Hoe bereid jij je eigenlijk voor op je reis? Laat het ons weten!

Reizen naar Guatemala

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
ghislaine, (0 reizen, 1 berichten)
23 feb 2011 22:32
In oktober reizen we naar Guatemala.Kan je San Pedro la laguna aan het meer bereiken met een bus of alleen maar met een bootje?

Wie kan me helpen?

elena

Tikva, (0 reizen, 5127 berichten)
24 feb 2011 08:31
Je kunt ook met de bus naar San Pedro. Er gaan toeristenbusjes vanaf Antigua of gewonen bussen van Guatemala city. Aangezien je liever niet naar de busstations daar toe gaat en toeristenbusje nou eenmaal duur en niet zo authentiek zijn is de gewone bus naar Panajachel en dan de boot nemen naar mijn idee een betere optie. Al is een toeristenbusje vast sneller.

Heb je een specifieke reden waarom je naar San Pedro wil, wij hebben zelf een aantal dagen in Santa Cruza la Lugana gezeten in dit hostel http://www.laiguanaperdida.com/. Die komt wat betreft gezelligheid, sfeer totaal pakket (gezamelijk avondeten, hangmatten, yoga in de ochtend, veel spelletjes etc) zeker in de top 3 van leukste hostels in midden-amerika en raad ik zeker aan. Het plaatsje is veel kleiner en er zijn behalve in dat hostel nauwelijks andere toeristen, we hebben we een dagtocht gedaan naar andere dorpjes o.a. naar San Pedro.

bolletjeom, (0 reizen, 12208 berichten)
24 feb 2011 08:36
tien keer liever een beetje meer betalen voor een toeristenbus dan in de locale bus. Het enige land waar ik tot nu toe geweest ben waar ik de locale bussen liever over sloeg.

Met de bus naar pananchanel en dan met de boot. Terug heb ik met de bus gedaan maar dat was een stuk oncomfortabeler. Veel geslinger en we deden er langer over.

Tikva, (0 reizen, 5127 berichten)
24 feb 2011 11:28
Ik vond de gewone bussen juist veel fijner.. supergezellig en van die mooie en aardige vrouwen in klederdracht. Heel veel interessante gesprekken gehad in bus. Die bussen waaien tenminste ook nog lekker een beetje door.

kohraya, (0 reizen, 1547 berichten)
24 feb 2011 17:24
De chicken bus is niet gemaakt voor mensen met lange benen (zoals ik). Maar toch zweer ik bij de chickenbus omdat dit mede de sfeer bepaald van je reis door Guatemala :Y
San Pedro heb ik echter gewoon tijdens een bootour gedaan. Ik vond het niet leuker dan Panajachel.

Jos, (0 reizen, 244 berichten)
26 feb 2011 00:08
De boottocht is indrukwekkend omdat je dan over toch wel een bijzonder meer gaat met een waanzinnige bergen/vulkanen reeks eromheen, maar de chickenbus zou ik zeker niet zomaar afschrijven. Ja, met mijn 1,85m was het best pittig af en toe in die bussen, maar wat een leven. Geweldig! Wat dat betreft is die boottocht maar wat saai. En dan hebben we het nog niet eens over het verschil in prijs :)

Ik heb in Guatemala één keer een touristenbus genomen van Flores naar Lanquin en heb er flink spijt van gehad, ja het was sneller dan een gewone bus, maar door een idiote omrit om nog een paar andere passagiers op te halen hebben we gewoon meer asvalt gezien. En het feit dat locals die toch echt staan te zwaaien om een rit te krijgen gewoon voorbij worden gereden kan ik echt niet tegen, sorry dan maar wat minder comfort.

bolletjeom, (0 reizen, 12208 berichten)
27 feb 2011 12:08
in een locale bus mijn hart echt vastgehouden en de seconden zitten tellen tot ik er uit mocht. Ze reden als gekken. Inhalen als het écht niet kan etc. Daarna vanuit toeristenbusjes dingen gezien waardoor ik gewoon heel blij was niet in de locale bus te zitten.
Concurerende busmaatschappijen die elkaar achtervolgen en afsnijden om maar als eerste bij de volgende halte te zijn en de mensen ( lees inkomsten) binnen te halen.....Ik overleef het liever.
zoals ik al zei. ik ben overal voor de locale bus maar heb gewoon een slechte ervaring in Guatamala.

Kan me trouwens niet herinneren dat die boot zo veel duurder was. De tocht vond ik erg mooi. De route met de bus was ook wel mooi overigens maar ik ik herinner me voornamelijk hoe misselijk ik was op dat stuk 8-)

Gerelateerde onderwerpen

Keer terug naar Zuid / Midden Amerika