie tips en de dingen die ik vind op het www in een kaartje aan het proppen. mijn idee is nog steeds om met de bus te gaan maar als alles in mijn kaartje zit en het blijkt dan beter te zijn om het met de auto te doen, dan zal ik eens gaan kijken voor het kopen of huren van een auto. door al het lezen krijg ik er ongelofelijk veel zin in.
of ik die BIG SEVEN wel allemaal zie maakt me niet uit, het zou mooi zijn om te vertellend at je ze allemaal gezien hebt, aan de andere kant is het hetzelfde met duiken, Dat is de charme van de dieren toch?
van de week dus kijken voor een ticket, ik kijk gewoon wat het goedkoopste is maar ik moet wel eindigen in kaapstad.

22 okt 2010 08:54
oke even een update, zijn jullie vast nieuwsgierig naar.
er werd nog even moeilijk gedaan op mijn werk maar het is nu zo goed als zeker dat ik half november kan stoppen.
dus even kort some facts: 17 of 18 november wil ik gaan vliegen op kaapstad, waarschijnlijk ga ik met mijn vriend het weekend erna naar het krugerpark (zijn oom heeft daar een huisje!!!!) dus daar willen we een aantal dagen blijven, NYE ga ik ook met hem vieren dus ik moet 29 of 30 december terug zijn in kaapstad. dan heb ik week 48, 49, 50, 51 en half 52 om rond te reizen, zeg 28 dagen voordat ik terug moet zijn.
gezien de dingen die ik wil doen krijg ik een beetje het idee dat ik 2 trips wil doen.
1. in ZA zelf en misschien naar een ander land toe. (trips rondom kaapstad +-1wk, krugerpark, nog een primitieve "survival" in een park (zelf kampvuur maken, voor eten zorgen, tentjes of hutjes), (kooi)duiken, tips?)
2. ik wil de victoria waterfalls zien en naar mozambique omdat je daar verschrikkelijk mooi zou kunnen duiken.
deze twee gaan niet samen passen in 28 dagen, dus zou het daarom 2 trips kunnen worden. eentje voor NYE en eentje erna. wat denken jullie hoeveel tijd deze twee trips apart kosten?

22 okt 2010 13:18
het is wel heel onlogisch qua afstand en tijden om naar Kaapstad te gaan en dan naar Kruger en dan weer terug.
28 dagen is niet zo lang als het klinkt voor zo'n groot land.
In zuid-afrika kan je ook langs Swaziland en Lesotho. Dat zou ik je zeker willen aanraden.

25 okt 2010 16:17
ik wil jullie zeker van de laatste stand van zaken op de hoogte houden, dus de planning so far;
vertrek 18 november aankomst vrijdag 19 november half 6.
dan blijf ik precies een week in CapeTown bij een vriend.
vervolgens samen met die vriend en een vriendin van zaterdag t/m dinsdag naar het krugerpark in een huisje van zijn oom. dinsdags vliegen zij terug naar kaapstad en ik ben van plan om vanaf Johannesburg een georganiseerde reis te doen met iig de victoria watervallen en langs de westkant terug naar kaapstad om daar iets van 29 december aan te komen en NYE met die vriend te vieren. dit stuk wil ik van te voren allemaal gepland hebben, de rest plan/organiseer ik daar wel. vervolgens wil ik gaan backpacken en met de bazzbus reizen dus langs de oostkust richting durban (is een week of 2 voldoende???) en van daaruit of vliegen of met de bus naar mozambique oom daar iets van anderhalve week te blijven om te duiken, vissen, strand hangen.
de komende tijd ga ik me er meer in verdiepen.

Gerelateerde onderwerpen

Keer terug naar Zuid-Afrika